Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Problemen bij huur huisje

Even een vraag voor kennissen van mij. Zij hebben voor een aantal maanden een huisje gehuurd via een particulier op een vakantiepark. Zij hebben een huurcontract en hebben de huur voor de volledige periode samen met een maand borg betaald. Los daarvan betalen ze maandelijks een bedrag voor gas/licht/water. 

Van begin af aan hebben zij te maken met problemen en zij hebben al vrij snel aangegeven dat bijvoorbeeld de verwarming niet werkte. Inmiddels zijn ze een paar maanden verder en pas recent heeft de eigenaar een loodgieter ingehuurd die bevestigde dat er inderdaad de nodige mankementen waren. Deze mankementen zijn nu deels opgelost, maar kennissen vragen zich af of ze nog iets kunnen met die afgelopen periode. Zij zijn van mening dat ze in feite niet hebben gekregen waar ze voor betalen. Ze hebben geen rechtsbijstandverzekering en willen daarom graag weten hoe sterk ze staan. Ik heb ze al een antwoord gegeven, maar ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken.

DCS1 schreef op 24-02-2021 om 11:17:

Ik heb ze al een antwoord gegeven, maar ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken.

Hoezo?

Geen verwarming  betekent geen gasverbruik, het lijkt mij logisch dat ze alleen hun verbruik betalen. Dus dat wordt geld terug als ze in de kou hebben gezeten. De borg komt natuurlijk ook terug en verder is het te hopen dat hun maanden er bijna opzitten. Hebben ze een officiële klacht ingediend bij de eigenaar van het park toen ze in de kou zaten? Die geeft toestemming voor verhuur.

DCS1

DCS1

24-02-2021 om 14:13 Topicstarter

@Meike: omdat ik niet zeker ben van mijn eigen antwoord en hoop dat ik dingen vergeet.

DCS1 schreef op 24-02-2021 om 14:13:

@Meike: omdat ik niet zeker ben van mijn eigen antwoord en hoop dat ik dingen vergeet.

Is het dan niet handiger als die kennissen een deskundige inschakelen?

DCS1

DCS1

24-02-2021 om 15:44 Topicstarter

@Meike: aangezien dat nogal lastig is voor die kennissen vraag ik het eerst hier. Normaal heb ik hier vaak genoeg verstandige adviezen en nieuwe invalshoeken voorbij zien komen. Om eerlijk te zijn voelt jouw reactie voor mij niet prettig.

DCS1 schreef op 24-02-2021 om 15:44:

@Meike: aangezien dat nogal lastig is voor die kennissen vraag ik het eerst hier. Normaal heb ik hier vaak genoeg verstandige adviezen en nieuwe invalshoeken voorbij zien komen. Om eerlijk te zijn voelt jouw reactie voor mij niet prettig.

Dat mag. Maar kennissen die blijkbaar geen deskundige kunnen raadplegen (illegale bewoning?) en jij die ze adviseert zonder dat het blijkbaar je vakgebied is, voelt ook niet prettig.

DCS1

DCS1

24-02-2021 om 21:22 Topicstarter

Het is geen illegale bewoning, dan zou mijn advies heel simpel zijn geweest en dan zou ik hier zeker niet naar rechten hebben gevraagd. En ik denk niet dat je op basis van wat ik hier schrijf kunt beoordelen wat wel of niet mijn vakgebied is.

Zelf vind ik hun vraag overigens niet zo vreemd. Ik heb zelf wel de mogelijkheid om deskundige hulp in te schakelen als ik die nodig zou hebben, maar ook dan maak ik vantevoren een afweging. Wat zou ik kunnen doen, wat gaat het me kosten en wat levert het me op? Op basis daarvan maak ik een afweging. Deze kennissen hebben weinig financiële middelen en zelf heb ik mijn twijfels of ze het geld dat ze hebben hier wel aan uit moeten geven, maar ik hoop dat ik ernaast zit. Ze hebben geen schade, maar ze hebben wel een aantal maanden verwarming betaald, zonder dat ze daar van hebben kunnen profiteren. Als ik hen was, had ik daar een brief of een gesprek aan gewijd, maar verder zou ik niet zijn gegaan. Kennissen hopen dat ze ook recht hebben op compensatie voor de maanden in de kou en dergelijke. Dat kunnen ze natuurlijk altijd proberen, maar ik zou ze afraden om daar geld in te steken. Ze zouden nog een juridisch loket kunnen bellen, maar dat wilden ze op dit moment niet.

DCS1

DCS1

25-02-2021 om 11:30 Topicstarter

Ben ondertussen zelf even de wet en dergelijke ingedoken en heb ze al iets verder kunnen helpen.

Ik ben wel benieuwd hoe, normaal huurdersrecht is denk ik niet van toepassing op het huren van een gemeubileerde woning, of je dat nu als vakantiewoning huurt of niet. Dus dan gaat het om wanprestatie denk ik?

Ik had ook een reactie gegeven en een vraag gesteld. Zonde van mijn tijd? 

DCS1

DCS1

25-02-2021 om 22:03 Topicstarter

Zeker niet zonde van je tijd wat mij betreft! Antwoord op je vraag wist ik niet, maar dat is wel iets wat ik ze zeker wil meegeven. Ik denk namelijk dat ze de eigenaar van het park niet hebben benaderd. En het park weet uiteraard van de verhuur en aan het park betalen ze ook netjes. Bedankt dus voor die opmerking.

En volgens mij moet ik eerst meer weten over hun contract met de verhuurder om echt wat te kunnen zeggen over hun kansen. Wel kunnen ze naar mijn idee altijd vast een brief sturen naar de verhuurder om hem als het ware in gebreke te stellen. Hij heeft niet geleverd wat zij hadden afgesproken en dan inderdaad de betaalde verwarmingskosten en dergelijke terug vragen. Eerst maar eens zien wat voor een reactie je daarop krijgt en dan kan hij altijd nog verder als hij zou willen.

Bedankt

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.