Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Marianne

Marianne

16-06-2009 om 19:53

Problemen op werk man

Mijn man werkt in een sector waar momenteel de klappen gaan vallen. Een aantal bedrijven in de buurt in dezelfde sector hebben het de afgelopen weken niet meer gered.

Man hoort al maanden dat het bedrijf toeleveranciers niet betaalt maar bedrijf zelf heeft ook nog heel veel geld tegoed. Helaas moet dat vooral komen uit het buitenland.

Op dit moment gaan ze inkrimpen, alle uitzendkrachten en andere losse medewerkers zijn nu hun baan kwijt en ze moeten het werk gaan verdelen. Dat betekent dat ze dus veel meer moeten doen, andere zaken worden niet meer gedaan en zo hopen ze het weer een poos uit te zingen en hopelijk zolang dat ze het geld van de buitenlandse bedrijven krijgen.

Probleem is nu dat het overwerk niet meer uitbetaalt gaat worden en waarschijnlijk ook het vakantiegeld niet. Vraag is nu: kan man verplicht worden gesteld overuren te maken nu omdat ze het met minder mensen moeten doen? Er zijn er maar weinig daar die geen all-in contract hebben (mijn man dus wel). Die met dat contract worden niet betaald voor overuren, maar krijgen natuurlijk in verhouding wel meer loon.

Als dit voor een korte periode is vind ik het geen probleem maar ook met de kans op WW vind ik niet dat dit te lang moet duren, het gaat ook van je WW-vergoeding af als je nu minder uitbetaald krijgt.

En stel nu dat hij zo 100 overuren op gaat bouwen de komende maanden, zonder uitbetaling, en dat samen met geen vakantiegeld. Hij kan dan ook fluiten naar dat geld als het bedrijf wel failliet gaat toch?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Fluiten

Over de vraag of hij kan fluiten naar opgebouwde tegoeden zou ik even inlichtingen vragen bij UWV, daar weten ze dat wel. Ik vermoed dat in elk geval het vakantiegeld wel zal worden betaald, dat hoort neem ik aan bij het gewone loon en UWV neemt bij faillissement de loonbetalingsverplichting over. Maar ik zou het even navragen.

Ik denk dat je man niet verplicht kan worden onbetaald overwerk te verrichten. Geliefd zal hij zich er alleen niet mee maken - aan de andere kant: het bedrijf denkt aan zijn eigen hachje, dan kan men je man niet kwalijk nemen als hij dat op een gegeven moment ook doet. Of kan zijn contract misschien alsnog in een all-incontract worden omgezet?

Sterkte ermee

Temet

Tinus_p

Tinus_p

17-06-2009 om 12:14

Verbaasd

Marianne:
"Mijn man werkt in een sector waar momenteel de klappen gaan vallen. Een aantal bedrijven in de buurt in dezelfde sector hebben het de afgelopen weken niet meer gered. (..) Vraag is nu: kan man verplicht worden gesteld overuren te maken nu omdat ze het met minder mensen moeten doen?"
waar ik verbaasd over ben, is dat het blijkbaar nodig is om overuren te maken. Dat betekent dus, dat er nog steeds (meer dan genoeg) werk is. En als er werk is, zouden er ook inkomsten moeten zijn.

Marianne

Ik zou gewoon UWV even bellen. Of op de site kijken, misschien staat daar wat.
Bellen: 0900-9294. Sofinr van man bij de hand houden (hij is weliswaar nog geen UWV klant, maar zonder sofinummer kom je volgens mij niet door dat keuzemenu van ze).

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.