Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Quarantainecontrole, kopie ID gemaakt

Mijn dochter zit verplicht in quarantaine omdat zij naar Nederland is gereisd uit een hoogrisicogebied. Vandaag zijn er Handhavers geweest voor controle, helaas was ik niet thuis, die foto’s hebben gemaakt van haar paspoort (zowel de foto als BSN). Nu zullen dit vast wel echte handhavers geweest zijn, maar ik ben een beetje verbaasd dat ze haar paspoort hebben gekopieerd. Dat is toch helemaal niet meer nodig als zij al persoonlijk haar identiteit hebben vastgesteld?

Is er toevallig iemand anders die hier ervaring mee heeft? Is bij jullie ook een foto van de ID gemaakt? Ik ga maandag nog wel even bellen met de gemeente om te vragen hoe zij verder omgaan met die gegevens, maar ben toch wel heel benieuwd of dit gebruikelijk is.

MMcGonagall

MMcGonagall

26-06-2021 om 09:29 Topicstarter

Jee goh, zoveel nieuwe mensen erbij en dan krijg ik nog geen reactie.

😂

ik vind het heel vreemd. Ik zou de politie bellen om te vragen of er hier sprake kan zijn van identiteitsfraude. Ik kan namelijk geen enkele reden verzinnen waarin ze een kopie van haar id-bewijs nodig hebben. 

Meteen met politie bellen. Kopie van ID mag toch maar in enkele gevallen gemaakt worden, en dan ook met afscherming van bepaalde gegevens

MMcGonagall schreef op 25-06-2021 om 20:24:

Mijn dochter zit verplicht in quarantaine omdat zij naar Nederland is gereisd uit een hoogrisicogebied. Vandaag zijn er Handhavers geweest voor controle, helaas was ik niet thuis, die foto’s hebben gemaakt van haar paspoort (zowel de foto als BSN). Nu zullen dit vast wel echte handhavers geweest zijn, maar ik ben een beetje verbaasd dat ze haar paspoort hebben gekopieerd. Dat is toch helemaal niet meer nodig als zij al persoonlijk haar identiteit hebben vastgesteld?

Is er toevallig iemand anders die hier ervaring mee heeft? Is bij jullie ook een foto van de ID gemaakt? Ik ga maandag nog wel even bellen met de gemeente om te vragen hoe zij verder omgaan met die gegevens, maar ben toch wel heel benieuwd of dit gebruikelijk is.

Ik zou het absoluut even na checken, ik vind het net als jou ook een beetje raar dat ze een kopie van haar paspoort maken, die gegevens zouden ze toch eigenlijk al moeten hebben? Misschien zie ik het totaal verkeerd hoor maar zou het zeker weten even na checken.

Fijn dat ze thuis is. 🥳

Misschien ben ik heeeel blond maar hoe weten handhavers dat ze verplicht in quaraintaine moet?  Als dat op Schiphol/ in de haven van Hoek van Holland is vastgesteld, je reist in vanuit hoog risico gebied dus quaraintaine dan hebben ze toen al de identiteit van je dochter vastgesteld.  Volgens mij is controleren van het paspoort dan voldoende.  Ik zou er als ik jou was ook even achteraan bellen. 

Ik zou het ook niet vertrouwen, wat moeten ze nu nog met haar paspoort gegevens?

MMcGonagall

MMcGonagall

26-06-2021 om 11:13 Topicstarter

Haaknaald schreef op 26-06-2021 om 10:13:

Fijn dat ze thuis is. 🥳

Misschien ben ik heeeel blond maar hoe weten handhavers dat ze verplicht in quaraintaine moet? Als dat op Schiphol/ in de haven van Hoek van Holland is vastgesteld, je reist in vanuit hoog risico gebied dus quaraintaine dan hebben ze toen al de identiteit van je dochter vastgesteld. Volgens mij is controleren van het paspoort dan voldoende. Ik zou er als ik jou was ook even achteraan bellen.

Daar ben ik achter. Op Schiphol worden de ingevulde formulieren verzameld en verstuurd naar de gemeenten waar mensen in quarantaine gaan. De bedoeling is dat zoveel mogelijk wordt gecontroleerd. Dochter had twee telefoontjes van hun gemist, voicemail na de tweede, dus ik vermoed dat ze daarom persoonlijk langs zijn gekomen.

Ik ben niet in paniek hoor, maar vind het wel vreemd. 

Ik wist niet dat ze dat echt controleren, wel goed natuurlijk. Maar je hoeft nooit je paspoort of id te laten kopiëren/fotograferen. Zelf heb ik een foto ervan met doorgehaald bsn nummer op mijn telefoon en die kunnen ze krijgen. Er is ook een app voor. 

Vreemd dat die handhavers dat wel deden, ze horen te weten dat dat niet zomaar verplicht kan worden. Ik zou er wel werk van maken, ze opbellen en op zn minst zeggen dat de foto's verwijderd moeten worden, dat het niet oké is en dat je bang bent voor identiteitsfraude (als je dat bent).

Kopie ID is echt niet oké. Zeker niet zonder afgeschermde gegevens. En overbodig omdat ze haar ID gecontroleerd hebben. Ik zou daar zeker melding van maken (desnoods met verwijzing naar AVG, verzoek tot venietiging document etc - ik schiet vaak een beetje door LOL).

Maar op zich wel goed dat ze gecontroleerd wordt. Ik had laatst een begrafenis waar familie uit Canada was en die waren redelijk verbijsterd dat ze gewoon naar Nederland konden vliegen en dat niemand ze iets gevraagd of opgelegd had. (Bij terugkeer naar Canada verplicht is een duur hotel in quarantaine)n

Ik dacht dat die quarantaine dringend geadviseerd werd, wist niet dat het kennelijk verplicht was (ben al een jaar de grens niet meer over geweest, en de vorige grensovergang was naar Brugge ).

Ik zou zeker gaan klagen. Deze luitjes lijken mij wat overijverig, die moeten even teruggefloten worden. 

Groeten, 

Temet

MMcGonagall

MMcGonagall

26-06-2021 om 13:02 Topicstarter

Temet schreef op 26-06-2021 om 12:08:

Ik dacht dat die quarantaine dringend geadviseerd werd, wist niet dat het kennelijk verplicht was (ben al een jaar de grens niet meer over geweest, en de vorige grensovergang was naar Brugge ).

Ik zou zeker gaan klagen. Deze luitjes lijken mij wat overijverig, die moeten even teruggefloten worden.

Groeten,

Temet

Volgens mij is het verplicht als je uit een hoogrisicogebied komt. Ze komt van het Schotse platteland, maar dat geldt als UK Voor vertrek heeft ze al een PCR- en een sneltest gedaan, maar ze nemen geen risico’s.

Jesse_1 schreef op 26-06-2021 om 11:59:

Kopie ID is echt niet oké. Zeker niet zonder afgeschermde gegevens. En overbodig omdat ze haar ID gecontroleerd hebben. Ik zou daar zeker melding van maken (desnoods met verwijzing naar AVG, verzoek tot venietiging document etc - ik schiet vaak een beetje door LOL).

Maar op zich wel goed dat ze gecontroleerd wordt. Ik had laatst een begrafenis waar familie uit Canada was en die waren redelijk verbijsterd dat ze gewoon naar Nederland konden vliegen en dat niemand ze iets gevraagd of opgelegd had. (Bij terugkeer naar Canada verplicht is een duur hotel in quarantaine)n

Voor begrafenissen oid is er sowieso een uitzondering van quarantaine

Vreemd, ik zou ook even de gemeente bellen om te vragen waarom ze dat doen. Is je dochter minderjarig?

MMcGonagall

MMcGonagall

28-06-2021 om 17:22 Topicstarter

Nou, ik heb gebeld en de coördinator gesproken. Hij gaat nog informeren hoe de toezichthouders hun controle precies aanpakken, maar was niet erg geschokt over het fotograferen van de ID. Volgens hem mogen ze dat gewoon doen. Hij zou me nog terugbellen, dus ik ben benieuwd. Ik wilde natuurlijk sowieso weten of we wel echte handhavers aan de deur hebben gehad.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

28-06-2021 om 17:36

Ik blijf het een vreemd verhaal vinden.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/reizen-en-vakantie/in-thuisquarantaine-bij-aankomst-in-nederland/quarantaineplicht

"Controle op quarantaineplicht

Teams van toezichthouders en ambtenaren met opsporingsbevoegdheden controleren op de quarantaineplicht. Dat zijn bijvoorbeeld boa’s. Zij controleren of u op het quarantaineadres bent. Dat is het adres dat u heeft ingevuld op het quarantaineformulier.

Ook moet u bereikbaar zijn op het telefoonnummer dat u heeft doorgegeven. Doet u niet open of neemt u niet op? Dan kunt u een boete krijgen van € 339.

Het belteam belt met telefoonnummer 088 269 2949. Wordt er na een paar keer niet opgenomen? Dan wordt er een melding gemaakt voor handhaving."

Het lijkt me ook niet in lijn met de regels van de Autoriteit Persoonsgegevens. Je zou de vraag ook daar neer kunnen leggen. Of als je een twitteraccount hebt, bij Hugo de Jonge. 😉

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.