Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Sollicitant

Sollicitant

05-06-2009 om 13:47

Reageren via email

Ik heb een aantal sollicitatie lopen. Eén daarvan is ij een bekend bedrijf. Ik heb een sollicitatiebrief (papier) geschreven en ben uitgenodigd voor een gesprek via een email. Deze email moet ik bevestigen, maar hoe?
De email die naar mij is gestuurd heeft als aanhef mijn voornaam en sluit af met "met vriendelijke groet, voornaam achternaam"
Hoe doe ik nu de aanhef van mijn brief. Ik ken een aantal mensen uit de organisatie, maar dit persoon niet. "Geachte heer achternaam" vind ik eigenlijk te formeel en "beste voornaam" is te informeel. Hoe los ik dit op?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Popie

Popie

05-06-2009 om 13:53

Informeel

Hij is zelf ook informeel als hij jou aanschrijft met je voornaam. Dit geeft al aan dat het, waarschijnlijk, een informeel bedrijf is. Anders had hij duidelijk ook een afstand bewaard en jou aangeschreven als mevrouw.

De tekst zou kunnen zijn:

Geachte heer (achternaam), beste (voornaam),

Graag bevestig ik dat ik aanwezig zal zijn op (datum en tijdstip) voor mijn sollicitatiegesprek met (naam/namen met wie je het gesprek zal hebben).

Met vriendelijke groet,

Sollicitant

Sollicitant

05-06-2009 om 14:27

Allebei?

Dus jullie schrijven beide aanheffen als aanhef? Wat bijzonder, dat heb ik nog nooit gezien, maar het lost het probleem wel op.

Vic

Vic

05-06-2009 om 15:15

Ik zou

Ik zou in dit stadium toch voor de 'afstandelijke' vorm 'Geachte heer...' gaan, en dan ondertekenen met voornaam en achternaam. Het simpele feit dat iemand jou bij de voornaam noemt, is nog geen reden om dat terug te doen. In gesprekken wacht je ook tot de oudere of hoger geplaatste persoon je toestemming geeft om te tutoyeren.

Vic

Vic

06-06-2009 om 15:02

Tja

Als je zo'n man nog helemaal nog nooit gezien of gesproken hebt, zou ik niet voor de 'Beste Jan' gaan. Sowieso kies ik zelden voor die variant. Zelfs relaties waarmee ik wel tutoyeer krijgen 'officiële' brieven van mij met Geachte zus en zo. Collega's (natuurlijk) niet, maar zover ben je nog niet in de procedure.

Fraz

Fraz

07-06-2009 om 12:28

Beste meneer achternaam

is dat een optie ?? Zo'n dubbele aanhef vind ik eerlijk gezegd helemaal niets.

Marleen

Marleen

09-06-2009 om 20:01

Beste

Als iemand mij een enigzins informele mail stuurt, en ik wil toch netjes antwoorden maak ik er meestal Beste Gerard Franken (oid) van, dus beste voornaam achternaam. Een soort tussenvorm. Geachte doe ik alleen als ik nog helemaal geen (mail) contact met diegene heb gehad, of als iemand een functie heeft waar echt alleen geachte bij past.
groetjes, Marleen

Ellen Wouters

Ellen Wouters

10-06-2009 om 17:10

Geachte of dubbel

Beetje late reactie, maar ik zou Geachte heer Jansen doen of de dubbele aanhef van de eerste posters.

Tussenoplossingen zoals Beste meneer Jansen vind ik knullig overkomen, als een puber die voor het eerst een brief schrijft.
Het is niet erg om in eerste instantie iets te formeel te zijn. Bij het gesprek kun je dat meteen laten varen als de stemming er naar is, het is veel pijnlijker als blijkt dat je naderhand eigenlijk wel iets formeler had moeten zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.