Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Arla

Arla

15-02-2011 om 21:06

Recht op aanwezig zijn bij gesprek met lpa?

Dinsdag moeten zoon (17) en ik naar de leerplichtambtenaar om te praten over het schoolverzuim van de laatste tijd.
In het telefonische gesprek dat ik met de lpa had (uitnodiging was voor maandag en ik wilde de afspraak verzetten omdat ik dan werk) gaf zij aan dat zij eerst een gesprek met zoon wilde hebben en daarna met mij.
Daarop reageerde ik dat ik bij het gesprek met zoon aanwezig wilde zijn. Dat mocht niet.
Is dat zo? Kan zij mij dat verbieden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Samen

Het zou mij verbazen als er een wettelijk recht zou zijn van de leerplichtambtenaar dat je niet bij een gesprek met zoon zou mogen zijn. Mogelijk dat iemand het weet.
Maar zelf denk ik dat je het met zoon moet bespreken en beoordelen wat raadzaam is. En als zoon en jijzelf denken dat het beter is dat je wel mee gaat zou ik dat doen.
Ik zou bovendien een man sturen, kan zijn vader niet mee? In mijn ervaring halen ze minder manouvres uit als er een man betrokken is.
Alleen als ik de leerplichtambtenaar zou kennen en vertrouwen zou ik kind alleen laten gaan en dan nog.
Zelf hadden we een leerplichtambtenaar die mij eerst geholpen heeft om kind naar een andere school te verplaatsen maar het jaar daarop mij begon uit te schelden en te dreigen met en pv. Manouvres dus.

Verantwoordelijke ouder

En jij wordt nog steeds verantwoordelijk gehouden voor het verzuim van zoon, dus als je twijfelt hoe dat gaat en of dat wel zinvol is en je wilt gewoon weten wat daar besproken is en op welke manier, dan zou ik gewoon mee gaan.

koentje

koentje

16-02-2011 om 18:02

Nou ja zeg,

ik vind het niet zo raar dat de leerplichtambetenaar even apart wil praten met je zoon. Waarschijnlijk willen ze ook weten of er problemen thuis zijn die hij liever niet bespreekt met jou erbij.
Waarom doe je daar zo ingewikkeleld over?

Arla

Arla

16-02-2011 om 19:43

Koentje

Ik ben gaan googelen en vond op www.leerplicht112.nl deze tekst:
"Zolang niet duidelijk is binnen welke richtlijnen en bevoegdheden de leerplichtambtenaar kan en mag functioneren is gebleken dat uit een 1 op 1 treffen in een later stadium onduidelijk gaat worden hoe het gesprek heeft plaatsgevonden. De reactie van de leerling wordt in een later stadium door de leerplichtambtenaar uitgelegd als “zo heb ik het niet bedoeld” en “zo heb ik dat niet gezegd”. Vooralsnog is het verstandig geen  gesprekken met zoon of dochter door externen op school toe te staan zonder de aanwezigheid van bijvoorbeeld de mentor of de ouders zelf."
Zoon heeft thuis geen problemen, die heeft hij op school! Omdat hij al vroeg in het schooljaar aangegeven heeft over te willen stappen van havo 4 naar MBO mag hij er bij bepaalde leraren niet meer in. En dat komt dan in Magister te staan als "ongeoorloofd verzuim" en dan mogen wij dinsdag komen opdraven...

Faxen naar de leerplichtambtenaar

Als het zo concreet is als je nu meldt, zoon mag niet bij bepaalde leerkrachten in de les en dat wordt dan vervolgens als ongeoorloofd verzuimg gemeld, dan zou ik dat faxen voordat het gesprek plaatsvind.
Ik vind het overigens nogal wat dat leerkrachten iemand niet binnenlaten, zit daar niet meer aan dat verhaal vast? Heb je dit besproken met de mentor en de directie? En hebben die ook schriftelijk naar jou gereageerd?
Bewaar alles en leg het vast want dat kan van pas komen als je een pv krijgt.

Verbieden kan denk ik niet

Je zoon is minderjarig, dus jij bent verantwoordelijk. Zelf zou ik ook gewoon meegaan, wil ze je niet binnenlaten gaat je zoon ook niet naar binnen. Het is toch niet "geheim" wat ze daar gaan bespreken? Ik zou haar een mail of een brief sturen met daarin de mededeling dat jullie op de afgesproken datum en tijdstip en locatie aanwezig zullen zijn met de benodigde stukken. Verder zou ik er niets in zetten. Ter plekke zou ik haar wel vragen wat de reden ervan is dat ze jou bij dat eerste gesprek niet wilde hebben. Eerlijk gezegd denk ik niet dat ze daar een goede verklaring voor heeft.

Gr. Poezie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.