Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

joos

joos

10-02-2010 om 22:47

Recht op tijd om te kolven

Laatst was ik op een arbovergadering op mijn werk (onderwijs) en er werd heel zijdelings iets gevraagd over tijd om te kolven. Er is een leerkracht die wil/moet kolven en de directeur zegt dat ze dat in haar pauze moet doen, dan heeft ze daar tijd voor. Nu heb ik een paar vragen: kun je kolven sowieso uitstellen tot je pauze (ik heb geen bv gegeven), zonder dat het er aan alle kanten uitloopt? En als je nu ergens werkt waar je niet op elk gewenst moment er uit kunt stappen (als je dus bijvoorbeeld voor de klas staat), hoe is het dan wettelijk geregeld? Moet er dan een vervanger komen?
Tijdens de vergadering werd het heel snel afgehandeld als laat haar dat maar in de pauze doen, maar ik heb het idee dat het toch iets genuanceerder ligt. Of heb ik het mis?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

10-02-2010 om 23:40

Bij wet geregeld

Een moeder van een kind tot 9 maanden oud mag een kwart van haar werktijd gebruiken om te kolven. Op een 8-urige werkdag spreek je dan over 2 uur doorbetaald kolven. Het is aan de moeder om die tijd aan puur het kolven te besteden, 'live' te voeden (als kind bijvoorbeeld wordt gebracht) of naar het kind te gaan.
De werkgever is verplicht om een speciale hygiënische ruimte te regelen die afgesloten kan worden (een wc voldoet niet). Kolven kan je niet uren uitstellen, afgezien van eventuele lekkages loop je kans op borstontsteking en loopt de productie terug. De werkgever moet vervanging regelen, ook bij leerkrachten.
Het beste is om e.e.a. in overleg te regelen, moeder weet ongeveer wanneer ze moet gaan kolven en daar kan dan de vervanging op ingezet worden. Het kolfrecht is bij wet geregeld, dit gaat boven de CAO.

Groetjes, Rosa

Joos

kijk even op de site van het voedingscentrum:

http://www.voedingscentrum.nl/nl/acties-achtergronden/borstvoeding-verdient-tijd/borstvoeding-en-werk.aspx

Een kwart van de werktijd mag eraan besteed worden tot 9 maanden.

Ik hoor vaker klachten van vrouwen, juist in het onderwijs. Het kan daar natuurlijk erg lastig zijn voor de werkgever, maar er zijn ook vrouwen die het wel geregeld krijgen en zoals hierboven al is verteld, dat is hun wettelijk recht.

Zelf zou ik ook niet rustig les kunnen geven als het op knappen staat aan de voorkant...

Sancy

Sancy

11-02-2010 om 11:12

Aanvulling op rosa

De site die rodebeuk geeft zegt het ook al, maar vergeet niet dat de kolfruimte niet alleen géén toilet mag zijn, maar er ook nog andere eisen aan gesteld worden: "Bovendien moet u daarvoor een geschikte, afsluitbare ruimte ter beschikking stellen. De beschikbaarheid van stromend water, een koelkast en vooral privacy en rust zijn hierbij van belang. Als er geen geschikte ruimte beschikbaar is, moet u de werknemer in de gelegenheid stellen thuis te voeden of te kolven.
"

Puck

Puck

11-02-2010 om 15:27

Niet altijd hoor voedster

Ik heb bij allebei de kinderen maximaal gebruik gemaakt van de regeling. Ik woon op een kwartiertje rijden afstand van mijn werk en ging naar huis om live te voeden. Ik heb er nooit één onvertogen woord over gehad, rare blikken of vervelende opmerkingen over gehad,alleen maar begrip en medewerking, en dat terwijl ik toch redelijk in een mannenwereld werk. En dan heb ik ook nog eens over 11 en 8 jaar geleden.

Hillary

Hillary

11-02-2010 om 20:54

Eens

Ik vind het ook wel erg negatief bekeken. Ook hier positieve ervaringen van bijna 12 en 10 jaar geleden. Niet elke opmerking of vergadering is bedoeld om jou dwars te zitten in het voeden hoor. Er moet ook gewoon gewerkt worden. Af en toe moet je ook een beetje flexibel zijn. Wij hebben destijds ook wel eens een vergadering gehad van een dag buiten de deur. Heb gewoon de secetaresse laten bellen met de vraag of ik daar kon kolven. De persoon aan de andere kant van de lijn begreep er niks van gezien het feit dat de vergadering op een golfbaan was en dan was de vraag of je daar kon golfen wel een hele rare. Maar de secretaresse heeft dat gewoon even haarfijn uitgelegd hoe dat in zijn werk ging. Was geen probleem werd gezegd. NOu ja uiteindelijk bleek ik in de kleedkamer te moeten zitten met allemaal dames op leeftijd die zich gingen omkleden na het golven. Maar ach die waren heel aardig en vroegen gewoon wat ik aan het doen was. Laaiend enthousiast waren ze, vonden het een hele uitkomst, kon je tenminste gewoon gaan golven en borstvoeding blijven geven (heb maar niet uitgelegd dat ik in een vergadering zat). Hoe normaler je er zelf over doet hoe normaler anderen ook doen. Heb ook wel eens de vraag gekregen terwijl ik de spullen stond af te wassen, wat ik toch telkens aan het doen was. Was een jonge vrijgezelle jongen van begin 20. Gewoon uitgelegd. Hij wist niet eens dat het kon maar vond het fantastisch. Later kwam een mannelijke collega ook vragen hoe en wat omdat zijn vrouw wilde gaan kolven na haar verlof. Overigens kan ik me voorstellen dat het in het onderwijs wat lastiger is.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-02-2010 om 21:01

Juist ook goede ervaringen

Ik ben heel tevreden hoe mijn werkgever destijds (8 jaar geleden) om ging met het kolven. Een aparte ruimte was er ton nog niet, maar wel genoeg vergaderruimtes etc. Ik zat meestal in de vergaderkamer van de afdeling, die kon niet op slot, maar ik hing dan gewoon een briefje op de deur. Ik heb nooit een negatieve reactie gehad van collega's.
Een jaar later kwam er een echte kolfruimte, super hoor. Echt een gezellige ruimte, lekkere stoel, CD-spelertje etc. Zo kan het dus ook!

amk

amk

11-02-2010 om 21:15

Hier ook

een goede ruimte, en toen het aantal kolvenden gewoon te groot werd voor 1 ruimte en de afstanden op het terrein er te groot voor werden is er een 2e gecreeerd.

Inspraak in de bank gehad, is een slaapbank geworden zodat je er ook tijdens je zwangerschap kunt rusten als dat nodig is. Goede koelkast alleen voor bv. Goed af te sluiten etc.

Het wordt ook echt duidelijk in de infobrochure gemeld die je krijgt zodra bekend is dat je zwanger bent.
Daar staan niet alleen je plichten in maar ook je rechten. Ik vind het goed geregeld.

Linda99

Linda99

11-02-2010 om 21:15

Hier ook

Ook ik heb goede ervaringen met kolven op het werk. Een speciale ruimte met alle nodige voorzieningen is er zelfs voor en er is ook nog een tweede ruimte die als back up dient.

Nasha 1st

Nasha 1st

11-02-2010 om 22:01

Goede ervaringen en bij wet

geregeld inderdaad! Je kan het dus gewoon afdwingen bij je werkgever en je hoeft je echt niet af te laten schepen....

Ik heb ook goede ervaringen....Er werd bij de oudste toen we nog in het oude pand zaten door de dames van de kantine een ruimte van hen ter beschikking gesteld. Tuurlijk maakten mijn collega's weleens grapjes, maar nooit vervelende.....ik was de 1e, ze waren het gewoon niet gewend! Ik heb echter wel een lans voor andere vrouwen gebroken!!

Toen wij in het nieuwe pand kwamen werken is er een speciale ruimte gemaakt EHBO/KOLFRUIMTE stond er met grote letters op de deur....die kon inderdaad op slot, maar ik deed voor de zekerheid toch een briefje op de deur.....

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

11-02-2010 om 22:29

Zelf ook flexibel zijn

Tijdens de zwangerschap heb ik aangegeven dat ik zodra ik weer aan het werk was ook ging kolven. Dit was puur een mededeling, als je een vraag stelt kan je ook nee krijgen .
Op mijn werk was geen kolfruimte. Ik heb eerst in het magazijn gezeten wat uitermate onpraktisch was omdat collega's er dan niet bij konden. Daarna heb ik in de kluis gezeten waar de servers staan. Het grote voordeel was dat ik de deur op slot kon doen en heerlijk in stilte kon kolven.
Qua kolftijden hebben we ons allebei aangepast: ik wilde graag rond kwart voor tien/ tien uur vervanging. Dat kwam met het werk goed uit (makkelijk tijdstip om eea over te nemen) en kwam aardig in de buurt van de 'echte' voedingstijden. In de praktijk liep het toch iets anders, mijn baby was niet op de hoogte van deze afspraak en regelmatig liep ik met klaptieten. Er was wel een koelkast, maar niet speciaal voor de bv. Dit vond ik geen enkel probleem. Mijn bv stond gezellig naast de lunch van collega's.
Drie keer prima gegaan.

Golven

Heb ik ook gehad. Wij waren op stap voor het werk en zouden gaan lunchen bij een of ander recreatiebedrijf. Ik daar bij binnenkomst onopvallend gevraagd waar ik zou kunnen kolven en toen werd ik een beetje raar bekeken en doorgestuurd naar een of ander hutje. Daar aan gekomen besefte ik dat er iets niet helemaal goed gegaan was. Ik dus terug, wat beter uitgelegd wat ik wilde en toen mocht ik in de strijkkamer zitten.

En voor de rest: 3x borstvoeding gegeven. Bij de eerste was ik uitzendkracht en heb ik in mijn eigen tijd in een vergaderkamertje gekolfd. Ik wilde de zaak niet op het spits drijven hè. Voor de rest overigens niets mis met dat kamertje, ik kreeg zelfs de sleutel ervan in beheer en het was ook meestal vrij als ik er ging zitten. En die ene keer dat dat niet het geval was, was ook nog wel te overzien. Bij middelste was ik zolang met verlof dat het voeden overdag niet meer van toepassing was. En bij de jongste heb ik tot ruim 9 maanden gekolfd. Op mijn werk is er een kolfruimte, die op slot kan en waar een koelkast staat. Helaas is dat echter wel een ruimte die verweg verstopt zit in de kelder en die ook als omkleedruimte gebruikt werd door twee collega's. En dat botste af en toe wel eens. En ook was er wel eens file tijdens het kolven of werd er driftig op de deur geklopt...
Niet echt fijn dus.

Daarom zat ik het liefst op mijn eigen kamer. Luxafles dicht en brief op de deur. Ook niet optimaal en ook niet altijd even prettig voor mij twee mannelijke collega's. Maar meestal wist ik het zo te plannen dat ze allebei lunchen waren als ik moest kolven.

Overigens verder niets dan lof voor mijn baas. Die vond dat ik ook wel van zijn kamer gebruik mocht maken als ik dat nodig vond. Maar ja, dat vond ik net weer een beetje te ver gaan.

Het is inderdaad een beetje behelpen en zelf ook flexibel zijn. Je kunt wel tot het gaatje gaan om je recht te behalen, maar daar wordt het vaak ook niet gezelliger door.

Overigens vind ik wel dat de collega van Joos gewoon duidelijk moet zijn tegen de baas. Ik heb er recht op en ik wil graag op dat tijdstip kolven. Graag verneem ik hoe we dit gaan oplossen....

joos

joos

12-02-2010 om 09:34

Dees

ik weet niet hoe mijn collega hier over denkt. Sterker nog, ik weet niet eens wie die collega is... zoals gezegd werd het op een arbovergadering besproken. Ik werk voor een schoolvereniging en was als enige vrouw bij de vergadering aanwezig. Naar mijn idee deden de mannen er te makkelijk over (kolven moet ze maar in haar pauze doen), en dat stak me een beetje. Ik wist echter niet precies hoe het wettelijk geregeld was (wel dat de werkgever er tijd en ruimte voor beschikbaar moet stellen). Daarom heb ik er tijdens de vergadering niets over gezegd. Wel ben ik er gisteren bij de arbocoordinator op terug gekomen. Het blijkt dat de vereniging op papier een prima kolfbeleid heeft, dat keurig aan alle wettelijke eisen voldoet. Alleen in de praktijk blijkt dat de schooldirecteuren dit beleid op z'n zachtst gezegd niet van harte promoten. Maar als collega op haar strepen gaat staan, zal hier zeker gehoor aan gegeven worden, aldus de arbocoordinator.
Bedankt voor alle reacties!

Hillary

Hillary

12-02-2010 om 14:43

Gadver

wat een onbeschofte collega's zeg. Heeft volgens mij helemaal niks met borstvoedingsbeleid te maken, maar gewoon zo'n soort bedrijf waar je liever gewoonweg helemaal niet wilt werken. Ben nieuwsgierig wat dat voor soort bedrijf was. Ik heb vaak het idee dat het in de bedrijven waar je het het minst verwacht men het onvriendelijkst mbt borstvoeding is en andersom. En ja een baas die tegen werkende moeders is zal het ook iet makkelijker maken. Vaak als je klachten hoort ivm kolven is het juist in de zogenaamde softe sector zoals onderwijs of zorg. Ik werkte in een keihard commercieel bedrijf in de ICT-sector. Heb zelfs eens op een ICT beurs gekolfd. Stond op een stand en heb vantevoren gezegd dat ik wel moest kolven. Meestal heeft zo'n stand een keukentje met een koelkast, maar daar zit geen deur voor of die kan niet op slot. Ik heb dus gewoon gezegd tegen mijn medestandbemanning dat ik in de keuken aan het kolven was en er is niemand binnen gekomen, dus ik vermoed dat er gewoon iemand dichtbij de deur is blijven staan om het in de gaten te houden.

mar

mar

13-02-2010 om 10:46

Bij mij

Indertijd werkte ik in een nogal technisch georienteerd bedrijf. Er waren wel wat vrouwen en een aantal hadden gekolfd, dus het fenomeen was wel bekend. Er was geen aparte ruimte, maar ik deed het op mijn kamer en mijn kamergenoot ging gewoon ergens anders zitten. Het enige wat niet altijd begrepen werd was het briefje "niet storen". Er werd wel keurig geklopt, maar ik voelde mij dan toch genoodzaakt om te brullen dat ik bezig was. Ik ben ook wel eens vroeger weggegaan, later begonnen om dochter life te voeden. Geen probleem.
Bij externe afspraken -afhankelijk hoe goed ik die persoon kende- vroeg ik óf aan hem óf aan de receptie om een plekje. In sommige bedrijven waren speciale kolfruimtes, dus helemaal super.
Een enkele keer heb ik ook wel eens op een parkeerterrein gezeten, in de auto. Toiletten vind ik over het algemeen niet hygienisch. Een collega stelde dat ooit voor en op mijn antwoord of zij graag haar brood opat op het toilet, bleef het heel lang stil.
Het is een recht om te kolven/voeden en ik vind dat je je daar in best een beetje flexibel op kunt stellen, maar het moet wel gebeuren. In het uiterste geval zou ik met personeelszaken/vertrouwenspersoon gaan praten om e.e.a. te regelen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.