Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Joke

Joke

10-09-2012 om 12:48

Recht op welke kortingen als alleenstaand bijstandouder?

Hallo,

Ik ben sinds kort alleenstaand en heb een WAO/AAW van 900,-
normaal zou die op bijstandsniveau zijn maar doordat ik samenwoonde met een vriend, werd deze gekort tot 900,- p.m Ik heb ook 2 kinderen, pubers. Mijn huur is 640,- dus ik ga het niet redden. Dus huursubsidie misschien, zorgtoeslag? Waar heb ik als alleenstaande minima met kids recht op? Nog stadskorting of bijzondere korting of toeslag?
Ik heb geen idee en maak me financiele zorgen!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

10-09-2012 om 12:57

Samenwonen?

Woon je nu niet meer samen? Sowieso weet ik niet of je huur laag genoeg is om nog huurtoeslag te kunnen krijgen. Je kunt op www.toeslagen.nl een berekening maken voor alle toeslagen + kindgebonden budget. Voor dat laatste en zorgtoeslag kom je zeker in aanmerking (mits je niet samenwoont en een toeslagpartner hebt).
Naast de toeslagen heb je recht op heffingskortingen als alleenstaande ouder. Ik weet niet hoe daarmee om wordt gegaan bij bijstandsgerechtigden.

Joke

Kennelijk had je vroeger een WAO-uitkering die werd aangevuld tot bijstandsniveau door de toeslagenwet (want de WAO-uitkering zelf verandert niet als je gaat samenwonen). Ik begrijp dat de samenwoning is geëindigd, je kan nu weer een uitkering op grond van de toeslagenwet aanvragen. Zie hiervoor de site van UWV, zoek op 'toeslag aanvragen' of 'toeslagenwet'.

Dat is dus een heel ander soort toeslag dan de toeslagen die je mogelijk ook nog kunt krijgen van de belastingdienst!!

En in antwoord op de vraag die Vic opwerpt: vziw wordt de bijstandsgerechtigde erop gewezen dat hij/zij alle heffingskortingen moet regelen, en die alleenstaande-ouderkorting wordt op de bijstandsuitkering in mindering gebracht.

Maar Joke, jij komt dus niet in de bijstand, maar krijgt als het goed is een aanvulling van UWV - wel even aanvragen dus (en toeslagenwet is prettiger dan bijstand; overigens niet hoger)

Groeten,

Temet

kamille

kamille

10-09-2012 om 13:30

Huurtoeslag

www.toeslagen.nl

Ik geloof dat 640 net op de grens van toeslag zit, het is de moeite waard dat eens uit te rekenen met de gegevens van netto en bruto huur bij de hand. Op die site kan je ook zien of je recht hebt op andere toeslagen.
Wat stadskortingen betreft: sommige gemeenten kunnen korting geven op sportclubs en de bibliotheek en zo, maar dat is niet meer zo vanzelfsprekend als vroeger, en vaak moet je ook aan allerlei eisen voldoen. Het is de moeite van het navragen wel waard!
Idem dito met kwijtscheldingen van de gemeenteheffingen. Het kan, maar als jij bijvoorbeeld nog een auto hebt die een dagwaarde heeft van rond de 2000-2500 euro kan je dat vergeten (zelfs als die auto met ducttape aan elkaar hangt en zelfs de sloop er geen cent meer voor geeft).
Ga eens naar een maatschappelijk werker of http://www.mogroep.nl/ die je vanuit de praktijk meer kan vertellen! Want er is één en ander mogelijk, maar dat scheelt per gemeente. Vraag dan ook of er informatie is voor mensen die met een smalle beurs moeten leven, sommige gemeenten of instanties geven zinnige cursussen over bezuinigen en zo. Kan vol eye-openers zitten waar je normaal niet zo bij stil staat!

De toeslagen moet je via de belasting (www.toeslagen.nl) regelen.

Succes en sterkte!

En verder

Welke gemeentelijke regelingen er zijn voor minima hangt van de gemeente af. Algemene tips kan je, naast tips over de Amsterdamse situatie, vinden in het boekje "tips voor de smalle beurs". Dat wordt jaarlijks bijgewerkt en is met enig googlen in digitale vorm zo van het net te plukken. Zowel landelijke als plaatselijke regels staan daarin.

Sterkte ermee

Temet

Hoe kom je aan die wijsheid?

Mavyan, hoe kom je aan die wijsheid? Want op de site van de belastingdienst zie ik daar niets over. Wel is van belang of je een zelfstandige woonruimte bewoont, zo te zien.

Het is geen huursubsidie meer, maar huurtoeslag, en wordt niet meer uitgevoerd door Volkshuisvesting maar door de Belastingdienst.

En de maximale rekenhuur (= kale huur, vziw) is €664,66 per maand, zag ik, dus Joke, jij valt onder die grens.

Groeten,

Temet

Chippie

Chippie

10-09-2012 om 16:44

Vader

Is er nog een vader in beeld? Hij zal toch ook zijn steentje moeten bijdragen?

kamille

kamille

10-09-2012 om 18:34

Mavyan

Geldt dat ook als iemand al in dat huis woont?

kamille

kamille

10-09-2012 om 18:45

Nog even gekeken

http://tinyurl.com/7bs3sba

In dit stuk wordt niet gerept over een passende woning.

Misschien gaat het over huurtoeslag voor een nog toe te wijzen niet-passende woning?
En wat is niet passend? Een te kleine woning telt ook mee?

Hier: http://www.mitros.nl/smartsite.shtml?id=51983 staat wel dat de gemeente wel degelijk een vinger in de pap kan hebben. Mijn eigen woningbouwvereniging rept hier weer niet over.
Zou het per gemeente schelen, en alleen als je een woning krijgt toegewezen?

Tirza G.

Tirza G.

10-09-2012 om 18:56

Klopt en klopt niet

Het heet geen huursubsie, Mavyan, al jaren niet meer. En je bewering klopt: in 1 huis zijn er 4 bewoners en maar 1 inkomen. In de andere 3 huizen zijn er 3 bewoners en 2 inkomens.
De belastingdienst bekijkt het totaalinkomen van alle mensen in het huis - en hoeveel er ten laste komen van de meest verdienende. In situatie 1 zijn dat er 3. In de andere situaties maar 1.
Maar je beweerde dat het ging over de grootte van het huis. En die is neem ik aan bij allemaal gelijk?

Tirza

kamille

kamille

10-09-2012 om 19:47

Daar schrik ik van! (off topic)

Recentelijk was er (terecht!) veel reuring wegens de plannen om scheefwoners veel meer te laten betalen om ze te "stimuleren" (dwingen) duurder te gaan wonen. Dat ligt heel moeilijk, omdat men aan een woning ook vaak sentimentele waarden hecht ("hier wil ik oud worden") en omdat een duurdere woning niet altijd binnen bereik ligt (bijvoorbeeld omdat kopen nog niet kan en vrije sector meteen véél duurder is of ook flinke wachtlijsten kent).

Maar het blijkt dat men al jaren mensen met een laag inkomen op die manier wél het mes op de keel mag zetten?

Ik schrik hier behoorlijk van, want als arbeidsongeschikte (die geen hoger inkomen meer kan verwachten, integendeel) is één van de weinige dingen waar ik nog energie en plezier uit kan halen mijn (goedkope) huis waar ik zo aan gehecht ben, waar ik me veilig voel en waar ik al zoveel heb meegemaakt met mijn kinderen. Het gaf me een soort troost (er zit dan ook een heel verhaal achter) om hier oud te mogen worden.

Niet dus.

Hier schrik ik echt van.

Ook gehoord

Ik hoorde laatst ergens ook het verhaal van 1 ouder wiens oudste 2 kinderen 'uit huis' waren gegaan i.v.m. studie en die nu geen huurtoeslag meer krijgt omdat het huis te groot/niet passend zou zijn.
Haar grootste dillema was dat die uit-huis-wonende kinderen nog elk weekend 'thuis' komen. Het ging haar niet eens om emotionele verbondenheid met het huis. Want als ze een huis/flatje neemt dat passend is met 1 kind...Waar laat ze die andere 2 dan in de weekenden? En de 'angst' dát ze dan amper nog komen....Ze overwoog om 1 kind dat uit-huis-woont weer terug te halen (in overleg natuurlijk) en te laten reizen naar studie,zodat ze die huurtoeslag weer kreeg. Dat was méér dan de beurs die betreffende kind kreeg 'uit-huis'.
Beetje erg kromme situatie. Kind 'kan' niet uit huis omdat moeder dan óók uit huis moet. Daar kwam het op neer.
Deze ouder werkte wél, maar schijnbaar was haar inkomen te laag om het zonder huurtoeslag te redden. En denk ook maar aan de kosten die je toch nog steeds wel hebt ook al wonen je opgroeidende kinderen uit-huis en studeren. Ken de moeder niet écht persoonlijk, ik was meer toehoorder toen ze het aan anderen vertelde.
groeten albana

Wat ik niet snap

Maar wat ik nog niet snap: ik moet huurtoeslag bij de belastingdienst regelen. En begrijp ik het goed dat niet de belastingdienst, maar de gemeente zeggenschap heeft over al dan niet passend zijn? Maar ik heb nooit iets gemerkt van bemoeienis van de gemeente m.b.t. huurtoeslagen. Wat zie ik over het hoofd of begrijp ik niet?

Ik heb momenteel even het gevoel dat de veilige bodem onder me is weggeslagen. Het gaat hier om relatief goedkope woningen, want geen Randstad, maar het zijn wel vierkamerwoningen. En ook mijn kinderen zijn al ouder en hebben hun langst tijd bij moeders huis gehad.

Ik ben eruit.

Ik heb zojuist contact gehad met de Woonbond en die zei me, dat "passende woning" toch echt te maken heeft met inkomen.

Stel, we nemen iemand tussen de 23 en 65 jaar oud. Als er meer personen in het huishouden zijn, mag die een (gezamenlijk) inkomen hebben tot 29.900 euro om voor huurtoeslag in aanmerking te komen.
Komt die persoon uiteindelijk alleen te wonen, dan is die grens 22.025 euro.
Ook eigen vermogen kan meespelen, maar ik kijk nu alleen even naar het inkomen.

Stel dat iemand zeg maar 25.000 euro verdient. Zolang de kinderen nog thuiswonen kan je daarmee huurtoeslag krijgen. Als het laatste kind uitvliegt zit je meteen boven je grens en raak je je toeslag kwijt.

Verdien je, zeg maar, 20.000 euro, dan houd je de toeslag, al kunnen de bedragen wel anders zijn.

Het aantal kamers telt daarbij echt niet mee als het om "passende woning" gaat, het gaat puur om het inkomen plus eventueel vermogen. En die inkomensgrens klapt omlaag zodra je laatste kind de deur uitgaat. Heel vervelend als je tussen die 22.025 en 29.900 zit en ik vermoed dat dat ook het geval is bij de hierboven genoemde gevallen, kan dat kloppen?

(mijn schrik kwam voort uit het feit dat ik gehandicapt ben en mezelf dan wel absoluut, zeker weten, uit de WIA ga vechten, maar nooit een hoger inkomen zal kunnen krijgen dan ik nu al heb).

Kamille

Of datgene wat Mavyan beweert allemaal klopt weet ik niet, maar hoe dan ook kom je nu in principe in aanmerking voor huurtoeslag. Tegen de tijd dat jouw laatste kind uitvliegt zijn we zo'n 14 jaar verder en is de toepasselijke wetgeving vermoedelijk al 2 keer gewijzigd. Wie dan leeft, wie dan zorgt.

Groeten,

Temet

Temet

Nou, ik heb al een aantal jaar huurtoeslag, mijn oudste kind is er al uit en de rest volgt vrijwel zeker binnen enkele jaren.

Mayvan

Bedankt voor het citaat! Ik ben nu niet thuis, maar ga straks nog wel even bellen want ze wisten zeker dat het niet zo is.

Kamille- foute kop

Sorry Kamille, ik had niet goed opgelet. De inhoud van mijn posting was bedoeld voor Joke.

Ik vraag me ernstig af of het klopt wat Mavyan zegt. Op de site over toeslagen staat er niks, voor zover ik kan zien. Wat die folder betreft: Mavyan, heb je een link?
In een andere posting refereert Mavyan aan de HSW, dat is vziw de huursubsidiewet, maar het is geen huursubsidie meer, dus hoe dat dan zit...
Mijn idee was eigenlijk dat het passendheidverhaal gaat over distributie van woningen door de gemeente, en dat de huurtoeslag alleen maar kijkt naar hoogte van de huur en hoogte van het inkomen.

Groeten,

Temet

Belastingdienst gebeld

Ik heb net de belastingdienst gebeld en ook zij zeggen dat iemand NIET aan de hand van de grootte van de woning zonder huurtoeslag kan komen te zitten. Zie mijn verhaal hierboven.

Het kan wel voorkomen dat een verhuurder als voorwaarde heeft dat iemand kleiner moet gaan wonen, zei de belastingdienst, maar dat heeft dan niets te doen met toeslagen.

Mavyan, ik zie het al

Info uit 2008...!

Mavyan

Hebben die drie buurvrouwen een afwijzing gehad op grond van het feit dat ze in een huurwoning woonden die qua formaat niet passend was bij hun gezin? Heb je die beslissingen gezien?

groeten,

Temet

Ik snap er niks meer van

Marvyan, ik weet het echt niet meer. Ik ga niet zeggen dat het onzin is, want ik neem die buren echt serieus, maar ik heb vanmorgen de Woonbond gebeld (hiervoor moet je wel lid zijn) en vanmiddag de belastingdienst gebeld (sorry, geen naam genoteerd). En beide zeiden dat het niet klopt. Mogelijk speelt er meer mee: regels van de woningbouw (kleiner huishouden = kleiner huis), of een inkomen boven de 22.025 euro (met meer personen was die grens 29.900 euro, dus als je daartussen zit ben je volgens mij ook de sjaak), of iets met eigen vermogen.
Wie wil ook eens bellen en dezelfde kwestie voorleggen? Wat doe ik verkeerd, wat begrijp ik niet goed? Want ik heb nu, en dat meen ik helaas serieus, echt het gevoel dat er iets mis met mij is.

Mavyan

Sorry hoor, maar vind je het héél erg dat ik meer waarde hecht aan de rechtstreekse uitspraak van zowel Woonbond als Belastingdienst, dan aan gemopper van de buurvrouw? Of zie ik dat verkeerd?

Fiorucci

Fiorucci

12-09-2012 om 10:41

Raar

Mijn buurvrouw woont alleen in een eensgezinswoning en krijgt gewoon huursubsidie...

Vic

Vic

12-09-2012 om 16:39

Verhalen

Ik heb een familielid van mij ook wel eens horen klagen tegen een bekende. Zat te verkondigen dat hij geen huurtoeslag kreeg omdat hij gepensioneerd was. De toehoorder knikte instemmend. Het werkelijke verhaal is dat het familielid met AOW en pensioen een stuk boven de (zeer lage) huurtoeslaggrens zit en het daarom niet krijgt. Maar bij mensen die er geen verstand van hebben is het makkelijk om verhalen de wereld in te krijgen

Precies wat vic zegt

Ik neem je niks kwalijk, Mavyan!
Ik heb zelf ook regelmatig verkeerde conclusies getrokken op basis van "van-horen-zeggen" of "de achternicht van de moeder van mijn collegaatje" en eerlijk gezegd stink ik er nog steeds regelmatig in. Gisteren zelfs nog

Jij hebt ook geen volledig inzicht in de ins en outs van de moeder van je direct-naast-buurvrouw. Direct-naast-buurvrouw misschien ook niet. Ik vermoed zelf dat die een inkomen boven de 22duizend-nogiets heeft, of een eigen vermogen dat net boven de grens kwam toen ze alleen kwam te wonen. Als je 65+ bent ligt die grens ook weer anders en kan je ook je huurtoeslag kwijtraken.
In ieder geval: de grootte van de woning hoort daar echt niet bij.
Pas als je alle ins en outs weet, inclusief de eventuele bijzonderheden, kan je een definitieve conclusie trekken.

En die weten we allebei niet. Jij ook niet, tenzij jij haar persoonlijke boekhoudster bent

Vandaar dat ik toch iets meer waarde hecht aan het antwoord van de Woonbond of de Belastingdienst, en dat is niet om jou af te kraken. Jij vertelt ook wat je hebt gehoord en ik heb geen reden om aan jouw verhaal te twijfelen. Wel aan háár verhaal, sorry.......

Sorry als dat wat bitchy klonk

Terwijl ik dit overlees komt het misschien kattiger over dan de bedoeling is. Sorry, het is soms moeilijk de juiste toon te treffen als je schrijft

Elisa Gemani

Elisa Gemani

13-09-2012 om 22:16

Joke

Ik ben al bijna 12 jaar alleenstaand ouder met een gedeeltelijke WAO-uitkering, aangevuld door het UWV met een toeslag tot het voor mij geldende sociaal minimum (=bijstandsniveau). Ik zou dus als eerste bij het UWV een aanvraag indienen voor de Toeslagenwet. Ik krijg overigens geen alimentatie.

Verder heb je recht op diverse toeslagen en heffingskortingen van de Belastingdienst. Qua huurtoeslag zit je nu nog net iets onder de norm dus je zou wel recht hebben op huurtoeslag als je ook voldoet aan de overige voorwaarden. In jouw geval zal die misschien tussen de 240-260 Euro liggen; je kan zelf een proefberekening maken. Ga uit van een bruto jaarinkomen van zo'n 18.000 Euro per jaar (dat is wat ik heb als sociaal minimum en ik vermoed dat jij ook op zoiets zal uitkomen maar dat weet ik natuurlijk niet zeker op basis van je summiere gegevens).

Tevens kan je recht hebben op kwijtschelding Gemeentelijke Belastingen/Waterschapsbelasting en Bijzondere Bijstand/Stadspas/voorzieningen minima/ziektekostenverzekering van je gemeente. Je kan hier kijken of en waarop je mogelijk recht hebt: http://www.nibud.nl/berekenuwrecht en
http://www.rechtopgeld.nl/

E.e.a. hangt met name af van het gegeven of je vermogen (spaargeld, bezittingen, auto) niet boven een bepaalde grens ligt en of je inkomen niet hoger is dan zeg zo'n 110% van het voor jou geldende sociaal minimum.
Heb je een auto die jonger is dan 10 jaar, weg ermee want anders vervalt je recht op een heleboel tegemoetkomingen etc.

Ga naar je gemeente of kijk op de gemeentelijke site voor informatie over voorzieningen en tegemoetkomingen voor de minima inclusief kwijtschelding belastingen, Bijzondere Bijstand, Stadspas, computerregeling, vergoeding contributie sportclub van je kinderen, tegemoetkoming lesgeld, categoriale regeling chronisch zieken & gehandicapten etc.

Het is een heleboel geregel en een hoop papierwerk wat helaas ieder jaar terugkomt. Hou alles nauwkeurig bij; alle inkomsten en uitgaven, bewaar alle nota's en facturen en maak kopieen van alle ingevulde aanvraagformulieren. Als je recht hebt op Bijzondere Bijstand, dien alles wat je aan (extra) kosten maakt, gewoon in. Nee heb je, ja kun je krijgen. Met zo'n laag inkomen, 2 pubers en zo'n hoge huur zal het beslist een kwestie worden van iedere cent drie keer omdraaien en proberen alles vergoed te krijgen waar je maar recht op hebt. Succes en wil je meer weten over bezuinigen etc., roep maar raak. Ik heb ook vijf jaar in de schuldsanering gezeten met een minimuminkomen en ook dat heb ik gered

Erik Van de  vries

Erik Van de vries

14-09-2012 om 13:37

Sorry, maar..

Sorry hoor, maar ik moet nu toch even 'trollen'.

Waarom wijst iedereen de TO op alle mogelijkheden om de staatskas zo efficient mogelijk leeg te trekken.. en begint niemand over die andere optie.. een baan zoeken?

Ja ik ben vast knetterrechts en harteloos, maar als dit al zo vanzelfsprekend wordt gevonden?

Omdat...

Ze in de WAO zit. Tegenwoordig kom je daar niet in om je zweetpoten, en is het zelfs voor een kerngezond mens al lastig werk te vinden. En wie zegt dat ze niet solliciteert? Maar het is wel zo slim om te kunnen hoe ze overleeft als dat echt niet lukt.

Erik Van de  vries

Erik Van de vries

14-09-2012 om 13:45

Solliciteren

Zeker. maar solliciteren zou ook een van mijn opties zijn die ik aanraadde!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.