Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

even andere naam

even andere naam

23-12-2011 om 23:55

Recht van erfenis

Heeft iemand verstand van Juridisch verus biologisch ouderschap?

Het verhaal is als volgt: een zeer vermogend tante van man is overleden. Tante heeft geen levende kinderen meer en (heel dom maar wel fijn) geen erfenis. We hebben het hier over zwaar loaded in de miljoenen. 65% gaat naar de Belgische staat, overige gelden zijn voor de nabestaande en in haar geval 9 neven/nichten. Nu, moeder van man was ten tijden van de geboorte getrouwd met haar 1e man (we praten over 45 jr geleden) en in die tijd was het a: een zonde als je ging scheiden en b:elk kind geboren kreeg de naam van de gehuwde partner. Zo ook mijn schoonzus omdat haar 1e huwelijk officieel nog niet ontbonden was. Later is haar naam veranderd in de huidige familienaam. Voor nu, volgens mijn zwager heeft schoonzus geen recht op de erfenis omdat zij juridisch gezien geboren is als dochter van iemand anders. Biologisch gezien is zij wel degelijk het kind van mijn schoonvader. Hij zegt dus letterlijk dat juridisch boven biologisch staat. Mijn inziens is dat anders, zij kan aantonen dat zij het kind van mijn schoonvader is (al zouden we het via DNA moeten doen desnoods) en dus gaat biologisch voor juridisch welke een kanttekening heeft omdat de naam officieel veranderd is.

Uiteraard zullen wij de gelden, mocht zij idd geen recht hebben op eerlijk delen, maar wij hebben nog met een derde broer te maken waarvan wij denken dat hij dat dus niet zal doen. Mijn mening en van man is dat zij net zoveel recht heeft op haar deel als wij, ik bedoel, wie had dit ooit kunnen verwachten toch! Wees dankbaar met wat je krijgt! Overigens gaan wj niet de clinch in met broer, dan krijgen wij maar minder, maar delen zullen we.

Toch speelt nu de vraag door mijn hoofd of het daadwerkelijk zo is dat juridisch boven biologisch staat...iemand enig iee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
even andere naam

even andere naam

23-12-2011 om 23:56

Erfenis moet testament zijn....

het is al laat

Vic

Vic

24-12-2011 om 10:37

Pfff

Je hebt het allemaal nogal warrig opgeschreven. I.i.g. is biologisch ouderschap voor Nederlands erfrecht niet van belang. Je erft alleen van iemand als juridisch kind, ook als je later pas juridisch kind bent geworden van die persoon (dus bijv. bij latere erkenning, al dan niet na ontkenning van een eerdere juridische ouder).
Een naamswijziging hoeft trouwens niet te betekenen dat het juridisch ouderschap is gewijzigd.

Vic

Vic

24-12-2011 om 13:10

Titel

Ik zie nu net dat mijn titel 'pfff' is. Dat slaat niet op jouw stukje, maar was omdat ik het niet begreep na drie keer lezen. Sorry.

centjes

centjes

24-12-2011 om 13:14

Geen antwoord...

, maar een aanvullende vraag...
"Geen levende kinderen meer...." , maar wel kinderen, achterkleinkinderen? In dat geval krijgen volgens nederlands erfrecht de neven en nichten volgens mij niets. Het zal je zeker vrij staan om ( mocht dit familielid buiten de erfenis staan) een deel van jou ( niet van het geheel) af te staan..., in nederland wordt dat gezien als schenking met bijbehorende belasting.
Als het om echt veel geld gaat, is het misschien verstandig om eerst even alles goed te bekijken voordat je een erfenis aanvaard. In Nederland is het zo dat met de belastingdienst afgerekend moet worden al is eventueel vastgoed nog niet verkocht.....
centjes

centjes

centjes

24-12-2011 om 13:26

Vic

Na tig x lezen is de situatie volgens mij als volgt: Binnen een huwelijk wordt een buitenechteljke dochter geboren, die de achternaam (A) krijgt van het huwelijk waaruit het geboren is. Na ontbinding van het huwelijk worden in een nieuwe relatie 2 zoons geboren met achternaam (. Dochter krijgt in deze relatie ook achternaam B. Zowel de dochter als de zoons hebben als biologische vader achternaam B en deze persoon is een broer van de overleden tante. Nounoudenounou, heb ik het ontcijferd?
Nou, met mijn boerenklompen zou ik zeggen, dat als dochter door deze man/erfgenaam erkend is, ook erfgenaam.
centjes

centjes

centjes

24-12-2011 om 13:34

heeft je schoonzus geërfd van je schoonvader?, dat geeft volgens mij al wat rechtsverhoudingen aan...
centjes

even andere naam

even andere naam

24-12-2011 om 13:49

Het is ook warrig

en daarom ook zo lastig te verwoorden....

Zoals de notaris die haar nalatenschap afhandeld ons heeft verteld geld hier het Belgisch recht. Dat betekend dat omdat er geen levende eigen kinderen meer zijn van tante en geen testament haar gelden gaan naar haar broers/zussen. Ook die leven niet meer op 1 zus na en het deel wat dus eigenlijk vor mijn schoonvader bestemd was wordt verorven aan ZIJN kinderen. Mijn man dus en broer en zus. De overige delen worden zoals bij ons verdeeld aan de andere neven/nichten (de derde graad dus). Ook is er reeds uitgezocht dat er maar 1 keer gelden over een erfenis hoeft worden afgerekend en niet 2x. Wellicht krijgen we te maken qua nederlands recht met vermogens belasting, dat moet ik nog uitzoeken, het gaat om een bedrag met aanzienlijke nullen erachter hoger dan de duizend nullen.....

Zus is later middels een rechtelijke uitspraak erkend door mijn schoonvader als dochter, dus in die zin begrijp ik dat zij hiermee ook recht heeft op deze erfenis toch? Waar het ons om ging is dat ze op haar geboortebewijs een andere achternaam heeft met een kanttekening erbij betreffende de uitspraak van de rechter destijds.

Misschien ben ik nu it sminder warrig, maar als je een lijst krijgt van in de miljoenen dat wordt je wel warrig voo ons gewoon werkende mensen

even andere naam

even andere naam

24-12-2011 om 13:50

Centjes

jij hebt het goed ontcijferd

Vic

Vic

24-12-2011 om 13:53

Dan is het simpel Naar Nederlands recht ben je juridisch kind van degene die je het laatst heeft erkend. Bij kinderen waar het vaderschap gerechtelijk wordt vastgesteld, wordt in de geboorte-akte de datum van de erkenning bijgeschreven.
Het is zelfs niet van belang wie de biologische vader is, dus aan een DNA-onderzoek heb je niet zoveel.

centjes

centjes

24-12-2011 om 20:19

Blijft

de waarschuwing om goed te kijken hoe de belasting betaald gaat worden......Als er genoeg liquide is geen probleem natuurlijk en ik weet niet hoe het in Belgie is...Hier in Nederland moet je afrekenen, ook al zit het geld in bijv. stenen vast.

centjes

even andere naam

even andere naam

25-12-2011 om 09:36

Centjes

qua belasting is het door de notaris al helemaal uitgelegd en laten we zeggen dat het het waard is

Dank voor de uitleg!

mirreke

mirreke

25-12-2011 om 16:13

Gefeliciteerd

Lijkt me heerlijk!!

mirjam

mari39

mari39

26-12-2011 om 19:14

Belgisch erfrecht?

Begrijp ik het goed dat het om belgisch recht gaat (er gaat geld naar de belgische staat, schrijf je?).
Wat betreft nederlands erfrecht, dat kan in dit soort situaties erg ingewikkeld zijn.
Maar je bent ook al bij een notaris geweest, of een testamentair executeur? Die behoort dat soort dingen toch wel te weten, en als zij er recht op heeft dan verdeelt de testamentair executeur het geld over alle rechthebbenden. Ik zou eens naar een erfrechtjurist gaan, die kunnen je wel helpen denk ik

even andere naam

even andere naam

27-12-2011 om 14:48

Erfrecht

Vlg de wet draag je maar 1maal belasting af en jammer genoeg is dat het Belgisch erfrecht want Nederland ligt veel lager dan daar......vermogens belasting komen we niet in, vermogen wordt -/- bv hypotheek berekend en het gaat nou ook weer niet om miljoenen

De reden waarom ik dit vroeg is omdat mijn zwager en ik van mening verschilde en juist....tijdens de feestdagen zodat we niemand kunnen raadplegen

Volgende week zitten we bij de notaris om de handtekening te verechtelijke, dan wordt alles opgestuurd naar de testamentair executeur (notaris in Belgie) en dan....geen idee, maar leuk is het wel!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.