Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vic

Vic

23-10-2010 om 20:29

Renteplusrekening centraal beheer

Op de website van Centraal Beheer staat over de RentePlusrekening (2,6% rente) o.a. dat het saldo 'vrij opneembaar' is. In de voorwaarden staat dan een bepaling over opnamekosten (15%) gedurende de 'garantieperiode'. Ik kan er niet achterkomen hoe lang die garantieperiode is, of dat je altijd 15% opnamekosten betaalt. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat 'vrij opneembaar' inhoudt dat je geen kosten betaalt. Is er hier iemand die die rekening heeft en dat weet?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tijgeroog

Tijgeroog

23-10-2010 om 22:50

Ik snap het ook niet

Dus ik zou de klantenservice bij Centraal beheer eens bellen.

Kari1

Kari1

24-10-2010 om 16:35

Garantieperiode?

Iha wil vrij opneembaar niet altijd zeggen zonder opnamekosten, het zegt alleen dat je geld niet vaststaat. Maar termen als garantieperiode of opnamekosten kan ik nergens terugvinden bij de info over deze rekening. Waar heb je dat gevonden Vic?
Wat ik wel gevonden heb is dat 2,6% rente iets mooier lijkt dan het is. Je geld groeit niet met maandelijks 1/12 deel van 2,6% rente (zoals de meeste banken hun rentepercentages opgeven). Door de rente-op-rente en de maandelijkse rentebijschrijving kom je na een jaar wel op 2,6% uit, maar over een gedeelte van een jaar is de rente minder. Zie https://www.centraalbeheer.nl/prive/renteplus-rekening/spaarrekening-openen, download veelgestelde vragen en kijk bij vraag 25.
Kari

Vic

Vic

24-10-2010 om 16:53

Kari

Het staat in de algemene voorwaarden, die je ook via de site kunt downloaden. Dat van die maandrente had ik ook gelezen. Het blijft meer dan de sneue 1,5% die ik nu krijg bij ABN AMRO.

Kari1

Kari1

24-10-2010 om 17:35

Vic

Ja, het is op zich geen slechte rente natuurlijk, een van de hoogste moementeel.
Ik ga eens kijken bij de algemene voorwaarden. Maar als het zó ver weg staat dat je (soms?) opnamekosten moet betalen dan is dat niet zo netjes!
Kari

Vic

Je zou nog even verder kunnen neuzen tussen de andere hoge scoorders op http://www.vanspaarbankveranderen.nl/ ... ik neem aan dat je daar al bent geweest?

Ik ben erg te spreken over de service en de renteconsistentie van ASNbank. Als die je niet te links is

Ze halen iig geen streken uit met hun rentetarieven.

Asn

Ik zit al 2 jaar bij de asn en ben prima tevreden. Geen opname kosten en de rente is nu 2,3%

Vic

Vic

24-10-2010 om 20:18

Bellen

Ik ga morgen wel even met Centraal Beheer bellen, want ik vind het nog steeds onduidelijk. Volgens mij is het ook misleidend als zo'n bepaling alleen in de voorwaarden staat, en het daarbij niet duidelijk is hoe lang zo'n garantieperiode is.
Op de website die Rodebeuk noemde stond Bank of Scotland op de tweede plaats, met 2,5% rente. Volgens mij is die wel zonder voorwaarden. Zelf had ik info gezocht op independer.nl.

cqcq

cqcq

24-10-2010 om 22:26

Helemaal lezen...

Centraal Beheer kàn een aanbod doen van een 'garantierente'. Als je dat aanbod accepteert dàn heb je tijdens een bepaalde periode (die staat in het aanbod) een vaste rente (i.p.v. de variabel rente die gewoonlijk geldt voor deze rekening). Als tegenprestratie mag de rekeninghouder tijdens de periode dat de garantierente geldt het totale saldo van zijn rekening niet vrij opnemen. (overigens gaat het dan niet om 15 % opname kosten, maar om 1 %, met een minimum van 15 euro.).

Een aanbod voor een garantierente mag je ook weigeren (bijvoorbeeld omdat je weet dat je een deel van je spaargeld binnenkort nodig hebt), in dat geval geldt gewoon de variabele rente en betaal je dus geen opname kosten.

De artikelen uit de voorwaarden:
Garantierente
Artikel 8
8.1 De Bank kan op enig moment middels aankondiging op de
Internetpagina of andere media een aanbod doen voor het vergoeden van
Garantierente over het tegoed van de Rekening. Dit aanbod kan door
de Rekeninghouder uitsluitend op de door de Bank voorgeschreven
wijze door de Rekeninghouder voorafgaand aan de ingangsdatum van de
Garantierenteperiode worden geaccepteerd.
De Garantierente kan uitsluitend over het gehele tegoed van de Rekening
gelden.
Voor een opname tijdens een Garantierenteperiode brengt de Bank
extra kosten in rekening. De kosten voor een opname tijdens een
Garantierenteperiode bedragen 1% over het op te nemen bedrag met een
minimum van EUR 15,00.

Vic

staar je nou niet blind op tienden van procenten, maar kijk ook naar look and feel, oftewel de service. Als ze producten maken die niet te volgen zijn, alleen om bovenaan in zo'n rijtje te scoren weet je toch eigenlijk al genoeg?
Ik zou geen zin hebben om constant rentes te moeten checken, en dat is wat de meeste banken doen. Lokken en dan zakken. Hebben ze op die website ook hele artikelen over, hoe dat werkt en wie de ergsten zijn.

Vic

Vic

25-10-2010 om 13:01

Och

Ik voel me nu wel een beetje dom ;-( Ik had snel die voorwaarden doorgelezen, maar je moet natuurlijk wel alles lezen. Over ASN hoor ik al jaren heel positieve verhalen, misschien moet ik dat maar gewoon doen. Hebben zij niet de verplichting om dan ook een betaalrekening te hebben, want daar heb ik geen zin in om dat allemaal om te zetten.

amk

amk

25-10-2010 om 13:28

Asn

dat omzetten is echt appeltje eitje, ik dacht ook dat het heel veel werk was maar wat heb ik een spijt dat ik dat niet jaren eerder gedaan heb.

En bij de ASN krijg je ook nog 1% rente op je betaalrekening.

Vic

Vic

25-10-2010 om 13:36

Jaja

Appeltje eitje? Ik doe nagenoeg alles met automatische betalingen. Daarbij krijg ik van zo'n 5 partijen geld gestort, dus dat moet al helemaal niet fout gaan. Omzetten wordt echt een heel gedoe. Die 1% rente is wel aanlokkelijk overigens. Ik vind het ook lastig dat ze geen kantoren hebben. Nu kom ik zelden bij ABN AMRO, maar als ik erheen moet is het meestal ook écht nodig.

Vic

je kunt ook sparen bij de ASN zonder betaalrekening. Weer een sympathiek detail...

Wij sparen daar al meer dan 15 jaar zonder ASN-betaalrekening. Man heeft de betaalrekening wel vorige maand geopend want het schijnt voor ons gunstiger te zijn met wat we willen kwa creditcard enzo dan bij de ABN.

Service aan de telefoon is trouwens erg goed bij ASN, denken ook met je mee. Moet wel, zo zonder kantoren.

Tijgeroog

Tijgeroog

25-10-2010 om 14:58

Dan kan ik m'n mond ook niet meer houden

In m'n eerste posting heb ik nog netjes m'n mond gehouden over de ASN, maar nu praat ik even mee hoor.
Je kan idd sparen bij de ASN zonder dat je er een betaalrekening hebt, maar het hoeft niet, want inderdaad, die 1% is erg fijn, en het is een fijne bank. Wij zijn vorig jaar overgestapt, en de heisa eromheen is me heel erg meegevallen. We hebben een formulier ingevuld voor de overstapservice en dan wordt er al veel geregeld: 13 maanden lang worden al je stortingen op je oude rekening doorgeleid naar de nieuwe, dus je hebt 13 maanden de tijd om door te geven dat je een nieuwe rekening hebt. Daar krijg je ook speciale kaarten voor, om dat door te geven. Je incasso's worden automatisch omgezet, alleen de periodieke overschrijvingen moet je opnieuw invoeren. Daar moet je even voor gaan zitten, maar vaak kun je met internetbankieren een mooi overzicht vinden van die overschrijvingen en ze netjes overtypen. Bij ons bleek het er ook maar 1 te zijn.

http://www.asnbank.nl/index.asp?nid=10082#31

amk

amk

25-10-2010 om 21:32

Idd

hoe meer automatische incasso's je hebt hoe makkelijker het is, daar hoef je niets aan te doen.
Je moet alleen aan de storters duidelijk maken wat je nieuwe bankrekening is. Ergens binnen een jaar.

Ik ben er 1 avondje voor gaan zitten om de automatische overschrijvingen over te zetten, en de storters in te lichten. Na een uurtje was ik daar wel mee klaar en ben ik een film gaan kijken.

Tinus_p

Tinus_p

26-10-2010 om 10:22

Automatisch

amk:
"hoe meer automatische incasso's je hebt hoe makkelijker het is, daar hoef je niets aan te doen."
Ja, maar je hebt er ook geen controle over. Ik doe zo min mogelijk automatische incasso's. De rest via 'girotel'.

Tinus mohikanus?

Je kan toch automatische incasso's achteraf controleren? Ik zal wel toegeven dat er bijv. banken zijn die weigeren om incasso's terug te draaien omdat ze zelf geen fouten maken. Postbank indertijd... daar zijn wij dus weggegaan. Het ging om een credit card waarmee fraude was gepleegd. Omdat het namens de Postbank werd afgeschreven konden we de afschrijving niet terugdraaien..

Moet er niet aan denken dat ik alles op tijd zou moeten overmaken.

mammavan2meiden

mammavan2meiden

27-10-2010 om 23:45

Vic; heb je al gebeld?

Hoi Vic,

Ben wel even nieuwsgierig hoe het nu zit. Heb je al gebeld met Centraal Beheer??

Groet,
Berber

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.