Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Review maar niet zelf gemaakt

Afgelopen jaar heb ik voor mijn werk een post-HBO cursusje gevolgd.  Op zich best leerzaam maar ik was niet laaiend enthousiast.  Nu vertelde mijn dochter net dat ze me gegoogled had en dat ze moest lachen om de review die ik geschreven had op de site van dat opleidingsbureau. Omdat het zo zakelijk geschreven was.  Ik heb alleen helemaal geen review geschreven.  Ik heb een erg bijzondere achternaam die nauwelijks voorkomt helemaal niet in combinatie met mijn voornaam en de tijd van de cursus komt ook overeen.  Ik vind dat echt raar dat ze uit mijn naam en review schrijven. Ik zal vast een evaluatie formulier ingevuld hebben maar ik weet 100% zeker dat ik de inhoud anders geformuleerd zou hebben en dat ik geen sterren heb gegegeven die nu wel op de site staan. Ben ik nou zo flauw dat ik dit echt heel raar vindt? Ik wil eigenijk vragen of ze de review verwijderen. 

ik zou het bedrijf zeker aanschrijven om de review te laten verwijderen, vooral omdat het is geplaatst met jouw naam. Het zal mij niets verbazen dat de review door AI zoals chatGPT is gemaakt. 

Niet vragen om te verwijderen, maar de opdracht geven. Het is echt schandalig! 
Eerst een beetje normale zakelijke mail, bij geen reactie binnen een week zou ik een reminder sturen en een termijn waarop je de review verwijderd wil hebben (bijv twee weken na die mail). 
Anders met advocaat dreigen of consumentenbond of zo. En indien nodig ook doen. 

Egel. schreef op 02-05-2026 om 09:58:

Eerst een beetje normale zakelijke mail, bij geen reactie binnen een week zou ik een reminder sturen en een termijn waarop je de review verwijderd wil hebben (bijv twee weken na die mail).

Eens met Egel, niet vriendelijk vragen maar zeggen dat je dat wil. Echt belachelijk dat ze dat zonder toestemming van jou doen. En kom je opeens met je eigen naam op internet.

Je kan je evt. door ChatGPT laten helpen om de toon van je mails en reminders aan te passen en serieuzer of juridischer te laten klinken. Dat kan wel handig zijn. Indien nodig, kan een serieus en juridische reminder echt wel effect hebben.

Succes. Laat je weten of ze het verwijderd hebben?

Egel. schreef op 02-05-2026 om 09:58:

Precies dit.

Niet alleen schandalig omdat jij het niet zelf hebt gedaan, maar ook nog eens door jouw unieke achternaam. Ik heb zelf ook zo'n naam en ben altijd voorzichtig met het publiceren van mijn naam ergens.

Ik werk bij een groot opleidingsinstituut. Als deelnemers bij de evaluatie een mooi commentaar oid schrijven, dan benaderen we hen soms om schriftelijk om te vragen of online plaatsing akkoord is.
Echt nooit zouden we, zonder voorafgaand schriftelijk akkoord, iets plaatsen. 

Ik zou eisen dat het per direct wordt verwijderd. 

Hoe is het afgelopen KimdeKim?

Kimdekim

Kimdekim

11-05-2026 om 20:28 Topicstarter

Courage schreef op 11-05-2026 om 20:25:

Hoe is het afgelopen KimdeKim?

Ik heb een mail gestuurd met de vraag ( of opdracht) de review weg te halen.  Ik heb nog geen reactie gehad.  Maar ben ik vanaf donderdag niet meer op het werk geweest.  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.