Werk, Recht en Geld
Kimdekim
02-05-2026 om 00:04
Review maar niet zelf gemaakt
Afgelopen jaar heb ik voor mijn werk een post-HBO cursusje gevolgd. Op zich best leerzaam maar ik was niet laaiend enthousiast. Nu vertelde mijn dochter net dat ze me gegoogled had en dat ze moest lachen om de review die ik geschreven had op de site van dat opleidingsbureau. Omdat het zo zakelijk geschreven was. Ik heb alleen helemaal geen review geschreven. Ik heb een erg bijzondere achternaam die nauwelijks voorkomt helemaal niet in combinatie met mijn voornaam en de tijd van de cursus komt ook overeen. Ik vind dat echt raar dat ze uit mijn naam en review schrijven. Ik zal vast een evaluatie formulier ingevuld hebben maar ik weet 100% zeker dat ik de inhoud anders geformuleerd zou hebben en dat ik geen sterren heb gegegeven die nu wel op de site staan. Ben ik nou zo flauw dat ik dit echt heel raar vindt? Ik wil eigenijk vragen of ze de review verwijderen.
Soccer-Mom
02-05-2026 om 07:55
ik zou het bedrijf zeker aanschrijven om de review te laten verwijderen, vooral omdat het is geplaatst met jouw naam. Het zal mij niets verbazen dat de review door AI zoals chatGPT is gemaakt.
Egel.
02-05-2026 om 09:58
Niet vragen om te verwijderen, maar de opdracht geven. Het is echt schandalig!
Eerst een beetje normale zakelijke mail, bij geen reactie binnen een week zou ik een reminder sturen en een termijn waarop je de review verwijderd wil hebben (bijv twee weken na die mail).
Anders met advocaat dreigen of consumentenbond of zo. En indien nodig ook doen.
ArianneH
02-05-2026 om 12:10
Egel. schreef op 02-05-2026 om 09:58:
Niet vragen om te verwijderen, maar de opdracht geven. Het is echt schandalig!
Eerst een beetje normale zakelijke mail, bij geen reactie binnen een week zou ik een reminder sturen en een termijn waarop je de review verwijderd wil hebben (bijv twee weken na die mail).
Anders met advocaat dreigen of consumentenbond of zo. En indien nodig ook doen.
Eens met Egel, niet vriendelijk vragen maar zeggen dat je dat wil. Echt belachelijk dat ze dat zonder toestemming van jou doen. En kom je opeens met je eigen naam op internet.
Je kan je evt. door ChatGPT laten helpen om de toon van je mails en reminders aan te passen en serieuzer of juridischer te laten klinken. Dat kan wel handig zijn. Indien nodig, kan een serieus en juridische reminder echt wel effect hebben.
Succes. Laat je weten of ze het verwijderd hebben?
Courage
02-05-2026 om 12:13
Egel. schreef op 02-05-2026 om 09:58:
Niet vragen om te verwijderen, maar de opdracht geven. Het is echt schandalig!
Eerst een beetje normale zakelijke mail, bij geen reactie binnen een week zou ik een reminder sturen en een termijn waarop je de review verwijderd wil hebben (bijv twee weken na die mail).
Anders met advocaat dreigen of consumentenbond of zo. En indien nodig ook doen.
Precies dit.
Niet alleen schandalig omdat jij het niet zelf hebt gedaan, maar ook nog eens door jouw unieke achternaam. Ik heb zelf ook zo'n naam en ben altijd voorzichtig met het publiceren van mijn naam ergens.
Meander
02-05-2026 om 16:21
Ik werk bij een groot opleidingsinstituut. Als deelnemers bij de evaluatie een mooi commentaar oid schrijven, dan benaderen we hen soms om schriftelijk om te vragen of online plaatsing akkoord is.
Echt nooit zouden we, zonder voorafgaand schriftelijk akkoord, iets plaatsen.
Ik zou eisen dat het per direct wordt verwijderd.
Kimdekim
11-05-2026 om 20:28
Courage schreef op 11-05-2026 om 20:25:
Hoe is het afgelopen KimdeKim?
Ik heb een mail gestuurd met de vraag ( of opdracht) de review weg te halen. Ik heb nog geen reactie gehad. Maar ben ik vanaf donderdag niet meer op het werk geweest.
vdberghisa
27-05-2026 om 22:08
ik zou dit ook enorm raar vinden en kijken of je de review kan rapporteren of idd duidelijk maken dat je hem weg wil hebben. Hier heb je geen toestemming voor gegeven dus dit mag absoluut niet
Kimdekim
29-05-2026 om 08:42
ik heb er inmiddels 3 mailtjes aan gewaagd maar de review is er nog niet af. Waar ik het eerst alleen maar raar vond ben ik inmiddels geïrriteerd. Ik geef ze tot woensdag en dan ga ik ze bellen.
Dymo
29-05-2026 om 10:28
En anders maak je een nieuwe review met 1 ster en zeg je erbij dat de eerste review zonder jouw medeweten is geplaatst. En dat die cursus helemaal niet zo speciaal was. Vaak reageren ze dan wel snel.
ArianneH
30-05-2026 om 16:59
Dymo schreef op 29-05-2026 om 10:28:
En anders maak je een nieuwe review met 1 ster en zeg je erbij dat de eerste review zonder jouw medeweten is geplaatst. En dat die cursus helemaal niet zo speciaal was. Vaak reageren ze dan wel snel.
Als je dat doet, doe het dan niet onder je eigen naam.
Dan sta je nog met je eigen naam op het internet, zelfs als ze die andere zouden weghalen.
ArianneH
30-05-2026 om 17:01
Kimdekim schreef op 29-05-2026 om 08:42:
ik heb er inmiddels 3 mailtjes aan gewaagd maar de review is er nog niet af. Waar ik het eerst alleen maar raar vond ben ik inmiddels geïrriteerd. Ik geef ze tot woensdag en dan ga ik ze bellen.
Ik ben benieuwd of bellen gaat helpen. Maar niet geschoten is altijd mis.
Het is wel belangrijk dat je dan duidelijk bent dat je boos bent en dat ze volkomen fout bezig zijn. Niet te lief en begripvol zijn, zodra ze iets zeggen, gewoon duidelijk zijn: geen toestemming van jou, je wilt niet met je eigen naam op het internet en het moet er nu vanaf.
Heb je trouwens geen rechtsbijstandverzekering? Dan wordt het tijd die in te schakelen.
En je schrijft dat je 3x gemaild hebt. Is ook maar een van die mailtjes een mail geweest met een zeer strakke en heel juridische in houd en toon? Heb je je nog door ChatGPT laten helpen om een dergelijke mail met de juiste toon te laten formuleren?
Kimdekim
30-05-2026 om 18:35
Nee niet ChatGPT maar wel een zakelijke mail met vrij duidelijke inhoud. De laatste mail heeft effect gehad want ik ben nu op het werk en zag dat ik een mail heb gehad dat ze de review van verwijderen en dat ze het jammer vinden dat ik de inhoud van het evaluatie formulier niet wilde delen ( wtf). Ik ga de discussie niet aan een heb teruggestuurd dat ik verwacht dat het er voor het einde van de week af is. Raar bedrijf.
ArianneH
30-05-2026 om 19:26
Kimdekim schreef op 30-05-2026 om 18:35:
Nee niet ChatGPT maar wel een zakelijke mail met vrij duidelijke inhoud. De laatste mail heeft effect gehad want ik ben nu op het werk en zag dat ik een mail heb gehad dat ze de review van verwijderen en dat ze het jammer vinden dat ik de inhoud van het evaluatie formulier niet wilde delen ( wtf). Ik ga de discussie niet aan een heb teruggestuurd dat ik verwacht dat het er voor het einde van de week af is. Raar bedrijf.
Oke, dat zou mooi zijn.
Laat je nog even weten of het daadwerkelijk is verwijderd?
