Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Yvon Meijer

Yvon Meijer

23-12-2011 om 11:43

Risico's overeenkomst van opdracht

Ik werk als zzp-er, heb meerdere opdrachtgevers en daarvoor een var-verklaring. Ik heb één grote opdrachtgever. Die wil nu dat alle zzp-ers een overeenkomst van opdracht ondertekenen. Eén stukje in de overeenkomst viel me op, er staat: dat mocht de belastingdienst de opdrachtgever achteraf verplichten om loonbelasting over de betaalde bedragen en boetes opleggen (dus als de werkverhouding te veel lijkt op iemand die in loondienst is), dat dan de opdrachtnemer dit zal vergoeden aan de opdrachtnemer. Dus als de belastingdienst achteraf besluit dat de werksituatie teveel op een loondienst situatie lijkt en daarom opdrachtgever én opdrachtnemer loonheffingen en boetes oplegt, dan moet ik dus ook alle loonheffingen en boetes betalen die mijn opdrachtgever opgelegd krijgt. Is dit altijd zo en mag dit. Ik vind het nogal wat. Ik snap dat de opdrachtgever zich wil indekken maar ik heb een var-verklaring winst uit onderneming en alles klopt. Maar stel je voor dat de belastingdienst daar om wat voor reden achteraf anders over denkt.. Kortom: alle risico's worden bij mij neer gelegd. Klopt dit met hoe het wettelijk geregeld is? Kortom: mag dit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yvon Meijer

Yvon Meijer

23-12-2011 om 11:46

Foutje

Hè jeetje een foutje in mijn schrijven: in de vierde regel schrijf ik ' dat dan de opdrachtnemer dit zal vergoeden aan de opdrachtnemer', dit moet natuurlijk zijn: dat dan de opdrachtnemer dit zal vergoeden aan de opdrachtgever.

rosa

rosa

23-12-2011 om 12:14

Tja

Volgens mij loopt de opdrachtgever sowieso geen risico als er een VAR wuo is overlegd.
De enige vraag die dan telt is of de VAR rechtmatig verkregen is. En als je 1 'grote' opdrachtgever hebt moet je dat aangeven bij je aanvraag van een nieuwe VAR. Je mag niet voor meer dan 70% van je inkomsten bij 1 opdrachtgever behalen. Geeft je dit niet door en gebruik je wel je VAR, dan denk ik dat jij het risico loopt.

Op de site van de Belastingdienst staat:
"Als in de verklaring staat dat u 'winst uit onderneming' hebt of dat uw 'inkomsten voor rekening en risico van uw vennootschap' zijn, dan mag uw opdrachtgever erop vertrouwen dat hij geen loonbelasting/premie volksverzekering en inkomensafhankelijke bijdrage Zvw hoeft in te houden en af te dragen. Ook niet als achteraf blijkt dat de verklaring ten onrechte is afgegeven. Dit geldt uiteraard niet bij misbruik en oneigenlijk gebruik, bijvoorbeeld als het voor de opdrachtgever overduidelijk is dat de afgegeven verklaring wel onjuist moet zijn, maar hij toch de verklaring heeft toegepast. Als de opdrachtgever twijfelt aan de echtheid van de verklaring, kan hij deze telefonisch laten controleren door het Coördinatiepunt VAR in Groningen, telefoon 088 - 155 11 00."
http://belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-04.html
Dus of jouw opdrachtgever weet dat er iets niet goed zit en dan zijn ze aansprakelijk (en dat proberen ze dan op jou te verhalen wat misschien onredelijk is - jullie hebben allebei profijt van een onwettige situatie) of hij weet niet hoe het zit en dan valt hem niets te verwijten.

docent

docent

23-12-2011 om 23:03

Ja en nee

Ik heb wen onderwijsinstituut als klant gehad. Keurig VAR-WUO opgestuurd. Krijg ik ineens een brief dat ze controle hadden gehad van de belastingdienst en dat ze mijn VAR niet hadden, waardoor ik werd gezien als docent in loondienst. Gevolg: of ik even 3.000 euro terug wilde betalen! Gelukkig bewaar ik alles, dus ook de brief die ik had gestuurd met de VAR erbij. Brief genaakt en gezegd dat ze de administratie maar 'ns beter op orde moesten houden en hierbij de brief plus VAR. het duurde een maandje of wat, voordat ze door hadden dat zij fout zaten en niet ik.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.