Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ise

Ise

26-08-2010 om 10:04

Roosterwensen bij onregelmatig werk

Wie kan iets zinnigs vertellen over het volgende:
Ik werk part-time in de gezondheidszorg (26 uur per week) en draai vroege diensten, late diensten en slaapdiensten. Er zit geen patroon in het rooster. Nu is van bovenaf bepaald dat we voortaan nog maar één vaste roosterwens van één dagdeel mogen hebben per week. Voorheen had ik iedere woensdag vrij, maar dat kan ik nu dus niet meer aanvragen. Ik dacht slim te zijn door dan de woensdagmiddag vrij te vragen, maar het resultaat is dat ik nu regelmatig halve dagen werk op de woensdag.
In principe komt het er dus op neer dat ik van de 28 dagdelen die de week heeft (inclusief de nachten) er 27 beschikbaar moet zijn. Ik heb gekeken of hier in het CAO iets over terug te vinden is, maar zonder resultaat.
Wie werkt er ook onregelmatig en kan me vertellen hoe het bij jullie geregeld is?
Bedankt. Ise

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Terpi

Terpi

26-08-2010 om 15:12

Hier precies zo

Op mijn werkplek ben je in principe om het weekend vrij (er zijn teams die hier regelmatig van afwijken, in mijn team wordt hier eigenlijk nooit van afgeweken) en heb je recht om 1 dag op te geven waarin je vrij wil zijn. CAO technisch gaat het dan slechts om de middag/avond wat wil zeggen dat je dus wel een vroege dagdienst mag draaien en ook dat je uit de nachtdienst mag komen. Ik probeer mensen die hele dag vrij te houden wanneer ik het rooster maak maar zoals ik al zeg... ik *probeer*. Opleidingsdagen gaan voor gewenste vrije dagen ook nog. De vaste vrije dag mag niet in het weekend zijn.
Ik heb geen idee of het CAO technisch zo is dat je met een parttime baan minder verschillende dagen beschikbaar zou hoeven zijn, in het onderwijs wel maar volgens mij in de mijn sector niet.
Roosterwensen zijn precies dat, het zijn wensen maar die worden soms niet ingewilligd. (al is het in de 7 jaar dat ik roosters maak nog nooit voorgekomen dat ik een roosterwens niet kon inwilligen) Wanneer mensen persee een bepaalde dag vrij willen zijn moeten ze hiervoor verlof opnemen.

Sancy

Sancy

26-08-2010 om 22:51

Roosteren

Het is niet heel simpel, en ik heb er zeker geen verstand van. Ik weet alleen zijdelings iets over roosteren, roosterwensen en werktijden(-regelingen).
Om met je laatste vraag te beginnen: het heeft weinig zin om te vragen hoe het bij anderen geregeld is, omdat iedere organisatie zo haar eigen regeling kent. Het gaat er om welke regelingen bij jouw werkgever van toepassing zijn .
De basis is natuurlijk de arbeidstijdenwet en het arbeidstijdenbesluit. Die regelen de wettelijke ruimte die er is. Daarnaast staan er afspraken in de bedrijfs(-tak)-CAO. Je werkt in de gezondheidszorg schrijf je, maar dat is een ruim begrip en er zijn dan ook meerdere CAO's in de gezondheidszorg (gehandicaptenzorg, GGZ, VVT en Ziekenhuizen zijn denk ik de grootste).
En dan zijn er de werk(tijden)regelingen nog, die ieder bedrijf zelf kan opstellen. Die moeten aan de wettelijke kaders voldoen maar daarbinnen kan de werkgever bijvoorbeeld zelf diensten vastleggen. Deze werktijdenregeling moet de instemming hebben van de ondernemingsraad als het bedrijf deze heeft. Ook wijzigingen en het intrekken van de regeling zijn ter instemming van de OR. Vraag dus aan jouw OR of bij personeelszaken wat de regeling bij jullie inhoudt. Dan kun je kijken of jouw rooster aan die eisen voldoet.
Om gezondheidsredenen zijn wisselende dienstroosters zo veel mogelijk 'voorwaarts roterend', dat wil zeggen dat de diensten verschuiven van 'vroeg' naar 'laat' in het patroon.
En dan begin ik maar niet over de roostersoftwareprogramma's, die op allerlei manieren in te stellen zijn om aan al die voorwaarden en eisen te kunnen voldoen, en waar roosteraars soms gillend gek van worden omdat ze óf per se iets willen plannen dat volgens het programma niet mag, of iets niet willen dat van het programma absoluut moet Er is trouwens een verschuiving merkbaar als het gaat om roosteren bij wisselende diensten in de gezondheidszorg. Waar eerder een centrale roosteraar of een afdelingsroosteraar zat, wordt in toenemende mate overgegaan naar individueel roosteren. Misschien kun je je organisatie of de OR ervan hiervoor interesseren? Een folder hierover kun je hier lezen: http://www.ncsi.nl/actueel/Nieuwsberichten/Flexibel_roosteren_folder_20100215.pdf
Nou, een toch nog lang antwoord van iemand die er geen verstand van heeft. Misschien dat je er niet erg mee geholpen bent maar ik bedoel het goed.

Hier

om het weekend heb je vrij (wordt regelmatig niet nagekomen m.n. in vakantietijd) en 1 dag per week heb je namiddag+avond vrij.Verder hebben wij een basisrooster en dat wordt nageleefd. Dat is een rooster waar iedereen opstaat met net iets minder uren dan je hebt.Als collega's vrij hebben of scholing of wat dan ook dan worden de extra uren die over zijn daarvoor ingezet.
Gemiddeld wijken wij per maand een dag of 1 of 2 af van het basisrooster. Dus per maand heb je hoogstens 1 á 2 dagen extra of anders.
Ik vindt dat wel meevallen. Je weet al máánden van tevoren welke dagen je moet werken, hoogstens 1 á 2 dagen zijn onverwachts.Als wij echt wat hebben boeken we die in als vrijedagen of overuren of 'niet inplannen' (zijn codes voor). Het defenitieve rooster is ong. 3 maand vantevoren klaar. Mochten er dan nog wijzigingen zijn (b.v. ziekte) dan wordt je daarvoor gevraagd of gebeld.
En we mogen ook nog ruilen met elkaar. Komt jouw een dienst niet uit dan ruil je die met een collega die diezelfde dienst heeft op een andere dag. Dit wordt ook genoteerd en evt. ingeroostert.
groeten albana

Ise

Ise

27-08-2010 om 10:59 Topicstarter

Sancy

Dankjewel voor je reactie. De folder waarvan je de link gaf zal ik zeker meenemen. Het voorwaarts roterend roosteren wordt bij ons maar in beperkte mate gedaan. Het komt regelmatig voor dat ik na mijn vrije dagen begin met een late dienst.
Waarom ik wil weten hoe het bij anderen geregeld is heeft enerzijds te maken met nieuwsgierigheid, anderszijds kan het ook weer tot nieuwe inzichten leiden.

Ise

Ise

27-08-2010 om 11:07 Topicstarter

Albana

Bedankt voor je reactie. Ik zie veel overeenkomsten met hoe het bij ons er aan toe gaat, maar ook een heel groot verschil. Een basisrooster!Mij lijkt het ideaal zoals jij het beschrijft. Maar dat is nu net waar mijn leidinggevende niet aan wil. Hij beweert dat mensen hier rechten aan gaan ontlenen en op basis daarvan niet flexibel meer zijn. Volgens mij grote onzin. Ik denk dat je een heleboel roosterwensen 'doet verdwijnen' als mensen bepaalde vaste werkdagen of diensten draaien. Ik krijg nu natuurlijk ook wel één of twee maanden vantevoren mijn rooster, maar daar zit totaal geen patroon in. Dat is overigens voor collega's die afhankelijk zijn van een kinderdagverbijf ook heel lastig. Hier in de omgeving is er geen mogelijkheid voor flexibele opvang namelijk.
Nog een vraag: werken jullie alleen maar 8 uurs diensten of ook kortere diensten en zo ja, hoe zijn die eventueel verdeeld binnen het team (mensen met kleinere en grotere contracten)?
Ik zal voor de zoveelste keer het basisrooster binnenkort nog maar eens voorstellen.

Nee geen rechten

nee wij weten best dat er geen 'rechten' kunnen worden ontleend aan het basisrooster. Gemiddeld 3 keer per jaar wordt er ook wel veranderd. Want er zijn altijd wel een paar collega's die een andere werkkring hebben gevonden of met pensioen gaan etc.
Grotendeels vult iedereen zijn eigen rooster in. Dat gebeurd per team. Alle diensten worden daarbij ingecalculeerd. Ons team doet het meestal gezamelijk....Als we een vergadering hebben ofzo. Meestal blijven er dan een paar diensten 'over' en die vult onze leidinggevende dan in...of ze wisselt er een paar om zodat het beter uitkomt.
En nee als je altijd de dinsdagochtend hebt gewerkt en nu staat er een ander dag op...dan heb je gewoonweg pech.
Wij proberen het een beetje te eerlijk te verdelen als team en wij zeggen gewoon 1 voor 1 welke dienst we willen...tot onze diensten op zijn. Als een ander je dan net voor is, is het helaas pindakaas....Uiteindelijk blijven er dan diensten over voor diegene die meer uren werken. en aan het eind nog een paar onvervulde.
Daar zitten álle diensten bij in, de korte en de lange. wij hebben genoeg collega's die voorkeur voor het een of het ander hebben, dus eigenlijk geeft dat nooit problemen qua verdelen.
Wel is het verplicht dat je minimaal 1 keer per maand élke soort dienst draait. Dat is aan jezelf om in te vullen, maar ons hoofd controleerd dat.
Wij houden wel rekening met collega's met jongere kinderen, mannen in onregelmatige diensten etc.etc.
Wij hebben ook 1 collega die haar kinderen hebben een handicap en die draait nooit een vroege dienst (alleen die ene verplichte 1 keer per maand, maar die plannen we dan in het weekend, dan is haar man thuis) en ook met ouderen die niet teveel laat of nachtdienst meer willen.
Gewoon als team....doen we dat. Als er van alles wat is komt het toch weer leuk uit niet?
Er is geen verdeling qua contracten of diensten. Alleen werken de taco en evv-ers zoveel mogelijk dagdiensten omdat ze anders niet aan hun werkzaamheden toekomen.De taco's en evv-ers hebben meestal ook een vrij groot contract, maar er zijn er genoeg die dat niet zijn en ook veel uren werken.
Verder maakt het dus niets uit hoeveel uur je werkt.
Wel wordt er nog gekeken of je een plex-contract hebt of niet. Omdat fkexwerkers makkelijker meer of minder uren kunnen werken. Ik heb een vast contract nog (van oudsher) en werk dus elke maand dat aantal uren, minder nooit en meer=overwerk dus meer uitbetalen of overuren opschrijven(kan ik kiezen).
Zo werkt het ongeveer.
groeten albana
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.