Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Salaris €1000 minder dan mannelijke collega

Beste community,

Helaas is er tot op heden ongelijke beloning in loon tussen man/vrouw. 

Ik heb geconstateerd dat mijn mannelijke collega €1000 meer verdient dan ik(vrouw). 

We hebben dezelfde leeftijd, dezelfde functie! 

Verschillen:
- Hij heeft een masterdiploma. Ik heb een HBO Master.

+ Ik heb extra functie ernaast(kwaliteit)
+ Ik heb meer +4jaar relevante werkervaring

Ik heb HR hierover benaderd. 

Heeft iemand ervaring met het doorlopen om salaris recht te trekken met zijn(mannelijke)collega? Waar moet ik op letten? 

Mijn dank is groot. 

Er was laatst net zo'n issue bij Wehkamp, misschien even in het nieuws zoeken? Paar maanden geleden. Verder hoop ik dat je salaris met terugwerkende kracht gelijk getrokken wordt, zoals in die kwestie. Succes!

Is het 1000 euro bruto of netto? Klinkt misschien als een domme vraag, maar ik heb meer dan eens discussies gehad met mensen die bleven denken dat het bij dit soort dingen om netto salarissen ging, dus ik stip het toch maar even aan. 

Ik heb hier gelukkig geen ervaring mee. Desondanks heb ik wel tips. Vermijd het gebruik van woorden als discriminatie en seksisme. Die zijn waarschijnlijk volkomen terecht, maar de kans is groot dat de discussie dan niet meer gaat over het verschil in beloning, maar over de vraag waarom jij toch zo bot bent om mensen van discriminatie te beschuldigen. 

Ga naar HR, leg uit dat je dit geconstateerd hebt, vraag hoe dit komt, en hoe men denkt dit verschil recht te trekken. En wacht waar ze mee komen. Blijf zo beleefd mogelijk, maar wel gedecideerd: dit is niet acceptabel, wat gaan we hieraan doen? Laat je niet trekken in discussies over hun bedoelingen. Je wilt best aannemen dat ze zich van geen kwaad bewust zijn en niks slechts in de zin hebben, maar je hebt dit nu geconstateerd, en dit is niet acceptabel dus wat gaan we hieraan doen? Het kan best zijn dat je er zelf van overtuigd bent of raakt dat je met een stelletje verstokte seksisten van doen hebt,  maar je doet net alsof je van hun goede bedoelingen uitgaat. 

Als men niet wil meebewegen dan zou ik contact opnemen met de bond/de rechtsbijstandsverzekeraar/een advocaat/ het College voor de Rechten van de Mens.

Veel sterkte en succes gewenst, laat even weten hoe het loopt, ik ben benieuwd.

En, ben je lid van de vakbond?

Verschil hbo en wo, die is makkelijk te pareren door het bedrijf.

MMcGonagall schreef op 01-02-2023 om 16:58:

Verschil hbo en wo, die is makkelijk te pareren door het bedrijf.

Is dat zo? Ik heb een hogere opleiding dan mijn collega ( hij hbo, ik wo), maar we werken in een mbo-functie. Hij verdient op dit moment meer dan ook, maar hij heeft 20 jaar ervaring ik 3. We zitten wel in dezelfde schaal. Over een paar jaar heb ik ook de max bereikt en verdienen we hetzelfde. Maar ik krijg dus niet meer vanwege een hogere opleiding. De functie heeft een bepaalde schaal en daar zit je dan in, salaris ligt vast in de CAO.

TO valt jullie functie onder een CAO? Als jij onderbetaald wordt volgens de CAO kun je daar misschien nog iets mee. En anders zo aanpakken als Temet al beschreef.



Een dergelijk verschil in opleiding rechtvaardigt niet een dergelijk verschil in salaris, zou ik denken. 

Kijk trouwens ook eens of er een CAO is en of die iets zegt over de wijze van inschaling. 

Temet schreef op 01-02-2023 om 17:24:

Een dergelijk verschil in opleiding rechtvaardigt niet een dergelijk verschil in salaris, zou ik denken.

Kijk trouwens ook eens of er een CAO is en of die iets zegt over de wijze van inschaling.

Bij ons, met CAO, is het verschil in salaris tussen hbo en wo 1200 euro. Dan staat er in je contract ook een andere functiegroep. Bij bedrijven zonder vaste functiecategorieën en inschaling kun je ook nog meer of minder verdienen afhankelijk van je onderhandelingsskills.

Senna.s

Senna.s

01-02-2023 om 18:49 Topicstarter

Temet schreef op 01-02-2023 om 16:13:

Is het 1000 euro bruto of netto? Klinkt misschien als een domme vraag, maar ik heb meer dan eens discussies gehad met mensen die bleven denken dat het bij dit soort dingen om netto salarissen ging, dus ik stip het toch maar even aan.

Ik heb hier gelukkig geen ervaring mee. Desondanks heb ik wel tips. Vermijd het gebruik van woorden als discriminatie en seksisme. Die zijn waarschijnlijk volkomen terecht, maar de kans is groot dat de discussie dan niet meer gaat over het verschil in beloning, maar over de vraag waarom jij toch zo bot bent om mensen van discriminatie te beschuldigen.

Ga naar HR, leg uit dat je dit geconstateerd hebt, vraag hoe dit komt, en hoe men denkt dit verschil recht te trekken. En wacht waar ze mee komen. Blijf zo beleefd mogelijk, maar wel gedecideerd: dit is niet acceptabel, wat gaan we hieraan doen? Laat je niet trekken in discussies over hun bedoelingen. Je wilt best aannemen dat ze zich van geen kwaad bewust zijn en niks slechts in de zin hebben, maar je hebt dit nu geconstateerd, en dit is niet acceptabel dus wat gaan we hieraan doen? Het kan best zijn dat je er zelf van overtuigd bent of raakt dat je met een stelletje verstokte seksisten van doen hebt, maar je doet net alsof je van hun goede bedoelingen uitgaat.

Als men niet wil meebewegen dan zou ik contact opnemen met de bond/de rechtsbijstandsverzekeraar/een advocaat/ het College voor de Rechten van de Mens.

Veel sterkte en succes gewenst, laat even weten hoe het loopt, ik ben benieuwd.

Dankjewel voor je advies. Dit helpt mij om het gesprek aan te gaan. 

" Dan staat er in je contract ook een andere functiegroep"
Daar zit m de kneep, in die functiegroep. Zie ook het verhaal van schemerlampje. Binnen eenzelfde functie zou een verschil in diploma alleen niet zo snel zo'n verschil moeten uitmaken.

MMcGonagall schreef op 01-02-2023 om 17:34:

[..]

Bij ons, met CAO, is het verschil in salaris tussen hbo en wo 1200 euro. Dan staat er in je contract ook een andere functiegroep. Bij bedrijven zonder vaste functiecategorieën en inschaling kun je ook nog meer of minder verdienen afhankelijk van je onderhandelingsskills.

Let op, er is natuurlijk wel verschil tussen hbo en een hbo master! Dat is weer een stap verder dan alleen hbo.

Auwereel schreef op 01-02-2023 om 21:45:

[..]

Let op, er is natuurlijk wel verschil tussen hbo en een hbo master! Dat is weer een stap verder dan alleen hbo.

Een hbo master voegt financieel gezien weinig toe. Je krijgt er misschien sneller een baan mee, maar de salarissen liggen niet hoger dan voor iemand met een hbo bachelor.

MMcGonagall schreef op 01-02-2023 om 22:27:

[..]

Een hbo master voegt financieel gezien weinig toe. Je krijgt er misschien sneller een baan mee, maar de salarissen liggen niet hoger dan voor iemand met een hbo bachelor.

Fijn dat mijn zoon dan voor een korte universitaire master heeft gekozen, want ook als hbo afgestudeerde hoefde hij maar met z'n ogen te knipperen om uit verschillende banen te kiezen en dan had een hbo master dus nauwelijks iets toegevoegd?

Auwereel schreef op 04-02-2023 om 14:42:

[..]

Fijn dat mijn zoon dan voor een korte universitaire master heeft gekozen, want ook als hbo afgestudeerde hoefde hij maar met z'n ogen te knipperen om uit verschillende banen te kiezen en dan had een hbo master dus nauwelijks iets toegevoegd?

Ja, dat klopt. Ik wil overigens de TO niet ontmoedigen om actie te ondernemen als ze vindt dat ze ongelijk wordt behandeld. Zo kwam het wel een beetje over, zag ik later.

Op de korte termijn misschien niet, maar op de lange termijn kan zo’n hbo-master aanvulling natuurlijk wel een verschil maken. Bij gelijkwaardige kandidaten kan het een pré zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.