Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Truus de Mier

Truus de Mier

04-01-2011 om 21:44

Salaris vergelijken

Als ik salarissen vergelijk die genoemd worden in vacatures en salariswijzers op internet zit ik qua verdiensten in de middenmoot (hbo, administratief). Ik verdien, op jaarbasis bij 36 uur per week, 46.000 euro bruto, inclusief vakantiegeld en 13e maand. In mijn kennissenkring ben ik de minstverdienende.
Eigenlijk zou ik hier even willen peilen. Wat moet een medewerker bij jullie bedrijf voor functie hebben voor een vergelijkbaar salaris?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

05-01-2011 om 10:08

Kinderopvang

In de kinderopvang ben je met dat salaris lokatiemanager met een flink aantal jaren ervaring.

Muriel

Muriel

05-01-2011 om 11:13

Appels en peren

Beste Truus,

Ik begrijp jouw vraag, maar dit is een vergelijking die je niet kunt maken. Mensen maken niet alleen de keuze voor een bedrijf te werken vanwege een bepaald salaris, andere factoren (flexibiliteit t.o.v. werktijden e.d., secundaire avw) kunnen ook een grote rol spelen. En die factoren zijn vaak sterk sectorgebonden.

Waarmee ik wil aangeven, dat je jouw salaris (rond de 3300 bruto o.b.v. 36 uur p/maand?) niet kunt vergelijken met bijvoorbeeld een HBO'er in de kinderopvang. Om het voorbeeld van Minet maar eens te nemen.

Voorbeeld. Ik ken zelf de corporatiewereld goed. Een MBO'er kan bij een woningbouwvereniging dit salaris ook makkelijk verdienen. Vaak zelfs meer, als hij/zij wat jaartjes werkervaring kan bijtellen. Dat wil niet zeggen dat je de salarissen binnen de sector woondiensten dan ook kan gebruiken als leidraad of jij zelf genoeg verdient of niet. Snap je wat ik bedoel?

Groetjes,
Muriel

Muriel

Muriel

05-01-2011 om 11:16

Solliciteren

Overigens zit ik zelf middenin veel sollicitatieprocedures. Adviesfunctie, HBO. De diversiteit in functies is net zo groot als de diversiteit in aangeboden salarissen! Varieert echt van 2500 - 4000 bruto per maand. Is aan mij de keuze: in welke sector wil ik werken, kan ik tegen bureaucratie, wil ik flexibele werktijden en mogelijkheden extra verlofuren te kopen of werk ik net zo lief minimaal 40 uur per week...

Ik zou iedereen adviseren vooral dicht bij jezelf te blijven. Je kunt 5000 per maand verdienen en met tegenzin naar je werk gaan, dan toch liever een fijne werkplek met voldoende uitdaging voor 3000!

Groetjes,
Muriel

Tja,

Vindt je zelf dat je niet genoeg verdient dan? Ik ken zelf zeer weinig mensen (ook mét functies op HBO niveau) die minder verdienen dan jij.
Dat hangt toch allemaal af van meerdere factoren: de branche, de functieinhoud, hoe goed gaat het met het bedrijf.....

Gr. Poezie.

Ik bedoelde dus

Ik ken zelf zeer weinig mensen (ook mét functies op HBO niveau) die MEER verdienen dan jij. (I.p.v. minder)

Gr. Poezie.

communicatieadviseur

communicatieadviseur

05-01-2011 om 15:55

3300 per maand

3300 per maand (want daar gaat het toch om?) is het plafond van salarisschaal 9 in 'gemeenteland'. Schaal 9 is toch wel een echte HBO-schaal: beleidsmedewerkers, communicatieadviseurs etc. Die kunnen overigens ook in een hogere schaal zitten, hangt ook af van de gemeente en uiteraard van verantwoordelijkheden. Volgens mij hebben leerkrachten basisonderwijs ook ongeveer deze schaal, en gaan dus ook tot dit bedrag.
Ik heb ook lange tijd dat plafond gehad, maar ben bij een andere werkgever meer gaan verdienen en zit nu op 4000 p/mnd. Ben ook wel strategischer gaan werken en heb meer managementtaken.

redacteur

redacteur

05-01-2011 om 17:24

Iets meer

Ik verdien omgerekend naar 36 uur ongeveer 3600 in de maand. Iets meer dus, maar ik heb ook wel meer dan tien jaar ervaring en ik heb best veel eigen verantwoordelijkheden.

(Maar wat héb je hieraan, denk ik met Muriël)

Rosase

Rosase

05-01-2011 om 23:26

Zelazny

Is schaal 9. En dat zou best het salaris van een vergunningverlener kunnen zijn.

Ligt een beetje aan de gemeente en aan het type bedrijven dat in het takenpakket zitten, anders zou schaal 10 ook nog wel kunnen (ruim 3800 bruto) voor een vergunningverlener. Maar dan ben je wel een hele goeie, die wel wat meer achtergrond heeft dan "alleen" HTS.

Ik denk dat Truus niet slecht verdiend, maar dat er ongetwijfeld mensen zullen zijn die meer verdienen. Hangt ook heel erg van de bedrijfstak en het bedrijf af.

Mijn deed 10 jaar geleden al ongeveer hetzelfde werk, maar verdiende denk ik net de helft van wat ie nu verdient. Gewoon omdat ie bij een bedrijf werkte dat op salarisgebied aan de onderkant van de markt zit. Wist hij ook niet toen, helaas...

Rosase

Rosase

05-01-2011 om 23:33

Mijn?

Man... dus.

Schaal 9 is denk ik trouwens wel iets meer dan max 3300. Daar zijn in de loop der tijd natuurlijk ook wat CAO verhogingen overheen gegaan. En het schaal 10 salaris ik ook het maximaal mogelijke.

De vraag is natuurlijk ook of Truus nog kan doorgroeien qua salaris of dat ze op het maximum zit. En wat de kansen op de markt zijn voor Truus. Het heeft weinig nut om je met een profvoetballer te vergelijken als je niet zo goed kunt voetballen. En als je in de zorg werkt kun je je wel met een snelle pakken jongen vergelijken maar dat ga je qua salaris toch nooit meer inhalen.

Truus de Mier

Truus de Mier

06-01-2011 om 10:42

Reacties

Het lijkt erop dat ik gelukkig niet heel erg weinig verdien. Er zit ook nog wel wat groei in mijn salaris, mijn eindsalaris in deze functie is ongeveer 4300 bruto per maand. Het probleem is dat ons salarisgebouw zo is gevormd dat het heel lang, 15 jaar, duurt voor je op je maximum zit. Soms frustreert het dus wel dat de meeste collega's meer verdienen voor hetzelfde werk, en als je dan ook nog uit je kennissenkring meelevende blikken krijgt over je niet al te forse salaris.

Rosase

Rosase

06-01-2011 om 11:12

Zelazny

En die verdient dan ongeveer evenveel als een gemeente-ambtenaar in schaal 9, die ongeveer hetzelfde werk doet?

Is dan toch maar mooi op elkaar afgestemd.

Tinus_p

Tinus_p

06-01-2011 om 12:23

Zegt meer over je kennissen

Truus:
"Het probleem is dat ons salarisgebouw zo is gevormd dat het heel lang, 15 jaar, duurt voor je op je maximum zit."
Dat is voor veel mensen juist een (motiverend) voordeel, omdat je dus 15 jaar lang elk jaar meer gata verdienen.

Truus:
"als je dan ook nog uit je kennissenkring meelevende blikken krijgt over je niet al te forse salaris."
Dat zegt meer over je kennissenkring dan over dat salaris. Met 46000/jaar verdien je in je eentje royaal bovenmodaal. En vergeet dan ook je 36-urige werkweek niet (voor echt fulltime mag je er dus nog pakweg 10% bij optellen).

Roosje Katoen

Roosje Katoen

06-01-2011 om 13:38

Pfff truus

"Het lijkt erop dat ik gelukkig niet heel erg weinig verdien."

Je maakt mij niet wijs dat je dat met jouw salarisniveau niet al lang wist.

Tihama

Tihama

06-01-2011 om 13:56

Eerlijk

De vraag is ook of jouw kennissen eerlijk zijn. Er wordt over weinig zoveel gelogen als over salarissen.

Ik ben het eens met Tinus. Er zijn 2 mogelijkheden: of jouw kennissen verdienen lang niet zoveel als ze voorwenden. Of ze verdienen wel veel meer en dan vind ik ze niet erg aardig om dan meelevende blikken te werpen. Ik vind het trouwens ook dom, want dan weten ze niet eens dat dit een prima salaris is.

Tihama

Truus de Mier

Truus de Mier

06-01-2011 om 13:57

Roosje

Ik werk al 20 jaar, waarvan 10 jaar op hbo-niveau. Echt veel is het dus ook weer niet.

Tinus_p

Tinus_p

06-01-2011 om 14:28

Dus?

Truus:
"Ik werk al 20 jaar, waarvan 10 jaar op hbo-niveau. Echt veel is het dus ook weer niet."
Waarom dat 'dus'? Dat je dit al 10 jaar doet, zegt niets over of het veel of weinig is.

jippa

jippa

06-01-2011 om 15:01

Loonwijzer

waar vergelijk je nu eigenlijk mee? Met een paar mensen die ook wat neerzetten. Dan heeft een loonwijzer op internet altijd nog meer zin zou ik zeggen. Ik verdien goed, maar ik heb ook vrienden die torenhoge salarissen hebben...tja wat zegt dat dan??

Roosje Katoen

Roosje Katoen

06-01-2011 om 16:11

Truus

Truus:

"Ik werk al 20 jaar, waarvan 10 jaar op hbo-niveau. Echt veel is het dus ook weer niet."

Er zijn zat mensen die veel langer dan 20 jaar werken en veel minder verdienen dan jij.

communicatieadviseur

communicatieadviseur

06-01-2011 om 18:53

Precies

"Ik werk al 20 jaar, waarvan 10 jaar op hbo-niveau. Echt veel is het dus ook weer niet."
Echt Truus, je hebt niets te klagen over je salaris. En je kunt notabene nog flink doorgroeien! Echt hoor, je hebt een prima inkomen, er zijn echt massa's mensen (ook HBO'ers!) die dit echt niet hebben (en al helemaal niet zo'n doorgroei-mogelijkheid hebben).
Waar ik overigens onlangs echt van stond te kijken, was het salaris van een hoofdagent. Een vriend van ons werkt al ruim 20 jaar bij de politie, heeft complexe zedenzaken gedaan, nu zware criminaliteit, stuurt een team aan. Niets mals dus. En hij verdient 2900 euro bruto en dat is het plafond, hoger wordt het niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.