Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Zoekertje

Zoekertje

29-04-2009 om 10:06

Salarissen volgens cao

Hallo,

Ik heb een vraagje: Ik wil graag solliciteren op een vacature, maar de CAO-schaal (en het bijbehorende salaris) vind ik eigenlijk aan de lage kant. Mijn vraag is nu of jullie weten of het mogelijk is hierover te onderhandelen. Of is dat bij CAO´s nooit mogelijk? Ik kan me zo voorstellen dat het, indien het gaat om een functie met duidelijke kaders, moeilijk is een uitzondering te maken. Maar als het gaat om een functie die wat anders aangekleed een ingevuld kan worden, zou het misschien wel kunnen. Maar gebeurt dat ook weleens?

Nou, ik hoor het graag. Hartelijk bedankt.

Zoekertje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Altijd onderhandelbaar

Ja, de loonschaal is altijd onderhandelbaar. De vraag is alleen, hoe graag willen ze je hebben?

amk

amk

29-04-2009 om 11:43

Deels

de plaatsing in de schaal is vaak wel onderhandelbaar, de schaal zelf niet. Maar je kunt ook proberen op andere punten extra's te halen. Bv extra vrije dagen. Flexible werktijden, extra onkostenvergoeding.

Zoekertje

Zoekertje

29-04-2009 om 12:14

Juist

Dat is het punt. De schaal zelf heeft een maximum dat ik eigenlijk al te laag vind. Maar het zal moeilijk zijn om een schaal hoger te komen. Liggen er in een CAO alleen de salarissen vast, of vaak ook andere arbeidsvoorwaarden? Anders zou ik inderdaad andere vergoedingen kunnen onderhandelen. Vooropgesteld natuurlijk dat ze me graag hebben willen ))

Zoekertje

Zoekertje

Misschien een idee om die cao eens op te zoeken? Soms is de tekst gewoon op internet te vinden. Taaie kost, maar in dit geval misschien wel nuttig.

Alles wat er niet in staat is onderhandelbaar, lijkt me (tenzij de wet er een stokje voor steekt, maar dat is zelden zo als het jou een voordeel oplevert). En wat er wel in staat soms ook, want dan geeft de CAO alleen een ondergrens aan.

Groeten,

Temet

Jesse_1

Jesse_1

29-04-2009 om 22:34

Tuurlijk

Werkgever is vrij om jou het salaris (! - dus niet zomaar extra vergoedingen) te geven dat hij wil geven, mits het niet onacceptabel laag is.
Je kunt gewoon een salaris krijgen buiten de salarisschalen om.
Denk er dan wel om dat je niet automatisch periodiek salarisverhogingen krijgt (anders dan % CAO-verhogingen) - de gangbare treden als je wel in de schalen valt.
Jesse

Vic

Vic

30-04-2009 om 16:20

Uitloop

Ik heb wel eens bij een sollicitatie (bij een gemeente) gevraagd om een hogere uitloopschaal, omdat ik anders al bovenaan in de schaal zou (willen) komen. Dat ging verbazingwekkend makkelijk. De baan is uiteindelijk niet doorgegaan omdat ik mijn atv niet verplicht op vrijdag wilde zoals iedereen daar. Dat vond ik dan weer heel vreemd, dat ze daar wel moeilijk over deden (maar dit geheel terzijde).

Inge M

Inge M

30-04-2009 om 17:51

Arbeidsmarktoeslag

Als er weinig mensen te vinden zijn voor een bepaalde functie, kun je vragen om een arbeidsmarkttoeslag. De schaal van de functie verandert daarmee niet.
Als de functie anders wordt ingevuld dan bij de beschrijving past (en bij de schaal), dan kun je ook afspreken dat de functie opnieuw beoordeeld wordt. Of er wordt een functiebeschrijving voor gemaakt die wel past (met hogere schaal). Dit kost tijd. Je kunt dan ook afspraken maken over een tijdelijke toeslag ivm extra werkzaamheden/verantwoordelijkheden binnen de huidige functie. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor mensen die hun leidinggevende tijdelijk moeten vervangen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.