Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vic

Vic

10-10-2010 om 22:47

Samenwonen zonder contract (risico's)

Een vriendin van mij gaat samenwonen met haar vriend. Haar eigen huis staat te koop en ze trekt bij hem in. Vooralsnog zijn ze niet van plan om een samenlevingscontract te laten opstellen. Zij heeft een goede baan en is van plan de overwaarde van haar huis goed te bewaren op een eigen spaarrekening. Ik kan zelf eigenlijk niet bedenken wat er nog voor risico's zijn als ze zonder contract gaan samenwonen. Als de relatie fout gaat heeft ze een baan en een spaarrekening, dus ze kan eigen woonruimte vinden. Bij overlijden van een van de twee zijn ze natuurlijk geen erfgenaam van elkaar, maar ook dat is niet onoverkomelijk. Ik heb haar in ieder geval aangeraden niet minder te gaan werken of kinderen te krijgen zonder dat er zaken formeel geregeld zijn, maar dat is nu nog niet aan de orde.
Zie ik nog iets over het hoofd?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Asa Torell

Asa Torell

10-10-2010 om 22:59

Vic

Het hebben van een samenlevingscontract wordt volgens mij ook als voorwaarde gesteld door bijv. pensioenfondsen voor het partnerpensioen. En misschien nog wel door andere instanties.
Verder zou ikzelf sommige 'voor-het-geval-dat' zaken misschien liever alvast afdekken, zoals minder werken. Makkelijker van te voren te regelen dan op het moment zelf, dan heeft het ineens zo'n haast.
Maar goed, wij hebben ook pas na de geboorte van de oudste een contract geregeld en het gelijktijdig opgestelde testament was hiervoor eigenlijk wel de voornaamste reden. Dus tot die tijd heb ik het ook laten zitten.
We hebben wel altijd gehuurd. Als ik bij iemand met een eigen huis zou intrekken zou ik wel iets willen afspreken over de verdeling van eventuele overwaarde waaraan ik had meebetaald, bij het weer uitgaan van de relatie. Het lijkt me wel zuur om mee te betalen aan een hypotheek van een huis dat volledig het eigendom van de ander blijft.

Vic

Vic

11-10-2010 om 09:59

Hypotheek

Volgens mij hebben ze afgesproken dat ze de rentekosten voor de hypotheek, en kosten voor gwl en boodschappen e.d. samen delen. Overige woonlasten die samenhangen met het eigendom blijft haar vriend betalen.

Hermiena

Hermiena

11-10-2010 om 11:30

Overwaarde

Hoewel zij haar overwaarde op een rekening zet, kan het zo zijn dat de rente op die spaarrekening niet genoeg is om de overwaarde te compenseren. De prijzen van de huizen in verschillende provincies zijn alweer aan het stijgen. De kans bestaat dat zij met haar gespaarde overwaarde toch niet een huis zal kunnen kopen. Daarnaast moet ze zich afvragen hoelang zij van plan is om dat geld vast te houden; tot er kinderen komen? Tot de wasmachine kapot is? Tot haar dood?

Vic

Vic

11-10-2010 om 11:51

Hermiena

Ze heeft een goed salaris en zal dus gewoon een hypotheek kunnen krijgen of een huurhuis kunnen betalen. Eerlijk gezegd is ze er zelf ook niet zo mee bezig (roze wolk), het zijn meer haar vriendinnen en zus die zich druk maken over haar financiële toekomst

Beemer

Om voor vrijstelling van successierechten (over een deel van de erfenis) moet je wel officieel vijf jaar samenwonen.

O ja en als je ruzie krijgt?

Dan sta je op straat misschien? A la minuut? Is vriendin van mij overkomen. Net 1 maand geleden. Beiden huis verkocht, vriend heeft nieuwe betaald (want hoger inkomen+eigen geld) en haar geld op de bank (tot einde van het jaar staat het vast). En toen was er ruzie,gróte ruzie, want hij is vreemd gegaan en ontkent dat en doet daardoor ook nog moeilijk over elk wissewasje. Dus vriendin met 2 kinderen op straat. Hij zette hun er nog nét niet uit. Maar ze mócht blijven mits...(200 voorwaarden) en dat ging vriendin weer te ver. Dus woont ze nu (tijdelijk) bij haar ouders. Tot ze wat heeft om in te wonen of het nu kopen of huur is,dat gaat gewoon niet van de ene dag op de andere. Komt nog bij dat ze allebei de helft van de spullen hebben weggedaan. Dus vriendin heeft maar een halve inboedel (zelfs nog minder, vriend had nieuwere spullen). En hoewel haar inboedel grotendeels ouder was,was het prima! Je kan beter een oude wasmachine hebben dan helemaal geen met 2 kinderen toch? Nu moet dus alles weer aangeschaft. Kost ook handen vol geld. Vriendin loopt dus in de tijd dat ze bij haar ouders is de kringloop ook nog plat. En keurig een samenlevingscontract, maar wat heb je daaraan als hij zich zo overmachtig voelt want het is zíjn huis!
Alleen dáárom al zou ik dat persoonlijk niet willen. En als het allemaal zo 'n mooie roze wolk is, waarom kopen ze dan niet een huis met half/half geld???? Kan ze dat uitleggen?
groeten albana

Vic

Vic

11-10-2010 om 15:45

Albana

De meest veilige oplossing lijkt mij om samen te gaan wonen in het huis van de een, en het huis van de ander een jaartje verhuren zodat je altijd terug kunt in geval van nood. Samen een huis kopen zou ik niet aanraden. Dat heb ik zelf uitgeprobeerd, en als je binnen twee jaar dat huis weer moet verkopen lever je er gigantisch op in. Dan ben je je overwaarde en spaargeld dubbel en dwars kwijt. Oh ja, en natuurlijk ook de helft van de meubels en apparatuur. We hadden alles wel verstandig formeel geregeld, dus daar lag het niet aan

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.