Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

oregano

oregano

04-09-2011 om 16:18

Samenwoon plannen, hoe stemmen we de verkoop van onze huizen af?

We gaan deze week ook naar de bank en hypotheker maar ik hoor graag advies van iemand die misschien in het zelfde schuitje heeft gezeten, of hier meer verstand van heeft.
Mijn vriend heeft zijn huis te koop staan, vrijstaand, nieuwbouw in een dorp in Friesland, nu paar maanden en 1x een bezichtiging. Plan was eerst zijn huis te verkopen, dan hij bij bij in, dan ik mijn huis verkopen en dan samen een andere. Echter praktisch gezien is dit niet zo wenselijk, ik woon in een benedenwoning, zonder extra slaapkamer of bovenetage. Het zou te klein zijn voor ons drieen (met mijn dochter, 14 jaar). Nu zou het natuurlijk het mooiste zijn als ik eerst mijn huis verkoop (verwachting is dat dat wel sneller zal gaan, courante jaren 30 woning, beneden, vrij uitzicht). En als ik het dan heb verkocht we dan samen een andere woning kopen met als soort van onderpand zijn woning Zodat we beide een nieuwe start maken in een ander huis. Maar ja, zou er uberhaupt een bank zijn die dat ziet zitten? Een huis als soort onderpand wat nog niet is verkocht?
ASangezien we nu op een dood spoor zitten zijn we nu alle alternatieven aan het onderzoeken.
Wie heeft tips of advies?
Alvast grote dank,
Groet, oregano

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

04-09-2011 om 16:31

Huren

Ik zou sowieso wachten tot zijn huis verkocht is. Als je iets nieuws zou aangaan zit je anders met de woonlasten voor drie huizen en dat is erg zwaar. Verder zou ik (met de ervaring die ik nu heb) niet gelijk samen een huis kopen. Je gaat een samengesteld gezin vormen, dat gaat vaker fout dan goed. Ik zou dus samen een nieuw huis huren en mijn eigen huis aanhouden (evt. verhuren), zodat je altijd een plek hebt om naar terug te keren.

Nee

"Maar ja, zou er uberhaupt een bank zijn die dat ziet zitten? Een huis als soort onderpand wat nog niet is verkocht? "
Nee.
Lenen gaat op basis van je inkomen en de waarde van het pand dat je gekocht hebt. Heb je al een ander pand in bezit met daarop nog hypotheek, dan kun je niet genoeg bijlenen voor een nieuw pand. Tenzij je grote zakken met geld hebt en niet alles hoeft te lenen.
"ASangezien we nu op een dood spoor zitten zijn we nu alle alternatieven aan het onderzoeken. "
Hoezo, dood spoor? Je kunt dat huis in Friesland er niet als schuurtje bij houden. Dat zal toch verkocht moeten worden als vriend ervan af wil. Met de prijs zakken is daarvoor de beste manier.
Hoe ver je moet zakken is eenvoudig: Het prijspeil van woningen zit op dit moment ongeveer op het niveau van 2006. Volgend jaar zakt het verder. Als je er snel vanaf wilt, dan zak je nu al terug naar dat peil van volgend jaar.
Hier http://www.hypotheker.nl/Hypotheken/Ik+wil+een+woning+kopen/Wat+is+een+woning+waard/Basistoetsing/default.htm kun je uitrekenen wat dat huis vandaag waard is in relatie tot de aanschafprijs. Omdat het nieuwbouw is, zal de berekening er niet ver naast zitten.
Kijk bij funda in de 'verkocht' afdeling wat vergelijkbare huizen kortgeleden hebben opgebracht. Zorg dat je eronder zit.
Groet,
Miriam Lavell

Vic

Vic

04-09-2011 om 20:16

Kan het niet?

Wij hebben destijds een hypotheek gekregen terwijl we twee huizen in de verkoop hadden staan. Dat zou ik nu in de huidige markt, niet meer doen, maar de bank vond het geen probleem. We hadden dus in feite drie hypotheken plus een overbruggingskrediet. Gelukkig was een van de huizen snel verkocht (oplevering een maand na de verhuizing), en het andere na een half jaar. Maar dat zijn dan zware maanden.

Mag niet meer

Mag niet meer Vic. De bank mag niet meer lenen dan 110% van de waarde van het pand en niet meer dan 3,5 (of 4) keer het gezamenlijk inkomen.
Groet,
Miriam Lavell

Vic

Vic

04-09-2011 om 20:27

Miriam

Dat was toen ook al het geval. Wij hoefden alleen maar aan te tonen dat de 'oude' huizen te koop stonden, en ze laten taxeren voor bepaling van het overbruggingskrediet.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

04-09-2011 om 22:15

Risico

Al zou het kunnen, in deze tijd wil je natuurlijk niet met een dubbele hypotheek zitten. En zoals Vic ook zei, een samengesteld gezin vormen is niet makkelijk, en gaat regelmatig mis. Dan wil je niet net samen een huis gekocht hebben. Ik zou het risico niet willen nemen in elk geval.

oregano

oregano

04-09-2011 om 22:28

Roosje,

Het is ook niet makkelijk te beslissen wat wijsheid is. Maar we worden niet helemaal een samengesteld gezin, alleen mijn dochter is er, kinderen van mijn vriend wonen of zichzelf en zijn zoon gaat bij zijn moeder wonen totdat hij ook op zichzelf gaat, hij is 19. Mijn dochter kan het goed met mijn vriend vinden, maar heeft wel veel aanloop, en dat zal voor hem wennen zijn en maakt de behoefte aan een eigen kamer voor hem nodig.
Ik lees graag mee en dank alvast voor jullie reacties,het is een hele grote stap.
oregano

Vic

Vic

04-09-2011 om 22:40

Oregano

Ook als je alleen een stiefvader erbij krijgt wordt je een samengesteld gezin, en je loopt waarschijnlijk tegen dezelfde problemen aan als wanneer er wel aan twee kanten kinderen zouden zijn. Hebben jullie al ervaren hoe het is als jullie langere tijd samen zijn met zijn drieën?

Nieuw

Vic:"Dat was toen ook al het geval."
Nee. De hypotheekregels zijn aangescherpt sinds 1 augustus.
Voor die tijd was het toegestaan om tot wel 6 x het inkomen en 150% van de woningwaarde te verstrekken. Zie het DSB verhaal. Banken doen dat al een tijdje niet meer zo heftig, maar hebben wel tot 1 augustus met regelmaat uitzonderingen gemaakt die vanaf 1 augustus niet meer mogen.
Dat maakt het kopen van een huis voor velen nog lastiger. Overigens niet voor starters (die hadden het altijd al lastig) maar juist voor doorstromers die door de waardedaling van hun huis geen restwaarde meer meenemen. Ze nemen vaak juist een rest schuld mee.
Wat jou gelukt is, mag niet meer.
Groet,
Miriam Lavell

Waarom niet andersom?

Waarom niet jouw huis verhuren en samen in zijn nieuwbouwwoning?
Dat biedt de kans om te sparen en daarmee in te lossen op de hypotheken. Ondertussen kan zijn huis gewoon te koop blijven staan. Zodra dat verkocht is, zoeken jullie wat anders.
Groet,
Miriam Lavell

mijk

mijk

05-09-2011 om 14:41

Omdat dochter

dan wel heel ver naar school moet fietsen? Als je niet van plan bent om permanent in Friesland te gaan wonen lijkt me dat dus niet de handigste stap...

Mijk (Zwaait naar Oregano! Spannend!)

Theeleut

Theeleut

05-09-2011 om 14:49

Waar vind ik funda verkocht miriam? o.t.

Ik zou het wel eens willen zien maar ik vind het niet. Waar moet ik klikken?

Dank,

Theeleut

Tijgeroog

Tijgeroog

05-09-2011 om 15:47

Funda verkocht

Theeleut: http://lmgtfy.com/?q=funda+verkocht

Maar er staat alleen de laatste vraagprijs, niet de verkoopprijs.

oregano

oregano

05-09-2011 om 17:39

Waarom niet andersom, zoals mijk zei:

Omdat ik idd niet in dat dorp wil wonen en niet in dat huis (laten bouwen samen met ex, ik voel me nooit fijn in dat huis, sorry lief...).Mijn dochter zit hier op school en dat is ongeveer 60 km ver. Anders hadden we dit al veel eerder gedaan. Maar op zich kan ik me de suggestie goed voorstellen hoor.

Groet oregano (zwaait terug naar Mijk!)

Roosje Katoen

Roosje Katoen

05-09-2011 om 22:41

Oregano

Ik klink vast een beetje negatief, maar in combinatie met een paar postings van jou enkele weken geleden gaan bij mij wel wat waarschuwingslampjes branden. Heb je je wel eens verdiept in de problemen van een samengesteld gezin? Kijk bijvoorbeeld eens op stief.nl onder informatie.

Is het geen optie om een tijd te gaan proefdraaien? Vriends huis onderverhuren en een tijdje kijken hoe het nou gaat om met zijn drieën in één huis te wonen?

Zet het uit je hoofd

"Omdat ik idd niet in dat dorp wil wonen en niet in dat huis (laten bouwen samen met ex, ik voel me nooit fijn in dat huis"
Aha. Zit er ook nog geld van die ex in dat huis? Zo ja, zet het dan uit je hoofd alsjeblieft, totdat dat huis verkocht is en de zaken tussen vriend en ex tot op de laatste cent zijn afgerekend.
Je kunt in je prille geluk niet ook nog de restschuld van het gewezen stel erbij hebben.
Eerder schreef je "en dat zal voor hem wennen zijn en maakt de behoefte aan een eigen kamer voor hem nodig."
Dat lijkt me een te klein belang om alles voor overhoop te halen. Hij mag toch bij jou slapen? Waar is die eigen kamer dan voor nodig? Een tv bij jullie bed lijkt me al enorm lux.
Groet,
Miriam Lavell

oregano

oregano

06-09-2011 om 09:02

Mirjam,

Er zit geen geld meer in van ex, zij is meer dan 10 jaar geleden uitgekocht bij de scheiding.
Verder zijn we nog diep aan het nadenken, gesprek bij ban k is geweest, vriend kan een ander huis kopen met zijn huis als onderpand, ik zou mijn huis dan event kunnen verhuren. We zijn er dus nog niet uit maar doen dit ook niet over 1 nacht ijs. Bedankt voor je meedenken,'
Groet, oregano

Boekhouder/notaris

Ik zou me vooral verdiepen in de vraag hoe je zorgt dat jullie vermogens/schulden vooralsnog gescheiden blijven. Zo dat je prille geluk niet begint met het overnemen van een schuld, dat huis uit het verleden.
"Verder zijn we nog diep aan het nadenken, gesprek bij bank is geweest, vriend kan een ander huis kopen met zijn huis als onderpand"
Zolang jouw inkomen daarin niet meegeteld wordt en jij niet hoeft mee te tekenen voor de hypotheek, is het allemaal best.
Verder zou ik vooral niet stoppen met het steken van energie in de verkoop van dat huis. Makelaars zijn daar niet handig in (doen nog steeds alsof dat huis zichzelf moet verkopen).
Definieer de doelgroep van het huis: Voor wie is het geschikt? Kijk naar leeftijd/gezinssamenstelling. Let wel op: hier kunnen zowel mensen onder vallen die net een gezin zijn gestart, als mensen die juist alle kinderen uit huis hebben.
Bedenk wat ze verdienen dus wat ze kunnen betalen/lenen. Daar leid je je vraagprijs van af. Bedenk van de doelgroep(en) waar ze werken of wat ze bindt aan de regio. Zorg dat je daar terecht komt met flyers, social media, etc.
Een groot probleem voor mensen die willen kopen en dat kunnen, is de ruime keuze. Kiezen is nooit makkelijk. Zorg dat dat pand bij de doelgroep 'top of mind' wordt.
Groet,
Miriam Lavell

oregano

oregano

06-09-2011 om 17:06

Goede tips mirjam!

bedankt maar weer voor de verkooptips.
En verder lijkt het me voor mijn eigen gemoedsrust ook het meest prettig dat de hypotheek eerst alleen op naam van mijn vriend staat en ik hem hiervan bv de helft betaal qua maandlasten. aan de andere kant willen we ook graag een economische eenheid vormen na deze jaren, maar hoe en wat moeten we idd goed laten uitzoeken. Misschien via een samenleveingscontract, ik zal me er eens verder in verdiepen. Kwestie lijkt nu toch wel wat in een stroomversnelling te komen na jarenlang wachten en nu is het wat onwerkelijk allemaal.
Groet, oregano

oregano

oregano

06-09-2011 om 17:20

Overweging..

Keek net even bij samenlevingscontracten. Het lijkt me wel belangrijk dat het huis wel van de ander wordt bij overlijden, dus dan moet het huis misschien ook wel op beider naam, dus een gezamenlijke hypotheek? En partnerpensioen, dat moet ook worden geregeld. Wat weet ik eigenlijk weining van deze zaken, ik regel al 12 jaar (eigenlijk altijd al...)alles zelf en heb beide huizen alleen gekocht...Best een ingewikkelde materie.

Risico's afwegen

Oregano:"Het lijkt me wel belangrijk dat het huis wel van de ander wordt bij overlijden,"
Dat is het antwoord op 'stel dat er iemand onder de tram komt'. Dat is een belangrijke vraag, maar de kans erop is vrij klein. In het prille geluk is de vraag 'stel dat dat samenwonen toch niks wordt' meer op zijn plaats.
Precies om die vraag zou ik niet in het bezit (en de schuld) gaan zitten van een huis dat ook nog eens leent van een vorige relatie (een moeilijk verkoopbaar huis in Friesland).
Jouw vriend kan kennelijk een ander huis kopen terwijl het vorige nog niet verkocht is. Laat hem dat lekker doen . Je kunt samen wonen, jouw huis verhuren. Je brengt braaf in in de vaste lasten en hij kan, zo hij wil, dat geld gebruiken om zijn schulden te verminderen (aflossen).
Als zijn Friese huis verkocht is en het samenwonen loopt lekker, verkoop jij je huis. Tegen die tijd worden jullie fijn een economische eenheid.
Ja, tot die tijd loop je het risico dat als hij onder de tram komt, zijn huis niet aan jou toevalt. Maar ondertussen: Het is raar om een samenwoonrelatie te beginnen met over elkaar verdelen van bezit en schulden, zeker als dat over grote bedragen gaat. Ga eerst nou maar eens een huis, een bed en een bestaan delen. Als dat lukt dan kan het delen van de rest altijd nog.
Kunnen jullie niet eerst samen iets huren anders, totdat dat huis in Friesland verkocht is? Het mega voordeel daarvan is de je het volle genot van proberen hebt. Als dat samenwonen niet lukt, kunnen jullie zonder schade terug naar af.
Groet,
Miriam Lavell

Vic

Vic

06-09-2011 om 22:28

Dat is een goed idee

"Kunnen jullie niet eerst samen iets huren anders, totdat dat huis in Friesland verkocht is? Het mega voordeel daarvan is de je het volle genot van proberen hebt. Als dat samenwonen niet lukt, kunnen jullie zonder schade terug naar af."
Ik noemde de optie in mijn eerste bericht, maar als Miriam het zegt is het waar Maar zonder gekheid, als het niet lukt met samenwonen en je hebt gekocht moet je dat huis weer zien kwijt te raken (met verlies). En dan maar hopen dat je weer iets betaalbaars voor jezelf kunt vinden, met restschuld of zwaardere voorwaarden om een hypotheek te krijgen.

oregano

oregano

07-09-2011 om 19:27

Vic,

Ik nam jouw reactie ook erg serieus hoor,misschien vergeten dat te melden, drukke dagen hier. Huren is in deze buurt waar ik graag wil blijven wonen eigenlijk geen echte optie, ik heb even gekeken op een site van een makelaar en daar zag ik een soortgelijke (kleine)benedenwoning wat ik nu heb voor 1000 euro excl gas en licht. Nou dat wordt me echt te gek. Ik weet het nog niet precies, misschien de optie dat mijn vriend koopt en ik hem de helft aan kosten betaal en mijn huis ondertussen tijdelijk verhuren totdat ik het verkoop. Ik weet het echt niet, ik ben ook erg gehecht aan dit huis. we hebben ook al aan een tuinhuis gedacht..Aan de andere kant speelt ook de wens mee, ik wil al zo lang weer graag 'een gezin' zijn, emotionele overwegingen dus...Bedankt voor het meedenken hoor,
Groet, oregano

mijk

mijk

08-09-2011 om 17:09

En de bovenbuurman

of vrouw voelt zeker niets voor verhuizen? Lijkt me nolu de ideale oplossing voor jullie!

Mijk

Zo dan!

Maar dat is een briljant idee! Ga dat eens vragen aan de bovenbuurman of vrouw. Wie weet zit die wel op zijn/haar huis: wel willen verkopen, maar ook geen zin om daar jaren over te doen en dus maar niks doen.
Ja, zo brutaal kun je best zijn.
Groet,
Miriam Lavell

oregano

oregano

08-09-2011 om 22:21

Bovenbuurman

Is een huisjesmelker,met elk jaar weer 3 nieuwe studenten, of na 3 jaar naar gelang hoelang ze blijven. Woning is verwaarloosd. We zijn niet echt op goede voet, het is me een doorn in het oog dat hij zo weinig doet aan onderhoud. Maar we hebben we wel over gedacht, maar dan nog zijn daarboven ook nog weer buren. En studenten zo links en reachts met af en toe de overlast en daar ben ik eerlijk gezegd wel s...ziek van. Harde lawaai, hard praten, en als dat dan is ep een dag dat ik moet werken lig ik vol adrenaline in bed en doe dus geen oog dicht...Daar wil ik wel graag van af. Ook omdat er steeds meer bovenwoningen worden verkocht voor dot soort huisjesmelkers ondanks de afspraken dat er maar een bepaald percentage aan studenten in een straat mag wonen gaat dit provces wel door. En ik ben dan de zeurende buurvrouw ;(.
Maar op zich was het een goed idee dachten wij ook eerst.
Groet oregano.

Dat zou ik niet opgeven

Heeft de bovenbuurman vergunning om huisjes te melken? Heb je al eens geklaagd bij de gemeente over overlast? Alle kans dat wat daar gebeurt helemaal niet mag op die manier. Voor de waarde en verkooppaarheid van je eigen huis reden te meer om dat eens uit te zoeken. Je kunt daar uithalen dat de overlast stopt, maar zelfs dat de woning te koop komt.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.