Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

reina

reina

14-03-2010 om 15:20

Schadeclaim ivm overboeking

Heeft er iemand ervaring in het indienen van een schadeclaim bij Arkefky ivm overboeking van een vliegtuig? Ben benieuwd naar ervaringen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

14-03-2010 om 17:03

Nee

Ik heb geen persoonlijke ervaring (helaas, zou ik haast zeggen want dat zou betekenen dat ik wel eens zou vliegen . Maar ken je deze site?
http://www.euclaim.nl/
Misschien kun je hier informatie vinden, er staan ook ervaringen van passagiers, maar dat kunnen ook verkapte reclamestukjes zijn natuurlijk. succes in ieder geval!

reina

reina

14-03-2010 om 17:11

Sancy

Ja, ik was al aan 't googlengeweest, maar ik ben ook benieuwd naar oersoonlijke ervaringen, hoe men dingen geregeld heeft etc.

Lynna

Lynna

14-03-2010 om 17:51

Overbooked geweest: heerlijk (wel beetje ot)

Hallo Reina,

ik kan je alleen mijn zeer positieve ervaring melden bij de overboeking van een vliegtuig. Wij vlogen met Malaysian Airlines en dat vliegtuig was in Kuala Lumpur op de terugweg overbooked. We kregen een nacht in een prachtig hotel op het vliegveld aangeboden (reden daar in zo'n golfkarretje heen, hele ervaring!), gratis maaltijden, 400 euro onkostenvergoeding en vlogen met z'n vieren business class terug vanaf KL.

Ik geloof niet dat je iets aan deze ervaring hebt, zo is het bij jou vast niet gegaan, omdat je een schadeclaim wilt indienen.

Ik hoop dat je nuttiger reacties krijgt!

reina

reina

14-03-2010 om 18:01

Lynna

Ik heb zelf ook positieve ervaringen, met transavia en KLM, hotels perfect geregeld, eten, vergoeding etc. Maar nu heeft zoon een heel andere ervaring met Arkefly, hij zou hier donderdagochtend al zijn, zit nog steeds (!) elders, moet alles zelf uitzoeken, geen overnachtingsaanbod, geen maaltijden, geen enkele hulp en ook een telefoontje van ons naar de maatschappij leverde een zeer onbevredigend antwoord op.

reina

reina

14-03-2010 om 18:08

Correctie

Oeps, ik bedenk me dat we wel vertraging hadden met KLM, maar niet door overboeking, ze mochten niet opstijgen vanwege mist, een nacht vertraagd. Dus geen overboeking, wel perfect geregeld!

reina

reina

15-03-2010 om 09:37

Ardennen

Okee, dat is inderdaad iets wat we al van plan zijn als ze zelf niet over de brug komen, wat ik, gezien de reacties tot nu toe, niet verwacht. En ik begrijp dat je daar verder gen omkijken naar hebt, da's mooi!

Uitspraak europees hof

Er was al een wet, ergens van 2004 of 2005. Maar eind 2009 heeft het Europees Hof van Justitie inzake compensatie van vertragingen een uitspraak gedaan. Daardoor hebben onlangs heel veel mensen al aanspraak gemaakt op het recht van vergoeding bij vertraging. Ik zou even verder gaan googlen, want het gaat ook op bij annulering.

Zie hier de tekst van een artikel in het NRC, eind 2009:

Ook vergoeding bij erg vertraagd vliegtuig
Gepubliceerd: 19 november 2009 11:29 | Gewijzigd: 19 november 2009 12:46
Door een onzer redacteuren
Rotterdam, 19 nov. Vliegpassagiers die met een vertraging van drie uur of meer de plaats van bestemming bereiken, hebben recht op een financiële compensatie van 250 tot 600 euro. Dit heeft het Europees Hof van Justitie in Luxemburg vanochtend bepaald. De uitspraak geldt voor alle vluchten in de EU, vanuit de EU en vluchten naar de unie door Europese luchtvaartmaatschappijen.
Op verzoek van gerechtshoven in Duitsland en Oostenrijk sprak het Hof zich uit over een Europese verordening die de compensatie door luchtvaartmaatschappijen aan passagiers bepaalt bij instapweigering, annulering, of langdurige vertraging.

Volgens deze verordening hebben passagiers van een geannuleerde vlucht recht op compensatie van 250 tot 600 euro. De verordening bepaalt niet dat passagiers van vertraagde vluchten dezelfde rechten hebben. Het Hof heeft vanochtend geoordeeld dat dit wel het geval is. De hoogte van het bedrag hangt onder andere af van de afstand die tijdens de vlucht wordt afgelegd.

Technisch probleem geen excuus

De rechters in Luxemburg stellen dat passagiers van een vertraagde vlucht een vergelijkbare schade lijden als reizigers die hun vlucht geannuleerd zien worden, namelijk tijdsverlies. Passagiers van een vlucht die wordt geannuleerd hebben recht op compensatie wanneer zij drie uren of meer tijd verliezen ten opzichte van de oorspronkelijke planning.

Indien de luchtvaartmaatschappij aan kan tonen dat de vertraging het gevolg is van buitengewone omstandigheden hoeft geen vergoeding te worden uitbetaald. Het Hof bracht vanochtend echter een andere recente uitspraak in herinnering die bepaalt dat een technisch probleem niet als een buitengewone omstandigheid geldt.

Lange juridische strijd

De Consumentenbond is blij met het arrest. Volgens een woordvoerder zullen luchtvaartmaatschappijen het aantal vertragingen fors terug moeten dringen, of zich gedwongen zien veel meer vergoedingen uit te betalen. „Dat het Hof heeft bepaald dat een langdurige vertraging gelijk staat aan een annulering is ook een mooie opsteker. Daarmee is een einde gekomen aan een langdurige juridische strijd tussen maatschappijen en passagiers.”

Directeur Hendrik Noorderhaven van EUclaim, dat gedupeerde passagiers helpt bij het indienen van schadeclaims, spreekt van een „glorieuze dag voor de luchtvaartpassagiers.” Noorderhaven: „Wij hebben nog duizenden claims liggen die we nu allemaal gaan innen.” Een woordvoerder van de KLM liet weten meer tijd nodig te hebben voor bestudering van het arrest alvorens te kunnen reageren.

reina

reina

20-03-2010 om 14:25

Moppeke

Ja, dat had ik gelezen, Arkefly denkt er anders over ,.. maar er is al een brief met claim onderweg....

Tuurlijk denkt arkefly anders

Die willen geen geld aan jou spenderen.

Maar ja, je staat in je recht. Dus met die brief van jou moeten ze wat. En de kans is groot dat je brief weer op een ander bureau terecht komt, maar de claim misschien ook afwijst.

Laat je niet wegsturen, je staat in je recht. De aanhouder wint.

Succes, Moppeke

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.