Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Pelle

Pelle

23-09-2010 om 05:19

Scheefwonen

Wat is het probleem met scheefwonen? Kun je scheefwonen in een koophuis? Wie heeft daar wat mee te maken? Maakt het nu zoveel uit of je in een goedkoop huis woont en een dure hobby hebt? Waarom bouwen ze teveel dure huizen en zeuren ze daarna over scheefwonen? Waarom krijgt mijn vader in zijn grote eengezinshuis geen verhuisvergoeding om naar een 2-3 kamer appartementje te gaan voor vrijwel dezelfde huur (rond de 600 euro)?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
fladder

fladder

23-09-2010 om 07:18

Scheefwonen

Voor zover ik weet gaat scheefwonen alleen over mensen die in een goedkope sociale huurwoning wonen, maar inmiddels zoveel verdienen dat ze met gemak naar de vrije sector kunnen.

Je noemt ook je vader. Dit overkomt mijn ouders (rond de 75 jaar oud) ook. Iemand heeft afgelopen zomer bepaald dat ze "te veel verdienen". Ze mogen alleen nog maar naar de vrije sector. Dat klinkt alsof ze vet modaal pensioneren, maar ze zitten beneden modaal (en hun pensioentje is ook nog gekort). Wel boven het minimum, dus kunnen ze wel een veertje laten, heeft hogerhand beslist.
Ze wonen nu in een veel te grote eengezinswoning en zouden wel op hun knieën naar een leuke bejaardenwoning willen kruipen. Helaas, ze zijn niet de enigen. Er zijn wel schattige bejaardenflatjes, maar "ze verdienen teveel".
Stel dat ze een woning krijgen (die is er niet eens) met een hogere huur. Dat kunnen ze nu nog betalen. Maar stel dat mijn vader (toch al kwakkelend) overlijdt en mijn moeder overblijft. Die heeft dan opeens een stuk minder inkomen. Ze zou in aanmerking kunnen komen voor huursubsidie, maar kan dat niet krijgen, want ze zit boven die huursubsidiegrens met dat dure bejaardenflatje... Moeder zou dus opnieuw moeten gaan verhuizen. Op haar leeftijd.

Dus blijven ze maar wonen in hun veel te grote eengezinswoning, waar het halve Gooi een moord voor zou willen doen, ook al is de huur voor nieuwe huurders inmiddels 1100 euro (mijn ouders wonen er al 40 jaar en betalen veel minder).

Hun dochter (ik dus) woont ook scheef, maar dan andersom. Ze woont te klein, maar de huurmarkt zit zo muurvast dat ze in haar huidige gemeente geen uitzicht heeft op iets beters. De vierkamer-eengezinswoningen zijn afgelopen zomer (toen is er één of andere nieuwe regeling ingegaan) qua huur nét boven de 550 euro gekomen en daarmee financieel buiten haar bereik gekomen. Met haar inkomen is ze volledig kansloos voor een passende woning, tenzij ze besluit op een flat in een "slechte buurt" te gaan worden, misschien is ze dan over 2-3 jaar aan de beurt.

Dochter heeft ontdekt dat ze in een gemeente "in the middle of nowhere" voor 100 euro minder een echte eengezinswoning kan huren, wachttijd maximaal een jaar. Omdat dat dorp een minder bruisende reputatie heeft kan ze daar wel terecht. Zelfs met een laag inkomen, als ze maar kan bewijzen geen schulden e.d. te hebben en altijd braaf de huur te hebben betaald in de huidige gemeente.

Ook haar ouders zouden daar snel een passende en betaalbare woning kunnen krijgen, maar die vinden zichzelf te oud om zo ver van hun vertrouwde omgeving te gaan wonen op hun leeftijd. Dus die blijven scheefhuren tot hun dood, zoals het er nu uitziet.

fladder

fladder

23-09-2010 om 07:26

Huizenbouw

"Waarom bouwen ze teveel dure huizen en zeuren ze daarna over scheefwonen?"

In mijn gemeente wordt druk genieuwbouwd. Ook in de sociale sector. Maar... Wel zo duur mogelijk (600+ euro huur).

De echte minimalijders komen daar echt niet voor in aanmerking. Maar de gemeente kan trots roepen: "Kijk eens hoe goed wij bezig zijn, wij bouwen prachtige sociale huurwoningen, wij denken zo goed aan onze armere medemens..."

Het idee dat mensen met een echt laag inkomen alleen maar Tokkies of niet aangepaste buitenlanders zijn, zit diep...

krin

krin

23-09-2010 om 09:15

Bijvoorbeeld

Ik noem het geen scheefwonen in een koophuis, maar als je een koophuis als investering en dus spaarpot beschouwt, en dat is het nog steeds, zeker over een lange termijn, dan kun je redeneren dat een groter en duurder huis een beter rendement oplevert als je meer gaat verdienen. Als je in je goedkope huis veel geld overhoudt, moet je iets met dat geld om het te laten renderen - aandelen, spaarrekeningen, kunst of wat voor potje dan ook. Of een huis, dus.
Waarom er zoveel te dure huizen worden gebouwd, tja. Omdat grond duur is en gemeenten in de tang van de projectontwikkelaars zitten, denk ik. Op elke twintig betaalbare huur- of koopwoningen moeten een paar dure kasten worden gebouwd om uit de kosten te komen. Dat die nu niet meer verkocht worden, was tien jaar geleden toen de plannen werden gemaakt niet ingecalculeerd. Een heel nieuwbouwproject bijsturen op basis van economische omstandigheden is niet een kwestie van een paar dagen, denk ik zo. Zelfde verhaal met die wildgroei aan kantoorgebouwen die nooit in gebruik worden genomen.
De andere kant van scheefwonen in huurhuizen is dat starters er niet meer tussenkomen als er nooit iemand doorschuift. Dat zet de boel over de hele linie klem. Maar goed, als ik te verstaan zou krijgen dat ik mijn huis uit moest omdat ik wel iets beters kan betalen, zou ik ook steigeren. Een huis is wel meer dan een financieel rekensommetje.

Blij dat ik kocht...

Nare discussie, dat scheefwonen. Begrijpelijk voor de sociale woningmarkt (een woning moet "passend" zijn), maar bij koopwoningen heb je toch ook een keuze?

Ik woon met mijn man en kinderen in een goedkoop rijtjeshuis. Niet goedkoop voor wie er nu in wil trekken, maar wel goedkoop voor ons, omdat wij het 17 jaar geleden al kochten. Met wat verbouwingen (badkamer, keuken, aanbouw, opbouw) komt het totaal nog op maar anderhalve ton.

Je zou er toch niet aan moeten denken dat "men" zou bepalen dat wij moeten verhuizen naar een duurdere woning, omdat wij ons, met 2 inkomens, meer kunnen veroorloven? Ik woon hier naar m'n zin en we houden geld over voor vakanties en clubjes voor de kinderen. Ook een etentje zorgt nooit voor financiële problemen.

Blij dat ik kocht begin jaren '90...

Groetjes,
MamaMarit

fladder

fladder

23-09-2010 om 13:11

Van alles door elkaar

Ik volg je even niet

Scheefwonen gaat over mensen met een groter inkomen (te groot voor huurtoeslag) die in de sociale huur wonen.
Dat scheefwonen komt echt omdat er veel te weinig wordt geïnvesteerd in wérkelijk goedkope woningen, zoals ik al schreef.

Scheefwonen in koopwoningen... Misschien als er een nijpend gebrek aan goedkope koopwoningen is? Corrigeer me gerust als ik er naast zit, maar die zijn er toch wel?

Ik weet niet waarom jouw vader geen verhuissubsidie krijgt. Wat is dat precies? Blijkbaar is er een gillend gebrek aan appartementjes in zijn gemeente. Toch durf ik te wedden dat er massa's mensen zijn die dolgraag met hem willen ruilen (ik, bijvoorbeeld, maar 600 euro is te hoog voor mij). Om één of andere reden komt die ruil niet tot stand (ik weet niet eens of het wel mag van de woningbouw; waar ik vroeger woonde mocht het niet zomaar en was het veel gedoe). Dus barst de één uit zijn huis en zwemt de ander in de ruimte. Is ook een vorm van scheefwonen, ja, maar het gaat voornamelijk om het geld. Jouw vader is een scheefwoner als hij 600 euro per maand huur betaalt, maar een inkomen heeft waarmee hij een veel hogere huur kan veroorloven.

Ik denk dat er nu een heleboel onderwerpen door elkaar lopen. Wonen in een niet-passende woning, wonen in een veel te goedkope huurwoning (het officiële scheefwonen) en wonen in een goedkope koopwoning omdat je die in een gunstige tijd hebt gekocht.
Toen ik nog getrouwd was kochten we 14 jaar geleden het huis waar mijn ex nog steeds woont. Ik weet wat hij aan hypotheek betaalt en wat hij terug krijgt van de fiscus. Omdat hij er al 14 jaar woont is hij veel minder geld kwijt aan wonen dan ik (en dan reken ik de huurtoeslag mee) terwijl hij in een flinke eengezinswoning woont en ik in een driekamerappartement. Dat zou je ook een vorm van scheefwonen kunnen noemen. Maar ik vind het een beetje appels met peren vergelijken, eerlijk gezegd. Als mij wc-stortbak de geest geeft bel ik de woningbouw en krijg ik morgen een nieuwe. Eens in de zoveel tijd komt een meneer mijn ventilatiesysteem schoonmaken. De boel krijgt regelmatig een verfje. Mijn ex moet dat allemaal zelf regelen en betalen. Elk nadeel hep se voordeel

Scheefwonen in een koophuis?

huh ? Ze bouwen te dure huizen en ze zeuren dan over scheefwonen.

Ik snap effe niet wat je bedoelt pelle.

Enige wat ik wel weet is dat ik het nut er niet meer van in zie om groter en duurder te gaan wonen, dit is het wel zo'n beetje heb ik geconcludeerd, wel jammer want ik zag mezelf toch ooit in een groot oud herenhuis aan de singel wonen maar dat zit er dit leven niet in, ook geen ramp. Als dit huis helemaal af is zien we wel weer verder. Voorlopig is er niets scheefs aan, niet te groot en niet te klein. Als de kinderen allebei het huis uit zijn is het misschien wel wat te groot, maar aan de andere kant dan komt er weer troep (boekenkamer wil mijn vriend...) binnen dus ach ja.

Asa Torell

Asa Torell

23-09-2010 om 20:36

Volgens mij

is het weer zo'n typisch voorbeeld van het afschuiven van een algemeen maatschappelijk probleem op personen. Net als wanneer er veel over uitkeringsgerechtigden, pgb-ontvangers, etc wordt gepraat in negatieve zin voorafgaand aan flink bezuinigen op juist deze voorzieningen.
Nee, de problemen op de woningmarkt zijn helemaal niet de schuld van de vastgelopen woningmarkt, de hypotheekrenteaftrek, de regering, de bouwondernemingen of wie dan ook. Maar alleen van de scheefwoners, een stel misselijke uitvreters, foei. Die vervolgens lekker aangepakt mogen worden met een huur afhankelijk van inkomen.
En dit geldt natuurlijk voor de huur-scheefwoners wel het meest, omdat een goedkope corporatiewoning van een maatschappelijke onderneming is, dus duidelijk met een bepaalde inkomenscategorie op het oog. Maar ook de koop-scheefwoners zorgen er voor dat mensen met lager inkomen zo'n woning niet kunnen kopen, waardoor ze dus in hun huurflat blijven scheefwonen...
De niet-scheefwoners zijn bij de volgende ronde de pineut, als ze hun woning moeten verkopen omdat hun vaste lasten door bezuinigingen op de kinderopvang te hoog werden, en ze met een restschuld blijven zitten en in de wsnp gaan...

vlinder72

vlinder72

23-09-2010 om 21:05

Beste pelle

Ik vind het erg vervelend dat je mijn stukje tekst gebruikt. Ik heb niet gevraagd om een discussie over scheefwonen. Natuurlijk weet ik heel goed dat met scheefwonen de huurmarkt bedoeld wordt. Je kan met koopwoningen niet scheefwonen. Het was maar een voorbeeld zoals ik al eerder schreef. Maar als je het echt wil weten. Wij woonden midden in het centrum van een studentenstad in een piepkleine woning. Kopers waren erg blij toen onze woning te koop kwam omdat onze woning precies in de categorie viel voor koopsubsidie. En die woningen zijn in de randstad weinig te vinden. Nog een keer om het duidelijk te maken. Ik denk dat het mogelijk is om als bewoner van een koopwoning bij verkoop van de woning een koper heel blij te maken. Gewoon omdat sommige woningen nauwelijks te koop staan. Dus nee, je kan niet scheefwonen. Het spijt mij verschrikkelijk dat ik het zo genoemd heb. Ik wist even geen ander woord ervoor. Ik zal het nooit meer doen. Maar ik vind het niet erg aardig van je om een stuk van mijn tekst zomaar in een ander draadje te plaatsen. Eigenlijk vrij onbeschoft. Je had het misschien ook even kunnen vragen.

Ah joh vlinder

zo erg is dat toch niet, het gaat pelle ook niet om jou ofzo hoor. DUs ik zou het niet lullig opnemen, het is een beetje eilandje hoppen of info-breien.

Ik snap je wel en vind het ook wel prettig dat er nog wat extra uitleg gegeven wordt want ik snapte er om eerlijk te zijn geen klap van (van Pelle's stukje dan).

Die koopsubsidies vindt ik overigens ook echt kul. Waarom moet de belastingbetaler bij aankoop subsidie geven ? Nee, dat mag van mij wel in de prullenbak. Richtlijnen vanuit de overheid dus, verplicht meer goedkopere nieuwbouw zodat de prijzen in die klasse verder dalen.

De vraag naar huizen zal komende 20 jaar blijven stijgen terwijl nieuwbouwprojecten in de lagere prijsklassen zijn afgeketst. Ik weet dus zeker dat ik hier in mijn jaren 30 gezinswoning geen zorgen hoef te maken.

Meer bouwen, gewoon veel meer bouwen.

Onbeschoft?

Ik vind het juist wel netjes dat ze daar een nieuw draadje voor opent, dan wordt het andere draadje niet vervuilt.
Eerlijk gezegd heb ik mijn mening over scheefwonen (sociale woningbouw) nog niet echt gevormd. Je kunt mensen toch niet zomaar een huis uitzetten omdat ze gaandeweg meer zijn gaan verdienen. Maar aan de andere kant erger ik me dan wel weer aan het feit dat er veel alleenstaanden (zonder kinderen) in grote eengezinswoningen wonen.
V.w.b. koopwoningen: het is het geld van de koper, die mag dus wat mij betreft zelf weten of ie in z'n eentje in een kast van een huis gaat wonen.

Gr. Poezie.

vlinder72

vlinder72

24-09-2010 om 09:07

Sorry pelle

Ik was een beetje moe gisteravond en ik had het gevoel dat ik voor een beetje voor gek gezet werd met mijn eerdere posting. Vandaar mijn reactie. Zo zie je maar dat iets heel anders kan overkomen dan bedoeld. Dus sorry.

Nee, ik denk niet dat je kan scheefwonen in een koopwoning. Je hebt immers de woning gekocht en als jij er tevreden bent waarom zou je dan iets anders moeten gaan kopen. Bovendien kan je bij een koopwoning nooit van buiten zien of de woning voor iemand duur is of niet. Immers, iemand kan in een kapitale villa wonen met een hypotheek van 50.000 euro terwijl een straat verderop iemand in een woning van 180.000 euro woont met een hypotheek van 210.000 euro en een maandlasten van hier tot Tokyo.

Bij huurwoningen vind ik het moeilijk om te oordelen over scheefwonen. kan je iemand dwingen te verhuizen omdat ze een te goedkope woning huren? Je zou toch maar een gezin zijn met een leuke woning in een leuke buurt. Kinderen gaan naar school. Hebben vriendjes in de buurt en dan krijg te horen dat je moet verhuizen naar een andere woning in een andere buurt omdat je te goedkoop woont. Maar ik wel weer moeite met mensen die al 20 jaar of zo in een studentenwoning wonen en niet willen vertrekken omdat het zo goedkoop is en ach, ze zijn er toch maar zo weinig.

Tinus_p

Tinus_p

24-09-2010 om 11:38

Scheefwonen kost subsidiegeld

pelle:
"Wat is het probleem met scheefwonen? (..) Maakt het nu zoveel uit of je in een goedkoop huis woont en een dure hobby hebt?"
Het probleem zit hem vooral in de sociale huursector, waar allerlei subsidies nodig zijn om die woningen goedkoop te bouwen, en er een tekort is aan die woningen. Scheefwonen kost dus subsidiegeld; als de scheefwoners weg zouden gaan, zoudne er minder sociale huurwoningen nodig zijn, en dus minder subsidie, en kortere wachtlijsten.

Een betere oplossing zou overigens zijn, om de huren van die woningen te vehogen, en de subsidies te gebruiken om huurtoeslag te verhogen.

fladder

fladder

24-09-2010 om 13:41

Asa

"Nee, de problemen op de woningmarkt zijn helemaal niet de schuld van de vastgelopen woningmarkt, de hypotheekrenteaftrek, de regering, de bouwondernemingen of wie dan ook. Maar alleen van de scheefwoners, een stel misselijke uitvreters, foei. Die vervolgens lekker aangepakt mogen worden met een huur afhankelijk van inkomen."

Om scheefwoners misselijke uitvreters te noemen vind ik belachelijk. Je kan die mensen toch niet dwingen om het huis, hun thuis, weg te doen en naar elders te verbannen?
Dat het scheef is: ja. Dat klopt. Maar ik zal nooit, echt werkelijk NOOIT met een verwijtende vinger richting de scheefhuurder zélf wijzen!!!

fladder

fladder

24-09-2010 om 13:44

Tinus

"Een betere oplossing zou overigens zijn, om de huren van die woningen te vehogen, en de subsidies te gebruiken om huurtoeslag te verhogen."

Zit wat in. Maar dan krijg je weer scheve gezichten. Die zijn al scheef genoeg, want de lagere inkomens worden in de ogen van de hogere inkomens "gesponsord" met allerlei subsidies en toeslagen. En zij maar werken voor die luiwammessen

Bastet

Bastet

24-09-2010 om 14:03

Vlinder (ot)

Je mag het onbeschoft vinden,maar realiseer je wel dat diverse media nog weleens citaten gebruiken van OO.
Als je dit vervelend vond,is het misschien handig om daar rekening mee te houden.

Scheefwonen 20 jaar geleden

Nou wij (man en ik) woonden al meer dan 20 jaar geleden ook scheef en toen was er véél meer sociale woningbouw en hoefde je er zelfs niet járen op te wachten (tenminste hier niet). Dus kwamen wij met urgentie (we belden en konden de volgende dag al tig woningen bekijken) in aanmerking voor een koopwoning die de sociale woningbouw verkocht. Als je niet scheefwoonde werd er eventueel geloot, mensen die geen huurhuis hadden van hun kwamen al helemaal niet in aanmerking. Tevens kregen wij een verhuissubsidie.
Wij woonden scheef omdat ik nog mijn laatste examens moest afronden en alleen man werkte en ook nog in een slecht betaald baantje toen we er ooit gingen wonen. Toen ontstond de situatie dat wij beiden werk hadden,beiden volledig en best leuke banen en het huisje beviel ons prima! (hahaha) lekker goedkoop,leuk huisje,leuke buurt. De woningmarkt voor koopwoningen was toen ook zo dat als je ging kijken ergens dat je nummer drie was om eventueel een bod te doen. Dus iets kopen was niet bepaald een kwestie van uitzoeken. Je moest meer 'geluk' hebben dát je ergens een bod kon doen. Ook was het mogelijk dat de woningbouw 'garant' stond voor je mocht de bank twijfelen aan het verstrekken van een lening...dat was in ons geval niet nodig. De keuze bij die subsidie was....of in het handje (op rekening natuurlijk)en zelf verhuizen of ze betaalden een verhuisbedrijf voor 1 dag.
Dat was ons enige 'huuravontuur' dus verder weet ik er weinig van.
groeten albana

Asa Torell

Asa Torell

25-09-2010 om 15:22

Fladder

Ik ben denk ik een paar cynische smileys vergeten, of het lag er nog niet dik genoeg boven op. Ik ben zelf ook een scheefwoner... En dit patroon van vingertjewijzen zie je steeds in de media voorbijkomen met groepen die gekort gaan worden!

fladder

fladder

25-09-2010 om 15:30

Asa

Mooi, dan staan we weer op één lijn! Ik dacht al: hier klopt iets niet!

Kaaskopje

Kaaskopje

26-09-2010 om 02:25

Huurverhoging, tinus

Even een blonde opmerking, maar de huur wordt toch al ieder jaar verhoogd? In de ruim twintig jaar dat wij hier nu wonen is de huur verhoogd van 425 gulden naar ongeveer 570 euro. Even in guldens: naar 1254 gulden dus. Daar krijgen we geen subsidie voor, omdat we ongeveer een kwart van ons inkomen kwijt zijn aan huurkosten en dat is zoals het 'hoort'. Ik zou het niet correct vinden als wij meer huur zouden moeten gaan betalen als ons inkomen zou stijgen. Dat is niet rechtvaardig, maar een vorm van wegpesten (even overdreven gezegd). Bij 'wonen' komt meer kijken dan de rekening betalen. Hoe langer je er woont hoe meer verleden er in dat huis zit. Je voelt je er thuis, anders woon je er niet zolang. Om dan een soort boete te moeten betalen in de vorm van éxtra huurstijging omdat je zo onbeleefd bent om niet weg te gaan vanwege meer inkomsten, zou ik uitermate lomp vinden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.