Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Schoolfotograaf

Bij mijn dochter op school hebben ze gebruik gemaakt van een fotograaf met een moderne werkwijze. De foto's die van de leerlingen zijn gemaakt worden op een website gepubliceerd achter een wachtwoord dat je via school krijgt. Die wachtwoorden zijn niet individueel, er is een wachtwoord per klas. En gezien de simpelheid van het wachtwoord kan je het wachtwoord van alle andere klassen makkelijk raden. Je kan dus niet alleen de foto's van je eigen kind. Er is van te voren geen toestemming gevraagd voor deze toestand.

Ik word echt een beetje moe van het gebrek aan respect van scholen voor de privacy van leerlingen en ouders. Mailtjes met alle geadresseerden zichtbaar in de cc, foto's van de kind op de website, in de nieuwsbrief en in de lokale krant terwijl je bij inschrijving aangegeven hebt je geen toestemming te verlenen voor gebruik van foto's van jouw kind. Ik houd het steeds bij, als ik iets tegenkom meld ik dat en wordt het met excuses weggehaald voor zover mogelijk, maar hoe kom je nou voor eens en voor altijd van het rondstrooien van privégegevens af?

skik

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

01-04-2012 om 12:56

Emailadres

Als je het vervelend vind om met een herkenbaar emailadres in beeld te komen kun je een alias aanmaken met een onzinnaam. Zo gebruik ik [email protected] voor dit o.a. dit forum. Het lost de rest niet op, maar op deze manier kun je er zelf ook al iets aan doen.
Wat betreft de site waar je de foto's kunt bestellen, ben ik wel nieuwsgierig waarom je het erg vindt dat ouders van schoolgenoten de foto's van jouw kind kunnen zien. Ouders die de inloggegevens niet hebben kunnen daar toch niet komen? Als je ook geen foto van je kind in de plaatselijke krant wil hebben, zou ik ermee naar de MR gaan.

skik

skik

01-04-2012 om 13:17 Topicstarter

Kaaskopje

Of het nou mijn 'officiële' of een tweede e-mailadres is, feit blijft dat een e-mailadres van mij verspreid wordt. Bovendien hangt de verzender labels aan de e-mailadressen waardoor je niet eens de e-mailadressen zelf ziet maar er staat: ouder van puntjepuntje. En als je daar op klikt krijg je het hele adres in beeld. Ik snap niet dat ze de adressen niet in bcc zetten. Zo moeilijk is dat niet.

"Ik ben wel nieuwsgierig waarom je het erg vindt dat ouders van schoolgenoten de foto\'s van jouw kind kunnen zien." Gewoon omdat ik dat niet wil. Daarom. Da's echt genoeg reden. Raar toch, dat alle ouders van school niet alleen die foto's kunnen zien, maar ook gewoon kunnen nabestellen.

Een brief aan de respectievelijke MR-en over de omgang met privégegevens is wel een goed idee, dat ga ik doen.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

01-04-2012 om 13:51

Skik

Bcc'en is inderdaad een optie die naar mijn idee ook beter is. Het is totaal onnodig om iedereen elkaars emailadres te laten zien.
Het idee dat andere ouders foto's gaan nabestellen van een ander kind, was totaal niet bij mij opgekomen. Ja, dat zou kunnen. Zou iemand dat doen? Wat ben ik toch braaf dat ik mij dat niet kan voorstellen

Wat staat er in de schoolgids?

Ik kan me herinneren dat bij ons in de schoolgids daar duidelijke regels voor waren, en die waren uitvoerig beschreven.

Dat een leerkracht niet in bcc naar alle ouders mailt is wellicht een kwestie van onwetenheid, maar die zou ik snel wijzer gemaakt hebben. Ik ben er ook geen fan van dat mijn emailadres voor iedereen zichtbaar is, of dat nu mijn eigen emailadres is of een verzinsel. Het is aan mij om mijn emailadres te verspreiden. Niet aan derden.

School mag ook niet zomaar een foto van je kind op de webiste, nieuwsbrief of schoolkrant plaatsen. Daar moet toestemming vooraf voor worden gevraagd. Als die regels niet helder zijn binnen jouw school dan zou ik dat inderdaad via de MR en de directie aankaarten.

Sascha2

Sascha2

01-04-2012 om 18:12

Facebook

Toevallig ontdekte ik afgelopen vrijdag dat de school van mijn kinderen allerhande facebookpagina's voor diverse klassen aan het maken is. Inclusief foto's van kinderen. Volledig openbaar toegankelijk. Zonder enige vorm van toestemming, Ik vind dat ontzettend indruisen tegen de privacy van de kinderen. Inmiddels heb ik een verzoek ingediend bij de directie om de pagina's te gaan afschermen en alleen 'vrienden' toegang tot de foto's te laten hebben. Maar het idee dat een dergelijke actie ondoordacht genomen wordt door school, ik kan er niet bij.

Chippie

Chippie

01-04-2012 om 20:06

Beetje overdreven

Privacy en school is altijd een heikel punt maar ik vraag me af of je niet te ver gaat. Zo'n onbeschermde facebookpagina; nee, daar ben ik ook niet dol op. Maar wat is er zo vreselijk dat andere ouders - als ze dat willen - foto's van jouw kind kunnen zien. Er zijn genoeg foto's in omloop van je kinderen waar jij geen weet van hebt: verjaardagsfeestjes, schoolreisjes, carnavalsfeest, etc. Laat je al die foto's verwijderen door degene die ze gemaakt heeft? Enne, jouw kind staat toch ook op de klassenfoto?

Hier krijg je ieder jaar een lijst met naam, adres, telefoonnummer en emailadres van alle leerlingen. Er wordt om toestemming gevraagd. Als jij aangeeft dat je het niet wil, komen de gegevens er niet op. Maar waarom zou je het niet willen? Alsof kinderen niet weten dat Pietje in de Schoolstraat woont op nr 38?

Ik snap best dat er situaties zijn waarin het niet handig is dat men er achter kan komen dat een bepaald kind daar en daar op school zit, maar gelukkig zijn dat uitzonderingsgevallen.

Ik begrijp je punt dus niet; het lijkt me meer dat je een punt wilt maken ihkv privacy maar waar je nu echt last van hebt?!

Chippie

Ik zou daar ook over vallen. Het zou me ook om het principe gaan, dat dingen dus digitaal niet goed worden geregeld en men maar doet.

In dit digitale tijdperk gaat veel mis, en ik vind het een prettig idee wanneer dat op school goed geregeld is. Het is aan jou om gegevens te geven, het is niet aan derden om dat voor jou te doen zonder dat jij daar vanaf weet.

Vaak is het een signaal dat andere dingen ook niet goed geregeld zijn. Dat is vaak niet bewust, men denk er niet over na of weet niet hoe dingen anders kunnen.

Zie het zo: voorheen kreeg Skik waarschijnlijk zelf een envelop van de schoolfotograaf met daarin de foto's van haar kind. Toen kregen ook alle andere ouders en klasgenoten niet ook een kopie met haar foto's. Waarom zou dat in het digitale tijdperk dan ineens wel zo moeten zijn?

Kaaskopje

Kaaskopje

01-04-2012 om 23:48

Eens met chippie

Ik wilde het woord overdreven nu eens niet als eerste noemen, maar ik heb dezelfde gedachten als Chippie. Ik kan mij ook wel een situatie voorstellen waarbij je niet wilt dat een foto van je kind in andere handen komt. Maar als de inlogcodes alleen naar ouders van die school gaan, lijkt mij dat de foto niet direct op de computer komt van iemand die die foto's niet mag zien. Die heeft de inlogcodes niet. En als de situatie heel ernstig is moet de school er natuurlijk actief voor zorgen dat er niks naar buiten komt. En ja... dat kun je natuurlijk regelen door niets te delen met de hele klas, maar gaat dat niet wat ver?
Chippie noemt ook de klassenlijst. Bij ons hing die lijst op de koelkast. Dan wist ik waar hij was. Is dat wel acceptabel?

Hanne.

Hanne.

02-04-2012 om 00:38

Opeenstapeling

"als de inlogcodes alleen naar ouders van die school gaan, lijkt mij dat de foto niet direct op de computer komt van iemand die die foto\'s niet mag zien."

Echt? Ken je alle ouders van school? Ik niet en ik heb dus geen flauw idee of die foto's wel of niet op de PC komen van iemand die daar goede bedoelingen mee heeft.

"En als de situatie heel ernstig is moet de school er natuurlijk actief voor zorgen dat er niks naar buiten komt. "

Ik ben de gene die inschat of een situatie wel of niet ernstig is. Daar ben ik school geen tekst en uitleg over verschuldigd. Ik hoef alleen aan te geven dat de foto's van mijn kinderen niet naar buiten mogen. Dan hoeft school zich het hoofd ook niet te buigen over wat er wel en niet mogelijk gevaarlijk is. Gewoon niets plaatsen. Lekker makkelijk (en zelfs dat blijkt te moeilijk).

Ik lees uit de beginpost dat het niet de eerste keer is dat het fout gaat en kan me de frustratie voorstellen. Ik ben dus ook zo'n ouder die vindt dat een e-mail adres privé is, en die het niet goed vindt dat foto's van de kinderen voor van alles en nogwat gebruikt worden. Je wil niet weten wat voor gezeur dat oplevert. Bij de BSO ben ik 3x op gesprek geweest voordat ze door hadden dat geen foto's plaatsen zonder vooraf overleg betekende dat ze geen foto's mochten plaatsen zonder vooraf overleg. Om er vervolgens achter te komen dat ze doodleuk een filmpje van mijn kind op de website hadden gezet.

En uit de categorie hoeveel e-mail adressen wil je hebben:

En het kinderdagverblijf heeft mij onlangs verblijd met de e-mail adressen van alle 200 ouders. Helaas hebben allen 200 ouders nu ook mijn e-mail adres. Net zoals alle ouders van school van de MR kon ook de BCC knop niet vinden. De logopediste gebruikte per ongeluk de cc knop in de maandelijkse mailing.Dus buiten dat ik nu de e-mail adressen van haar clientele heb weet ik ook dat de buurjongen van 3 huizen verderop logopedie heeft.

Ben toch blij dat mijn gynaecoloog zich tot nu toe wel aan de privacy regels houdt.

Hanne.

Hanne.

02-04-2012 om 00:39

En skik

En skik, nee ik heb helaas geen oplossing, behalve het blijven blijven blijven melden. En eisen dat ze dingen meteen weghalen.

Blijven zeuren inderdaad

Ik vind het ook een lastige kwestie. Hier bijvoorbeeld, staat op de klassenlijst ons adres en telefoonnummer en daar heb ik geen enkel bezwaar tegen. Dat is een papieren lijst, verspreiding blijft beperkt tot de klasgenootjes en ik merk daar ook geen problemen van. Ons geheime telefoonnummer is via die weg nog niet gehackt, want we krijgen nog altijd geen verkooptelefoontjes . E-mailadres vind ik al een ander verhaal. E-mail is wel erg toegankelijk voor "even doorsturen", allerlei lolligheden, een Amber-alert naar een volledig adresboek (uiteraard niet in de BCC) enz. Vandaar dat ik de verspreiding van mijn e-mailadres graag wat beperkt houd.
En internet is helemaal een hoofdstuk apart. Dat is wereldwijd toegankelijk, ook voor mensen van wie ik de bedoelingen niet ken, ook voor mensen van wie ik weet dat hun bedoelingen met mij en mijn gezin niet goed zijn. Ja, ik vind dat scholen daar rekening mee moeten houden. Bij het publiceren van nieuwsbrieven waar mijn telefoonnummer in staat, mag dat best op de papieren versie, maar *niet* op de site. Skik, ik ben bang dat ook jij tot in eeuwigheid moet blijven zeuren. Ik merk het hier ook, hoewel ik moet zeggen dat het hier veel beter binnen de perken blijft dan wat jij schetst.

skik

skik

02-04-2012 om 11:52 Topicstarter

Glijdende schaal

Je kan mijn punt natuurlijk vergelijken of bagetelliseren met het feit dat mijn kinderen ook heus wel eens op een foto van een kinderfeestje van een klasgenootje staan (die hoogstens in het fotoboek van het kind geplakt worden) en dat klasgenoten weten wat ons adres is, maar dat wil nog steeds niet zeggen dat ik het goed moet vinden dat instellingen zoals school naar eigen goeddunken of uit slordigheid met mijn privegegevens mogen rondstrooien.

Behalve dat het een principekwestie is (ik heb bij de scholen aangegeven dat ik niet wil dat foto's van mijn kinderen op wat voor manier dan ook gepubliceerd worden en ook nooit toestemming gegeven om mijn (mail)adres of telefoonnummer door te geven aan wie dan ook) heb ik een paar keer meegemaakt dat er toch foto's gepubliceerd werden waar ik het helemaal niet mee eens was (van top tot teen-foto van dochter in bikini tijdens schoolzwemmen op de site, ik hoef jullie vast niet uit te leggen wat daar de bezwaren van zijn) en het gevoel dat ik school niet kan vertrouwen dat ze zich aan hun belofte houden. Bovendien heb ik vier kinderen op vier scholen en kost het me aardig wat tijd om de diverse publicaties te controleren op foto's van mijn kinderen. En foto's van websites kan je nog weg laten halen (ik ben nog niet zo paranoïde dat ik denk dat die foto's binnen een dag al viral gaan onder pedofielen), maar een foto van een halve pagina in de plaatselijke krant is al in een honderdduizendvoud op de deurmat van de hele stad gevallen. Om al deze ongein te voorkomen wil ik het gewoon dichtgetimmerd hebben. Nee is gewoon nee.

Inmiddels heb ik een mail gestuurd aan de schoolfotograaf om te vragen hoe hij denkt te kunnen aantonen dat het wettig is wat hij doet. Ik denk dat hij dat niet kan.

Mijn kind staat inderdaad (piepklein) op de klassenfoto. Als ik dat niet had gewild had ik dat aan moeten geven, want het maken van de schoolfoto is wel aangekondigd. Maar alle ouders kregen met een klik op de knop alle foto's van alle klasgenoten te zien. Je hoefde ze niet eens op te zoeken, ze floepten met zijn allen tegelijk op een bladzijde, ook als je alleen die van je eigen kind wil zien moet je die van de andere kinderen ook zien. En ik ken de ouders van de 32 klasgenoten van mijn brugklasdochter niet. En ook de vrienden en familieleden niet, die misschien de code van de ouders hebben doorgekregen (hier oma, op deze site kan je Marietje haar foto's zien en kan je ze meteen nabestellen).

Nu nog een brief dichten aan de respectievelijke MR-en om te vragen of ze privacybeleid eens op de agenda willen zetten.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

03-04-2012 om 00:32

Skik

Hoewel ik ondersteun dat 'nee' 'nee' is, vind ik het vanuit mijn beleving gezien wel jammer dat alle spontaniteit zo in de kiem gesmoord wordt. De klas van mijn dochter deed bijvoorbeeld aan een project mee en kwam daarmee in de krant. Volgens jouw ideeën had die foto niet in de krant geplaatst mogen worden zonder onze toestemming. De school had dus naar alle ouders een bericht moeten sturen, ook weer volgens jouw redenatie, en de kinderen van weigerende ouders niet in beeld mogen brengen. Dat is niet leuk. Ik heb als kind ook met mijn hoofd in de krant gestaan met mijn klas. Ik heb de foto nog steeds.
Ik vind het jammer dat sommige ouders nu zo op hun privacy staan dat dit soort dingen niet meer 'zomaar' mogelijk zijn. Hoe goed die ouders hun mening ook motiveren. En dan heb ik het uiteraard niet over ouders en kinderen die terecht angst hebben voor herkenning.

Snuggle's

Snuggle's

03-04-2012 om 03:21

Krant

Hier een moeder met een zeer terechte eis dat haar kind niet op foto's op internet mag, om andere dan principiële redenen. Dit gebeurt toch elk jaar weer opnieuw, doodmoe word ik ervan.
Ergste was nog een keer dat haar naam op de site stond en ze zelfs googlebaar was. Reactie van school: ja maar het is toch geen foto? Ik was bijna in staat om haar van school te halen.
Het idee wat Kaaskopje zegt, dat er dus foto's voor een krant worden gemaakt zonder dat ouders dit weten of er toestemming voor hebben gegeven was nog niet eens in me opgekomen, wat een nachtmerrie. gebeurde dit bij jullie school Kaaskopje? Zonder dat je dit als ouders wist?

Hanne.

Hanne.

03-04-2012 om 09:29

Niet alle ouders bellen

Natuurlijk hoef je bij zo'n spontane actie niet naar alle ouders een bericht te sturen. Alleen naar ouders die aan hebben gegeven bezwaar te hebben.

En als je daar geen zin in hebt plaats je een foto waar die specifieke kinderen niet op staan. En als je het zielig vindt om een groepsfoto te plaatsen waar een aantal kinderen op missen kan je natuurlijk ook een foto doen waar maar een paar kinderen op staan.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

03-04-2012 om 09:29

Krant

In de journalistiek geldt ongeveer: als een activiteit of gebeurtenis openbaar is dan mogen die foto's zonder toestemming gebruikt worden. Anders zou er geen enkele nieuws-foto gemaakt kunnen worden. Is de gebeurtenis meer prive, en is het niet te verwachten dat er gefotografeerd wordt dan moet er toestemming gevraagd worden. Ik werk veel met kinderen. Als ze bij mij een project doen, dan vraag ik toestemming om foto's te kunnen maken en gebruiken. Maar als we op de Uitmarkt staan en daar activiteiten met kinderen doen, dan hoef ik daar geen toestemming voor te vragen (doe ik als het kan toch nog vaak wel). Dus ik denk dat in het geval van de school van Kaaskopje het er erg van af hangt hoe prive of openbaar het project was.

Geldt ook voor de krant

De fotograaf van de krant moet óf zo fotograferen dat directe herkenbaarheid er niet in zit, óf toestemming van de ouders hebben, óf een nieuwsfeit fotograferen waarvan publicatie belangrijker is dan de privacy van de gefotografeerden.
Meestal betekent dat dat het voor de fotograaf veiliger is om het toch maar even te vragen.
Kaakopje:"En dan heb ik het uiteraard niet over ouders en kinderen die terecht angst hebben voor herkenning."
Maar dat is het probleem. Het is voor ouders en kinderen die die angst terecht hebben, ook niet veilig om dat te delen. Daar krijg je maar praatjes van en via die praatjes kunnen ze alsnog getraceerd worden door de rancuneuze ex of wat ook.
Je houdt dus je mond en doet gewoon mee, maar moet er wel van uit kunnen gaan dat je kneiter niet zomaar in plaatsbare context in de krant komt.
De fotograaf moet het even vragen.
Dat er tegelijkertijd veel plezier wordt beleefd aan tijdelijke roem (kijk mij nou in de krant staan) is natuurlijk leuk, maar juist daarom is er ook helemaal geen probleem. Er zijn genoeg mensen die wel in de krant willen.
Formeel is het zo dat een fotograaf de vraag moet stellen voordat ie op het knopje drukt. Maar door de aard van het werk (spontaniteit op de foto is ook een ding) mag dat in voorkomende gevallen ook daarna, maar weer wel voordat de foto op de harde schijf belandt.
Groet,
Miriam Lavell

Jesse_1

Jesse_1

03-04-2012 om 11:02

Zo...

Op de open dag van de voetbalclub, aan het begin van het seizoen is er een speciale training voor de pupillen. Hierbij is vorig jaar een foto van onze zoon gemaakt die groot (ja, echt groot) is afgedrukt in een regionale krant. Wij wisten hier niets van, maar hoorden van andere mensen dat hij hierin stond. Dat had toch netter gekund denk ik dan...

NB wel echt een leuke/mooie foto

Katrien

Katrien

03-04-2012 om 11:53

Hier op school netjes geregeld

De eerste dag van het schooljaar krijgen de kinderen een formulier mee naar huis waarmee ouders toestemming kunnen geven om foto's te publiceren.

Niet alleen moet je dus je handtekening zetten om toestemming te geven, je moet uit een lijstje van mogelijke publicaties ook aankruisen voor welke publicatie je toestemming geeft. Dat gaat om bijvoorbeeld: foto's van de meerdaagse uitstappen plaatsen op de klasblog (enkel te zien door ouders van de kinderen, mét inlogcode die niet zomaar te raden valt), foto's van activiteiten (carnaval, opendeurdag, sportdag, ...) op de website van de school, klasfoto op de website van de school, foto's in het plaatselijke krantje, foto's in de nationale pers, ... een hele lijst.

Als je het formulier niet indient, dan gaat men er van uit dat er geen toestemming is.

De school gaat hier ook correct mee om. Ze controleren de foto's voor publicatie (er staan dan ook zelden foto's op de website waar een grote groep kinderen op staat) en voor de klasfoto's worden telkens twee foto's getrokken; één foto met alle kinderen die de ouders kunnen aankopen en één foto met enkel de kinderen waarvoor toestemming werd gegeven voor publicatie op de website.

Ze steken er veel tijd in, maar het gebeurt wel helemaal volgens de regels. Het gaat overigens om een basisschool met ongeveer 500 leerlingen.

Op Dochter's vorige school gingen ze er veel losser mee om en dat vond ik toch wel een probleem.

Katrien

Hanne.

Hanne.

03-04-2012 om 12:36

Wat keurig

Wat een keurige manier van doen Katrien

Hier ging het (bij de BSO) precies omgekeerd. In het contract stond een lijstje met publicaties waar ze foto's voor zouden willen/mogen/kunnen gebruiken. Inclusief reclame uitingen.

Bij het tekenen van het contract ging je daar automatisch mee accoord....

Ik heb dus met veel rode pen het doorgehaald en diagonaal over het hele contract gezet dat ik niet accoord ging. Daarna heb ik hele duidelijke afspraken gemaakt over wat ik wel goed vond.

Dat mag helemaal niet

Dat contract is niet rechtsgeldig. Je kunt helemaal niet op die manier je privacy afstaan. Zeker voor reclame moet je heel wat meenemen om toestemming te kunnen bewijzen.
Zijn ze nou een haartje....!
Groet,
Miriam Lavell

Hanne.

Hanne.

03-04-2012 om 14:19

Inderdaad

Dat weet jij, dat weet ik, maar veel mensen niet, en dus proberen ze het.

En als ouder sta je dan vervolgens met je rug tegen de muur. Of je tekent iets waar je niet achter staat, of je kinderen kunnen niet naar de opvang en je hebt per direct een giga probleem.

Vandaar de door mij iets wat pragmatische oplossing om de door mij niet geaccepteerde paragrafen door te halen. Waar het uiteindelijk om gaat is dat ik niet wil dat mijn kinderen overal zomaar op de foto komen. Dat doel heb ik bereikt.

skik

skik

03-04-2012 om 23:04 Topicstarter

Je draait het om kaaskopje

Ik snap ook wel dat ouders het leuk vinden als hun kind in de krant staat, maar dat wil niet zeggen dat omdat de meeste ouders het leuk vinden of er op zijn minst geen problemen mee hebben dat hun kind in de krant of op de site staat, de ouders die dat niet willen de spelbedervers zijn. Recht op privacy is belangrijker dan leukigheid. Leukigheid is een extra'tje bij geen bezwaar.

Met een groepsfoto waar mijn dochter nauwelijks herkenbaar op stond zou ik niet aan de bel trekken, maar op deze foto stond ze helemaal alleen, heel groot en duidelijk herkenbaar. Hoe is het nou mogelijk om juist het misschien wel enige kind in de krant te krijgen waarbij de ouders uitdrukkelijk geen toestemming hebben gegeven?

skik

skik

skik

03-04-2012 om 23:07 Topicstarter

Mirjam, vraagje

"De fotograaf van de krant moet óf zo fotograferen dat directe herkenbaarheid er niet in zit, óf toestemming van de ouders hebben, óf een nieuwsfeit fotograferen waarvan publicatie belangrijker is dan de privacy van de gefotografeerden."

Mijn dochter doet binnenkort mee aan een Europese finale van iets op schools vlak. Als ze dat zou winnen is het niet ondenkbaar dat dat in de (regionale of lokale) krant zou komen. Is dat een nieuwsfeit uit de categorie "belangrijker dan de privacy"?

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

04-04-2012 om 02:15

Skik

Op je laatste vraag: ja, dat is wel slim van de school.
Ik begrijp je bezwaren wel hoor en ik ben ook wel met je eens dat een school er nauwkeuriger mee om moet gaan. Ik heb zelf alleen nog nooit de behoefte gevoeld om bezwaar te maken tegen publicatie in een krant of op internet.

Dat zou wel kunnen

Daar is wat voor te zeggen skik. Dat een europese winnaar binnen de gelederen nieuws kan zijn, lijkt me evident. En dan wordt het ook ineens interessant wie dat dan is. Laten we wel wezen: Sven Kramer mag niet mopperen als hij met naam en toenaam en foto de voorpagina van de krant haalt.
Groet,
Miriam Lavell

Eigen keus

Je kunt je zelf buiten the picture houden door niet mee te doen aan evenementen/wedstrijden. Daarin heb je nog keus. Je hebt geen keus als je als omstander bij een grote brand in de krant belandt.
Maar de foto van Koninginnedag kan alleen maar die foto van dat meisje op de voorgrond zijn, als daarvoor toestemming is. Een foto van de massa is weer wel mogelijk.
Je ziet trouwens steeds vaker in nieuwsverslaggeving dat gezichten geblurd worden. Dat moet als het kan en daarmee niks afedaan wordt aan de nieuwswaarde.
Groet,
Miriam Lavell

skik

skik

05-04-2012 om 09:48 Topicstarter

Ariola

Die foto's in de krant en op de site was juist op het vo. Terwijl ze toch zelf op het inschrijfformulier een aankruisvakje hebben staan waarbij je kan aangeven of foto's van je kind gebruikt mogen worden. Die schoolfotoconstructie was ook op het vo (een andere).

Als het eventuele winnen van die wedstrijd inderdaad nieuwswaarde heeft dan moet het maar. Dan is het inderdaad een keuze of je je kind daar wel of niet aan mee laat doen. Maar voor niet nieuwswaardige evenementen vind ik het argument 'als je niet wil dat je kind met foto in de openbaarheid komt moet je het niet laten meedoen' weer geen argument want dan moet je je kind dingen ontzeggen omdat school de regels aan zijn laars lapt. En dat vind ik de omgekeerde wereld.

skik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.