Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Schreeuwend personeelstekort?


skik schreef op 06-11-2021 om 12:50:

[..]

Echt zo'n aanstelleritis, dat gemekker over lage salarissen in het onderwijs. Een administratieve baan in het onderwijs waarbij je alleen maar binnen de lijntjes hoeft te kleuren, gewoon uitvoerend, levert een keurig marktconform salaris op. Je krijgt in het bedrijfsleven echt niet meer.

Je hebt géén idee. Lees mijn post hierboven. Wat enorm denigrerend! (en nee, ik werk niet op een school...... dus voel me niet persoonlijk aangesproken.

Je bent niet 'alleen maar uitvoerend' of 'binnen de lijntjes kleurend'. JUIST een adm. baan als eenpitter vergt heel wat meer kennis en vaardigheden, dan in een groot bedrijf 1 van de zovelen te zijn. Het is 10 keer leuker, maar betaalt voor de functie slecht. En weet je hoe dat komt? Omdat binnen de CAO PO adminstratieve functies niet echt uitgekristalliseerd worden. De functieschalen worden geschreven op het onderwijzend personeel (en uiteraard ook de ond.assistenten ). De overige, veel minder voorkomende, functies worden dan in een bestaande schaal geschoven en niet verder gewogen naar kennis, vaardigheden, verantwoordelijkheden, schakelmomenten enz. 

Hoog tijd om sommige banen door robots uit te laten voeren! Die maken ook nog eens minder fouten. 
Dat was het hele idee voor de toekomst toch?
En dan wij allemaal een basisinkomen 

M Lavell schreef op 06-11-2021 om 12:10:

[..]

Bibi je belijdt een prachtig mea culpa alsof je Jezus zelf bent. Maar dat ben je niet. Het is dan ook niet jouw schuld en ook niet de mijne of die van "wij".

Ons is wijs gemaakt dat het privatiseren van tante Pos ons goedkopere bezorging op zou leveren. Wij hebben er niet om gevraagd, het is ons opgedrongen. Concurrerende internationale ondernemingen hebben erom gevraagd.

Sindsdien is de postzegel in prijs vertienvoudigt, is het aantal postbezorgingen gehalveerd en doet een brief er minstens twee keer zo lang over. Tegelijkertijd komen er soms wel vier verschillende bezorgers voor de deur en dat inderdaad op alle uren van de dag. Niet omdat "wij" per se 's avonds laat of zelfs op zondag geleverd willen krijgen, maar omdat de bezorger in kwestie twee banen moet draaien om een inkomen bij elkaar te sprokkelen waar een onzeker (want flex contracten of schijn zzp) minimum bestaan van te leven is.

Het is niet zo heel erg lang geleden dat je met het beroep postbezorger een kostwinners salaris kon verdienen.

Wij, de klanten en de werknemers van de elkaar stuk concurrerende firma's in bezorging, hebben moeten inleveren. Die bedrijven, of althans hun aandeelhouders, hebben eraan verdiend.

Nogmaals: Wij, de maatschappij, moeten ons afvragen of we dat werkelijk zo willen.

Ik zie geen maatschappelijk belang bij het spekken van de kas van een of andere durfkapitalist van wie we niet eens weten waar die op deze wereld woont.

Ik wil tante Pos terug!

Een postbezorger is er pas sinds 2003 en werkt 2 of 3 uur per dag voor minimumloon. Postbodes zijn er niet meer bijgekomen sinds 2003. Verder verwar je de pakkettenbezorger met posbezorgers. Nogmaals waar haalt tante Pos nu 40 miljoen per jaar vandaan voor alleen al de postbezorgers?

skik schreef op 06-11-2021 om 12:50:

[..]

Echt zo'n aanstelleritis, dat gemekker over lage salarissen in het onderwijs. Een administratieve baan in het onderwijs waarbij je alleen maar binnen de lijntjes hoeft te kleuren, gewoon uitvoerend, levert een keurig marktconform salaris op. Je krijgt in het bedrijfsleven echt niet meer.


Waarom die hele discussie over werken in het onderwijs nog eens voor de 100e keer gaan voeren? Je kan eindeloos gaan bekvechten over of het werk zwaar of ingewikkeld is of juist niet en of onderwijspersoneel huiliehuilie doet of niet.

Feit is dat er personeelstekorten zijn op diverse plekken. En als iedereen liever wat anders doet dan treindienstleiden of thuiszorgen of onderwijsadministratie, dan zijn die banen kennelijk minder aantrekkelijk.

Misschien zit 'm dat in geld, misschien in roosters, misschien in werkdruk, misschien in de werkinhoud, misschien in imago. Kan allemaal.

Maar hoe groot is de kans denk je dat iemand die een leuke baan elders heeft gevonden denkt "Oh, wacht, ik had gewoon niet moeten mékkeren over dat salaris bij die vacature voor onderwijsadministratie. Nee, dan zeg ik deze baan die ik aantrekkelijker vind maar weer op!".


M Lavell

M Lavell

09-11-2021 om 13:22 Topicstarter

Ginevra schreef op 07-11-2021 om 14:08:

[..]

Maar hoe groot is de kans denk je dat iemand die een leuke baan elders heeft gevonden denkt "Oh, wacht, ik had gewoon niet moeten mékkeren over dat salaris bij die vacature voor onderwijsadministratie. Nee, dan zeg ik deze baan die ik aantrekkelijker vind maar weer op!".


Het is nog nijpender. Er zijn ook volstrekt geschikte kandidaten zonder werk die niet toe komen aan solliciteren wegens de afstand (tijd en/of kosten van vervoer) de aanvangstijden die niet rijmen met andere verplichtingen (schoolgaande kinderen en of een partner die bij Pro Rail werkt) en noem zo maar wat bezwaren op.

Dat salaris is beslist niet de eerste en meest belangrijke kwestie. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.