Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

denise

denise

26-06-2011 om 22:57

Schuldgevoel met 40 uur werken?

Hallo,

Ik weet niet precies waar ik het moet plaatsen, dus doe ik het maar hier. Ik ben gescheiden en heb 2 kinderen, waarvan de jongste na de zomer naar groep 7 gaat. Ik heb nu nog een part-time job, maar aangezien ik de hoge huur bijna niet meer kan betalen, ben ik op zoek naar een nieuwe baan. Om alles te kunnen betalen, moet ik eigenlijk 40 uur werken. Ik zit alleen dan met een giga schuldgevoel naar mijn kinderen toe...ik ben dan niet thuis als ze uit school komen. Het voelt zo dubbel...Ik heb co-ouderschap dus ik zie ze ook maar 50% van de week. Ik heb het geld echt nodig, maar vraag me af of het niet ten koste gaat van mijn kinderen.
Wat zouden jullie doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

26-06-2011 om 23:19

Geen schuldgevoel

Ik werk ook 5 dagen. 4x8 uur en op maandag neem ik 2 uur verlof om in ieder geval 1 dag per week 'op het schoolplein' te kunnen staan. Ook in mijn geval is het niet helemaal een vrijwillige keuze, ik had liever 4 dagen gewerkt, maar het is zoals het is. Dan heeft het ook weinig zin om je daarover schuldig te voelen.

Toch doen

Tuurlijk zal je je zo af en toe schuldig voelen. Maar dat gevoel zal je ook hebben als je met je kinderen op een houtje moet bijten. Ik werk ook veel en ik voel mij daar weleens schuldig over. Verstandelijk kan je vinden dat het onzin is, maar gevoel laat zich niet altijd sturen. Maar gebrek aan geld, zoals bij jou het alternatief is, lijkt mij erger dan af een toe een schuldgevoel. Ik vind mijn werk inhoudelijk leuker geworden met meer uren, hopelijk zal dat voor jou ook zo zijn.
Probeer of je de dagen dat je kinderen er niet zijn een uur langer mag werken en dan de dagen dat ze bij jou zijn een uur korter.
Succes ermee!

100%mama

100%mama

27-06-2011 om 09:38

hoewel ik je gevoel van schuld niet weg wil wuiven, want dat heb ik al met 3 dagen werken zo nu en dan, maar draai het om....als jij meer gaat werken dan doe je dat omdat er geld nodig is om te kunnen blijven wonen/leven zoals je nu doet en dus ook de kinderen zodat er geen problemen gaan ontstaan. je geeft je kinderen dus mee dat er soms dingen noodzakelijk zijn om en dat iedereen daar zijn steentje aan bij moet dragen, maar dat uiteindelijk ook iedereen de vruchten van kan plukken. Ik denk dat ze op de leeftijd zijn dat je dat ook zo uit kan leggen.....en idd, misschien kan je met je eventueel nieuwe werkgever het e.e.a. regelen op de dagn dat ze bij jou zijn.

Succes hoor!

Maar

kan je niet een baan krijgen met meer verantwoordelijkheid zodat je toch meer verdient dan nu zonder op 40 uur uit te komen ?

misschien is 3x8 + 2x4 uur wel te vinden, of 4x8 en 1x4.

Maylise

Maylise

27-06-2011 om 15:14

Niet schuldig

Je hoeft je echt niet schuldig te voelen omdat je fulltime werkt. Door fulltime te werken kun je immers je kinderen een stabiel bestaan meegeven. Daarnaast heb je zelf ook veel meer rust als je weet dat je zonder al te veel hoofdbrekens het eind van de maand kan halen. Dat is voor de kinderen alleen maar positief.
Zolang je fijne opvang voor de kinderen of dat ze al oud genoeg zijn om even alleen thuis te zijn hoef je echt je niet schuldig te voelen.

Ik werk zelf ook fulltime. Ik voel me niet schuldig dat ik na school er niet altijd ben. Ik voel me alleen soms schuldig als ik een belangrijke verplichting heb op werk en er net die dag een uitvoering of sportdag ed. op school is. Dan vind ik het altijd wel wat sneu voor de kinderen (en ook een beetje voor mezelf). Dat ik niet thuis ben als ze uit school komen vind ik niet zo erg. Ik weet dat ze in goede handen zijn (jongsten) of zich prima alleen redden (oudsten)

Verschillende opties (qua geld/schuldgevoel/tijd)

Dat schuldgevoel is heel persoonlijk en ik kan het goed begrijpen. Heb het zelf ook, je kinderen zijn maar 1 keer jong/klein en je kan nog werken tot je 67e. Aan de andere kant, met 40 u werken doe je niks ' slechts' en geen geldzorgen is ook veel waard, ook voor vakanties, hobbies en studie voor de kinderen. Je kan 1 of meer van de volgende dingen doen:

-een andere baan zoeken met minder uren maar een hoger salaris per uur
-tijdens de week dat de kinderen bij je ex zijn 5x9 (of 5 x10) werken en in de week dat ze bij je zijn minder werken
-reistijd zoveel mogelijk minderen (evt. andere baan)
-je uitgaven (andere dan de huur) verminderen zodat je met minder geld toekan en misschien een paar uur minder werken. Ga consuminderen of kijk of je recht hebt op toeslagen als alleenstaande ouder, ziektekostentoeslag etc. op toeslagen.nl of berekenjerecht.nl, auto de deur uit of overbodige verzekeringen/abonnementen weg, misschien kan dan je toch 4 dagen werken.
-extra vakantiedagen bijkopen (sommige cao's bieden die mogelijkheid, ik kan bijv. 2 weken bijkopen) en die vooral opnemen als ze bij je zijn in plukjes van 2 uur of zo
-als ze bij je zijn geen huishoudelijke klussen doen maar alle aandacht naar hen. Doe die taken als ze bij je ex zijn of als ze al in bed liggen
-een goedkopere woning zoeken in dezelfde buurt (huur/koop, zoek dat eens uit op sites als funda of zoiets)

succes

denise

denise

28-06-2011 om 13:33

Bedankt!

Bedankt allemaal voor jullie lieve reacties en tips!
Ik ben nu druk aan solliciteren geslagen, duimen jullie voor me?
Nogmaals bedankt!

jeltje

jeltje

29-06-2011 om 10:39

Ook fulltime

Hoi,
Ik werk ook fulltime, en niet omdat het uit financiele noodzaak moet. Maar 'gewoon' omdat ik van mijn werk hou, er goed in ben, ik vrij vlot carriere aan het maken ben wat me veel bevrediging geeft, en ik denk heel wat bij te dragen te hebben aan de maatschappij op deze manier.
Wel ben ik met mijn werkgever overeen gekomen dat ik mijn fulltime takenpakket vrij flexibel mag invullen: ik werk 4,5 dag. Sta dus iig 1 keer per week op het schoolplein. Ook breng ik zelf mijn kinderen vrij vaak naar school (mijn man doet de rest), waardoor ik, gevoegd bij mijn reistijd van 5 kwartier, vrij laat begin. Maar ik vind het geen enkel probleem om op zondagavond of op andere avonden ook een paar uur te werken.
Kinderen gaan 3 dagen naar de NSO, 1 dag een lieve oppas, en 1 dag ik.
En omdat mijn contract 36 uur is, maar ik 40 uur werk heb ik vrij veel vrije dagen waardoor ik in de vakanties redelijk vrij kan zijn, en ook bij de diverse optredens en dergelijke kan zijn.

Tuurlijk roepen de kinderen wel eens dat ze liever thuis willen zijn. Maar als ik ze ophaal van de nso willen ze niet mee naar huis en roepen dat ik te vroeg ben...

Kortom, zelfs zonder dat ik me kan 'verschuilen' achter een noodzaak, werk ik met veel plezier fulltime en voel me vrijwel nooit schuldig!

Succes
J

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.