Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Slim of juist niet....? Aandelen

Ik heb 20.000 euro spaargeld belegd. Op zich 'ben ik er niet zo van': onzeker , geen verstand van enz, maar omdat je nu 0,0 rente op je spaarrekening krijgt, heb ik er toch voor gekozen om dit te doen (uiteraard heb ik niet al het spaargeld belegd en staat er ca hetzelfde bedrag op de gewone spaarrekening voor onverwachte kosten enz).
Ik heb gekozen voor eenvoudig beleggen en niet te ambitieus, neutraal heet het geloof ik. Dus ik doe dat via m'n eigen bank en laat het verder aan m'n bank over. So dat so good. Nu zie ik dat, ca 2 maanden later, het beleggingsbedrag inmiddels 20.995,- is 😃. Uiteraard weet ik dat er ook wat kosten zijn.
Maar nu mijn vraag. Wellicht is het mega dom enz. En uiteraard weet ik dat het bedrag ook ineens weer lager kan zijn enz, maar toch.... Ik had bedacht: als ik nu een (extra) potje ga maken voor dochter. M.a.w: Ik neem nu van de 'winst' 800,- euro op (rekening houdend met wat kosten) en stop dat in dat potje (extra spaarrekening dus, en uiteraard wetend dat er nu geen rente over wordt uitgekeerd). Vervolgens kijk ik, bijv, over een maand of 2 weer op de beleggingsrekening. Stel het bedrag is dan 19.200. Dan doe ik niks. En dan over weer wat maanden is het bedrag 20.500. Ik neem dan iets van 400 op en stop dat weet in het potje. Enz enz. Natuurlijk snap ik, dat op deze manier het beleggingsbedrag niet groeit. Maar als ik elke keer iets opneem bij winst, en uiteraard niets doe bij verlies, is het dan heel onrealistisch om te denken (uitgaande van de vrij neutrale manier van beleggen, niet teveel risico dus, en dat ik het beleggen overlaat aan  deskundigen), dat ik op deze wijze een leuk potje voor kind kan opbouwen? De gedachte is ook, dat als ik die winst niet 'pak' en over bijv 2 jaar, of 3 jaar, of 1,5 jaar ik dat aan dochter wil geven, omdat ze op dat moment zelfstandig zou gaan wonen, het natuurlijk mogelijk is, dat juist op dat moment het beleggingsbedrag is gekelderd. Terwijl als ik dat potje opbouw, ik de winst al heb gepakt (en uiteraard dat gekelderd bedrag lekker laat staan, tot het weer beter gaat)
Denk ik nu heel gek? 

Het voordeel van jouw manier is dat dat weggezette geld in principe niet kan verdwijnen. Het staat veilig met 0% rendement. Met een beleggingsrekening weet je dat niet. Dat stijgt en daalt, jouw ‘winst’ zijn niet extra aandelen maar gestegen waarde van je aandelenpakket.

Ik herinner me je vraag nog wat je met een groot bedrag zou gaan doen. Beleggen was een hele stap en je bent er voorzichtig in.
En ik snap de gedachtengang die je nu hebt. Maar ik vind die gedachtengang tegengesteld aan waar je voor gekozen hebt, namelijk beleggen. 
Stel je hebt nu 200 aandelen gekocht voor 20.000 euro en daar wil je winst mee maken. In plaats van die aandelen te houden zodat ze meer waard worden, wil jij telkens wat aandelen verkopen zodat je die winst alvast binnen hebt. Dat betekent dat je steeds minder aandelen overhoudt. Je haalt dus niet de winst eraf, je verkoopt alvast wat. 
Beleggen doe je voor de langere termijn. 

Als je over een paar jaar je dochter een bedrag wilt schenken, dan zou ik kijken of je dat vanuit je eigen spaargeld kunt doen. En laat die aandelen gewoon hun werk doen. 

Misschien weet je het al maar bij de Dela kun je een spaarrekening openen met 2% rente. Staat 10 jaar vast en je kunt vanaf 10 euro per maand inleggen. Heb ik net afgesloten voor mijn verhuizing. Over 10 jaar ben ik 62 en heb ik waarschijnlijk geen hond meer.  Dan ga ik eens nadenken om ergens anders te gaan wonen. Voor de lange termijn of als kinderspaarrekening is zoiets prima. 

Geen geweldig rendement maar wel veilig. Dat is voor mij het belangrijkste. 

Vanaf 25.000 kun je ook terecht bij iBeleggen, die beleggen in indexfondsen zodat de kosten laag zijn en het rendement dus wat hoger. Omdat het gespreid is, is het wat minder gevoelig voor koerswisselingen (behalve als er ineens een pandemie uitbreekt, maar na een jaar staat alles er weer prima bij. Niet te snel in paniek raken dus).

Dan blijft de vraag wat je het beste met dat rendement kan doen, afromen of erbij laten staan. Dat hangt heel erg af van je smaak natuurlijk, als je voor de lange termijn belegt zou ik het laten staan en als je er nu of op korte termijn een bestemming voor hebt, dan kun je het inderdaad beter nu eraf halen nu de koers hoog is en het veilig op een spaarrekening zetten tot je het uitgeeft.

Beleggen moet je sowieso niet doen met geld dat je onverwacht nodig kan hebben, want als je alles moet verkopen terwijl de koers net laag staat is dat heel vervelend.

bieb1963

bieb1963

24-07-2021 om 14:54 Topicstarter

Even voor mijn beeldvorming: stel dus dat ik wél de 'winst' eraf haal telkens (zover er 'winst' is natuurlijk), en ik laat elke keer dat ik er iets af haal het oorspronkelijke inlegbedrag staan, 20.000 euro dus ( ietsje meer ivm de kosten), betekent dat dan niet  dat het steeds moeilijker wordt om überhaupt winst te boeken, of zelfs groter risico op verlies, omdat ik er dus in feite aandelen van af haal  (en dan bedoel ik dus in stuks, niet in totaal waarde). M.a.w. dat het aantal aandelen dus kleiner wordt (die op dat moment per stuk meer waard zijn, omdat ik winst had). Dus dat die aandelenportefeuille dan nog steeds die waarde heeft van ca. 20.000 maar uit minder aandelen bestaat (maar dus per stuk meer waard. Op dat moment dan). Of zie ik het nu verkeerd...?           

dan

dan

24-07-2021 om 15:11

ik heb er weinig verstand van, heb sinds zo'n anderhalf jaar ook die spaarrekening bij Dela waar SilSil het hierboven over heeft. Daar spaar ik geen heel hoog bedrag op maar alle beetjes zijn meegenomen. En het wisselgeld beleg ik ook wekelijks, daar merk ik weinig van omdat het om kleine bedragen gaat maar het kan na een tijdje wel mooi oplopen. 

Het nadeel van die Delarekening is dat Dela hoopt dat de rente binnen die 10 jaar weer naar 4% of hoger stijgt terwijl jij 10 jaar vast zit aan die spaarrekening? 

dan

dan

24-07-2021 om 15:20

daarom moet je daar alleen sparen als je het geld kan missen, bijvoorbeeld als appeltje voor de dorst in de toekomst.

bieb1963 schreef op 24-07-2021 om 14:54:

Even voor mijn beeldvorming: stel dus dat ik wél de 'winst' eraf haal telkens (zover er 'winst' is natuurlijk), en ik laat elke keer dat ik er iets af haal het oorspronkelijke inlegbedrag staan, 20.000 euro dus ( ietsje meer ivm de kosten), betekent dat dan niet dat het steeds moeilijker wordt om überhaupt winst te boeken, of zelfs groter risico op verlies, omdat ik er dus in feite aandelen van af haal (en dan bedoel ik dus in stuks, niet in totaal waarde). M.a.w. dat het aantal aandelen dus kleiner wordt (die op dat moment per stuk meer waard zijn, omdat ik winst had). Dus dat die aandelenportefeuille dan nog steeds die waarde heeft van ca. 20.000 maar uit minder aandelen bestaat (maar dus per stuk meer waard. Op dat moment dan). Of zie ik het nu verkeerd...?

Is het bij jouw vorm dat je ‘delen’ koopt van een verzameling verschillende aandelen? Ik heb bijvoorbeeld in mijn portefeuille aandelen die op +30% staan (sinds eind 2019). Helaas ook een aantal waar ik mee begonnen was voor de Coronacrisis en die nog steeds op min veel staan. Per saldo ongeveer 8% in de plus, maar vorige week ging dat in twee dagen naar +3%. Ik had wel bedacht dat als ABN AMRO ooit weer in de plus komt, ik die gelijk verkoop want dat wordt nooit meer wat, maar de bedoeling is dus dat ik alleen maar koop en het dan laat staan (en niet wakker lig van schommelingen).

bieb1963 schreef op 24-07-2021 om 14:54:

omdat ik er dus in feite aandelen van af haal (en dan bedoel ik dus in stuks, niet in totaal waarde). M.a.w. dat het aantal aandelen dus kleiner wordt 

Ja. Als je afroomt verkoop je dus in feite een beetje van je aandelen. Als je 20 aandelen koopt van 1000 euro elk, en na een tijdje staat je aandelenrekening op 21000 euro, dan wil jij 1000 euro afromen.

Maar het zijn nog steeds 20 aandelen. Dus om 1000 euro te kunnen cashen moet je een stukje aandeel verkopen en houd je geen 20 hele aandelen meer over. 

Daarom zeggen ze dat je aandelen voor de lange termijn koopt,  niet om elke keer wat af te halen. Je snoept je eigen rekening leeg.

Wat wel kan is elke keer het dividend opnemen. Als er dividend is wordt dat meestal herbelegd maar je kunt het ook opnemen. Maar dan loopt je rendement dus ook langzamer op.

Ik heb er geen verstand van verder, maar volgens mij kan het prima om het er af te halen. Gebeurt door grote beleggers toch ook? Het advies is dan vaak: zoveel procent in goud, zoveel in aandelen, zoveel in vastgoed. Bij grote koersstijgingen op een van deze drie moeten ze dus verkopen om de verdeling vanwege risicospreiding weer te verkrijgen. 

Thera schreef op 25-07-2021 om 18:53:

Ik heb er geen verstand van verder, maar volgens mij kan het prima om het er af te halen. Gebeurt door grote beleggers toch ook? Het advies is dan vaak: zoveel procent in goud, zoveel in aandelen, zoveel in vastgoed. Bij grote koersstijgingen op een van deze drie moeten ze dus verkopen om de verdeling vanwege risicospreiding weer te verkrijgen.


Grote beleggers kopen en verkopen om hun portefeuille zo goed mogelijk te krijgen of te houden, dat is de verdeling waar je over schrijft. 
Bieb wil aandelen verkopen om winst te behouden. Maar die winst is gemaakt over alle aandelen. En het verkopen van een aantal aandelen is geen winst veilig stellen, dat is een aantal aandelen verkopen zodat je geld in handen krijgt. Je risicospreiding wordt daardoor anders, namelijk minder aandelen om winst op te maken en daarnaast passief geld dat sowieso geen winst gaat maken. En dat wil zij in de loop van de tijd blijven doen waardoor er steeds minder aandelen overblijven. 



de door jou beschreven manier is exact hoe de stichting waar ik secretaris van ben het al meer dan 110 jaar doet. 
Hangt er dus helemaal vanaf wat je doel is. Dat van ons is vermogensbehoud zodat we het doel van onze stichting, het financieel ondersteunen van een specifieke groep mensen, kunnen blijven uitvoeren. 
Met de 'winst' voeren we die taak uit. Soms maken we wat te weinig winst en zakt het vermogen iets,  vaak geven we minder uit en groeit het vermogen en verlengen we daarmee het bestaansrecht van de stichting.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.