Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ikke

Ikke

20-08-2011 om 19:40

Sociaal plan

Ik lees dat als er collectief ontslag is om bedrijfseconomische reden bij meer dan 20 mensen er een sociaal plan moet zijn. Hoe zit dat dan als er minder dan 20 mensen ontslag krijgen. Ik weet het, vakbond weet antwoord, maar vraag het me gewoon af.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Uwv

je kunt het als werkgever zelf met het personeel regelen en dan kan de kantonrechter formule gebruikt worden. Dit is wel heel onlogisch als het bedrijf niet meer aan hun verplichtingen kan doen.
Anders moet het via UWV Werk. Dan wordt het afspiegelingbeginsel gehanteerd.

Lees hier eens.

https://www.werk.nl/werk_nl/werknemer/meer_weten/ontslag/ontslagprocedureviacwi

Ikke

Ikke

21-08-2011 om 15:15

Lis@

Dank je voor de link. Mijn vraag is eigenlijk; als een kleiner bedrijf zeg maar 10 mensen ontslaat, is dat makkelijker dan een groot bedrijf die er 20 of meer ontslaat.

guera

guera

22-08-2011 om 09:47

Niet verplicht

Een sociaal plan is voor zover ik weet niet verplicht . Net als een groot bedrijf moet ook een klein bedrijf een hele goede ontslag reden aanvoeren en dan aan vele regels voldoen. Het is niet zo eenvoudig om mensen te ontslaan. OOk moeten ze beargumenteren waarom ze wel piet ontslaan en niet jan. Een sociaal plan doet verder niet zo heel veel ter zake omdat er toch wel regels zijn vanuit UWV. Grote bedrijven sluiten vaak wel een sociaal plan af met de vakbonden omdat dat veel gedoe. Even kort door de bocht. Overigens is een sociaal plan ook niet altijd per definitie iets dat geld oplevert zeg maar. Hier worden 22 mensen ontslagen. Er is wel een sociaal plan, maar geen geld.... tja dan houdt t ook op hoor. Er is een klein beetje geld vastgelegd voor een opleiding. Dus een sociaal plan kan heel veel omvatten en ook weer niet. Dus wat wil je precies weten?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.