Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Werkgever

Werkgever

15-06-2009 om 21:35

Sociale dienst [en nulurencontract]

Als je een bijstandsuitkering hebt ben je volgens mij verplicht om te werken.
Ik heb iemand in dienst voor een 0-uren contract, de laatste maanden heeft ze vrijwel niet gewerkt. Er is altijd wel wat en ik denk er soms ook niet meer aan om juist haar op te roepen.
Maar ik vraag me dan af: vindt de sociale dienst dat dan allemaal maar goed?
Wie weet daar meer over? (ik heb al de neiging om de sociale dienst te gaan bellen en te vragen waarom ze niet hoeft te werken terwijl ik wel werk voor haar heb)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

In de praktijk

in de praktijk -althans voor zover ik die in Amsterdam zie - werkt het zo: iemand heeft een bijstandsuitkering en heeft al dan niet een sollicitatieplicht. Daarnaast kan iemand ook nog in trajecten en wat al niet gestopt worden, maar dat doet er nu even minder toe. Als iemand werk heeft, is het niet de bedoeling dat hij/zij dat door eigen toedoen kwijtraakt.
Als iemand een bijstandsuitkering heeft en wisselende inkomsten (bijvoorbeeld bij een oproepcontract) dan moet de betrokkene maandelijks de verdiensten opgeven die dan worden verrekend met de uitkering.

De sociale dienst zal weten dat zij een oproepcontract en wisselende inkomsten heeft, en alleen die inkomsten die ze feitelijk heeft verrekenen. Daar blijft het bij. Als jij haar niet of minder oproept dan verdient ze minder en ontvangt ze dus meer uitkering. De dienst zal niet zo snel vragen stellen over het waarom van de lage verdiensten, dat heb je nou eenmaal met nul-urencontracten (ze kunnen wel aan de gang blijven met iedere oproepkracht het hemd van het lijf te vragen, daar is geen beginnen aan).

Als je niet tevreden over haar bent kun je haar gewoon niet meer oproepen of het contract geheel beƫindigen. En als je haar echt wilt pesten kun je de sociale dienst bellen. Krijgt zij wellicht een hoop gezeur (in de zin van sancties), maar als de dienst het goed doet moeten ze ook haar versie van het verhaal horen. Jij vindt kennelijk dat ze loopt te slabakken, zij denkt daar misschien heel anders over.

Groeten,

Temet

Werkgever

Werkgever

17-06-2009 om 10:24

Reactie

Met vlagen is er meer werk. Wij werken met allemaal oproepkrachten en degene die het vaakste kan en zonder problemen het werk kan doen wordt ook als vaakste opgeroepen.
Ze heeft zelf aangegeven in eerste instantie er niet zo veel zin meer in te hebben en was op zoek naar een andere baan. Dat is niet gelukt...
Zij geeft nu aan er niets mee op te schieten als ze werkt, en dat snap ik ook wel. Alles wat ze verdient wordt gekort op haar uitkering.
Dat vind ik ook belachelijk, laten ze dan de mensen die de moeite doen om te werken er ook iets aan over laten houden...

Hanne.

Hanne.

17-06-2009 om 13:24

Korten op uitkering

Zonder op de oorspronkelijke vraag in te gaan vind ik het volkomen normaal dat dat wat je verdient gekort wordt op je uitkering.

Anders krijg je straks de situatie dat je 2 werknemers hebt. 1 krijgt naast z'n loon ook een bijstandsuitkering. De ander niet. Per saldo heeft de gene met een bijstandsuitkering dan dus meer inkomsten.....

Werkgever

Werkgever

17-06-2009 om 16:10

Hanne

Dat klopt maar ik denk zelf dat de sociale dienst een werknemer wel mag "belonen"omdat het de moeite neemt om te gaan werken. Vaak komt er veel bij kijken, er moet oppas geregeld worden als er gwerkt wordt en de persoon in kwestie wordt er geen cent rijker van.
En er zijn er genoeg die helemaal niet gaan werken en altijd wel een uitvlucht hebben omdat het allemaal te veel moeite is (zoals mijn werknemer ook aangaf...)

Jaymza

Jaymza

17-06-2009 om 23:22

Nou zeg

Mensen met een uitkering worden niet gekort als ze gaan werken. Ze hebben minder aanvulling nodig op hun te lage inkomen.
Ik werk en heb geen uitkering, maar ik zie dat echt niet als een korting van 100% op iets waar ik recht op zou hebben.

Jaymza

amk

amk

18-06-2009 om 09:44

Idd iets bijverdienen mag

maar ondervoorwaarden:

Uw eigen inkomen (dus ook bijverdiensten) worden ingehouden op de uitkering.
Bijstandsgerechtigden die met hun (deeltijd)baan niet genoeg verdienen om uit de bijstand te komen mogen maximaal zes maanden lang een kwart van wat ze verdienen houden tot een maximum van 183 euro per maand (2009), voorwaarde is wel dat het werk dat u doet ertoe bijdraagt dat u uiteindelijk uit de bijstand kunt komen.
Sommige gemeentes geven een premie aan deeltijdwerkers, omdat dit per gemeente verschilt kunt u hiervoor het beste navragen bij uw eigen gemeente.

Kortom alleen de gemeente kan uitsluitsel geven.

Werkgever

Werkgever

18-06-2009 om 09:44

Harmke

Zoals ik het van mijn mensen begrijp is dat nu niet meer.
Wat ze verdienen wordt ingehouden op hun uitkering en daar zit niets meer tussen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.