Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Sollicitatie en kleding


Er is ook tweedehands merkkleding te koop. Daar zou je ook eens kunnen kijken. Bij mij in de buurt zit een zaakje gerund door 2 sjieke dames die ook prima adviezen kunnen geven. Heb je voor een acceptabel bedrag een goede basis van goede kwaliteit.
Er bestaat ook een initiatief Dress for succes, die helpen je aan nette kleding als je zelf daar het budget niet voor hebt. Maar ik geloof niet dat dat jouw probleem is, toch?
Heb je anders niet een vriendin of familieleden waar je wat van zou kunnen lenen? En die misschien met je willen shoppen als je de baan hebt?

Een ‘mooie’ parfum vind ik dan weer nonsens. Als je maar schoon & fris bent. Dat is echt goed genoeg.

Bij de we fashion zijn nu blazers in de opruiming te koop voor 30 a 35 euro in meerdere vrolijke kleuren.

Toen ik me ruim 30 jaar geleden inschreef bij een uitzendbureau, las ik dat de intercedent op de kaart had geschreven ‘ABN, wel spijkerbroek’. Dat is natuurlijk lang geleden, maar de dresscode bij bedrijven is in die tijd niet naar beneden bijgesteld. Als je het kunt voorkomen, dus geen spijkerbroek naar een sollicitatie voor een kantoorbaan.

Bijtje82

Bijtje82

09-08-2023 om 14:36

Jonagold schreef op 09-08-2023 om 09:09:

Er is ook tweedehands merkkleding te koop. Daar zou je ook eens kunnen kijken. Bij mij in de buurt zit een zaakje gerund door 2 sjieke dames die ook prima adviezen kunnen geven. Heb je voor een acceptabel bedrag een goede basis van goede kwaliteit.
Er bestaat ook een initiatief Dress for succes, die helpen je aan nette kleding als je zelf daar het budget niet voor hebt. Maar ik geloof niet dat dat jouw probleem is, toch?
Heb je anders niet een vriendin of familieleden waar je wat van zou kunnen lenen? En die misschien met je willen shoppen als je de baan hebt?

Een ‘mooie’ parfum vind ik dan weer nonsens. Als je maar schoon & fris bent. Dat is echt goed genoeg.

Daarbij is parfum ook heel persoonlijk. 

Ik heb ook collega's die zelf mooie parfum dragen, maar zij hebben niet door dat je je neus alleen maar hoeft te volgen om te weten waar ze zich bevinden. 

Geurtjes moet je vooral neutraal houden. Liefst helemaal geen. 

Bijtje82 schreef op 09-08-2023 om 14:36:

[..]

Daarbij is parfum ook heel persoonlijk.

Ik heb ook collega's die zelf mooie parfum dragen, maar zij hebben niet door dat je je neus alleen maar hoeft te volgen om te weten waar ze zich bevinden.

Geurtjes moet je vooral neutraal houden. Liefst helemaal geen.

Grappig, jij bent net zo stellig als ik soms

Ik gebruik juist graag parfum, alleen heel lekkere. Daar krijg ik vaak complimenten over.

Bijtje82

Bijtje82

09-08-2023 om 14:50

Flanagan schreef op 09-08-2023 om 08:13:

De suggestie van Bijtje zou ik iets aanpassen. Eerder een nette zwarte (spijker)- broek dan een nette spijkerbroek met knoopsluiting. De gesprekspartner kan zich afvragen waarom je in een broek met opvallende knopen komt aanzetten.

Maar kleurrijke ensembles doen het altijd goed; een zelfverzekerd iemand die kleur durft te kiezen.
Kies je voor een effen bloes; dan met een kleurrijke ketting.

Deze broek zat toevallig bij het plaatje 😜 

Al denk ik persoonlijk niet dat iemand zou vallen over een paar knopen. Daarbij zit je doorgaans tijdens een gesprek en zullen ze je knopen hopelijk niet zien.

Je moet er gewoon voor zorgen dat jij met je kleding en je voorkomen kunt uitstralen dat alleen jij geschikt bent voor deze functie. 

Je kunt in een duur drie delig komen, maar als je vervolgens geen idee hebt waar je het over hebt en je mascara is compleet uitgelopen.. tja.. 😁 

Teveel make-up tijdens een sollicitatie is voor mij ook een no go trouwens. 

Het beste is gewoon opvallend neutraal. Je wilt gezien worden, maar niet opvallen. 

MMcGonagall schreef op 09-08-2023 om 14:43:

[..]

Grappig, jij bent net zo stellig als ik soms

Ik gebruik juist graag parfum, alleen heel lekkere. Daar krijg ik vaak complimenten over.

Wat lekker is, is heel persoonlijk. 

Ik wil TO toch vooral aanraden het bescheiden te houden. Ik heb al een paar gesprekken gehad met mensen die (voor mijn gevoelige neus) te veel parfum droegen en ik werd daar zo misselijk van dat ik het gesprek niet meer kon volgen en het liefst de kamer uit wilde lopen. Dat wil je je gesprekspartners niet aandoen tijdens een sollicitatiegesprek. 

Wat mij betreft is frisgewassen en deodorant ook echt voldoende. Als je parfum wilt gebruiken, hou het dan bij een klein beetje.

Bijtje82

Bijtje82

09-08-2023 om 15:26

MMcGonagall schreef op 09-08-2023 om 14:43:

[..]

Grappig, jij bent net zo stellig als ik soms

Ik gebruik juist graag parfum, alleen heel lekkere. Daar krijg ik vaak complimenten over.

Stellig of koppig 😁 

Ik zal nooit tegen mensen zeggen dat ik hun parfum niet lekker vindt.
Maar ga er gerust van uit dat ik het heel vaak vies vind. Parfum van een ander  zorgt bij mij al snel  voor een irritante prikkel in mijn keel en een vieze smaak in mijn mond.
Eigenlijk hetzelfde effect als sigarettenlucht.  

Ely

Ely

09-08-2023 om 16:53

Een spijkerbroek zou ik niet aantrekken naar een sollicitatiegesprek, tenzij ik het bedrijf heel goed ken en zeker ben van mijn zaak. ‘Veiliger’ lijkt me een mooie broek, aansluitend of wijd afhankelijk van je stijl en een mooie blouse. Jasje is wmb optioneel als ik je omschrijving zo lees. Hakken ook. Waar ik zelf altijd naar kijk is of eea er verzorgd uitziet en bij je past. Je ziet het toch wel aan iemand of hij /zij zich prettig voelt in een outfit. 
Je zou ervoor kunnen kiezen om broek en blouse in 1 kleur te doen en met een mooi sieraad ‘af te maken’. In diep donkerblauw bijvoorbeeld
ik heb ook heel snel last van geur dus een parfum- hoe lekker ook (idd subjectief) altijd alleen maar heeeeeel subtiel. 

MMcGonagall schreef op 09-08-2023 om 14:43:

[..]

Grappig, jij bent net zo stellig als ik soms

Ik gebruik juist graag parfum, alleen heel lekkere. Daar krijg ik vaak complimenten over.

Ja, maar van de mensen die het niet lekker vinden hoor je vast helemaal niets. 

Ik kan niet tegen de walmen van parfum en het is zelden dat ik er een tegenkom waar ik niet spontaan traanogen van krijg.

Qua kleding wil ik alleen kwijt dat je je niet kunt overleden althans voor een kantoorfunctie. Zeker geen spijkerbroek overigens.

Ik kreeg eens op mijn sollicitatie te horen (met nette spijkerbroek en blouse) dat er getwijfeld werd of ik er wel wilde werken omdat ik niet heel netjes gekleed was. En toen ik er eenmaal werkte bleek iedereen er casual bij de lopen, dus het was niet de norm van het bedrijf maar je geeft wel aan dat je speciaal voor de sollicitatie jezelf van je allerbeste kant wilt laten zien dus ook qua kleding.

Bijtje82

Bijtje82

09-08-2023 om 21:22

Decembermamma schreef op 09-08-2023 om 21:13:

Ik kan niet tegen de walmen van parfum en het is zelden dat ik er een tegenkom waar ik niet spontaan traanogen van krijg.

Qua kleding wil ik alleen kwijt dat je je niet kunt overleden althans voor een kantoorfunctie. Zeker geen spijkerbroek overigens.

Ik kreeg eens op mijn sollicitatie te horen (met nette spijkerbroek en blouse) dat er getwijfeld werd of ik er wel wilde werken omdat ik niet heel netjes gekleed was. En toen ik er eenmaal werkte bleek iedereen er casual bij de lopen, dus het was niet de norm van het bedrijf maar je geeft wel aan dat je speciaal voor de sollicitatie jezelf van je allerbeste kant wilt laten zien dus ook qua kleding.

Ik had die baan niet eens aangenomen na zo'n sneer. 

Bij mijn eerste gesprek afgelopen maand had ik een spijkerbroek aan en laarsjes met een hak. 

Bij mijn tweede gesprek had ik een spijkerbroek aan en witte sneakers. En toch kreeg ik een arbeidsvoorstel. 

Een goede sollicitatie hangt niet af van wat je draagt, maar wat je uitdraagt. En als je een goede interviewer (weet ff niet hoe ik de tegenpartij moet noemen) bent, dan prik je zo door alle gekleurde laagjes heen. Dan gaat de sollicitant in de jute zak met een goed verhaal eerder de baan krijgen, dan de sollicitant is z'n drie delig met een verhaal dat niet deugt.

Bijtje82 schreef op 09-08-2023 om 21:22:

[..]

Ik had die baan niet eens aangenomen na zo'n sneer.

Bij mijn eerste gesprek afgelopen maand had ik een spijkerbroek aan en laarsjes met een hak.

Bij mijn tweede gesprek had ik een spijkerbroek aan en witte sneakers. En toch kreeg ik een arbeidsvoorstel.

Een goede sollicitatie hangt niet af van wat je draagt, maar wat je uitdraagt. En als je een goede interviewer (weet ff niet hoe ik de tegenpartij moet noemen) bent, dan prik je zo door alle gekleurde laagjes heen. Dan gaat de sollicitant in de jute zak met een goed verhaal eerder de baan krijgen, dan de sollicitant is z'n drie delig met een verhaal dat niet deugt.

Je gaf ook aan dat het een baan voor met zijn 2en is. Dat is wel wat anders en vast een stuk informeler. Daarnaast is de arbeidsmarkt nogal veranderd en nemen werkgevers sneller mensen aan. 

Overigens kwam ik er later pas achter dat half kantoor streng gelovig is, waarbij men gewend was dat vrouwen een jurk of rok droegen. Ik inmiddels ook, maar ook omdat ik me er zelf fijn in voel maar dat zal ook te maken hebben met de omgeving waarin ik mij 4 dagen in de week begeef.

Bijtje82

Bijtje82

09-08-2023 om 22:27

Decembermamma schreef op 09-08-2023 om 21:59:

[..]

Je gaf ook aan dat het een baan voor met zijn 2en is. Dat is wel wat anders en vast een stuk informeler. Daarnaast is de arbeidsmarkt nogal veranderd en nemen werkgevers sneller mensen aan.

Overigens kwam ik er later pas achter dat half kantoor streng gelovig is, waarbij men gewend was dat vrouwen een jurk of rok droegen. Ik inmiddels ook, maar ook omdat ik me er zelf fijn in voel maar dat zal ook te maken hebben met de omgeving waarin ik mij 4 dagen in de week begeef.

Nee, de baan die ik nu heb is met z'n twee en binnenkort met 3. De andere baan heb ik zelf afgeslagen na heel veel wikken en wegen. Soort van leap of faith om te doen wat ik nu ga doen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.