Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Sollicitatie en kleding

Na jaren en jaren bij een ICT bedrijf gewerkt te hebben, waar iedereen in spijkerbroek rondloopt, ga ik nu solliciteren bij een Consultancy bedrijf dat zichzelf omschrijft als informeel, collegiaal en professioneel.
Wat draag je dan in vredesnaam naar een sollicitatiegesprek?

Ik heb even op de site gekeken naar de foto's van werknemers en de kleding varieert van blousje tot t-shirt met colbert tot een volledig pak.
Dat soort kleding heb ik niet, dus ik zal sowieso iets aan moeten schaffen als ik op gesprek mag komen. De vervolgvraag is dan ook natuurlijk, waar schaf je dat soort kleding het beste aan, qua prijs/kwaliteit verhouding.


Als je wordt aangenomen dan heb je dat soort kleding ook nodig tijdens je functie. Allereerst moet je je daar prettig bij en in voelen. Dus als je alleen iets koopt om de baan mee te 'scoren' maar liever in jeans en shirt loopt, dan kun je je afvragen of dit bedrijf/deze functie wel bij je past.
Een boetiek vind ik beter qua kwaliteit, het kost dan wel iets meer. Je kunt ook eerst wat voordeliger kopen, als het in eerste instantie alleen om solliciteren te doen is. Aan het begin is iets altijd nog wel netjes. Als je de job dan hebt, kun je meer en eventueel betere kwaliteit erbij gaan kopen.
Succes met je sollicitatie!

Ik heb als tip wel eens gelezen dat je je net één gradatie netter kleedt dan tijdens het werk. In driedelig pak als je normaal in spijkerbroek en T-shirt gaat is dus too much, maar dan draag je bijvoorbeeld een mooie blouse of een jasje op je spijkerbroek en wat nettere schoenen.

In ieder geval geen spijkerbroek. Een gewone broek met een bloesje of shirt en een jasje.
Ik heb onlangs ergens gewerkt waar je je 'representatief' moest kleden (voor het geval een klant je zag, want ik had vrijwel geen direct contact met klanten) en een blauwe spijkerbroek was daar echt not done. Terwijl ik een blauwe spijkerbroek met een jasje en nette schoenen beter gekleed vindt, dan een gewone broek met een trui en sneakers

Bijtje82

Bijtje82

08-08-2023 om 20:09

Draag vooral iets waar jij je fijn in voelt.
Een nette spijkerbroek kan heel prima. 
Vermijd gympen, broeken met gaten. 

Kijk eens of casual chic iets voor je is en of je je eventueel kunt en wilt aanpassen aan die stijl. Dus hoeft niet 100% casual chic, maar die stijl wordt vaak wel heel goed geaccepteerd.

Ik ga er even voor het gemak van uit dat je een man bent?

Wat draag je normaal voor soort kleding?

Oneens met bijna alle reacties. Voor een sollicitatie kleed je je bij voorkeur even netjes of een treetje netter dan gemiddeld bij het bedrijf waar je solliciteert. Als je je echt slecht voelt in een pak, moet je niet solliciteren bij een bedrijf waar jasje/dasje gewenst is (overigens ken ik bedrijven waar je met een combinatie, dus geen pak, al met pek en veren buiten wordt gehangen).
Als vrouw is het moeilijker en makkelijker. Je kunt niet zomaar een standaard donkerblauw pak uit je kast halen (nou ja, sommigen hebben die wel), maar met een jurk, al dan niet met vestje/colbert zie je er toch net genoeg uit. Met mijn ‘nette’ jurken ben ik zelden over- of underdressed. Die kunnen altijd wel.
Zelfs als bij een bedrijf de helft een spijkerbroek draagt, zou ik dit niet doen bij de sollicitatie. Dat kan alleen als je bij de kinderopvang, een supermarkt of in de bouw solliciteert. En misschien bij de overheid, maar zelf vind ik er altijd wel iets van als een sollicitant erbij loopt alsof hij gaat klussen.

Eens mer Mcgonagall: bij voorkeur net iets formeler dan de gemiddelde werknemer. Maar met een nette broek en dito blouse kan je je waarschijnlijk geen buil vallen.

Zou gewoon netjes gekleed naar sollicitatiegesprek gaan, hoeft niet in pak. Koop nog geen nieuwe garderobe. In mijn ervaring (kom op de meest afwisselende plekken) is bijna iedereen casual gekleed. 

Een net jurkje, evt. gecombineerd met een jasje (afhankelijk van het weer) is volgens mij altijd prima.

Ik zou een jurk dragen met een blazer. Ik kies dan meestal voor een wat een neutrale kleur: zwart, donkerblauw, grijs, aubergine of een simpele rustige kleurencombinatie/patroon. Bijpassende blazer erbij, nette schoenen (hoeft niet perse met hak, dat doe ik ook niet maar wel gewoon lage schoenen.)
Dat is net genoeg en in de praktijk merk je vanzelf wel of een spijkerbroek ook ok is.

Mijn ervaring bij mijn werk (kantoorbaan) is dat er sinds corona veel meer casual gekleed wordt. Het spijkerbroeken gehalte is een stuk omhoog gegaan. Zelfs de adjunct-directeur loopt in spijkerbroek met colbertje of blouse. Ik droeg voor corona nooit een spijkerbroek naar mijn werk, maar tegenwoordig wel. Er komen nauwelijks klanten meer over de vloer, die worden allemaal online gesproken. 

Bijtje82

Bijtje82

09-08-2023 om 07:27

Moest even research doen, maar TO is dus een vrouw. 
De opties voor een jurk vind ik te stereotyperend. En niet iedereen voelt zich daar fijn in. 
Ik draag in mijn vrije tijd wel jurkjes, maar voel me daar op werk niet op mn gemak in. 

Ik had de laatste keer bij mijn sollicitatie een mooie donkere spijkerbroek, laarsjes met een redelijke hak, een witte top met een blazer.

Ik snap niet wat er zo verkeerd is aan een spijkerbroek. Ook daarmee kun je je heel netjes kleden. 

Zoiets kun je echt wel gewoon dragen. 

blazer-vera-jo-brique.jpg

Fortuona

Fortuona

09-08-2023 om 08:08 Topicstarter

Dank jullie wel voor je reacties. Ik ben idd een vrouw. De afgelopen 15 jaar heb ik in de overleefstand gezeten. Na een scheiding en 2 IADH kinderen was er weinig energie over. Toen was werken op mijn huidige plek helemaal oke. 
Daarnaast zat ik financieel zeer krap, waardoor ik weinig kleding voor mezelf kocht.
Nu de kinderen beiden volwassen zijn en steeds meer zelf hun leven leven, en ik uit de overleefstand kom, krijg ik de ruimte om werk te zoeken wat beter bij mij past.
In het verleden heb ik wel nettere kleding gedragen, dus ik weet dat ik me daar prima op mijn gemak in voel en ik vind het sowieso fijn om mijn garderobe wat uit te breiden met andere kleding.
Jurkjes op mijn werk vind ik niet echt fijn. Maar dat heeft ook te maken met dat ik altijd op de fiets naar mijn werk ga en dan vind ik het vooral onhandig.

Ik houd niet van shoppen, dus ik vind het wel een uitdaging om aan iets leuks en nets te komen.

De suggestie van Bijtje zou ik iets aanpassen. Eerder een nette zwarte (spijker)- broek dan een nette spijkerbroek met knoopsluiting. De gesprekspartner kan zich afvragen waarom je in een broek met opvallende knopen komt aanzetten.

Maar kleurrijke ensembles doen het altijd goed; een zelfverzekerd iemand die kleur durft te kiezen.
Kies je voor een effen bloes; dan met een kleurrijke ketting.

Fortuona, ik weet niet waar je woont, maar je zou eens bij Uniqlo kunnen kijken. Die hebben vrij veel 'basis' kledingstukken, en vrijwel alles in effen kleuren. Ze hebben ook een uitgebreide website (alleen in het Engels, dat vind ik persoonlijk wel stom, maar wat doe je eraan). Zelf hou ik niet van kleding kopen via internet, maar ik heb dan weer de mazzel dat ik in Amsterdam woon, en daar (en in Den Haag) zit een winkel. 
Ik zou geloof ik streven naar 2 nette broeken en 2 nette blouses waarbij dan beide bovenstukken op beide onderstukken passen, dan heb je 4 outfits. Als de baan binnen is, kan je altijd nog kijken wat er verder nodig is. 

Je kan ook kijken bij een kledingbibltioheek. Dan hoef je de kleding niet direct aan te schaffen en kun je voor een leuke prijs toch een mooie set met goede snit kiezen.
Ik zou ook opletten dat de schoenen netjes zijn, voor de afkleding. Plus een mooie parfum.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.