Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Sollicitatie: geen rondleiding?

Hallo allemaal, ik ben heel benieuwd naar wat jullie hiervan vinden. Ik heb gesolliciteerd op een leuke functie. Het was een leuk gesprek en het klikte goed. Beide partijen waren enthousiast en ik werd uitgenodigd voor een nieuw gesprek, met dezelfde mensen in dezelfde ruimte. Ik had al aangegeven dat ik graag een korte rondleiding zou willen en of ik misschien een paar medewerkers zou kunnen ontmoeten. Je gaat er toch veel tijd doorbrengen, dus werksfeer/werkplek/collega's zijn belangrijk voor mij. Hier kwam men tijdens het tweede gesprek helemaal niet op terug. De tijd was om en ik werd vriendelijk naar de uitgang begeleid. Daarna telefoontje: ze zagen het helemaal zitten en wilden met mij in zee. Toen heb ik nogmaals aangegeven dat ik heel graag nog eens zou willen langskomen om sfeer te komen proeven. Al was het maar 15 minuten. Toen kreeg ik weer een telefoontje: ze gaan overleggen en ik hoor nog van ze.

Ik krijg er een vreemd gevoel bij. Is mijn verzoek zo raar? Wat speelt er dat dit uit de weg gegaan wordt?

Bijtje82

Bijtje82

12-09-2022 om 16:08

Als je bij ons gesolliciteerd hebt dan snap ik dat je geen rondleiding krijgt. 😜 
Maar anders zou ik het wel raar vinden dat men hier zo moeilijk over doet. Ik zou het ook wel fijn vinden, zeker als je al zo goed als zeker  aangenomen bent. 

Je wilt toch wel een beetje sfeer proeven. Ik heb ook ooit een baan afgewezen omdat er echt een doodse sfeer hing. 

Het is geen raar verzoek. Maar ik snap wel dat ze dat alleen doen met kandidaten waarvan duidelijk is dat ze het gaan worden.

Vraag me overigens wel af wat je denkt dat het je gaat brengen. Echt een goed beeld heb je na de rondleiding waarschijnlijk nog steeds niet.
Hooguit of ze een beetje fijne werkplekken hebben en of er lekkere broodjes in de kantine zijn.

Ik denk dat ze het verzoek na het eerste gesprek gewoon straal vergeten zijn zodat ze erdoor werden overvallen toen jij het nog een keer aankaartte, en toen moesten ze even nadenken. 

Overigens gefeliciteerd met je nieuwe baan!

Bij ons krijgen nieuwe medewerkers wel een kort kijkje bij het team waar ze komen te werken en kunnen ze een soort speeddate met een medewerker doen. Tijdens corona was dat dan digitaal. Even via teams scherm delen zodat medewerker het een en ander kon laten zien en dat ze even konden babbelen.

BezigBijtje!

BezigBijtje!

14-09-2022 om 13:31 Topicstarter

Dank voor jullie reacties! Het bevestigd mijn gevoel dat ik het vreemd vind hoe het hier gaat. 

Ik heb de baan dus gekregen en ze wilden meteen richting onderhandeling, maar ik heb nogmaals aangegeven dat ik eerst graag langs wil komen om kort kennis te maken met het team. Ze zouden het bespreken. Niets meer van gehoord...

Bij ons (onderwijsgevenden in het HBO) worden nieuwe medewerkers pas voorgesteld aan het team nadat ze zijn aangenomen. Ook na het arbeidsvoorwaardengesprek dus. Ik heb er echt nog nooit van gehoord op mijn werk. Wat nou als mensen op de werkvloer zeggen: nee, doe maar niet. Wordt daar dan ook naar geluisterd? En als sollicitant, kun je dan nog 'terug'?
Wij zijn als team altijd goed vertegenwoordigd in de sollicitatiecommissies, dat dan weer wel.

Koppelen aan je arbeidsvoorwaardengesprek is inderdaad geen gek idee.

Om wat voor baan gaat het, Bezig Bijtje?

Bij ons worden nieuwe medewerkers eigenlijk pas voorgesteld als ze al aangenomen zijn. Ik snap je behoefte wel, maar wellicht is het voor het bedrijf lastig te organiseren? Tenminste, als ik het goed begrijp wil je dus eerst komen sfeerproeven en daarna nog een keer langskomen voor die precieze arbeidsvoorwaarden? Dat kost op de één of andere manier natuurlijk wel tijd. En ik weet ook niet hoe vaak er in dat bedrijf nieuwe medewerkers komen? Als ik er al zou werken en er moest iedere maand iemand komen "sfeerproeven" door een babbeltje te komen maken, dan weet ik niet of ik daar nou zoveel zin in zou hebben. Mijn werk moet ook gewoon af natuurlijk.

Hier ook heel ongebruikelijk, als je geluk hebt zit er in de sollicitatie gesprekken gesprekken met collega's of ondergeschikten maar vaak ook alleen de potentiële manager en andere zakelijk belanghebbenden.

Een rondleiding krijg je op je eerste werkdag. En met de huidige na covidperiode mag je dan blij zijn als er mensen op kantoor zijn. En dan kan het ook zomaar zijn dat je nieuwe afdeling op meerdere locaties op meerdere continenten gelokaliseerd is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.