Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vic

Vic

16-01-2011 om 14:40

Sollicitatiebrief (hulp gevraagd)

Ik ga solliciteren, maar heb al 100 jaar geen sollicitatiebrief meer geschreven. Wat zijn tegenwoordig goede openingszinnen? Ik ben gewend te beginnen met 'Hierbij solliciteer ik naar bladiebla' of 'Uw vacature spreekt mij heel erg aan en ik kom graag in aanmerking voor deze functie'. Dat kan natuurlijk echt niet meer.
Verder wordt verzocht om in de brief concrete voorbeelden te noemen van alle (18) functie-eisen en competenties. Ik heb nu een opzetje gemaakt waarin ik er een aantal noem en vermeld dat ik die in mijn huidige functie ook nodig heb. Als laatste alinea heb ik "In uw vacature verzoekt u om praktijkvoorbeelden waaruit blijkt dat ik beschik over de genoemde functie-eisen en competenties. Deze heb ik als bijlage bijgevoegd. Tevens is mijn curriculum vitae bijgesloten." Kan ik dat op die manier doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Welke baan?

Om je te kunnen helpen is het wel handig om te weten op wat voor soort baan je solliciteert en in welke branche.
De zinnen die je citeert zijn wat plechtig. Ze zouden prima kunnen in een brief naar een notariskantoor, maar een reclamebureau zou zo'n brief direct in de prullenbak gooien. Maar het is altijd belangrijk om jezelf te laten zien en niet teveel standaardzinnen te gebruiken. Ze willen je namelijk leren kennen en dat lukt niet met tekst die niet van jezelf en onpersoonlijk is.

Vic

Vic

16-01-2011 om 16:11

Plechtig?

Hmm ja, zo ben ik. Het betreft overigens een interne sollicitatie binnen de rijksoverheid. Dat mag dus wel een beetje formeel zijn. De openingszin wil ik wel wat vlotter/persoonlijker maken, dus als iemand een goede suggestie heeft?

Uwv

Ook op de site van het UWV, www.werk.nl staan veel voorbeelden.
Muizemeis

Inge M

Inge M

17-01-2011 om 08:10

Apart a4

Ik zou eerst een lijstje maken van die 18 punten, eventueel groeperen. Daar kun je dan de voorbeelden uit de praktijk bij zetten. Gewoon creatief omgaan met de aansluiting op de praktijk.
Daarna kijk je of je dit blad als bijlage toevoegt of gebruikt als achtergrond voor je brief en sollicitatiegesprek. Met een beetje geluk zit er een rode draad in.

Rosase

Rosase

17-01-2011 om 09:06

Goed idee!

Maak een mooie wervende brief waarin je vooral je motivatie voor de functie beschrijft en kort wat over je ervaringen en de 18 functie-eisen en competenties (noem er een paar terloops en werk die een beetje uit) en verwijs voor het volledige overzicht naar de bijlagen (cv en competentie-overzicht).

Dan komt toch alles aanbod (als ze het willen) en blijft je brief toch een prettig leesbaar, overzichtelijk geheel. En je hebt al een prachtig uitgewerkt document dat een mooie basis vormt voor je gesprek.

Vic

Vic

17-01-2011 om 10:28

Beginzin, opbouw, lettertype

Wat vinden jullie van deze opening:
"Op [intranet] vond ik uw vacature voor een [functienaam]. Deze functie is precies wat ik zoek als volgende stap in mijn loopbaan bij [bedrijfsnaam]."
Hierna heb ik een alinea met sterke punten die aansluiten bij de eisen. Daarna een alinea waarin ik vertel wat ik nu doe, en een alinea waarin staat dat ik de afgelopen jaren een verschuiving van werkzaamheden heb gehad (met meer raakpunten met de functie waarop ik solliciteer). En dan een alinea waarin ik zeg dat ik solliciteer omdat ik graag mijn talenten wil benutten om een bijdrage te leveren aan onze organisatie. Wordt wat blablablegh dan, maar dat hoort er een beetje bij?
Qua lettertype dacht ik aan te sluiten bij onze huisstijl (arial 9,5). Is dat een slimme zet, of maakt het helemaal niet uit? Ik vind het nl geen heel erg mooi lettertype en ook een beetje klein.

Rosase

Rosase

17-01-2011 om 15:58

Ik zou

in ieder nog even uitwijden over waarom je die functie nu zo graag wilt. Het feit dat je huidige functie er al raakvlakken mee heeft is mooi, maar niet genoeg. Je moet het ook willen. En dat gaat denk ik verder dan dat je je talenten wil benutten etc. Waarom vind je deze functie zo leuk, wat trekt je eraan aan?

Massi Nissa

Massi Nissa

17-01-2011 om 16:05

Arila 9,5?

Inderdaad wel heel klein, hoor! Ik zou toch voor 11 gaan. Arial is wel een mooie letter.
Groetjes
Massi

Yta Chalne

Yta Chalne

17-01-2011 om 16:11

'wat ik zoek'

Persoonlijk raak ik altijd wat licht geïrriteerd van mensen die schrijven dat 'mijn' vacature precies is wat zij zoeken. Ik vind het van meer belang dat ík er wat mee opschiet, het is tenslotte mijn advertentie, ík was op zoek
Die zin zou ik dus niet zo gebruiken. En alle opsommingen van welke aard dan ook in bijlagen, met een korte teaser in de brief. En verder geen standaardbrieven kpieren, die kent iedereen die regelmatig sollicitatiebrieven leest al, wat langer zwoegen op een eigen tekst is echt beter.

Vic

Vic

17-01-2011 om 22:00

Yta

Ik had alles zelf verzonnen hoor! Dit is gewoon hoe ik schrijf (en praat). Ik ben wel blij met je reactie. Het is niet de bedoeling dat mijn brief irritatie opwekt. Heb je misschien een suggestie wat ik dan zou kunnen doen in plaats van dat het precies is wat ik zoek?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-01-2011 om 22:08

Draai het om

Vic, draai het om. Beschrijf waarom jij degene bent waarnaar het bedrijf op zoek is. De lezer moet niet alleen het gevoel hebben dat jij dit graag wil, maar vooral dat jij de juiste persoon bent.

Vic

Vic

17-01-2011 om 22:17

Dat kan toch niet?

Ik heb nu neergezet 'Ik denk dat ik de medewerker ben die u zoekt voor deze functie'. Dat is toch brallerig geblaat?

Guinevere

Guinevere

18-01-2011 om 10:49

Vic

Vic, je kunt toch gewoon zeggen dat je het gevoel hebt dat de functie goed bij je past?

Vic

Vic

18-01-2011 om 12:09

Nog een poging

Is dit wat?
"Ik denk dat ik heel geschikt ben voor deze functie en zou daar dan ook graag voor in aanmerking komen."
Het competentie-overzicht vind ik wel goed geworden Ik heb er ook wat ontwikkelpunten in 'verstopt', omdat het anders wel een erg hoera-verhaal wordt.

Yta Chalne

Yta Chalne

18-01-2011 om 13:22

Die vind ik prima. Overigens ben ik zelf een paar maanden geleden aangenomen met een brief die begon met zoiets als 'aan de hand van jullie vacature is het meteen duidelijk dat jullie op zoek zijn naar mij' Maar dat is dan ook een salesbaan. Je moet het een beetje aanpassen aan de functie en de lezer. Overigens, als de brief gaat naar iemand die je kent vind ik even binnenlopen en een praatje maken over de vacature veruit de beste optie, zou dat niet kunnen?

Blabla-zin

Ik schrijf altijd eerst iets waarom ik zo heel enthousiast ben over deze functie en dan "Op grond van mijn kennis en ervaring meen ik in aanmerking te komen voor deze vacature" Waarna een heel verhaal over mijzelf, mijn opleiding en werkervaring, uiteraard toegesneden op de functie-eisen.

Ik kom er bijna altijd mee op gesprek, maar mijn droombaan heb ik nog niet. Maar aan de brief zal het niet liggen )

Vic

Vic

18-01-2011 om 22:25

Klaar

Bedankt voor alle tips en adviezen! Morgen gaat mijn brief op de post. Ik verwacht eigenlijk wel dat ik wordt uitgenodigd, dus dan kom ik t.z.t. wel weer vragen wat ik aan moet en of ik naar de kapper moet Spannend hoor.

Uiteraard

Horen we graag h et vervolg van deze sollicitatie
duim duim duim
Muizemeis

liora

liora

19-01-2011 om 20:33

Te laat

Maar ik schrijf altijd iets in de trant van: deze functie spreekt me zeer aan en ik ben ervan overtuigd dat ik er een goede invulling aan kan geven.

Vic

Vic

04-02-2011 om 13:45

Update

Afgezien van een ontvangstbevestiging heb ik nog niets gehoord ;-( Mijn leidinggevende had iemand van het hoofdkantoor gesproken, die vertelde dat ze op de vacature 12 reacties hadden gekregen. Dat is bij ons ongelooflijk veel voor een interne vacature. Wel een beetje balen dus.

Vic

Ik duim voor je
Muizemeis

Chippie

Chippie

04-02-2011 om 17:29

Vic

Ik deel mijn brief altijd zo in: 1)dat vacature aansluit ij je kennis, ervaring en ambitie een dat je kanss met beide handen aan wilt grijpen.2)wat mij aantrekt in de functie (terloops kun je dan vaak al wel een kwaliteit laten vallen) 3) beschrijving van jezelf in ervaring (heel kort, daar is een cv voor) en je kenmerken. Die kenmerken sluiten natuurlijk allemaal perfect aan op die job. Vaak zit er bij mijn en zin in als 'blabla, zus en zo zijn steekwoorden die mij karakteriseren'. 5) waarom ik bij het bedrijf wil werken (ook daar kun je wel een kwaliteitje laten vallen) bv 'ik voel me het meest thuis in een professionele, ambitieuze, bla die bla organisatie waar ruimte is voor creativiteit, bla bla Na de meest relevante NAW gegevens maak ik altijd een kopje profielbeschrijving. Daar noem je ongeveer 8 eigensschappen. Het is natuurlijk handig om aan te lsuiten bij de job. Ik gebruik vaak synoniemen van zaken die in de advertentie worden gevraagd. In de cv noem je per job wat je hebt gedaan. Ik heb ook wel eens competentiegerichte cv's gezien. Kwam op mijn een beetje akelig over. Het is ondoenlijk om 18 kenmerken met praktische situaties in één brief te proppen. Ik zou dus even bellen wat nu precies de bedoeling is. Een bijlage lijkt me een stuk beter dan een brief van 4 a4-tjes. Het handigste is om het in het cv te bewerken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.