Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Sollicitatiegesprek en kinderen

Ik ben weer volop aan het solliciteren.

Een paar vragen:
- Wat antwoorden jullie op de vraag hoeveel kinderen je hebt. Mij is het al twee keer overkomen. Ik heb er drie en de reactie is dan altijd: "Nou, heel druk zeker". Ik antwoord dan dapper dat ik een goed netwerk heb. Hoe reageren jullie op die vraag.

Ik wil de kinderen minstens twee keer per week voor zes uur van de BSO ophalen. Kaart ik al tijdens het gesprek aan dat ik niet in ben voor teveel overwerk of is dat iets waar je over begint wanneer je de baan hebt.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fransien

Fransien

17-08-2010 om 10:37

Kinderen en werk

Tsja, ik heb net een orientatiegesprek voor een andere baan gehad en daar kwam het ook ter sprake. Ik heb benadrukt dat ik erg flexibel ben, geen punt om eens een keer het halen en brengen andersom met man te regelen, moet wel even van te voren bekend zijn natuurlijk, geen punt om een enkele keer wat 's avonds te doen, dagen ruilen met man kan ook wel, ruim van te voren aangeven want man heeft ook werk waar het maar net moet kunnen. Maar sommige dingen kunnen niet zomaar, ik laat mijn kinderen niet bij de opvang staan.
Wat drukte betreft met 3 kinderen, je kunt gewoon zeggen dat je geen enkel probleem hebt met regelen, organiseren, punctualiteit, prioriteiten stellen en dat soort dingen, als je dat thuis niet doet, had je nooit 3 kinderen en een baan kunnen hebben. Gewoon positief bekijken en positief brengen. Als je met een houding van 'o jee, als ze mij maar goed genoeg vinden' gaat zitten, komt dat heel anders over dan een houding van 'ik weet van mezelf dat ik heel veel te bieden heb, zullen we gaan kijken of dit voor mij een leuke goede baan is'. Desnoods, als je er een tijdje uit bent geweest of als men twijfelt of je je nieuwe kennis wel snel genoeg eigen kunt maken, kun je voorstellen om eens een paar dagen/weekje mee te komen draaien om zo van beide kanten te kijken of het bevalt. Goede kans dat je dan in ieder geval in de procedure blijft en iemand die ze al een paar dagen meegemaakt hebben, komt er sneller dan iemand die ze alleen van gesprek kennen.
Veel succes!

Inderdaad

Je houding tijdens een gesprek is heel belangrijk. Net als zelfverzekerdheid en eerlijkheid. Zo ben ik pas nog aangenomen voor een nieuwe functie omdat mijn enthousiasme zo duidelijk was en ik op alle vragen vlot een goed antwoord had (al doende leert men).

Dus nu al bedenken: ik haal twee keer per week de kinderen van de week en zo is het gewoon. En op de vraag of drie kinderen niet druk is een antwoord geven als: welnee, het is reuze gezellig en als je ze goed traint doen ze van alles in huis (ludiek bedoeld uiteraard, maar humor is echt niet verboden bij een solli).

Succes!

Oeps

van de week = van de bso

Sancy

Sancy

17-08-2010 om 11:47

Ach

Op zo'n vraag geef ik gewoon antwoord: "Ik heb 2 kinderen. En hoeveel kinderen hebt u?"
Dat het wel druk zal zijn, is een opmerking die ik niet kan uitstaan. Ik krijg dan de neiging te vragen of ze die vraag ook stellen aan mannen. Maar ik houd me in en zeg dan dat ik het goed georganiseerd heb, meer woorden maak ik er niet aan vuil. Fransien geeft goed aan welke mooie eigenschappen je kunt ophangen aan je ouderschap, maar ik ben geneigd te denken dat je met zo'n uitvoerig antwoord toch weer jezelf aan het verdedigen bent. En daar pas ik voor.
Hmm, geen wonder dat ik na een sollicitatiegesprek wel eens te horen kreeg dat de ene gesprekspartner naderhand aan de andere (mijn beoogd leidinggevende) vroeg of hij mij wel aan kon

liora

liora

17-08-2010 om 11:47

Hoi,

Ik heb de vraag nooit gehad! En als er zou worden gezegd jeetje druk, dan zou ik zeggen: ik vind dat heerlijk en functioneer het beste als ik veel te doen heb (haha)

Over halen en brengen en overwerken helemaal niks zeggen. Pas als je de baan hebt en dan nog het liefst bij een startgesprek en als het kan nog niet eens bij een arbeidsvoorwaardengesprek.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Oef!

Oef!

17-08-2010 om 13:57

Wat ben ik naïef

Liat: "Wat antwoorden jullie op de vraag hoeveel kinderen je hebt."
Uh... gewoon het aantal dat ik heb? Het aantal kinderen staat bij mij ook op m'n CV.
Tijdens een soll.gesprek wordt er inderdaad wel eens iets gezegd als "Dat is dan wel druk zeker", maar ik vind het een logische opmerking, met 3 jongens in huis is het gewoon ook niet echt rustig , maar daarom werk ik ook hihi, voor m'n rust. Ik zie het niet als een punt van kritiek of obstakel voor een baan.
Er is me ook wel eens gevraagd wat er gebeurt als er een kind ziek is, of partner ook inspringt bij opvang in het algemeen en hoe ik de boel organiseer in de schoolvakanties.
Oef!

koentje

koentje

17-08-2010 om 14:43

Overwerk

lijkt mij niet een vanzelfsprekend iets. Dus ga er gewoon vanuit dat er geen overwerk is, tenzij zij ernaar vragen.

zoekend naar een baan

zoekend naar een baan

17-08-2010 om 16:11

Kun je je voorstellen....

Welke blikken je krijgt als je zegt dat je 4 kinderen hebt Inderdaad de opmerking dat het dan wel heel druk zal zijn...en of dat wel te combineren is met de 4 dagen die je werkt.
Ik wordt er een beetje moe van soms....ik kan het me vanuit het oogpunt van de werkgever nog wel voorstellen maar het lijkt soms ook op het aftasten van risico's voor die werkgever. Ik krijg inderdaad ook de neiging om te vragen of ze dat ook aan een man zouden vragen
Overigens heb ik laatst aan een mevrouw van personeelszaken gevraagd of ze zelf kinderen had. Die bleef maar doorvragen over mijn kinderen en het regelen van praktische zaken daaromheen....mijn antwoord dat mijn man en ik dat prima georganiseerd hebben was blijkbaar niet voldoende. Ze had zelf nog geen kinderen en ik ben uitgenodigd voor de volgende ronde De wedervraag was blijkbaar niet al te vervelend overgekomen...
Zoekend naar een baan
(stel je voor dat de betreffende mevrouw hier ook ronddwaalt...)

liat

liat

17-08-2010 om 16:54 Topicstarter

Misschien kan ik antwoorden...

als ze vragen of dat niet druk is...

valt wel mee want ik gebruik mijn talenten als projectmanager ook ruimschoots thuis...

Kiki

Kiki

17-08-2010 om 20:05

Liat,

ik zou het een leuk antwoord vinden (als werkgever) Ik vind het trouwens pure interesse. Ik vraag altijd iedereen naar zijn/haar kinderen, hoe ze heten, hoe oud ze zijn, hoe ze het op school doen. Ik ben altijd zeer geïnteresseerd in mensen.

Ik ben een werkgever en ik vind het zelf niet goed overkomen als in het gesprek met mijn sollicitant, gelijk de haal- en brengtijden van de BSO ter sprake komen. Het klinkt gewoon niet flexibel.

Als ik jou was zou ik het dus lekker bewaren voor als je de baan hebt gekregen.

Vic

Vic

17-08-2010 om 20:34

Belangstelling

Ik reageer op dat soort vragen altijd met de insteek dat ze vast uit belangstelling gesteld worden. Overigens zou ik zelf wel willen weten hoe vaak overwerk vereist/gewenst is, en of dat onverwacht komt of gepland. Ik ga niet bij een bedrijf werken waar van me verwacht wordt dat ik onverwacht lang blijf, of waar ik regelmatig heel vroeg moet beginnen. Ik ben dus eigenlijk helemaal niet flexibel

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-08-2010 om 20:47

Niets zeggen over bso

Ik sluit mij aan bij de anderen: voel je niet 'onder druk gezet' door een vraag over kinderen. Ik zie dat ook in de categorie gezellig babbelen en interesse. Ik zou zelf dan ook helemaal geen moeite hebben met zo'n vraag en opmerking (doe ik zelf ook als ik gesprekken met sollicitanten heb). Maar misschien ben ik gewoon wel erg assertief, ha ha.
En over ophalen BSO/niet kunnen overwerken: nee nee nee! Echt niet doen hoor, dan kom je heel inflexibel over. Weet je, waarschijnlijk heeft minstens de helft van de medewerkers geregeld verplichtingen thuis. Dat snapt een baas. Dus dat komt later zo nodig wel. En als de vraag komt of je wel eens kan overwerken, dan geef je aan dat je in principe erg flexibel bent en bereid eens wat langer te werken. En dat je - als dat op DAT moment even niet kan vanwege andere verplichtingen - eventueel 's avonds thuis nog een uurtje achter de computer kruipt. Of zo iets.

liat

liat

18-08-2010 om 08:58 Topicstarter

Het is een punt waar ik mezelf nog zorgen over maak...

ik wil straks minstens vier dagen per week gaan werken. Mijn man heeft een eigen bedrijf en is vaak in andere steden. Ik ben dus nog een beetje nerveus over hoe ik dat allemaal straks ga bolwerken.

Maar.... tegen die tijd kom ik hier wel weer terug met vragen om tips. Eerst een baan vinden.

liora

liora

18-08-2010 om 12:16

Op cv

Hoi,

Waarom zou je in henelsnaam op je cv zetten hoeveel kinderen je hebt, volgens mij is dat niet gebruikelijk.

En Liat, je ziet nu berennop de weg maar wellicht valt het heel erg mee. Ik breng en haal altijd en ik doe mijn werk supergoed. Daarvoor hoef je echt niet tot 18.30 uur op kantoor te zitten.

Wat ik wel heel jammer vind is dat ik nooit eens mee kan gaan borrelen en zo en daardoor veel sociale dingen mis die het werken ook wel makkelijker kunnen maken.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Oef!

Oef!

18-08-2010 om 13:31

Liora

Ach ja, ik ben een beetje ouderwets hierin blijkbaar. Ik vermeld ook nog mijn burgerlijke staat, wat tegenwoordig ook niet altijd gangbaar is geloof ik. Volgens mij heb ik het van mijn vader overgenomen of zo.
Maar het schept wel duidelijkheid en het weerhoudt mensen er blijkbaar niet van om me uit te nodigen voor een gesprek (maar misschien komt dat weer voort uit de rest van mijn CV).
Oef! aka Sammy (aka .....)

Hanne.

Hanne.

18-08-2010 om 14:06

Burgerlijke staat en kinderen

Over burgerlijke staat en kinderen:

Ik heb ooit een solliciatie training gehad en geleerd dat ik burgerlijke staat en vooral kinderen niet zou moeten vermelden. Getrouwd met twee kinderen zou een 'huisvrouw beeld' kunnen creeren, waardoor ik mezelf tekort zou doen

Mijn man heeft laatst via een assessment bureau gesolliciteerd en kreeg de tip om burgerlijke staat en kinderen juist wel te melden. Zou uit blijken dat hij zorgzaam en verangtwoordelijk was.

Blijkbaar scheelt het wie je bent (of op welke functies je solliciteert)

guera

guera

18-08-2010 om 17:59

Wel

ik heb ook ooit de tip gehoord om kinderen wel te vermelden omdat de werkgever dan kan 'zien' dat je 'klaar' bent met baren. Oh hemel wat erg! zeker nu ik het zo opschrijf.
Ach uiteindelijk is het lekker boeien. Bij ons word daar echt niet naar gekeken. Ze moeten wel heeeeel veeeeel knal goeie cv s ontvangen willen ze daarnaar gaan kijken....
Overigens kwam ik bij huidige baan binnen hebbende een peuter en begin 30....en ja een maand nadat ik aangenomen was was ik zwanger. Nooit een onvertogen woord over gehoord. Dus lekker doen wat je zelf wil.

Guera

Maar als je het aantal kinderen vermeldt dan zegt dat toch nog niks over de compleetheid van je gezin? Wie weet staan er 2 op je cv en ga je door tot een compleet elftal!

Ik vind het aantal kinderen volslagen irrelevant op een cv en zou dat dan ook nooit vermelden.

Maylise

Maylise

18-08-2010 om 21:32

Niet vermelden

Ik vermeld zeker niet op mijn cv hoeveel kinderen ik heb. Dat geeft alleen maar een verkeerd beeld. Als ik de vraag krijg tijdens een sollicitatie gesprek geef ik wel antwoord hoewel ik het een overbodige en nutteloze vragen vind.

Wat overwerken betreft zou ik daar wel wat duidelijkheid over geven. Het hangt natuurlijk helemaal van het bedrijf en de sector is hoe gebruikelijk dit is. Ga je ergens solliciteren waarbij overwerken veelvuldig voorkomt kan je er beter eerlijk over zijn omdat ze anders dit toch wel merken tijdens je proeftijd en dat is veel vervelender voor beide partijen.

Ik heb nu bijvoorbeeld een nieuwe baan en ik weet dat er van mij verwacht zal worden dat ik niet moeilijk ga doen over verplichtingen 's avonds en het weekeinde en af en toe weken van 60/70 uur draaien. Als ik daar niet toe bereid was kan ik hier beter niet gaan werken.

Dus ik zou goed kijken naar het bedrijf/sector/functie. Als overwerken min of meer standaard is kan je beter gewoon vermelden dat je dit niet kan maar wel bijvoorbeeld thuis wil werken.

Maylise

joer

joer

18-08-2010 om 21:47

Wel kinderen op cv

Voor mij heeft het vermelden van mijn kinderen op mijn cv juist positief gewerkt.

Op mijn cv staat:
Burgelijke staat: Gehuwd.
Kinderen: jongen 1993 en jongen 1996.

Zagen dus dat mijn jongens al pubers zijn. Geen "gedoe" meer met schoolvakanties, kinderziektens, studiedagen en schoolreisjes enz.

Zij zagen dit als een meerwaarde. Meer rust in de thuissituatie.

Dus misschien met oudere kinderen wel vermelden en met jonge kinderen niet?

Groeten JOER.

Vic

Vic

18-08-2010 om 22:06

Voordeel/nadeel

Ik vind het allemaal een beetje flauwekul. Als er ooit door een interviewer over doorgezeurd gaat worden tijdens een sollicitatiegesprek, zal ik dat ook (in tactvolle bewoordingen) duidelijk maken. Ik ben al 11 jaar moeder en heb al die tijd 4 of 5 dagen per week gewerkt. Dat heeft nooit problemen opgeleverd en mijn werkgever is bijzonder tevreden over me. Ik zou niet meer gaan werken bij mijn werkgever van 15 jaar geleden, die van me verwachtte dat ik van 's morgens vroeg tot 's avonds laat beschikbaar was indien noodzakelijk. Aan de andere kant deed zelfs die werkgever niet moeilijk toen ik ging studeren en twee keer per week om 17.30 uur weg moest.
Mijn kinderen zet ik niet in mijn cv omdat het niets te maken heeft met mijn kwaliteiten als werknemer. Bovendien kan iedereen wel bedenken dat iemand van mijn leeftijd wellicht al een stel kinderen heeft rondlopen (en er nog wel drie bij kan krijgen hahaha).

Kiki

Kiki

18-08-2010 om 22:08

Bij mijn man op zijn werk

hadden ze de keuze tussen twee dames.

De een was net een jaar getrouwd en had een wereldreis gemaakt, de andere was alleenstaand.

Ze hebben toen voor de alleenstaande gekozen, hoewel die net iets lager opgeleid was, omdat degene net getrouwd was en een wereldreis had gemaakt en uit Katwijk kwam waar ze allemaal snel na het huwelijk zwanger werden.
En een wereldreis was iets wat je deed net voordat je aan kinderen wilde beginnen.
Dus die zou waarschijnlijk binnen drie maanden zwanger zijn.

Verwerpelijk vond ik dat, maar zo gaat het wel

Ex-ww'er

Ex-ww'er

19-08-2010 om 09:06

Wel vermelden als je de baan niet wilt

Jaren geleden zat ik in de ww en had dus sollicitatieplicht, elke week een sollicitatie moest eruit. Je moest alle stukken laten zien. Ik kwam nauwelijks banen tegen in mijn vak en als het zo was was het fulltime. Ik solliciteerde er gewoon netjes op, gewoon goeie brief, duidelijk cv, maar wel erin dat ik twee kinderen had, wist ik zeker dat ik niet werd uitgenodigd en bij het UWV hadden ze werkelijk geen idee wat er mis was met mijn sollicitatiebrieven en cv. Als er een baan tussen zat die ik echt graag wilde liet ik de kinderen weg.

Minet

Minet

19-08-2010 om 09:48

Vreemd

Ik heb al erg vaak sollicitanten uitgenodigd, heel vaak gesprekken gevoerd, maar ik let er echt niet op of er wel/geen kinderen op het cv staan. Als iemand graag de baan wil hebben kijk ik naar kwaliteiten, als er kinderen te verzorgen zijn ga ik er vanuit dat de sollicitant de opvang daarvan goed geregeld heeft. Dat is toch zijn/haar verantwoordelijkheid!

liat

liat

19-08-2010 om 12:19 Topicstarter

Macho's?

De mensen die mij interviewden en vroegen of het niet vreselijk druk was met drie kinderen, waren waarschijnlijk behoorlijk macho. Ik kreeg ook op een zeer onprettige manier te horen waarom ik het niet was geworden: ik was "niet energiek, niet enthousiast, had geen overredingskracht" en nog een paar negatieve eigenschappen. Goed... was ook mijn eerste gesprek maar toch. Ik zag vanochtend dat die vacature bij hen trouwens al weer op monsterboard is geplaatst. Wat wil je als je zo bevoordeeld bent...

Pelle

"Waarom zien jullie het bij vrouwen dan meteen als een soort aanval en controle en een reden om je niet aan te nemen? "

Realisme?

Nou ja, dat is vast een tikje overtrokken, maar volgens mij is het wel degelijk zo dat een vrouw-met-kinderen eerder als een risico wordt gezien dan een man-met-kinderen, omdat men ervan uitgaat dat de man-met-kinderen zijn vrouw de opvang laat verzorgen als er iets met die kinderen is.

Groeten,

Temet

Tja

Aan de andere kant heb je met drie kinderen natuurlijk in principe driemaal zo vaak afwezigheid wegens griep, schooluitvoeringen en EHBO-bezoek...

Maar inderdaad: een kind onder de twee bij een vrouw onder de 40, dan is de kans op nog een zwangerschap in principe groter dan bij drie kinderen, lijkt me zo...

Groeten,

Temet

liora

liora

19-08-2010 om 23:49

Nou

Dan heb ik warmt dat betreft ideale werkgever: bij ons zijn nu al enkele malen zwangere vrouwen aangenomen!

Maar ik vind het gewoon niet zakelijk om je kinderen op je CV te zetten.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tinus_p

Tinus_p

20-08-2010 om 10:58

Overwerk

liat:
"Ik wil de kinderen minstens twee keer per week voor zes uur van de BSO ophalen. Kaart ik al tijdens het gesprek aan dat ik niet in ben voor teveel overwerk of is dat iets waar je over begint wanneer je de baan hebt."
Even van wat er verder gezegd is, dat hangt ook af van de mentaliteit bij het bedrijf. Afhankelijk van de werkgever wordt overwerk gezien als een verplicht bewijs van motivatie (met als toppunt de uitspraak tegen iemand die om 5 uur weggaat 'neem je een vrije middag'); andere werkgevers beschouwen overwerk als een teken van slechte planning en iets dat vermeden moet worden.

Sascha2

Sascha2

20-08-2010 om 11:45

Voors en tegens

Tja, of je op je cv vermeldt of en zo ja, hoeveel kinderen je hebt, lijkt mij een persoonlijke smaak. Ik ben wel van mening dat de komst van mijn kinderen mij persoonlijk hebben beinvloed en daarmee ook mijn kwaliteiten als werknemer. Ik zie het niet heel zwart/wit als scheiding tussen privé en werk. Het is moeilijk in te schatten hoe het over komt, omdat je dan in het hoofd van degene moet kijken, die de brieven zal beoordelen. En dat kan niet. Er zijn voors en tegens te bedenken.
Zo heb ik vier kinderen en sinds ik die heb, heb ik ervaren dat ik veel meer aan kan dan ik van tevoren dacht te kunnen. Op de een of andere manier doe ik nog steeds redelijk hetzelfde werk. Weliswaar in een dag minder met wat minder dossiers, maar wel met zwaardere zaken. Bovendien ben ik een ster geworden in het efficient werken, in het plannen, in het combineren van allerhande ballen die in de lucht gehouden moeten worden etc. Dat zouden voor mij argumenten zijn, die ik eventueel zou aanbrengen mocht mijn viertal ter sprake komen.
Hoe mijn gesprekspartner dat vervolgens beoordeelt, ik weet het niet. Er zullen geheid mensen zijn die oren hebben naar mijn uitmuntende kwaliteiten . Maar er zullen ook mensen zijn die belemmeringen zien in het feit, dat ik vier kinderen heb.
Ik ben van mening dat het niet ter zake doet hoe ik met mijn viertal om gaat. De reden is, dat het hier prima loopt. Is er een kind ziek, dan heb ik een vangnet. Man werkt ook parttime, etc. Ik hoef zelden vrij te nemen in geval van een kindgerelateerde omstandigheid. Maar dat weet ik, een potentiele werkgever weet dat niet. Bovendien weet ik het alleen van hoe het tot nu toe verloopt, ik kan ook niet in de toekomst kijken.
Helaas is het nog steeds zo dat vrouwen vaker zullen moeten betogen hoe ze het allemaal geregeld hebben. Vorige week was ik op een camping en raakte ik aan de praat met de buren. Een wat ouder stel weliswaar, maar met werkende dochters die gezinnen hebben. Toen het stel hoorde wat ik voor werk deed en vooral hoeveel uren ik werkte, werd al gauw opgemerkt dat dat wel zwaar zou zijn voor me. Nou ja, het werd niet aan mijn man gevraagd! Ik erger me er al niet meer aan, maar het leeft nog steeds dus, de gedachte dat de vrouw de boel thuis draaiende houdt en 'voor erbij' een baantje heeft. En dus zal het bij veel gesprekspartners ook automatisme zijn om te vragen hoe je het allemaal regelt als vrouw: werk en gezin.
Moraal van mijn verhaal: je weet niet hoe je mogelijke gesprekspartner denkt over werk en gezin, je weet niet waar het bedrijf waar je solliciteert speerpunten heeft/moeilijkheden ziet. Maar je kunt wel weten hoe je er zelf in staat. Mocht je het op je cv zetten zorg dan voor een heldere reactie waar geen speld is tussen te krijgen, maar verzandt niet in een discussie. Ik vond de opmerking van Sancy wel mooi: gewoon even spiegelen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.