Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vic

Vic

22-03-2010 om 10:16

Sollicitatiegesprek

Ik heb morgen een (intern) sollicitatiegesprek voor een ontwikkeltraject tot lijn- of projectmanager. Mijn motivatie is duidelijk en kan ik ook helder verwoorden (staat bovendien in mijn laatste 3 beoordelingen), maar volgens mijn leidinggevende is het belangrijk dat ik kritisch kan kijken naar mijn ontwikkelpunten. En daar loop ik een beetje vast. Mijn ontwikkelpunten liggen voornamelijk op het sociale vlak, ik zou bijv. graag wat meer flair en enthousiasme uitstralen. Toen ik dat besprak met mijn leidinggevende zei ze dat ik op dat gebied juist moet uitgaan van mijn eigen krachten (rust en weloverwogenheid). Oftewel, als je van jezelf geen 'haantje' bent, moet je niet dwangmatig gaan proberen om dat te ontwikkelen.
Wat zou ik dan nog kunnen noemen? Kun je een zelfverzekerde uitstraling trainen? Voor de zakelijke kanten van de functie heb ik geen training nodig, dat zijn juist mijn sterke kanten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

22-03-2010 om 11:09

Jawel

Je kunt je zwakke kanten het best koppelen aan je sterke punten. Dus: "Ik zou graag de zelfbewustheid die ik naar een klant heb ook meer binnen het team willen ontwikkelen." Flexibiliteit is ook altijd een belangrijk ontwikkelpunt, zeker in jouw functie. Daar valt áltijd wat te verbeteren (maar koppel het aan iets positiefs! Mindere kanten blijven altijd goed hangen!)

Vic

Vic

22-03-2010 om 15:35

Niemand verder?

Yta, bedankt voor je reactie. Flexibiliteit is inderdaad iets waar ik altijd alert op moet blijven. Ik denk dat ik op dat gebied de afgelopen jaren wel redelijk wat ontwikkeling heb doorgemaakt, maar doelen bijstellen is nog altijd niet mijn sterkste punt. Ik heb daarentegen best een aardig aanpassingsvermogen. Het maakt me niet zoveel uit hoe iemand iets doet, als het maar gebeurt
Maar goed, het gesprek is morgen, ik ben best zenuwachtig dus als iemand nog goede tips heeft... Graag.

Inge M

Inge M

22-03-2010 om 21:26

Niet trainen, wel bewust zijn van.....

Als jij de krachten rust en weloverwongendheid hebt, moet je leren die nog beter te gebruiken in je werk. Dat kan met een cursus leiding geven, projectmanagement, en andere taakgerichte trainingen. Maar het kan ook door middel van coaching. Zoek iemand waar je vertrouwen in hebt (mag intern of extern zijn, niet te dicht op je eigen werk) en wissel met die persoon je ervaringen uit. Zorg dat die ander je sterke en zwakke punten kent. En doe je uiterste best je open te stellen voor adviezen en tips.

Yta Chalne

Yta Chalne

23-03-2010 om 21:50

Vic

En, hoe ging het? Erg zenuwachtig? Viel 't mee?

Vic

Vic

26-03-2010 om 16:34

Yta

Het ging niet zo goed. Er was weinig klik tussen mij en de personeelsman en ik had het gevoel dat ik niet in zijn profiel pastte. Mijn eigen leidinggevende was er ook bij, en in ons evaluatiegesprek kon ze dat alleen maar beamen Uiteindelijke conclusie is dat ik zelf denk dat ik misschien niet zo geschikt ben als manager. Ik had me vooral gericht op de zakelijke kanten, het plannen, regelen, organiseren, productie-overzichten maken, e.d., en me niet voldoende gerealiseerd dat die 'producten' dan niet meer core business zijn en dat je als manager voornamelijk met mensen in gesprek bent. En dat vind ik ook op zijn tijd best leuk, maar niet de hele dag. Nu dus gaan bedenken/uitzoeken in wat voor soort functies ik wel kwijt kan wat ik heb.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.