Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Oef!

Oef!

28-01-2010 om 22:53

Sollicitatietwijfels

Al enige tijd werk ik bij een bedrijf dat het op dit moment moeilijk heeft. Ik ga graag naar mijn werk, mijn hart ligt bij mijn collega's, en qua werkuren en afstand zit ik geweldig. Minpunt is dat de kern van mijn werk en capaciteiten hier niet overeenkomen.
Ik ben vertrouweling van de eigenaar en regel een boel. De eigenaar is een leuke man, die echter niet geschikt is om een (dit) bedrijf te leiden. De zaken gaan op het moment niet zo goed en toen heeft de eigenaar iets stoms gedaan, waardoor ik erg boos, teleurgesteld en ook gekwetst was. Hij heeft dit toe gegeven, excuses aangeboden en is nu heel hard bezig het bedrijf weer helemaal op poten te krijgen.
Ik had echter een vacature gezien die helemaal op mijn capaciteiten is toegespitst en daarop geschreven, in afwachting van of de eigenaar het vol zou houden nu met hart voor de zaak aan de slag te gaan.
Je begrijpt misschien mijn dilemma: ik ben uitgenodigd voor een gesprek. Nu weet ik niet of ik de baan wil, of ik nog weg wil, of de eigenaar zijn goede voornemens gaan volhouden enzovoort. Daarnaast ga ik de eigenaar echt keihard kwetsen als blijkt dat ik ergens anders wil gaan werken (hij verwacht het zeker niet). Mijn twijfel ligt voornamelijk bij dat ik echt hart heb voor mijn huidige baan en bedrijf, maar dat ik a) niet weet of de eigenaar zo blijft (echt veranderen doet hij toch niet) b) ik niet weet of het bedrijf het redt en ik dan misschien over een half jaar op straat sta.
Is het niet gek om op sollicitatiegesprek te gaan terwijl je eigenlijk niet weet of je de baan ook echt wilt (huh, zo ben ik ook in de huidige baan beland ? Of is het echt een gesprek van 2 kanten om te kijken of het wat is. Het is me overigens al eens eerder gebeurd dat ik solliciteerde en hoewel ik niet helemaal geschikt was voor de functie en niet wist of ik het wilde, ben ik heel overtuigend geweest tijdens het gesprek en uitgenodigd voor een tweede gesprek (als één van de twee), waar ik toen na diep nadenken nee op heb gezegd - en dat was niet zo leuk voor de werkgever.
Oef!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dropke

Dropke

29-01-2010 om 00:03

Denk aan jezelf

Als ik je verhaal zo lees kan dit een prachtige kans zijn voor jou ! Je hebt het steeds over de werkgevers en vooral niet wat jij zou willen. Beetje de omgekeerde wereld. Je hebt nu een baan die wel oke is, vooral om de verkeerde redenen. Lekker dichtbij (is wel handig), Je capaciteiten worden niet benut en je blijft omdat je vindt dat je anders je huidige werkgever teleursteld.

Het lijkt me juist het moment voor dat gesprek. Vraag vooral ook veel. Juist de dingen die jij zo belangrijk vindt in je toekomstige baan. Als je na het gesprek enthousiast bent over de baan, zou ik er echt voor gaan. De redenen die jij noemt om het niet te doen, zijn niet in jouw voordeel.

succes !! Dropke

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-01-2010 om 09:45

Doen!

Natuurlijk ga je naar het gesprek! Ik sluit mij volledig aan bij Dropke. Succes!

Je bent toch niet getrouwd?

Natuurlijk gaan, nee zeggen kan altijd nog. Maar los daarvan: als je nou met die eigenaar getrouwd was zou ik je verregaande loyaliteit erg kunnen waarderen, maar hij is je werkgever, niet je partner. Zou hij ook zo enorm over jou inzitten? Ik betwijfel het ernstig.

Uiteindelijk moet je voor jezelf zorgen. Niemand anders doet dat namelijk. Als die baan je leuk/mooi lijkt: doen. Bijkomend voordeel: als het schip zinkt, zit jij al ergens anders. Zinkt het schip niet, dan is de baas misschien inderdaad gekwetst. Da's dan rot voor 'm

Veel succes!

Groeten,

Temet

Guinevere

Guinevere

29-01-2010 om 11:11

Doen!

Ik heb dat vorig jaar ook zo gedaan, Oef. Mijn werkkring beviel me goed, maar het werk niet meer. En...ik was zo goed als aangenomen.
Ik ben heel open geweest over mijn sollicitatieproces binnen mijn werkkring. Het gevolg is geweest dat ze zich te pletter zijn geschrokken. Kennelijk waren mijn opmerkingen over de inhoud van mijn werk altijd serieus bedoeld, daar werden ze hard mee geconfronteerd.
Sindsdien is mijn werk in een stroomversnelling terecht gekomen. Ik krijg nu de ruimte om het werk te doen dat bij mij past. Word 3 keer serieuzer genomen en veel meer gewaardeerd.
Kortom, ik heb de nieuwe baan niet genomen, maar de sollicitatie (o.a.) heeft een enorme boost gegeven aan mijn huidige werkzaamheden. Dus wie weet kun jij het ook zo spelen?

Maar

oei dat vind ik gevaarlijk guinevere...
bij jou is het goed gegaan maar ik kan me situaties voorstellen waarbij werkgever en collega's anders reageren. vooral in geval van Oef, waar werkgever erg teleurgesteld zal zijn kan hij ook boos reageren, en haar helemaal geen kans meer te willen geven. Wat als dan uiteindelijk de nieuwe baan niet doorgaat?

ik zou ook naar het gesprek gaan, volledig er voor gaan als je er zit (dus niet je twijfels laten merken), je kunt altijd nog een keuze maken als het echt serieus wordt!
kies voor jezelf, vooral in deze economisch slechte tijd..!

Gruffalo

Drea

Drea

29-01-2010 om 16:29

Leuk!

Je kan een sollicitatiegesprek ook zien als een oefening die altijd handig kan zijn voor ooit in de toekomst. Bovendien krijg je nu de kans om binnen te kijken in een andere organisatie, dat vind ik ook altijd leuk. Kortom, ik zou gewoon gaan. Het is een gesprek voor beide kanten. Misschien wordt je wel afgewezen, hoef je niet na te denken of je het gaat doen of niet. Maar dan weet je misschien wel beter waarom je huidige baan toch zo leuk is. Je kan er alleen maar beter van worden denk ik. Oh, en als het gesprek en de organisatie heel erg leuk is, en het ziet er stabieler uit dan je huidige baan, dan kan je het dus wel doen.

Soortgelijke situatie

Ik zit in een enigszins soortgelijke situatie. Hart ligt in huidige baan, maar zaken zijn er erg slecht (niet) geregeld, heb een vast contract en is 5 minuten van mijn huis. Vacature ziet er prima uit, maar is een jaarcontract, is zeker een uur reizen (dus 2 uur heen en weer). Vooral het verliezen van mijn vaste contract houdt me tegen. Is het done/haalbaar om er een vast contract uit te onderhandelen, als ik zou worden aangenomen?

Maddie

Done wel hoor, maar of het ook haalbaar is? Ik zou het in ieder geval proberen en als een vast contract er niet inzit kun je alsnog beslissen of je het risico dan wel of niet wilt lopen.

Oef!

Oef!

30-01-2010 om 11:52

Jullie hebben gelijk.

Aangezien ik altijd hart voor het bedrijf heb, zal ik dat voor een eventuele nieuwe baan ook wel krijgen. En leuke collega's kunnen altijd zelf ook vertrekken.
Ik ga gewoon positief op gesprek en kijk dan of de baan mij leuk genoeg lijkt om de huidige baan voor op te geven. De PZ functionaris klonk in ieder geval al erg aardig.
Oef!

Oef!

Oef!

30-01-2010 om 11:55

Maddie

Je kunt altijd vragen om een vaste aanstelling toch, kan één van jouw voorwaarden zijn. Persoonlijk zou het reizen bij mij ook wel zwaar wegen.
Zelf vraag ik sowieso om na een jaarcontract bij gebleken geschiktheid een vast contract te krijgen. Ik ga er toch wel van uit dat ik geschikt ben en anders zien we dan wel weer.
Oef!

Yep

... ik heb besloten een brief te gaan sturen! Ik ben heel benieuwd wat het gaat brengen.

Oef!

Oef!

03-02-2010 om 17:10

Nog een laatste advies gevraagd!

Wat ga ik tijdens het gesprek zeggen over de reden dat ik solliciteer? Dat de eigenaar hopeloos is om mee samen te werken kan ik toch moeilijk zeggen ("Ze kan niet samenwerken", "ze denkt dat ze beter weet hoe ze een bedrijf kan leiden dan de eigenaar", ook al zijn er al legio mensen vertrokken bij het bedrijf omdat ze niet met hem samen konden werken), dat ik twijfel of het bedrijf het gaat redden vind ik ook geen aanbeveling ("O, ze verlaat het zinkende schip, loyale medewerker!!") en dat deze baan beter bij mijn capaciteiten past is wel waar, maar niet de reden dat ik solliciteer - zonder de eerste twee redenen zou ik zeker lekker bij het huidige bedrijf blijven zitten.
Wellicht toch het verstandigste om dat laatste te zeggen?
Oef!

Oef!

Oef!

03-02-2010 om 19:31

Ik ben er al uit

Met Oefman overlegd, goed nagedacht en tot een bevredigende oplossing gekomen.
Oef!

Nasha 1st

Nasha 1st

03-02-2010 om 19:31

Noooooooit

`klagen over je oude werkgever....altijd vanuit jezelf praten....tenzij je de baan liever toch niet hebt....

Oef!

Oef!

08-02-2010 om 16:27

Update

Nog bedankt voor je laatste tip Nasha!
Het gesprek verliep erg leuk, de functie en het bedrijf klinken ook erg leuk. Ik ben alleen erg goed en dus veel te duur . Ze zijn nu dus aan het overdenken of dit nog wat gaat worden.
We wachten af. Oef!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.