Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Solliciteren binnen zelfde organisatie

maar op een andere locatie.

Dat wil ik dus gaan doen, kan ik dan verwachten dat ze mijn huidige leidinggevenden gaan bellen om te vragen hoe ik functioneer ? Dan weten ze dus direct dat ik weg wil !! Het is een interne vacature.

hmmm, en hoe moet ik dan reageren als er naar gevraagd gaat worden ?

Ik heb nog tot eind van januari om mijn brief etc te versturen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Manager informeren

Ja daar moet je eigenlijk wel vanuitgaan. Het is dus wel zo netjes om vooraf je manager te informeren zodat deze hier niet mee overvallen wordt. Je hoeft niet te zeggen dat je per sé weg wilt, misschien is dit wel je droombaan of een buitenkansje.

dc

dc

20-12-2012 om 22:50

Wat ik zou doen

Is bij je leidinggevende langsgaan en zeggen dat je deze vacature hebt gezien en dat die je heel erg interessant lijkt. Zo krijg je misschien ook nuttige feedback over de nieuwe functie en de locatie.

Dat je om je heen kijkt hoeft nog niet te zeggen dat je echt weg wil. Als ze je echt willen houden, dan geef je ze ook nog een kans om dat te laten zien, toch?

Als jouw manager zou ik het van jou zelf willen horen

"kan ik dan verwachten dat ze mijn huidige leidinggevenden gaan bellen om te vragen hoe ik functioneer ?"

Ja, dat doen ze zeker. Maar volgens mij hoort bij intern solliciteren ook een andere "etiquette" dan bij extern solliciteren, althans voor mij wel. Als ik jouw manager was, zou ik het fijn vinden om door jou zelf geïnformeerd te worden over het feit dat jij intern wil solliciteren op een andere functie. Ik zou er dus gewoon open over zijn.

Waarom wil jij niet dat jouw manager het weet?

Manda Rijn

Manda Rijn

21-12-2012 om 16:28 Topicstarter

Aha

nou ik heb niet zo'n geweldige band met mijn leidinggevende en als hij nou weet dat ik elders heb gesolliciteerd weet ik het eigenlijk niet, het is nogal een eikel namelijk. Aan de andere kant mijn functioneren staat niet ter discussie, ik heb goede resultaten. Misschien is het onzekerheid dat ik het niet wil ???

Manda Rijn

Manda Rijn

21-12-2012 om 16:39 Topicstarter

En verder

Ik denk dat ik heel geschikt ben, de ervaring heb en ook de visie, mentaliteit en eigenschappen.

Dit is een coordinerende en leidinggevende functie waar ik zelf dus kaders kan maken en implementeren. In mijn huidige functie moet ik voor alles komen opdraven maar mag ik mij nergens mee bemoeien (erg frustrerend om met zo'n persoon te moeten samen werken al zie ik hem zelden) maar gewoon braaf mijn programma afdraaien.

Voor die ene dag per week dat ik er nu werk verdien ik zeer goed, als ik op zeg staan er 200 voor in de rij. Dus in die zin, ik laat wel wat liggen...

En misschien word ik niet eens uitgenodigd en staat mijn leidinggevende al lachend nieuwe mensen uit te nodigen.....

ik vertrouw hem dus niet.

Mussie

Mussie

21-12-2012 om 16:39

Ook gehad

Ik heb hetzelfde gehad en wilde het absoluut niet aan mijn toenmalige leidinggevende kwijt. Ik heb 'informeel' de nieuwe leidinggevende gepolst. Gevraagd of we eens koffie konden drinken en toen wat zitten hengelen. Zij had meteen door hoe de vork in de steel zat en ik had ook zeker wat te bieden qua ervaring, dus we zijn er samen uitgekomen. O, dat hoofd van mijn oude leidinggevende toen ik vertelde dat ik vertrok! Ik weet niet of ik je dit kan aanraden want het verschilt enorm per organisatie en cultuur. Succes trouwens!

amk

amk

21-12-2012 om 21:11

In overleg

interne sollicitaties gaan hier in overleg. Elk jaar is het een onderdeel van je beoordeling en planning van het komende jaar.
onderhands van functie veranderen kan niet, dat laat de procedure niet toe. Zelfs daar waar een beoogde kandidaat is moeten alle interne sollicitanten op gesprek uitgenodigd worden.

Intern jobhoppen is heel gewoon gemiddeld zit iemand maximaal 4-5 jaar op een functie.

Manda rijn

Manda, in dat geval zou ik eens proberen uit te vinden of je niet met de nieuwe leidinggevende een vertrouwelijk gesprek kan hebben hierover, zonder dat je manager wordt ingeschakeld. Maar nogmaals, het hangt ook wel af van de procedure.

Ik ben zelf jarenlang manager geweest, en ik was er nooit tegen als mijn mensen naar andere afdelingen zouden gaan. Maar ik heb eigenlijk ook altijd met mijn mensen een heel goede en open relatie gehad. Je hebt er niets aan om iemand tegen zijn zin vast te houden, en voor het bedrijf is het veel beter om iemand op de juiste plek te hebben, waar je alle kwaliteiten tot z'n recht kan laten komen. Maar ik begrijp je probleem, daarom: onderzoek het eens voorzichting.

Als ik een sollicitant kreeg op mijn afdeling van een andere afdeling, dan nam ik zelf altijd contact op met de huidig leidinggevende, en andersom gebeurde dat eigenlijk ook altijd. Ik denk dat dat in de meeste bedrijven de normale gang van zaken is. Je wil namelijk niet dat een medewerker 2 leidinggevenden tegen elkaar gaat uitspelen -daar heb ik wel voorbeelden van gezien in mijn vorige bedrijf, niet met mijn mensen- voor betere voorwaarden van de functie, terwijl het werk erg vergelijkend was. ZOiets wil je in het bedrijf niet voeden. Maar als ik jou zo lees, is dat voor jou zeker niet aan de orde.

Veel succes ermee! En hoe dan ook: kies altijd voor jezelf. Als dit een functie is die goed bij je past, ga er dan voor en laat je niet tegenhouden door je leidinggevende. En als je je leidinggevende goed inschat, geef hem dan ook niet de kans om het voor jou te verpesten. Kies dus een goede strategie voor jezelf!

Manda Rijn

Manda Rijn

23-12-2012 om 17:38 Topicstarter

Goede strategie

ik zit daar over te piekeren. Ik denk dat ik het gewoon op een positieve manier moet vragen aan hem, dat ik een leuke functie heb zien staan intern en hoe hij het inschat voor mij. Als ik het gooi op zijn 'goede inschattingen op werkgebied ' (oh help) dat hij misschien nog wel in staat is mij aan te bevelen, het is zo'n narcistisch mannetje.

Narcisme en strategie

Oei, als jouw baas neigt naar narcisme, lijkt me dat geen prettige persoonlijkheid om mee te werken. Hoe dan ook, juist bij narcistische persoonlijkheden is het belangrijk om ze er op de juiste manier bij te betrekken. Een narcist vindt zichzelf heel belangrijk, vraagt veel aandacht en wordt in al die positieve gedachten over zichzelf graag bevestigd door de anders. Dat moet je dus zeker in je strategie gebruiken. Geef hem het gevoel dat hij waanzinnig belangrijk is, dat hij heel veel weet, dat zijn hulp voor jou ontzettend veel betekent en probeer hem zo voor jou te laten werken. Maar het is tegelijk ook lastig om schriftelijk over te adviseren, want eigenlijk ben jij de enige die goed kan inschatten wat bij jouw baas nodig is en wat hem zou kunnen helpen dat hij een positieve rol heeft gespeeld om datgene dat voor jou belangrijk is te bereiken.

Veel succes ermee!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.