Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Sollicitant

Sollicitant

04-08-2011 om 16:01

Solliciteren en de gang van zaken

Ik werk al ruim tien jaar bij mijn huidige werkgever en heb sindsdien niet meer gesolliciteerd... nu voor het eerst weer. Ik moet er echt weer even in komen geloof ik. Ik werk in de reclame-branche, als vormgever. Ik heb gesolliciteerd op een vacature en mocht op gesprek komen met een map met werk. Ook moest ik een verslag meenemen van werk wat zij maakten, en vertellen wat ik daarvan vond. Er werden (inclusief mijzelf) 5 mensen uitgenodigd voor een gesprek. Na dat gesprek kreeg ik een telefoontje dat ze me de kans wilden geven om een proefopdracht te maken, om te kijken of ik een beetje het gevoel heb wat ze nodig hebben. Van de 5 kandidaten zou er naast mij nog één iemand worden benaderd om die proefopdracht te doen. De benodigdheden kreeg ik digitaal opgestuurd en ik kon thuis aan de slag. Natuurlijk beslis je dan zelf hoeveel tijd je daarin steekt. Ik heb er best wat tijd in gestoken en de opdracht ruim voor de deadline ingeleverd. Drie weken later werd ik weer gebeld. Ik had mijn concurrent achter me gelaten met de proefopdracht. Nu wilden ze me vragen om een dagje mee te draaien op hun kantoor. Afspraak voor gemaakt... dagje meegedraaid. Ik heb een aantal dingen gemaakt die aan het eind van de dag werden besproken. Ze vonden het goed... alleen, zo besloten ze het gesprek, omdat de procedure al zo lang duurt (v.a. mei!) had zich in de tussentijd nog een interne kandidaat gemeld van een dochterbedrijf. Kan natuurlijk dat ze verplicht worden om die interne kandidaat voorrang te geven. Die moest nog opkomen voor een eerste gesprek, dus ik zal weer een tijdje in de wacht staan...

Je begrijpt dat ik daar best wel met een katerig gevoel vandaan ging na al deze investeringen. Het ging allemaal prima, dus het leek me nou wel eens tijd was voor salarisonderhandelingen. Geld is namelijk nog helemaal niet ter sprake gekomen! Het is natuurlijk een moeilijke tijd, een werkgeversmarkt... en dus maken zij de spelregels. Ik vind het een erg eenzijdige opstelling, is dit nou een normale gang van zaken geworden of heb ik zelf te veel ruimte gegeven? Ik kan hier natuurlijk niet zeggen om welk bedrijf het gaat, maar het is geen louche onderneming in ieder geval. Ik was in eerste instantie zeer gemotiveerd om daar te willen werken... heb ook echt een hoop tijd in die proefopdracht gestoken... maar na dat dagje meedraaien had ik sterk de neiging om impulsief te reageren: ofwel... 'Steek die baan maar in je ...'.

Niet gedaan hoor... dat kan altijd nog. Ik zit nu rustig af te wachten hoe die interne kandidaat het er van af brengt... en ook: kan ik hier lering uit trekken. Heb ik zelf iets verkeerd aangepakt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Primavera

Primavera

04-08-2011 om 19:10

Je hebt dus gratis voor ze gewerkt

Ik vindt het maar een vreemd verhaal. Ik kan me best voorstellen dat ze interne kandidaten voorrang geven, maar niet 2 tot 3 maanden nadat de kandidaten zijn geselecteerd. Bij een sollicitatie is er toch meestal een einddatum waarvoor je moet reageren (waarom zou die niet voor interne kandidaten gelden), want anders kun je aan de gang blijven.
Ik weet dat als wij als bedrijf een nieuw persoon aannemen, de eerste maand altijd van beide kanten proef is of te kijken of het klikt en of de wederzijdse verwachtingen uitkomen. Alleen is dat dan wel betaald.
Uit principe zal ik nooit gratis proefwerk aannemen. Als ze me hebben willen, dan betalen ze maar en anders niet. Nog 3 van zulke 'sollecitatieprocedures' en je bent een jaar aan het werk zonder een cent te zien.

Wat gaat er met je uitgewerkte opdracht gebeuren? Ik zou het materiaal terugvragen en ze te waarschuwen dat als ze dit materiaal denken te gebruiken ze op moeilijkheden kunnen rekenen of je zullen moeten betalen. Ik weet niet hoe je gerechtelijk daar in staat, maar ik zou (niet geschikt voor beelddenkers) die banaan krachtig nog maar wat dieper duwen.
Groeten Primavera

Rosase

Rosase

04-08-2011 om 19:24

Klinkt op zich wel logisch, alleen....

Ze hadden jou nooit die dag gratis mogen laten werken als ze al wisten dat er ook een interne kandidaat zou zijn. Zo hebben ze dat namelijk niet met jou afgesproken.

Ik vind dit echt onethisch en kan me je katerig gevoel goed voorstellen. Ik denk ook niet dat ik nog veel zin zou hebben om voor deze werkgever te werken, werkgeversmarkt of niet. Kan me niet voorstellen dat dit een leuke sociale werkgever is die fair met zijn personeel omgaat.

Ik heb overigens ook wel eens tijdens een sollicitatieprocedure een "proefwerkje" moeten maken voor een toekomstig werkgever, maar dat werkstuk bleef geheel mijn eigendom en werd alleen gebruikt als basis voor het gesprek. En zo hoort het ook vind ik.

Vic

Vic

04-08-2011 om 19:50

Meelopen

Dat vind ik toch altijd zo apart. Je hoort het heel veel van mensen in de zorg en de kinderopvang, en volgens mij krijg je zo'n dag niet eens betaald ook. Ik heb nog nooit ergens hoeven meelopen voor een sollicitatie. Daar heb je een proeftijd voor. De sollicitatiegesprekken zijn om te kijken of het 'klikt', en tijdens je proeftijd kunnen beide partijen bekijken of de verkregen indruk de juiste is geweest.

Sollicitant

Sollicitant

04-08-2011 om 21:54

Was 'n fake-opdracht

... die al eens eerder was gemaakt door henzelf, dus ze hebben er niets aan gehad. Ik heb de dag dat ik daar zat wel 'echt' werk gedaan, maar ik heb ze net zoveel werk bezorgd als dat ik heb opgebracht denk ik... ze moesten me toch een beetje wegwijs maken en ik heb regelmatig mensen lastiggevallen met vragen. Persoonlijk vind ik het ook erg veel, dan moet je wel echt serieus zijn met iemand en ik dacht dus dat ze dat ook waren! Ze hebben een afwijkende werkwijze dus als ik daar zou gaan werken zou ik daar een cursus voor moeten volgen, dus dan wil je als werkgever natuurlijk iemand die die investering waard is.

In mijn kennissenkring is ook gezegd dat ze me beter vóór dat dagje meelopen hadden kunnen bellen met de mededeling dat er nog een interne kandidaat is. Dan hadden ze daar eerst een gesprek mee kunnen hebben en kunnen afwegen of die kandidaat een optie is. En zodra er duidelijkheid was, hadden ze me alsnog kunnen vragen. Had ik i.p.v. die 'meeloopdag' met mijn kinderen (die vrij waren en die ik voor die dag elders had ondergebracht) lekker naar het strand kunnen gaan!!!

Rosase

Rosase

05-08-2011 om 00:05

Fake-opdracht

Ja dat scheelt dan natuurlijk wel iets.

Maar dan nog vind ik dat ze vooraf hadden moeten vertellen dat er nog een kandidaat is, en eerst hadden moeten praten met die interne kandidaat.

Verdient echt geen schoonheidsprijs.

liora

liora

05-08-2011 om 16:21

Ervaring

Hoi,

Ik heb dit twee keer meegemaakt. Een keer een dag meegewerkt, baan niet gekregen, reiskosten ook nooit gekregen!
Tweede keer dag op een beurs gestaan, baan gekregen, was vreselijk: baas was gierig en probeerde overal een slaatje uit te slaan.

Dus mijn ervaring is dat het de mindere werkgevers zijn die het zo aanpakken.

Liora

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.