Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Arawen

Arawen

31-01-2012 om 13:52

Spaar (deposito?) rekening voor kind

Mijn ouders hebben aangegeven mijn oudste voor zijn aankomende 18e verjaardag EUR 1.000,- te willen geven. Nu willen ze dat ook gelijk doen voor zijn kleine broer van 12, want 'we zijn mensen van de dag'. Leuk bedacht, maar ik vind het dan wel eerlijk als dat geld voor hem bewaard wordt tot hij 18 wordt.
Ofwel, ik zoek een spaarrekening waar ik die EUR 1.000,- voor hem 'op slot' kan zetten. Zodat hij er zelf niet bij kan, we zo veel mogelijk rente vangen en het bedrag pas vrij komt rond zijn 18e verjaardag. Om steekhoudende redenen is het belangrijk dat ook zijn vader niet aan dat geld kan komen; het moet blijven staan tot zoon 18 wordt. Wordt wellicht lastig, omdat vader nog wel ouderlijk gezag heeft (we zijn gescheiden). Misschien is het een oplossing dat mijn ouders die rekening openen ipv ik?
Wie kan mij adviseren? Misschien uit ervaring van een eigen rekening voor eigen kind?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bloemetjesbuiten

bloemetjesbuiten

31-01-2012 om 14:07

Asn jeugdsparen misschien?

zie http://www.asnbank.nl/index.asp?NID=9460

amk

amk

31-01-2012 om 15:11

Op naam kind

betekend dat beide gezaghebbende ouders er bij kunnen komen. Maar ook dat beide ouders het moeten op geven bij hun vermogen. (het is mij nog niet duidelijk of je het hele of slechts de helft hoeft op te geven. Je hebt namelijk als alleenstaand ouder ook maar de helft van de extra vrijstelling)

Alleen als het niet op naam van het kind staat kan je ex er niet bij.
Dat betekend dat of jij zelf een rekening of deposito met lange looptijd moet openen of je ouders. Maar dan vervalt het bij overlijden naar de algemene erfenis tenzij het specifiek in het testament genoemd wordt als rekening voor jouw zoon.

Aan de andere kant is de kans klein dat als jij je ex niet informeert dat die rekening er is hij er achter komt.

Asn deposito

Hebben wij ook gedaan voor de kinderen. Vaste rente, niet opneembaar voor de duur dat het vaststaat. Je kan per jaar kiezen, dus ook voor 7 jaar of 5 jaar. Net wat je het liefste hebt.

Ervaring met asn deposito

Mijn kinderen hebben een Deposito-rekening bij de ASN, vastgezet voor 10 jaar tegen een rente van destijds 5%. De rekeningen zijn geopend op naam van mijn kinderen, maar ik sta ook vermeld als wettelijk vertegenwoordiger. Als ze de 18-jarige leeftijd bereiken, kunnen ze zelf over het geld beschikken.

guera

guera

02-02-2012 om 12:02

Asn deposito

bewust op mijn naam. Het is bedoeld voor de kinderen maar als ze tegen die tijd aan de drugs zijn kunnen ze er niet bij. Anders valt het vrij op hun naam. Ik wil zelf kunnen bepalen wat ik ermee doe tzt. Ja het is bedoeld voor de kids, deels voor hun studie, deels als 'kado' vrij te besteden. Maar alleen onder 'normale' omstandigheden

Grote sommen geld

Krijgen mijn kinderen niet op hun 18de. Dan geef ik alleen mondjesmaat als ondersteuning voor studie.
Mocht er nog over zijn na de studie dan zorg ik dat ze daar pas bij kunnen op hun 25ste. Dat vind ik een betere leeftijd.
Het gaat hier trouwens om een erfenis van mijn moeder, bestemd voor hun opleiding.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.