Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Arawen

Arawen

20-09-2010 om 12:44

Spaarrekening voor (studiekosten) kinderen

Ex en ik zijn nu zo'n 1,5 jaar uit elkaar. In de tijd van ons huwelijk is het altijd de bedoeling geweest om een spaarrekening te openen voor de kinderen, nu bijna 11 en 16, maar dat is er nooit van gekomen. Lang verhaal, laat maar zitten..). Nu ben ik alleen financieel verantwoordelijk voor de kinderen en ik vraag me af of ik alsnog een spaarrekening voor ze zou moeten openen. Zeker met het oog op de komende studiekosten.
Ben ik uiteraard wel laat mee; de oudste komt over 2 jaar van het middelbaar onderwijs en moet dan dus al een vervolgopleiding gaan volgen. Ik vraag me af wat wijsheid is; nu al geld apart gaan zetten en zo ja, hoeveel heb ik dan ongeveer nodig? Of kan ik er van uit gaan dat zijn opleiding (mbo waarschijnlijk) middels een beurs zal worden gedekt?
Wie wil me adviseren?

groetjes Arawen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
guera

guera

20-09-2010 om 13:36

Er wordt nauwelijks iets

door een beurs gedekt. Wat wel zo is is dat je kind een lening af kan sluiten om de studiekosten te dekken. Die betaalt hij na de studie als hij een baan heeft weer terug.
Als je spaargeld hebt dat je voor dat doel zou kunnen missen zou ik het persoonlijk wel doen. Maar ja er zijn legio mensen die niet eens kunnen sparen voor die studie en dan moeten de kinderen lenen. Op zich geen ramp maar fijner om aan je werkende leven te starten zonder schuld....

Sparen

als je de mogelijkheid hebt om te sparen zou ik dat zeker doen.
Voor de studiefinanciering zijn plannen om deze af te schaffen,de enige optie voor je kinderen is dan nog: lenen.
op zich niet erg,maar zoals je weet ,lenen kost altijd extra geld.

Zeker doen!

Bij studeren komt heel wat geld kijken en als je zelf niets kunt betalen, moet er veel geleend worden en dat kan later vervelend zijn.

Je oudste moet nog twee jaar, dus het is nog best de moeite waard om wat apart te zetten.

Arawen

Arawen

23-09-2010 om 13:03

Verdeling over de ouders

Dank, ik ga proberen elke maand wat opzij te zetten.

Nog een vraag over studiekosten-en-gescheiden-ouders; ik begreep via een kennis dat er voor stufi gekeken wordt naar het gezinsinkomen. In het geval van gescheiden ouders zal dus beider inkomen worden meegenomen in de berekening. Worden ze dan ook beiden separaat benaderd met de rekening?

groeten Arawen

Nee

dwz ,beide ouders krijgen na de aanvraag van stufi een brief ,met daarin het bedrag wat ze zouden kunnen bijdragen nav hun inkomen.
dit is echter niet verplicht( mijn ex verdiende een bovenmodaal inkomen en weigerde mee te betalen.)
het gevolg is dan dat je een hele lage studiebijdrage krijgt omdat je ouders (te)veel verdienen,maar dat je toch niet genoeg geld hebt om te studeren.
mijn kinderen hebben dat opgelost door er een extra bijbaan bij te nemen.er bestaat ook de moeglijkheid voor je kinderen om dan een studielening aan te gaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.