Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Heiderooske

Heiderooske

09-06-2020 om 16:54

Sparen

Vraagje : wat is gemiddeld genomen het bedrag wat je maandelijks spaart ?
En hebben jullie potjes voor verschillende doeleinden. Of gewoon een vast bedrag elke maand naar een ander rekening ?

Wij sparen gezamenlijk 1 bedrag, dat gaat van allebei de salarissen af. En dat was het.
Daarvan gaan we op vakantie, is de wasmachine kapot dan wordt het daarvan betaald.
Ik vind dat we best flink sparen.Ik merk dat het maandelijks steeds lastiger wordt en dat ik soms ook moet terugboeken. 3 pubers die de oren van ons hoofd af eten, alleen aan boodschappen zijn we maandelijks al bijna 650 euro kwijt.

Was benieuwd hoe dat bij anderen gaat.


Flavia

Flavia

09-06-2020 om 17:45

10%

Ik spaar al jaren 10% van mijn inkomen op het moment dat mijn salaris gestort wordt naar de algemene spaarrekening.

Daarnaast een pot voor de dingen die 1x per jaar betaald moeten worden: contributies, ziektekostenverzekering, gemeentelijke belastingen, de reserveringsrekening ook die wordt gevuld als mijn salaris gestort wordt. Het bedrag reken ik elk jaar uit naar een maand bedrag.

Spaarpot voor dochter: kinderbijslag + €50 pm,

Pot nr 3 is die voor de aflossing van de hypotheek. Als ik aflossing gaat mijn maandbedrag omlaag. Het verschil gaat naar deze spaarpot, als het minimum bedrag er staat los ik af. Mijn eigen annuïtaire hypotheek. Ook dat bedrag wordt zodra mijn salaris gestort is naar de spaarpot gestort.

Als je dat bij elkaar optelt zit ik aan 25/30% van mijn inkomen.

Clara

Clara

09-06-2020 om 18:02

16%

Ik spaar 16% van mijn salaris. Sinds dit jaar krijg ik ook mijn vakantiegeld en eindejaarsuitkering per maand (mag zelf kiezen hoe ik het wil), en dat gaat ook gelijk naar mijn spaarrekening (450 euro). De eerder genoemde 16% gaat naar mijn beleggingsrekening, omdat ik vind dat de spaarrekening hoog genoeg is, zeker met de aanvulling van het vakantiegeld/13e maand. Dat ik 0% rente krijg is ook niet heel bemoedigend.
Eenoudergezin, twee grote kinderen (15+), en boodschappen ook zeker wel 650 euro per maand. Verder leef ik redelijk zuinig, helemaal nu in deze periode dat je toch nergens heen kunt.

Bosbes

Bosbes

09-06-2020 om 21:06

geen idee

Echt: geen idee.
Ik weet dat we in het begin hebben ingesteld dat vanuit mijn rekening er 350 euro per maand naar de spaarrekening ging. Vaak als we salaris krijgen gooien we nog een paar honderd euro ernaartoe, maar de ene maand wordt dat uiteindelijk allemaal teruggestort (zeker als bijvoorbeeld de creditcardrekening hoog is in verband met bijvoorbeeld vakantie / accommodaties e.d.), soms storten we alleen een deel weer terug en soms niets. Dus dan gaat de spaarrekening die maand wat omhoog.

De hoeveelheid spaargeld vergelijken zegt mij ook altijd weinig. Want stel, je hebt op de spaarrekening 15.000 euro staan. En je broer / vriendin / achterburen ook.
Het kan zijn dat zij ook nog een goedgevulde rekening hebben voor hun kind(eren) en ik bijvoorbeeld niet. Of dat zij, als hun hypotheek afloopt, niet of nauwelijks afgelost hebben en wij wel. Enzovoort enzovoort.

Antje

Antje

09-06-2020 om 21:31

Sparen

Als mijn geld binnenkomt zet ik direkt ongeveer 35% opzij. Dat is spaargeld voor alles wat niet bij de vaste lasten hoort. Aan het begin van het jaar reken ik uit hoeveel ik overal voor moet reserveren en dat gaat in virtuele potjes iedere maand. Wat dan nog over is gaat in potjes zoals vakantie en ekstra aflossing. (Ik krijg geen vakantiegeld)

Paasei

Paasei

10-06-2020 om 09:37

1 pot

Ooit in mijn vorig leven had ik tienduizenden euro's spaargeld op de rekening. Maar die zijn in mijn vorig huwelijk en echtscheiding verdampt. Nu in dit leven sparen mijn huidige man en ik samen, in 1 pot. Aparte potjes voor verschillende zaken werkt bij ons niet, en het komt toch allemaal uit 1 hoop. Tienduizenden euro's worden het niet meer, maar dat hoeft ook niet. We hebben een bepaald minimum ingesteld (genoeg om calamiteiten op te vangen) en de rest kan worden uitgegeven aan grote aankopen of vakantie.

Paasei

Paasei

10-06-2020 om 09:40

Aanvulling

Ik realiseer me dat dat nogal egoistisch klinkt.. Moet erbij zeggen dat we geen kinderen meer thuis hebben. Oudste is financieel zelfstandig en jongste, uitwonend student, ontvangt per maand een vaste bijdrage.

Pirata

Pirata

10-06-2020 om 09:44

Geen doel op zich

Sparen is hier momenteel geen doel op zich. Lage maandlasten hebben wel.
Dus er gaat hier veel geld naar extra aflossingen. Het spaargeld zit dus grotendeels in het huis. Ook door de grote verbouwingen die we doen.
Door de lage maandlasten kunnen we heel veel gewoon van de lopende rekening betalen.

Lou

Lou

10-06-2020 om 11:42

Weinig of veel

35 procent van je salaris, dat klinkt veel zeg. Of heb je dan daarnaast nog een partner die niets spaart, dus dat het eigenlijk van jullie samen is?

Wij sparen maar 200 euro per maand, maar we hebben de spaarrekening ook niet echt speciaal ergens voor nodig. De meeste uitgaven kunnen van de lopende rekening en voor de rente hoef je het ook niet te doen.

Maar wat is veel, wat is weinig? Eens met Bosbes: het zegt allemaal niet zo gek veel natuurlijk.

Clara

Clara

10-06-2020 om 11:50

Lou

Veel mensen sparen ‘voor later’ en reserveren voor de korte termijn in hetzelfde bedrag op dezelfde rekening. Als je je ziektekosten en autoverzekering in een keer wilt betalen, zijn dat best bedragen. Ik heb zelf niet echt een ‘sparen voor later’. Ik wil op de korte en middellange termijn alles kunnen betalen, ook groot onderhoud aan mijn huis en een andere auto. Daarnaast heb ik een minimale buffer (€ 3000), wat er altijd moet staan. Zodra ik richting de maximale vrijstelling ga wordt het tijd voor een grote uitgave of verre vakantie.

Antje

Antje

10-06-2020 om 12:08

Lou

Mijn partner heeft geen inkomen. Ik ben zzper met een inkomen dat minder dan modaal is.
Geen recht dus op ww of betaling bij ziekte.
We leven zuinig en sparen zoveel mogelijk om financieel moeilijke tijden op te vangen.
Gelukkig is het huis bijna afbetaald.

Sandra

Sandra

10-06-2020 om 12:15

40.000

Wij houden rond 40.000 op een spaarrekening en iedere maand stuur ik 400 naar een andere spaarrekening voor het aflossen van onze aflossingsvrije hypotheek. We hebben allebei een vaste baan en daarnaast freelancen we allebei. Die extra inkomsten gaan ook op die spaarrekening en als we de inkomstenbelastingaangifte hebben gedaan en weten wat we moeten betalen, dan gaat de rest van het gespaarde bedrag naar de aflossing. Daardoor daalt ons maandbedrag weer en natuurlijk ook de totale schuld. Meestal lossen we zo’n 8.000 à 10.000 per jaar af.
Alle andere uitgaven gaan van onze lopende rekening.

Over twee jaar hebben onze kinderen allebei hun master en houden we 4000 per jaar extra over omdat we dan geen collegegeld meer hoeven te betalen. Ook lekker.
Helaas is mijn man niet zo van financieel plannen, dus ik doe het maar zelf.

Lou

Lou

10-06-2020 om 12:38

Antje

Zo, dat is knap! Ik ben ook een kleine zzp'er, maar mijn partner verdient juist meer. En dan nog sparen we weinig.

Wel staat er altijd minstens 10.000 voor noodgevallen in huis of werk. Dat is gewoon één pot. Alleen voor de studerende dochter hebben we apart gespaard, dat reken ik hierbij niet mee.

Anoniem

Anoniem

10-06-2020 om 13:43

Niets

Op dit moment spaar ik nog helemaal niets en heb ook geen spaargeld.

Uiteraard weet ik dat het verstandig is om wel te doen, maar lukt tot nu toe gewoon niet. Tijdens de woningcrisis 2 jaar met een dubbele hypotheek gezeten en partner die juist in die periode zijn baan kwijt raakte. Twee hypotheken en 1 inkomen, dan ga je hard door de spaargeld heen. Vervolgens ontstonden schulden en partner vertrok. Alle schulden bleven bij mij achter. Dat is een paar jaar geleden en op dat moment waren de schulden nog ongeveer 50.000 en daarbij ook nog een huis dat onder water stond.

Inmiddels alles afgelost en ook huis is nu weer in orde, maar dus geen kans gehad om te sparen. En nu kinderen die gaan studeren enzo, dus de kosten waar je normaal voor spaart, krijg ik nu in een keer.

Scheelt dat ik nu een goed inkomen heb en dat dat lukt. Verder ben ik vooral erg voorzichtig geworden. Heb bijvoorbeeld bewust geen voorlopige teruggave bij de belastingdienst aangevraagd, terwijl ik daar wel recht op zou hebben. Netto houd ik daardoor per maand minder over, maar ik loop niet het risico dat ik moet terugbetalen en in geval van nood kan ik die teruggave altijd alsnog aanvragen. Zo is dat nu met mee dingen.

Sparen gaat hier naar verwachting ergens de komende jaren weer starten.

Hanny61

Hanny61

12-06-2020 om 14:49

Wauw

Anoniem, wat goed dat je zo’n bedrag hebt kunnen aflossen. Dan zal sparen vast nu ook wel lukken!

Ik zet elke maand 1000 euro op de spaarrekening en het vakantiegeld en andere extra’s. Meestal gaat dat goed, maar soms moet ik terugboeken, bijvoorbeeld omdat beide auto’s een grote beurt hebben gehad.

zebra

zebra

12-06-2020 om 23:17

wisselend

we sparen een bedrag automatisch en daarnaast kijk ik elke maand of ik nog iets extra kan sparen. Denk dat het per maand in totaal zo'n 300 a 400 euro is. Van het vakantiegeld en eindejaarsuitkering wordt ook een groot deel opzij gezet.

Florine

Florine

13-06-2020 om 01:06

1000 euri?

Wauw hoeveel verdien je wel niet als je elke maand 1000 euro opzij zet plus je vakantiegeld? Of heb je dan geen vaste lasten ofzo?

Als ik het hier zo lees moet modaal bijgesteld worden of reageren vooral diegenen die ruim in t velletje zitten, tweeverdieners enzo

Ik ben wel nieuwsgierig, als je dan een spaarrekening hebt dat elk jaar met zo’n €15000 groeit (elke maand 1000 plus vakantiegeld), wat doe je daar dan mee? Geef je het jaarlijks alsnog uit aan reizen ofzo? Of los je je huis af? Of heb je ‘gewoon’ een paar ton op de bankrekening staan? Aandelen?

Hier trouwens ook een minimum bedrag op de spaarrekening. Als ik door omstandigheden eronder kom (Corona bv) dan probeer ik meer te sparen zodra dat kan. Als het smooth gaat leef ik wat ruimer, geef wat meer aan goede doelen etc en spaar ik ook wat meer.

ElenaH

ElenaH

13-06-2020 om 06:46

Florine

'Als ik het hier zo lees moet modaal bijgesteld worden of reageren vooral diegenen die ruim in t velletje zitten, tweeverdieners enzo'

Dat laatste, vermoed ik. Ik ben al blij als ik de Nibud-buffer op de spaarrekening heb staan ...

Alleenmoeder

Alleenmoeder

13-06-2020 om 07:14

Sparen?

Ik ben alleenouder (altijd geweest) en sinds een paar jaar werk ik fulltime, daarvóór 80%. Het lukt me sindsdien 300 per maand opzij te zetten.
Ik heb een behoorlijke baan, onderwijs, al 10 jaar bovenin schaal 11 en een stevige rechtspositie. Ik ben nu 58 en mijn eerste koopwoning had ik op mijn 43e. Mijn woonlasten komen overeen met sociale huur. Ik heb en appartement op een gewilde plek met een overwaarde van 2 ton, maar daar kan ik nu niks mee. Van de bank kan ik geen cent extra lenen voor een calamiteit bijvoorbeeld want ik ga binnen 10 jaar met pensioen en dan ziet je financiėle toekomst er heel anders uit dan wanneer je op je 40e in dezelfde situatie zit. De nieuwe 2ehands auto van 6500 euro is er nu, dus er kan nu misschien net een wasmachine vanaf als hij het begeeft. Voorlopig is er even geen buffer. Ik klaag niet, ik heb het best goed voor elkaar. Nu een latrelatie met samenwoonplannen. Hij zit in dezelfde financiėle situatie als ik dus de woonlasten worden op termijn gedeeld. Vanwege thuiswonende kinderen is het nu echt nog te vroeg. Of we gaan straks samen iets nieuws kopen of we gaan, voor het geval de huizenmarkt helemaal instort, samen in één van onze appartementen wonen.
Maar met twee inkomens zullen we zeker kunnen "sparen", of onze tzt uitwonende kinderen financieel kunnen ondersteunen, of met onze vier kinderen "een weekje naar Thailand" gaan, wat je ook wel eens hoort .
Hoe dan ook, voor mij wordt het straks een ongekende luxe om samen de woonlasten te delen en naar mijn maatstaven veel geld over te houden.
Leuk om het zo eens op te schrijven en te lezen van anderen. Het zijn dingen waar niet zoveel over gepraat wordt.

sparen

wij hebben beide een betaalrekening en een rekening waar we geld opstarten voor de vaste lasten, daarnaast hebben ieder canons kinderen een rekening waar wij iedere maand geld opstarten, waar wij weer kleding etc van kopen voor hun.

Hanny61

Hanny61

14-06-2020 om 20:32

Kinderen het huis uit

Wat ons financieel veel goed heeft gedaan, is dat onze kinderen niet meer thuis wonen en klaar zijn met hun studie. Ook wonen we al meer dan 25 jaar in ons huis en betalen we daar minder voor dan sociale huur.
Verder zijn we geen big spenders, gaan met ons zelfbouwcampertje op vakantie en eten zelden buiten de deur. Dan lukt het wel om goed te kunnen sparen. Eerlijkheidshalve moet ik erbij vertellen dat dit nog maar een klein jaar het geval is.

Lou

Lou

14-06-2020 om 23:07

Tweeverdieners

Florine, wij zijn niet gescheiden en werken inderdaad allebei. Hoewel ik niet zo veel werk heb op het moment (zzp). Maar we zijn ook al in de 50 en hebben "maar" één kind. Tien jaar geleden hadden we veel minder geld op de bank, twintig jaar geleden hadden we nóg weer veel minder, namelijk niets. We hebben het langzaam opgebouwd en geven gewoon niet zo veel uit.

ElenaH

ElenaH

15-06-2020 om 07:34

Hanny61

Rare vraag misschien, maar waar spaar je dan precies voor?

Dees

Dees

15-06-2020 om 07:50

Niet echt

Wij sparen bewust niet zo heel veel. We hebben een mooie reserve van 15.000 euro en een spaarplan die op mijn mans 65e uitbetaald (iets van 45.000 euro.

Verder sparen we niet echt we sparen door het jaar heen en geven dat vaak ook wel weer uit. We hebben er bewust voor gekozen zo te leven omdat we zagen dat veel mensen om ons heen spaarden voor later en toen later kwam er allemaal ellende over hen heen komt. Dan kun je maar beter mooie herinneren hebben in plaats van veel.geld op de bank waar je verder geen leuke dingen van kunt doen.

We geven het nu uit aan allerlei belevenissen. Spullen hechten we niet zoveel waarde aan en geven we weinig aan uit.

Hanny61

Hanny61

15-06-2020 om 08:27

Waar spaar ik voor

Op de spaarrekening staat al het geld dat we in een maand ‘over’ hebben. Afgelopen jaar gingen de wasmachine, droger en stofzuiger stuk. Die hebben we makkelijk kunnen vervangen. We hebben onze oprit opnieuw laten leggen. En we hebben zaterdag een nieuwe bank gekocht en gaan twee stoelen opnieuw laten bekleden.
Ik ben heel ernstig ziek geweest en in de periode dat ik in het ziekenhuis lag, hebben man en kinderen afgesproken dat we als gezin een mooie reis gaan maken, als ik de ziekte zou overleven. Dat is gelukt, gelukkig, en daar sparen we nu ook voor.
Maar, zoals gezegd, dit doen we nog maar een klein jaar, dus het geld klotst nog niet tegen de plinten op. En ik zal worden afgekeurd, dus we moeten even afwachten wat dat financieel betekend.

Flavia

Flavia

15-06-2020 om 08:36

Buffer en hypotheek

Ik heb een buffer staan van 6x mijn bruto maandsalaris. Voor het geval ik mijn baan kwijt zal raken. WW duurt even voor dat dat start en zal minder dan 70% zijn wegens te hoog dagsalaris. Mocht ik mijn baan kwijt raken heb ik even om mijn uitgavenpatroon aan te passen.

En ik los af op mijn hypotheek om mijn maandlasten naar beneden te brengen. Daardoor kon ik mijn nieuwe huis kopen.

De algemene spaarpot groeit en krimpt gedurende het jaar / jaren. Mooie reis, andere auto, net als Dees heb ik te vaak gezien dat sparen voor later sparen voor de erfenis blijkt te zijn. Ik wil er zelf ook van genieten, ik werk niet voor niets deeltijd, anders heb ik geen tijd om te genieten van de opbrengst van mijn werk. Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.
Volgend jaar wilden we de Trans-Mongolie-Expres doen, dat is een jaar uitgesteld. Omdat dat het examenjaar van dochter is kunnen we die reis misschien een week verlengen. Ook zal ik de komende jaren nog moeten reserveren voor groot onderhoud voor mijn huis, dat zit nu bij de vve maar zal ik nu weer zelf moeten doen. Er is nog genoeg te doen: dak isoleren / vernieuwen, gevel opnieuw voegen en impregneren, tuin renoveren, uitbouw van houtskelet naar steen ombouwen.

Guera

Guera

15-06-2020 om 08:38

Waarvoor?

Ik ben wel benieuwd waarvoor gespaard wordt. Die wasmachine zou hier desnoods van de lopende rekening kunnen. Dat hoor ik vaak als argument. Maar is het daarvoor?
Wij sparen iets van 500 per maand. Deels pensioengat, deels studie kinderen , deel spaar algemeen. Een gewone vakantie kan van het vakantie geld. Een mooie reis gaat van de spaar. En ik spaar voor het geval ik een keer een nieuwe keuken wil Dat soort grote dingen . Waar betalen jullie dat uit? Of hoog je dan hypotheek op? Gaat tegenwoordig ook niet heel makkelijk meer.....

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-06-2020 om 08:46

Hier

Wij hebben als basis op onze spaarrekening 20000 euro. Daar blijven we af, dat is voor grote toestanden. We hebben een huishoudrekening en een gewone lopende rekening, daar komt het salaris op. Daar staat altijd genoeg op om wasmachines, de schilder en nieuwe fietsen van te kopen. Van grote bedragen sparen komt nu weinig. Er blijft iedere maand gewoon een beetje over.

Wij vinden 20000 euro een mooie buffer.

Aurora

Aurora

15-06-2020 om 11:47

Veel

Wij hebben ongeveer een ton op de spaarrekening staan. Niet voor een speciaal doel. Deels van een erfenis maar het grootste deel zelf gespaard. We leven gewoon lekker maar in mijn optiek niet enorm luxe. Wel mooie vakanties en 2 leuke/mooie auto's voor de deur. Man heeft een met vlagen dure hobby, we hebben allemaal een goeie laptop en een mooie fiets, ik heb pas ook nog een elektrische aangeschaft. We betalen de studies van de kinderen zelf, ze hoeven dus niet te lenen (ze wonen thuis, als ze uit huis zouden gaan moeten we dat heroverwegen).
Het aflossingsvrije deel van de hypotheek is afgelost, dus we wonen in ons rijtjeshuis voor minder dan sociale huur. Volgend jaar willen we een ander huis kopen. Daar zal dan een flink deel van dat spaargeld ingaan denk ik zo.
Dus hoewel we er niet heel erg bewust mee bezig zijn, gaat het sparen toch wel lekker. Al is wat we per maand sparen de laatste jaren wel minder geworden omdat de kinderen meer kosten en we iets makkelijker zijn gaan leven (bijvoorbeeld die 2e auto, die er kwam omdat ik een baan kreeg waar ik niet meer naar toe kan fietsen. Mijn salaris is niet gestegen, maar ik had ook gewoon een goedkoop klein autootje kunnen kopen ipv een kekke cabrio). We zijn ons er wel heel erg bewust van dat we het heel erg goed hebben en dat dat lang niet voor iedereen geldt. We geven dus ook makkelijk uit voor een ander. Gelukkig staan we daar allebei hetzelfde in.

Het hebben van zo'n ruime spaarrekening geeft vooral veel rust. Door de coronacrisis heeft man al een paar maanden geen inkomsten en hij komt niet in aanmerking voor een regeling. Dat is vervelend, maar voor ons geen ramp. Hij verveelt zich wel intussen, dat is erger.

MoederVan3

MoederVan3

15-06-2020 om 14:05

50%

Wij sluizen standaard elke maand 50 % naar verschillende potjes. Al is het meer oormerken van geld. Wij zijn van nature erg zuinig en zo voorkomen dat geld dat we best uit kunnen geven stilletjes blijft staan (voor de erfgenamen). Sommige potjes zijn korte termijnpotjes, zoals het vakantiepotje, dat elk jaar gevuld en weer geleegd wordt (behalve dit jaar) en het belastingpotje. Andere potjes zijn gelegenheidspotjes om bijvoorbeeld te sparen voor een dure tandartsbehandeling, een auto, een nieuwe keuken. Daarnaast is er een vaste pot van 5000,- voor (niet zo) onverwachte uitgaven als een kapotte wasmachine, kapotte computer, nieuwe telefoon, grote beurt auto, eigen risico, etc. Als er wat uitgaat, vullen we hem de maand(en) er na weer aan tot 5000,-.
Momenteel sparen we overigens minder omdat man minder werk heeft. Als we over hebben besluiten we aan het eind van de maand of we het in het vakantiepotje of in 1 van de gelegenheidspotjes stoppen. Als er minder binnenkomt dan stoppen we het sparen in 1 van de luxe potjes tijdelijk.
Sommigen zullen dit een belachelijk complex systeem vinden, maar wij voelen ons er goed bij.

Asha

Asha

15-06-2020 om 14:24

Doel

Op dit moment sparen we vrij veel. Dat heeft niet echt een doel. Ik wil wel een minimaal bedrag aan spaargeld hebben voor het geval we inderdaad inkomstenverlies op moeten vangen of een keer een hele grote uitgave willen doen. Echter het bedrag wat we hebben zit daar boven, deels ook dankzij een erfenis. We zitten echter nu in een positie dat we gewoon meer binnen krijgen dan we uit willen geven. We bezuinigen niet maar we zijn tevreden met het huis wat we hebben, we maken normaal gesproken elk jaar wel een mooie reis plus kleine vakanties en er is genoeg geld voor etentjes, dagjes uit, theater bezoek en hobbies.

Ik heb ook wel periodes gehad dat alles wat binnenkwam er gelijk weer uitging en ik blij was het einde van de maand te halen. Het is heel fijn dat dit nu niet meer zo is.

De kinderen zullen wel duurder worden en het is fijn om als ze straks studeren een hogere bijdrage te kunnen leveren aan het onderhoud & ze te kunnen helpen met rijbewijs bijvoorbeeld.

We willen wel op een gegeven moment iets met een groot deel van het bedrag doen. Het kan zijn een ander huis (maar we zijn daarna nog niet over uit) of dat we een deel gaan investeren in iets (dat kan bijvoorbeeld een huis zijn om te verhuren.)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.