Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Euro

Euro

14-05-2010 om 23:14

Sparen, hoe en wanneer?

Door omstandigheden heb ik geen buffer (mag dat woord nog?), wel een schuld, maar gelukkig ook een redelijk inkomen. Ik ben van plan om naast de maandelijkse aflossing ook automatisch te sparen. Daarnaast wil ik dan elke maand nadat alle automatische overboekingen zijn gedaan (hypotheek, gwl, etc), het bedrag sparen dat uitkomt boven wat ik denk nodig te hebben totdat er weer wat wordt gestort (vt op de 15e). Is dat een handige manier? Hoe doen jullie dat? Ik wil niet structureel meer aflossen en dan minder sparen, maar ben wel van plan om bijvoorbeeld de helft van onverwachte meevallers voor aflossing te gebruiken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

ik weet niet of je kinderbijslag krijgt maar wellicht kan je dat 'missen' en het na storting op een spaarrekening boeken. Idem met vakantiegeld en 13e maand als je die krijgt. Bij elkaar zit je dan toch ook op een mooi bedrag per jaar zonder dat je reguliere maandelijkse inkomsten lager worden.

Wij hebben een aantal jaar eens flink de kam door allerlei uitgaven gehaald, dat leverde toch weer een paar honderd euro per maand op. Sportabo, goedkopere autoverzekering, ander belpakket. Dan zit je wat avonden dingen uit te zoeken maar dat levert dan toch weer ruimte op.

Euro

Euro

15-05-2010 om 19:22

Reacties

Dank voor de reacties. Ik had verwacht dat mijn vraag een publiekstrekker zou zijn, maar wellicht is het onderwerp wat uitgekauwd. Over de kinderbijslag. Die is in mijn begroting gereserveerd als kledingbudget, maar met het voornemen ook te restsparen komt wat over is toch op de spaarrekening terecht. Zo ook de 13e maand en vakantiegeld, hoewel ik voor dat laatste al een bestemming heb. Hebben jullie verschillende spaarrekeningen voor lange (buffer) en korte duur?

En wij

bij ons staat sparen in het wereldberoemde schema van Claudia onder het kopje vaste lasten.
zodra de salarissen binnen zijn gaat daar automatisch een vast bedrag van af .
als ik wacht tot er misschien wat over blijft aan het eind van de maand ,dan spaar ik veel minder heb ik gemerkt.

ook kinderbijslag en de winstuitkering en het vakantiegeld gaat naar de spaarrekening.

gulden

gulden

15-05-2010 om 20:36

Ik ken het

ik spaar ook veel te weinig.10% van ons inkomen? Dat gaat nu nog naar aflossing van leningen.dus dat nog extra apart zetten zit er niet in.

Gulden

Lenen is sparen met terugwerkende kracht(alleen is het veel duurder).

Euro

Euro

15-05-2010 om 23:09

Percentages

Ik had mijn spaarbedrag en aflossing bepaald aan de hand van mijn begroting, maar zowel mijn spaarbedrag als de aflossing is 10% van mijn inkomen excl. vt en toeslagen. Qua percentages heb ik het dus precies goed gedaan. Of het in de praktijk allemaal gaat passen moet ik nog ervaren. Ik ben alleen nog op zoek naar een handige manier om de kasstromen in kaart te brengen. Qua inkomen/uitgaven in totaal klopt het volgens mij wel, maar mijn vaste lasten zijn bijna net zo hoog als mijn salaris (en de vt + toeslagen ook, maar die komen pas halverwege de maand).

Claudia B

Claudia B

16-05-2010 om 08:35

Hier ook

als vaste lasten per maand. Automatisch wordt het spaargeld elke maand overgeschreven naar de spaarrekening.
Wij hebben ook 2 spaarrekening, 1 voor korte termijn en 1 voor lange termijn (was de auto die we pas hebben aangeschaft).
In het begin zal het best even wennen zijn dat spaargeld weg te zetten en red je het dan wel. Wij hebben ook wel eens geld teruggestort omdat we het net niet gingen redden, maar hoelanger je spaart hoe makkelijker het gaat, hoe handiger je weet om te gaan met je budget eigenlijk.

amk

amk

16-05-2010 om 11:28

Idd vaste last

maar het versneld aflossen van de schulden wordt nog wel altijd aangeraden omdat geld lenen geld kost. Dus betaal je dan uiteindelijk minder.

Zelf spaar ik vast idd rond de 10% van mijn inkomen, maar aan het eind van de maand blijkt vaak dat ik 1/3e van mijn inkomen weg gezet heb. Ik heb bepaalde perioden dat ik echt geld uitgeef als water en perioden dat ik nauwelijks geld uit geef.

amk

amk

16-05-2010 om 19:47

Het blijft niet staan he

die 1/3e. ja een maand of 3 en dan is het ook weer nodig omdat ik me te buiten ga aan jurkjes of zo.
Maar als je een relatief ruim inkomen hebt, met een zeer bescheiden leefstijl is het natuurlijk makkelijker om geld over te houden want een brood kost voor iedereen hetzelfde.

Die 10% is wel lange termijn planning en daar kom ik dan ook niet aan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.