Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Cadeautje

Cadeautje

09-10-2011 om 15:23

Sparen lukt even niet

De afgelopen twee maanden heb ik nogal wat grote uitgaven gehad. Geen onverwachte uitgaven (jaarlijkse contributie, schoolkosten e.d.) maar ik had verwacht dat ze wel in de reguliere uitgaven zouden passen wat helaas niet is gelukt. Daardoor heb ik twee maanden mijn spaarbedrag weer terug moeten boeken naar mijn privérekening (800 euro). Dat zit me eigenlijk niet lekker, maar om het weer in te lopen moet ik wel zuiniger aan gaan doen. Hoe zouden jullie het oplossen? Of zou je niet wakker liggen van twee maanden niet/minder sparen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Inderdaad

als ik een flinke spaarrekening heb dan zou ik er niet wakker van liggen. maar als ik nog geen 1000 euro heb staan ja dan zou ik me wel zorgen maken.
ik weet dat bij mij de maanden februari/maart/april wat duurder zijn dan gemiddeld. maar de rest van het jaar spaar ik genoeg, en dan lig ik niet wakker. als het structureel niet gaat lukken, dan wordt het minder.

mopperkont

mopperkont

09-10-2011 om 18:56

Ben je al heel zuinig?

Wanneer je al heel zuinig leeft zou het met zorgen baren, anders is het een mooi moment om de uitgaven eens door te nemen en te kijken waar er bezuinigd kan worden of hoe je meer geld zou kunnen verdienen.

Cadeautje

Cadeautje

09-10-2011 om 21:34

Niet zoveel

Er staat momenteel niet zo heel veel op mijn spaarrekening (7000 euro, waarvan ik 3000 binnenkort moet gebruiken) dus ik vind het wel belangrijk om te sparen. Dat wordt lastiger omdat mijn uitgaven hoger worden door groter wordende kinderen en natuurlijk ook de reguliere koopkrachtdaling. Ik vind dat wel frustrerend. Mijn inkomen stijgt ieder jaar nog wel een beetje, maar de lasten net iets meer.

Eeeeehhhhhhh

Sorry, maar ik zou willen dat ik in jouw situatie zat! 7000 euro spaargeld en dan je zorgen maken om 800 euro? (Blijkbaar spaar je 400 euro per maand????)
Hier heb ik nu een krappe 300 euro op de spaarrekening, per 1 oktober zit ik zonder werk én ik moet bijna 200 euro per maand aan de belastingdienst terug betalen.
Als ik van 50 euro per week rondkom qua eten en drinken (en overige variabele kosten) red ik het nét.

Gr. Poezie.

Astrid

Astrid

10-10-2011 om 10:04

Wat spaar jij veel

Ik vind dat je al een giga bedrag op je spaarrekening hebt. Dat lukt hier zelden. Ik spaar 100,00 per maand en dat vind ik al knap. Mijn man het zelfde bedrag. Hier dus vrij kleine bedragen op de spaarrekening. We halen het er ook constant er af. Nu net weer een schuur moeten betalen van 10.000 van mijn spaarrekening en nu is mijn spaarrekening weer 0. Moet weer helemaal opnieuw beginnen. Dat is best balen. Ik vind 400,00 per maand sparen knap. Zelfs mijn man met boven modaal krijgt dat niet voor elkaar. Veel te veel vaste lasten hier.

koentje

koentje

10-10-2011 om 10:11

Allemachtig

volgens mij heb jij een luxe-probleem!

Cadeautje

Cadeautje

10-10-2011 om 10:21

Noodzaak (soort van)

Die 400 euro is verdeeld in een gedeelte als buffer, 150 euro per maand, en een gedeelte voor grote uitgaven zoals een andere auto/nieuwe keuken op termijn. Het staat op dezelfde rekening maar in mijn hoofd weet ik wel welk bedrag waarbij hoort. De buffer is nog niet groot genoeg naar mijn wens want als de CV-ketel stuk zou gaan, moet ik ook mijn grootonderhoudpot aanspreken. Het sparen is heel lang goed gegaan maar de laatste maanden is het iedere keer wel wat, waardoor het niet lukt.

Guinevere

Guinevere

10-10-2011 om 10:34

Tjee

Tjee, wat flauw, sorry hoor. Ik vind het niet zo leuk om Cadeautje's spaarsaldo met je eigen situatie te vergelijken en het dan als "luxe probleem" af te doen. Het gaat erom dat Cadeautje vind dat ze eigenlijk een ruimere b%ffer zou moeten hebben, niet over je eigen b%ffer (excusez le mot).
Wel sluit ik me erbij aan dat ik me niet te druk zou maken over een korte tijd niet kunnen sparen. In principe gaat bij mij wat ik per maand "over" heb daarna naar de spaarrekening, niet per definitie een vast bedrag. Je uitgavenpatroon onder de loupe nemen om in de toekomst wel door te kunnen gaan met sparen lijkt me een goed idee.

haasje

haasje

10-10-2011 om 11:00

Inderdaad, wat guinevere zegt

Zonder alle details te weten: inkomen, vaste lasten, gezinsgrootte kan je toch nooit zeggen of iemand veel of weinig spaart? Ook zaken als het type contract, of je nog wilt verhuizen, de behoeftes van de kinderen spelen een rol.

Als je bijvoorbeeld erg tijdelijk werk hebt, uitzend of jaarcontract, dan zul je meer moeten sparen dan als je een vaste baan hebt. Toen ik zo werkte verdiende ik 800 euro per maand, mijn man 2000, en zetten we algauw 800 of 1000 per maand opzij (hielden we 400 euro over na vaste lasten voor eten, kleren, vermaak enz.). Nu ik 1600 verdien en mijn man nog steeds 2000 sparen we veel minder, misschien 600 per maand, omdat we zekerdere banen hebben.

En Cadeautje, terug naar jouw vraag: het hangt van heel veel dingen af of je die 800 wilt inlopen. Wat Guinevere zegt is het belangrijkste, heb je een goed overzicht over je uitgaven en spaardoelen? Daar zou het van af moeten hangen. Als jij ergens naar toe wilt en je hebt die 800 er echt voor nodig dan zou ik extra zuinig doen. Anders (waarschijnlijk) niet.

krin

krin

10-10-2011 om 11:05

Het zou kunnen

dat je reguliere uitgaven ongemerkt zijn gestegen. Dan kun je besluiten om nu even pas op de plaats te maken en zodra het kan weer die 800 opzij te zetten, of je legt de lat iets lager en zet het maandelijkse spaarbedrag op 600 of 700. Dan blijf je toch sparen, wat prettig is voor je gemoedsrust, en de kans dat je moet terugboeken, wat niet prettig is voor je gemoedsrust, wordt kleiner.
Dit natuurlijk nadat je eerst hebt uitgezocht of je inderdaad meer bent gaan uitgeven, en wat je daaraan kunt en wilt doen.

Chippie

Chippie

10-10-2011 om 12:43

Goed moment...

Als je precies weet waarom je deze maand niet kunt sparen, bv grote uitgave, dan zou ik er niet mee zitten.

Ik merk wel dat wij hier ongemerkt steeds meer zijn gaan uitgeven. En dat zit mij niet altijd lekker. Onze buffer is goed gevuld en we lieten het sparen meer los. Waar we eerst structureel spaarden (meer dan die 400 euro per maand wat ik helemaal niet gek veel vindt als je je realiseert dat je geld nodig hebt voor bv nieuwe auto, onderhoud, meubels, etc) sparen we nu wat er over is. En nu blijkt dat het geld 'verdampt', we sparen dus veel minder. Dus ja, ook voor ons zou het goed zijn om te kijken waar het geld blijft. Ik zou me dus niet direct zorgen maken om een keer niet sparen maar wel even kijken hoe het komt.

September en oktober zijn hier bv dure maanden: winterjassen (een hele mooie, warme maar dure jas voor mezelf), 3 paar kinderschoenen plus nog wat voor onszelf, wintergarderobe, tennisles plus contributie, voetbalcontributie, 2 x half jaar muziekles, aanbetaling vakantie,.... December is daarbij vergeleken een koopje!

Cadeautje

Cadeautje

10-10-2011 om 13:09

15%

Mijn spaarbedrag is ongeveer 15% van mijn inkomen. Dat lijkt veel maar omdat ik na mijn scheiding met 0 ben begonnen moet ik een b&*fer opbouwen.

Wakker liggen

"Hoe zouden jullie het oplossen? Of zou je niet wakker liggen van twee maanden niet/minder sparen?"
Oplossing: uitgaven en inkomsten op een rijtje zetten en kijken waar het aan heeft gelegen (en dat veranderen)
Wakker liggen: met 7000 euro op de spaarrekening?! NEE!

Gr. Poezie.

Belle Époque

Belle Époque

10-10-2011 om 15:37

Cadeautje

Je zegt dat je na je scheiding met 0 moest beginnen. Inmiddels heb je een heel mooie buffer opgebouwd.
Er spelen meerdere dingen. Je zou zoals velen al zeggen, eens moeten nagaan wat er binnen komt en wat er uit gaat. Kijken of je hier en daar wat aan kan passen.
Maar ik herken heel erg de schrik en het wakker liggen als het even niet volgens plan gaat, nadat je gescheiden bent. Ik heb altijd enorm zuinig geleefd met een zeer laag inkomen en, godzijdank, een spaarbedrag. Het lukt me al langere tijd om dit spaarbedrag op een bepaald niveau te houden, ondanks mijn lage inkomen (gelukkig is 2011 voor mij het jaar van de meevallers dankzij wat belastingcorrecties). Maar toen ik vorig jaar een beetje onder die grens zakte, ben ik echt bang geweest. Gecombineerd met tegenslag op de arbeidsmarkt heeft dit me behoorlijk van slag gemaakt, tot ik me realiseerde: mens, je hebt een leuke buffer, je hebt nog inkomen al is het laag, je hebt zelfs nog ruimte om te snijden als het moet (helaas zal dat de komende jaren ook moeten gebeuren omdat de bezuinigingen ons aan alle kanten om de oren gaan slaan, maar dat is een ander onderwerp).

Het is die angst omdat je ooit niks hebt gehad in jouw geval, en om alles te verliezen in mijn geval, die meespeelt in de slapeloze nachten.

Het lijkt op papier heel luxe, zo'n buffer, en dat is het ook. Maar als je de bodem van de put kent en/of als je een zwaard van Damocles in zicht hebt, is het een heel benauwde "luxe".

Aan ons de taak om eens goed na te kijken of die angst reëel is, of de wereld echt instort als we een keertje niet kunnen sparen (of in mijn geval: even aan de buffer moeten knagen), kortom, cognitief denken is héél nuttig in dit geval, denk ik...!

En hoe dat in de toekomst moet, met grote kinderen, stijgende kosten wegens bezuinigingen en niet al te rooskleurige vooruitzichten in arbeidsland? Ik heb geleerd dat naast me neer te leggen en mijn kop in het zand te steken. Maar dat is niet makkelijk...

madelief

madelief

10-10-2011 om 17:03

Ik vind het een keurig spaarpotje hoor

niet wakker liggen, ben je mal. Er komen nog een paar rare maanden en in januari ga je er weer serieus tegenaan met je spaarvarken!

haasje

haasje

10-10-2011 om 20:14

Tegenvaller of meevaller

Hoe zit het met je totaal Cadeautje, herken je die angst die Joyeux beschrijft of heb je in alle redelijkheid ook weleens een meevaller? Dat maakt ook nog uit natuurlijk. Als het gewoon wisselend is is dat nog minder 'erg' dan als je alleen maar opeens grote tegenvallers hebt.
Dan is het meer een kwestie van jezelf voorhouden dat er ook weer meevallers zullen komen. Of denk je dat die nooit komen?

Herkenbaar hoor!

Wij hebben het financieel prima, maar - zoals dat zo vaak gaat - zijn daar ook steeds meer naar gaan leven. Dus 2 jaar geleden groter huis, duurdere auto's etc. Allebei een goede baan dus niks aan de hand.
In vorige huis (oud huis) hadden we altijd een aardige pot achter de hand voor te verwachten onderhoud. Idd. een CV-ketel is een heel flinke uitgave, maar er was ook sprake van de dakgoten (met de buren, maar we zijn vlak daarvoor verhuisd), op termijn een nieuwe dakkapel etc. Nu in nieuwbouwwoning, en het hele potje is daar in gaan zitten.
Ik werd ook wel onrustig van het feit dat we dus weer opnieuw moesten beginnen. Gelukkig hebben we begin dit jaar onze hypotheek heel gunstig over kunnen sluiten wat ruim 13.000 euro op leverde.
Enorm bedrag? Ja, zeker. Maar ik heb ooit eens ergens een programma gezien dat aangaf dat je - om financieel zorgeloos te kunnen slapen, zeg maar - een buffer zou moeten hebben van 9 maanden vaste lasten. Dat halen we hiermee niet. Ook sparen we allebei zelf iedere maand een bedrag om op termijn de auto te kunnen vervangen; dat betalen we cash want we willen verder geen leningen aangaan. Behalve de hypotheek dus.
Daarnaast zijn we allebei 50+ (man al bijna 60) en komt pensioen in zicht.. wat toch ook wel wat minder riant is dan huidige inkomen. Tel daarbij op een kind wat over een paar jaar (naar alle waarschijnlijkheid) gaat studeren.. en dat potje is ineens niet meer zo riant.

Begrijp me niet verkeerd, we klagen niet hoor! We hebben geen geldzorgen. En ja, ik weet hoe dat was. Voor ik mijn huidige man ontmoette was ik jarenlang alleen met oudste dochter. En omdat ik het belangrijk vond om zelf voor mijn inkomen te zorgen en geen beroep te doen op een uitkering of bijstand, heb ik jarenlang me suf gewerkt in combinatie met de zorg voor mijn kind. Een raar geluidje (uit mijn oude auto) was genoeg voor een nacht wakker liggen want er zat geen enkele rek in mijn inkomen. Ik waardeer dus enorm dat we het nu zo goed hebben, maar ook ik wil graag een (liefst zo groot mogelijke) buffer hebben.

Kortom, cadeautje (leuke nick, speciaal voor dit topic?), ik snap het heel goed. Ook ik zou zeggen, doe wat je nu kunt doen qua sparen, en pak het straks weer op. Alleen al het feit dat je je zoveel zorgen maakt geeft voor mij aan dat je bewust met je geld omgaat. Wel zou ik als ik jou was willen weten waarom deze uitgaven zo buiten het 'normale' patroon vielen, zodat je een volgende keer zo'n 'verrassing' kunt voorkomen.
Man en ik hebben overigens alle uitgaven (en ook posten 'onvoorzien') in een spreadsheet die we regelmatig bijwerken. Heel prettig, geeft echt inzicht in waar je geld heen gaat want het kan idd 'verdampen' zoals een van de schrijfsters hierboven al zegt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.