Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

koentje

koentje

25-01-2011 om 14:13

Stagiaire problemen

Oei, oei, ik heb een stagiaire op mijn werk die ik veel feedback heb gegeven en uiteindelijk onvoldoende moet gaan beoordelen en nu zit zij mij vreselijk zwart te maken! Ze heeft een gigantische mail naar mijn leidinggevende geschreven waarin zij allerlei dingen aanhaalt waardoor ik een slechte begeleider zou zijn. Ook collega's van mij hebben gezien dat zij niet zo goed functioneert maar in mindere mate dan ik. Ik heb mij er natuurlijk veel meer in verdiept. En waarschijnlijk is het zo dat zij ontspannener is als ik er niet ben, want ze voelt natuurlijk ook dat ik meer op haar let en het klikt niet echt.Mijn leidinggevenden weten ook wel beter en heb ik goed op de hoogte gehaouden, want het ging vanaf het begin niet goed. Maar toch vind ik dit heel moeilijk; merk ik dat het me te veel bezig houdt in mijn vrije tijd en word ik er onzeker van. Ze heeft nu gevraagd om een andere begeleider maar ik voel me zo door haar beledigt en onheus bejegent dat ik zelfs niet aan moet denken samen te moeten werken met haar.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

25-01-2011 om 14:25

Nou

"Ze heeft nu gevraagd om een andere begeleider maar ik voel me zo door haar beledigt en onheus bejegent dat ik zelfs niet aan moet denken samen te moeten werken met haar."

je zegt zelf dat het niet klikt. Dus lekker aan iemand anders overhevelen, en zelf je weer in je eigen taken storten. Je moet je er echt niet zo druk over maken hoor. Bekijk het zo, jij hebt al een baan, zij moet zichzelf nog bewijzen. Met modder gooien is makkelijk, maar wordt echt door de meeste leidinggevenden niet gewaardeerd hoor.

jippa

jippa

25-01-2011 om 15:30

Mijn 3 centen

Elke werkomgeving is anders, maar vanuit mijn eigen ervaring heb ik de volgende gedachten bij jouw posting:

1) Voor nu is een andere begeleider een goed plan, soms klikt het echt niet. Als ze bij een ander ook problemen geeft is duidelijk dat het bij haar ligt en niet bij jullie combi.

2) Dat het je bezighoudt is niet gek. Je bent er zelf ook als persoon bij betrokken. Probeer het echter binnen de perken te houden en ga je geen dingen aantrekken waarvan je weet dat ze niet terecht zijn. Als je blijft twijfelen kun je er ook eens met een collega over praten, dat is geen schande.

3) Als je zelf ook na een tijdje nog oprecht twijfelt of je haar goed hebt begeleid kun je eens kijken of je op dat gebied wat kunt bijleren (cursus, intervisie of wat dan ook). Maar dan even los van deze dame.

Tot slot zou je nog kunnen overwegen tot een slotgesprek met haar waarin jullie beiden kunnen aangeven wat er niet goed liep, maar dat hangt wel erg van de situatie af. En van de vraag of je nog zin hebt daar tijd en energie in te steken.

Sterkte ermee

Begeleiding vanuit school

Ik heb zowel ervaring met het begeleiden van stagiaires binnen een bedrijf als vanuit de kant van de school (heb jaren als HBO docent gewerkt). Heb je al eens contact gehad met haar stagebegeleider vanuit school? Ik heb ooit eens een briesende dame aan de telefoon gehad die de stagiaire die bij haar bedrijf stage liep ontzettend zat was. Ik herkende precies wat ze beschreef, de betreffende studente was behoorlijk eigenwijs. Ik kende haar echter ook als onzeker, zichzelf overschreeuwend en faalangstig. Ik heb de briesende dame haar verhaal laten doen en heb vervolgens met de huilende stagiaire (mijn studente) gesproken. Daarna was de lucht behoorlijk geklaard. De studente heeft de resterende tijd haar stinkende best gedaan om goed te luisteren en de briesende dame kon dat wel waarderen. Waar ik mijn studenten altijd voor waarschuwde is dat ze NOOIT kwaad mochten spreken over hun begeleiding binnen het bedrijf. Al was het alleen maar om hun eigen glazen voor de toekomst niet in te gooien. Wie kwaad spreekt wordt nooit voor vast aangenomen. Ik heb overigens ook wel studenten weggestuurd zien worden bij stageadressen. Meestal terecht en vanwege een te groot ego.
Waag er eens een telefoontje aan naar de docent-begeleider en vertel waar je tegenaan loopt. Een stage is een leerproces. Zo'n student moet later toch ook kunnen omgaan met een baas. Erg gemakkelijk om meteen om een nieuwe begeleider te vragen, zo werkt het 'in het echt' ook niet.

Dat dacht ik ook al

Ik dacht hetzelfde als pelle!
Twijfel je werkelijk nog aan jezelf? Je hebt ja vreselijk je best gedaan toch??? En echt alles geprobeerd! En was (zo herinner ik me) erg begripvol......
Hup naar die stagebegeleidster van school en hup naar je leidinggevende. Je hebt genoeg je best gedaan. En om het er nu op te gooien dat het niet klikt vind ik nogal kort door de bocht.
groeten albana

koentje

koentje

26-01-2011 om 13:45

Inderdaad

dit is de stagiaire die haar moeder en zus meenam en die ik verteld heb dat dit eenmalig was en dat gaat goed... En die toch stiekem medicatie gaf terwijl ik gezegd had dat het niet mocht...
Ik bewonder jullie geheugen, Pelle en Albana!
Maar de stagiaire gaat echt slecht op het werk. Dus heb ik haar veel feedback gegeven en een gesprek gehad met haar en haar SLB docente. Waarin ik aangaf dat het niet goed gaat. Het was duidelijk dat ze toen al veel boosheid af probeerde te wentelen op mij. En daarna heeft ze dus een mail gestuurd naar mijn leidinggevende waarin zij op me afgeeft. Ik hoop dat zij korte metten met haar maakt.
De slb docente heeft mij later teruggebeld en benoemd dat ik het me niet persoonlijk moet aantrekken, dat het probleem bij haar legt. Maar de mail die nu bij mijn leidinggevende ligt, is vermoedelijk niet naar de docent gegaan. Die zal het daar ook niet mee eens zijn...

Het is ook eerlijk gezegd iets van mij, dat ik de neiging heb snel onzeker te worden. Terwijl ik heel goed kan beredeneren wat hier mis gaat. Ik trek het me aan, of ik wil of niet...

Tuurlijk

Trek je het je aan! Dat is volkomen logisch...ik heb ooit (is al zeker 10 jaar terug) een stagaire een onvoldoende gegeven en die was niet eens boos,ze was het er wel mee eens en soms zie ik die wel lopen. Ze loopt nu post...en ik herinner me het nog als de dag van gisteren.
Het is gewoonweg een best ingrijpende beslissing in het leven van zo'n jong meisje en dat realiseer ik en jij ons goed.
En daar heb je 'last' van,tuurlijk,volkomen logisch.
Maar om hierdoor in jouw eigen functioneren onzeker te worden en het nu te wijten aan 'geen klik' hebben is écht niet nodig.
Het is namelijk niet joúw functioneren dat ter discussie staat en ook helemaal niet jouw begeleiden van die stagaire....Jij bént al afgestudeerd. Je hébt al een baan en hebt je daar allang 'bewezen'. Je begeleid stagaires en niet voor de eerste keer. En hebt dat altijd naar tevredenheid gedaan. Jij hoéft niks te bewijzen of 'waar te maken'.
Alleen zij moet dat. Zíj is namelijk de stagaire...en is nog ongediplomeerd en heeft nog geen (vaste) baan, nog nooit zelfstandig gefunctioneerd en laat staan zelf al iemand begeleid...Nog totaal geen werkervaring en ook geen levenservaring.
Dat ze nu een boze mail stuurt aan jouw leidinggevende zal álleen háár slechte functioneren bevestigen en dat ze de smoes "geen klik" hierbij gebruikt geeft al wel aan dat enig zelfinzicht haar totaal ontbreekt.
Breek je hoofd er niet meer over koentje.
Bel je leidinggevende en vertel je verhaal...zeg dat het je dwars zit. Dáár ís die leidinggevende namelijk voor.
En die begrijpt dat heus wel. En het zal je opluchten en geruststellen. Ik denk dat jij die geruststelling ook gewoonweg nodig hebt. En ik denk dat jouw leidinggevende dat óók weet. Dat zegt trouwens niets over je werkkwaliteiten. Iedereen is wel eens wat in z'n cariérre zo tegengekomen wat onzekerheid oproept of twijfels. Dat is doodnormaal. En daarom hebben we ook allemaal leidingevenden,zelfs de leidingegevenden zelf.
groeten albana

koentje

koentje

28-01-2011 om 13:06

Bedsankt

voor de reacties. De stagiaire is nu weg gestuurd. Voor mij toch wel een gevoel van erkenning. Ze heeft haar eigen glazen ingegooid: had ze nu een onvoldoende geaccepteerd en wil getoond om eraan te werken dan had ze nog een kans gehad. Nu dus niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.