Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Pelle

Pelle

16-06-2011 om 09:30

Stel: je koopt een huis cash

Een familielid heeft een kennis die laatst een huis cash heeft gekocht (gewoon genoeg gespaard en goedkoop huis). Ik dacht dat dat financieel toch ergens niet slim is maar is dat zo? Hoe zit dat nu precies? Ik had namelijk wel eens gehoord dat als je een miljoen wint je niet met dat geld cash een huis moet kopen maar misschien bedoelden ze wat anders?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hra vermoedelijk

Het zal wel weer de fixatie op de hypotheekrenteaftrek zijn geweest, het idee dat het voordeliger is een huis met geleend geld te kopen om dan maximaal van de renteaftrek te profiteren en ondertussen dat miljoen voordelig te beleggen.

Dat gaat uit van een hoge HRA (alleen met een hoog inkomen) en van goede beleggingsresultaten. Tja.

Groeten,

Temet

Heb ik ook gedaan

Ik heb mijn huidige huis ook gewoon helemaal betaald. Dat 'niet slim' heeft denk ik betrekking op de situatie dat je het geld elders kunt beleggen waar het een hoger rendement haalt dan de netto kosten van de hypotheekrente.
Met die gedachte zijn de beleggingshypotheken aangegaan. Per saldo blijkt dat toch niet zo gunstig.
Bovendien: omdat de hypotheekregels al zijn aangepast (maximaal 30 jaar aftrek bijvoorbeeld), gelden die argumenten niet voor mensen die al (bijna) aan die 30 jaar zitten.
Voor het overige hangt het af van de overige beleggingsmogelijkheden en die zijn ook al niet geweldig.
Groet,
Miriam Lavell

Elisabeth B.

Elisabeth B.

16-06-2011 om 10:01

Eigenwoningforfait

Als je geen hypotheek (meer) hebt heb je geen hypotheekrenteaftrek over je inkomstenbelasting maar daar staat een ander fiscaal voordeel tegenover. Het eigenwoningforfait is het bedrag dat je bij je inkomen moet tellen als je een eigen woning hebt. Als je een positief saldo van het eigenwoningforfait minus de aftrekbare kosten voor je woning (waaronder de rente) hebt, hoef je dat niet aan te geven bij de belastingaangifte. Scheelt dus in je inkomstenbelasting.

Tuurlijk is dat beter

Er vergeten veel mensen dat die rente wel eerste betaald moet worden en dán pas kan je zoveel procent van wát je betaald hebt af trekken van de belastingen........
Het grootste gedeelte van je rente betaal je nog altijd zelf. Helemaal zelf. En dat is méér dan je ervoor krijgt op de bank. Je kan je geld dus beter van de bank halen en je woning ermee afbetalen.
Is vrij simpel volgens mij.
In de jaren 90 kregen wij een erfenis (moeder) van dat geld wilden we een gedeelte aflossen van onze hypotheek en een stukje investeren in ons huis (nieuwe c.v. ketel, schilderen etc.).
Nou wij hebben moeten praten als brugman om de bankmeneer te overreden en toen we het eindelijk voor elkaar hadden (we bleven bij ons standpunt) bekeek de hele bank ons hoofdschuddend dat wij zo dom,dom,dom waren.
Nou ik ben blij dat wij zo dom waren, het heeft ons héél veel meer opgeleverd dan welke beleggingsrekening dan ook.
En daarom wonen wij nu ook zo goedkoop (helft afbetaald).
groeten albana

Chippie

Chippie

16-06-2011 om 22:54

Pelle

Kijk even hier boven. Het ligt gewoon aan een aantal factoren: hypotheekrente, rente op banktegoed. Hier 3,9% rente, 50% aftrek = 2% netto rente. Een deel van ons spaargeld hebben we weggezet tegen 5,25%, daar gaat 1,2% vermogensrendementsheffing vanaf = 4%. Voordeel is 2% om bedrag te laten staan. Met de huidige spaarrente op een gewone spaarrekening ben je beter af door af te lossen. Maar dat kan over twee jaar weer anders zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.