Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bianca

Bianca

07-09-2010 om 18:57

Stel...ontslag in proeftijd

Mijn contract bij mijn huidige werkgever loopt over 4 maanden af, ik heb hier 3 jaar gewerkt. Ik heb al te horen gekregen dat dit om bedrijfseconomische redenen niet wordt verlengd.

Ik kan nu een baan krijgen in een totaal andere sector en met het oog op mijn komende werkloosheid klinkt dat heel aantrekkelijk.

Maar stel dat ik niet door mijn proeftijd kom en bv. na een week bekend wordt dat dit helemaal niets voor mij is en de werkgever wil niet met mij verder. Heb ik dan mijn recht op ww verspild omdat ik zelf ontslag heb genomen bij werkgever 1?

Bianca

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

07-09-2010 om 20:20

Een lastige

die echt niet zo 1,2,3, beantwoord kan worden...ze zouden kunnen zeggen, je had nog 4 maanden salaris kunnen hebben bij deze werkgever, dat wist je zeker. aan de andere kant, je wéét al dat het na die 4 maanden ophoudt en nu heb je de kans op iets anders...ik zou deze toch voorleggen aan de WW zelf als ik jou was. 0900 9294

Bianca en nasha

Nasha, geven ze dan een duidelijk antwoord bij dat KCC? waar je je zonodig ook op beroepen kunt? Daar hoor ik van op.

Ik zou trouwens denken dat als zeker is dat die oude baan hoe dan ook stopt, en als het de bedoeling is dat die nieuwe baan een vast contract (of bijvoorbeeld een jaarcontract)is, dat je dan juist reuze verstandig bezig bent om al over te stappen. je moet immers, zo vindt ook UWV, al solliciteren zodra je weet dat je werkloos gaat worden. Je kan misschien de start van het nieuwe dienstverband nog even opschuiven, maar als dat niet kan zou ik de overstap doen, wel zou ik aan de oude werkgever een bevestiging op schrift vragen dat je aanstelling om bedrijfseconomische redenen niet zal worden verlengd.

Het zou toch te gek zijn als UWV het verwijtbaar vindt dat je vlak voor het einde van je dienstverband overstapt naar wat een vast dienstverband zou kunnen worden. Had je dan niks moeten doen met het risico dat je nog maandenlang WW zou trekken? Lijkt me ook niet de bedoeling.

Groeten,

Temet

Nasha 1st

Nasha 1st

07-09-2010 om 22:39

Soms

tref je iemand die het wel zegt ja... Ik weet het Temet, het is niet je van het (al denken ze daar zelf heeeeeeeel anders over), maar het is een lastig dilemma in dit geval, en alleen de afdeling WW zal er definitief iets over kunnen zeggen....Al ben ik het wel met jou eens....

Regels ww

Je bouwt ww-recht op met het aantal jaren dat je gewerkt hebt, ongeacht bij welke werkgever. Dus... als je in je proeftijd wordt ontslagen, krijg je gewoon ww. Kijk anders even wij www.uwv.nl

Nasha 1st

Nasha 1st

09-09-2010 om 20:57

Krijg je gewoon ww?

Nou, er wordt toch echt wel gekeken naar verwijtbare werkloosheid....en als ze je verwijtbaar achten krijg je echt niet gewoon ww!

Nasha 1st

Nasha 1st

10-09-2010 om 21:30

Zelf ontslag nemen

kán gezien worden als verwijtbaar werkloos, of dat hier het geval is, is te betwijfelen inderdaad, omdat Bianca weet dat ze straks helemaal werkloos gaat worden....maar het kán wel....

jula

jula

10-09-2010 om 22:06

Zelf ontslag nemen

Wat ik heb onthouden van mijn stukje opleiding over de WW is dat het afhangt van het contract wat je bij je nieuwe werkgever krijgt aangeboden. Dus stel dat je een vast contract hebt, maar bij een nieuwe werkgever een jaarcontract kan krijgen. Dan zou je gewoon ww krijgen als je je proeftijd niet doorkomt. Als je maar een drie maanden contract krijgt of een bijv een uitzendbaan, dan ben je verwijtbaar werkeloos als je je proeftijd niet doorkomt.
Maar goed ik werk niet bij de WW afd van het UWV, dus ik zou het daar navragen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.