Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Clarisse

Clarisse

30-10-2009 om 12:36

Stichting

Heeft iemand wat meer kennis over de werkwijze binnen een stichting?

Stel ik ben het bestuur (als enige persoon, dat is mogelijk) van een stichting en factureer als stichting aan mijn klanten voor de uitgevoerde werkzaamheden. Ik heb mensen in loondienst of als freelancer die ik uit de stichting uitbetaal.
Buiten het feit dat ik het bestuur van de stichting ben, wil ik zelf ook werkzaam zijn voor de stichting, in loondienst of als freelancer voor het werk waarvoor de stichting is opgezet. Kan dat? Of mag je alleen maar bestuurder zijn (evt. daarvoor betaald krijgen door de stichting) en niet ook werknemer bij de stichting?

Wie weet het?

Clarisse

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

30-10-2009 om 16:57

Helaas

Een bestuurder van een stichting mag nooit tegelijkertijd werken bij of voor deze stichting.
Het bestuur is nl. werkgever, en dat kun je niet van jezelf zijn. En weet je zeker dat het toegestaan is een bestuur van 1 persoon te hebben? Staat dat ook zo in de statuten van de stichting?

Clarisse

Clarisse

30-10-2009 om 17:27

Minet

Hoi,

ik weet zeker dat het geoorloofd is 1 bestuurslid te hebben in een stichting.

Wat ik me dan afvraag, kan ik mezelf wel uitbetalen voor het werk dat ik dan voor de stichting doe, dus de tijd en moeite die ik in de stichting moet stoppen?
Weet jij dat?

Clarisse

Sancy

Sancy

30-10-2009 om 19:05

Randvoorwaarden

Het is me niet helemaal duidelijk uit jouw posting of je nu over een bestaande stichting spreekt of het voornemen hebt om een stichting in het leven te roepen. Is het eerste het geval, dan zou ik als ik jou was de statuten van de stichting eens nalezen of er iets in staat over werkzaamheden en de bezoldiging van de bestuurder. Is het tweede het geval, dan zijn een aantal randvoorwaarden voor stichtingen. Deze staan in het Burgerlijk Wetboek, Boek 2 titel 6.

Minet

Minet

30-10-2009 om 19:24

Clarisse

Jij kunt jezelf best betalen vanuit de stichting, maar je kunt dan niet ook tegelijkertijd het bestuur zijn. Het is het één of het ander, niet beiden tegelijk.
Het nieuwe bestuur zal jou dan formeel betalen en jouw werkgever zijn.

Clarisse

Clarisse

30-10-2009 om 21:03

Als volgt

Het is als volgt:

ik wil een stichting oprichten en dan ben ik zelf het bestuurslid. De statuten stel ik zelf op.
Maar voor die stichting moet ik de administratie doen en het een en ander regelen waarvoor de stichting in het leven is geroepen (management). Dat zou ik graag betaald willen zien. Is dat mogelijk?

De stichting gaat ook mensen in dienst nemen die betaald werk verrichten en hun factuur aan de stichting richten of in loondienst van de stichting komen. Dat werk zou ik o.a. ook kunnen en willen doen, naast de anderen die het gaan doen. Dus zou de stichting mij daarvoor uit moeten betalen. Kan dat ook?

(Het is niets geheimzinnigs of illegaals o.i.d. hoor, ben gewoon een vorm aan het zoeken om iets te realiseren. Wil niet direct hier mijn plan openbaren, maar het is heel betrouwbaar. Ik zou er op den duur wel mijn hoofdinkomen van willen maken, dus ben ik aan het uitpuzzelen hoe dat zou kunnen. Want ik wil zelf wel de baas in het geheel blijven. Wil niet hebben dat ik zelf een stichting en formule bedenk voor mijn project, anderen het bestuur laat vormen die mij dan later zouden kunnen ontslaan. Dat is nml. mogelijk en dan zouden theoretisch gezien anderen met mijn project aan de haal kunnen. De stichtingsvorm is wel de manier waarop ik het zou moeten doen, i.v.m. geen winst willen/hoeven/kunnen maken, belasting e.d.).

Lekker duidelijk hahaha

Clarisse

Clarisse

Zoals jij het beschrijft kan het gewoon niet. Een stichting mag ook geen winst maken en heeft een doel belang.

Wat je kunt doen is een eigen bv oprichten naast je stichting. De stichting huurt de bv in voor werkzaamheden.

Dit is best een complexe puzzel en ik zou eerst maar eens om te tafel gaan zitten met een goede accountant.

Tinus_p

Tinus_p

31-10-2009 om 20:55

Tegenspreek

Clarisse:
"Ik zou er op den duur wel mijn hoofdinkomen van willen maken, dus ben ik aan het uitpuzzelen hoe dat zou kunnen."
Een stichting een een ontzettend flexibel iets, waarmee je van alles kunt regelen, behalve één ding: De bestuursleden mogen er niet persoonlijk beter van worden.

Clarisse:
"De stichtingsvorm is wel de manier waarop ik het zou moeten doen, i.v.m. geen winst willen/hoeven/kunnen maken, belasting e.d.)."
De stichting maakt gene winst, maar jij als bestuur wordt er beter van, ivm belasting? Je spreekt jezelf ook tegen, want je zegt dat de stichting geen winst maakt, maar: "Ik zou er op den duur wel mijn hoofdinkomen van willen maken, dus ben ik aan het uitpuzzelen hoe dat zou kunnen.' Ik vrees, dat dat juist het punt is: je kunt niet zo de belasting ontwijken.

Rafelkap

Rafelkap

01-11-2009 om 14:21

Bestuur

Ik heb ook een stichting gehad, alweer 5 jaar geleden. Ik zat zelf niet in het bestuur, maar vrienden/familie. Dat werd mij aangeraden. Ik was wel "de baas" zeg maar, onofficieus- en kon freelancers voor mijn projecten laten werken, en ook mijzelf. Ik liet dat altijd gaan via een verloningsbureau, want als stichting zelf mensen in loondienst nemen, werd mij afgeraden (teveel administratie). Kan je niet informeren bij de kvk? En evt. een bestuur vormen uit bekenden?

Rafelkap

Rafelkap

01-11-2009 om 14:29

Oja

Mijn stichting betaalde wel gewoon belasting - en was ook btw plichtig (geldt niet alle stichtingen). Ik zou nog maar eens goed informeren of dit wel voor jou een passende bedrijfsvorm is. Voor mij was dat wel het geval (theaterprojecten, dus inkomsten hoofdzakelijk uit subsidies) En mijn bestuursleden waren mijn vader, een vriendin en schoonzus - en die ontsloegen mij niet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.