Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

even zo maar

even zo maar

03-01-2011 om 15:04

Stoppen als zzp er

De knoop is doorgehakt en ik heb geen andere keus om te stoppen, nu begrijp ik dat ik in de bijstand val, ben getrouwd met 2 jonge kinderen, ik heb al veel gegoogeld maar ik lees elke keer verschillende bedragen gelezen en wat ik graag wil weten wat nou het daadwerkelijke bedrag gaat zijn,

met vriendelijke groet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

03-01-2011 om 15:30

Bijstand?

Als je getrouwd bent en je man heeft inkomen, kom je niet in aanmerking voor bijstand. Misschien is het een idee om een baan in loondienst te zoeken?
Het bijstandbedrag voor een gezin ligt overigens rond de 1250 euro netto per maand.

hilda

hilda

03-01-2011 om 16:37

Hoogte bijstand

ik heb bijstand maar ontvang echt geen 1250 netto hoor..

Normen

Even zo maar, je moet kijken naar de bijstandsnormen 2011. Je bent getrouwd, dat betekent dat de gezinsnorm op jou van toepassing is. En dat is (zie hier: http://www.nu.st-ab.nl/abwnorm31.htm) 1248`,16 netto in de maand exclusief vakantietoeslag.

Ik weet niet of je echtgenoot inkomen heeft. Is dit gelijk aan of hoger dan het bedrag dat hierboven wordt genoemd dan is er per definitie geen recht op bijstand. Is het inkomen lager, dan heeft het zin bijstand aan te vragen (al kan het zijn dat je er bij nader inzien geen recht op hebt omdat er bijvoorbeeld bij de belasting nog iets in de teruggavesfeer te halen is, maar dat voert nu even te ver).

Groeten,

Temet

Vic

Vic

03-01-2011 om 21:33

Hilda

Voor een eenoudergezin is het bedrag lager dan voor een gezin met twee volwassenen. Temet noemt hierboven al het precieze bedrag. Daar komt ook nog ongeveer 65 euro vakantiegeld bij.

Geen bijstand

Het antwoord van KleineZelfstandige klopt. Als je stopt als ZZP er krijg je geen bijstand. Je kunt een soort lening aanvragen bij je gemeente om je even te kunnen redden. Een lening die je meestal moet terugbetalen.
De enige oplossing is inderdaad gauw een baan zoeken, bijvoorbeeld via een uitzendbureau.
Overigens jammer dat je ermee moet stoppen. Sterkte met de situatie.

Nasha 1st

Nasha 1st

03-01-2011 om 22:14

Die lening/bijstand

waar men over spreekt is de BBZ (Besluit Bijstandverlening Zelfstandigen) De gemeente voert deze uit inderdaad als een ZZP wil stoppen of om een bedrijf tijdelijk te ondersteunen. Het is inderdaad een lening en de gemeente zal kijken of en wanneer je die moet terugbetalen.
Krijg je geen BBZ dan zou een WWB (Bijstand) mogelijk kunnen zijn als het totale gezinsinkomen onder het sociaal minimum zit (ongeveer 1300 euro netto inderdaad, maar de bedragen zijn volgens mij per 1-1-2011 weer omhoog gegaan). Zit je daarboven omdat je partner werkt, krijg je dus niets. Aanvragen doe je gezamenlijk en via Werk.nl . Beide partners moeten ingeschreven worden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.