Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Anoniem

Anoniem

28-12-2011 om 13:21

Studie communicatie naast werk

hallo,
Omdat ik graag wil doorgroeien en nog een tijdje met plezier wil blijven werken, wil ik graag een deeltijdstudie communicatie gaan doen, hbo. NCOI is hiervoor de instelling, maar ik vraag me af of dit een goede opleiding is? Wie heeft daar ervaring mee? Zou een reguliere hbo-school een betere optie zijn? En zo ja, waar vind ik informatie over hoe de school presteert? Ik hoop op jullie tips. Alvast bedankt. Ik woon op de grens van Overijssel/Gelderland.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Communicatiemanager

Communicatiemanager

29-12-2011 om 16:51

Wat zijn je ambities?

Hoi Anoniem,
Wat zijn je ambities? Waarom wil je graag communicatie studeren? Heb je zicht op een andere functie binnen je huidige bedrijf?
Heb je al eens bij SRM of Van der Hilst gekeken naar de communicatie-opleidingen? Die staan zeer goed aangeschreven, en sluiten ook precies aan bij de functieprofielen die door de beroepsvereniging (Logeion) zijn opgesteld. Afhankelijk van je huidige niveau kun je de Communicatie A of B opleiding doen. Er is ook nog C en D, maar waarschijnlijk heb je daarvoor te weinig basis (bovendien is het daarvoor noodzakelijk om in een communicatiefunctie te werken). Ik denk persoonlijk dat je hier (veel) meer aan hebt dan de HBO-opleiding.
Het communicatievak is erg leuk, maar ik wil je wel een overweging meegeven. Er zijn (te) veel studenten Communicatie, en het is (zeker als starter) lastig om een passende functie te vinden. Het feit dat je een zij-instromer bent, kan in je voordeel werken, maar ook in je nadeel.
Als je vragen hebt. stel ze maar.

anoniem

anoniem

29-12-2011 om 19:54

Communicatiemanager

Wat zijn mijn ambities? Ik werk nu onder mijn niveau bij een verzekeraar waar ik inmiddels in diverse functies heb gewerkt. De dingen die ik oa leuk vind: organiseren, teksten schrijven/beoordelen/redigeren en de (mis)communicatie tussen mensen. Het lijkt me ook leuk om te adviseren op gebied van communicatie bij grote projecten. Ik weet het, er zijn veel communicatiestudenten. Ik heb nu nog geen zicht op een andere functie, maar wel goede doorgroeimmogelijkheden en steun hierin vanuit de leiding. Alleen een ondersteunende opleiding ontbreekt dus nog. Heb wel hbo opleiding, maar op heel ander gebied.
Ik ga even op de site kijken van SRM of van der Hilst. Ik heb hier nog nooit van gehoord, bedankt voor de tip!

Communicatiemanager

Communicatiemanager

30-12-2011 om 15:13

Goede uitgangspositie

Dat klinkt als een goede uitgangspositie!
Zeker als je al een HBO-opleiding hebt, zou ik niet voor de HBO-communicatie gaan, maar kiezen voor Van der Hilst of SRM. Veel concreter en meer focus op wat je nodig hebt in het communicatievak. Is ook echt gericht op mensen die al een goede vooropleiding en een baan hebben, zoals jij dus. Tussen de lessen door praktijkopdrachten, die je hopelijk binnen je eigen bedrijf kan doen.
Persoonlijk ben ik net iets enthousiaster over Van der Hilst, maar ze zijn beiden goed.
Succes!

Anoniem

Anoniem

03-01-2012 om 13:30

Communicatiemanager

Dankjewel voor je tip. Bij van der Hilst duurt de opleiding voor communicatieopleiding B 10 maanden. Dat klinkt aanlokkelijker dan een hbo opleiding van 4 jaar. En inderdaad heb ik veel werkervaring en verwacht ik dat het voor mij ook mogelijk is praktijkopdrachten binnen mijn huidige werk te kunnen doen.
Ik heb 1 maar, de kosten. Maar goed. 4 jaar collegegeld a 1300 is ook 5200 euro. De b-opleiding bij van der hilst kost 3495 excl. boeken en overige kosten. Dat is wel heel veel geld!
Wat maakt nu dat zij dit geld waard zijn? Kun je daar iets meer over vertellen?
Dankjewel!

amk

amk

03-01-2012 om 14:24

Werkgever

je werkgever is de instantie om dit te betalen om er voor te zorgen dat jij binnen en buiten het bedrijf kunt blijven groeien. Employebility heet dat zo mooi, en in de meeste cao's staat er wel iets over geschreven.

Vic

Vic

03-01-2012 om 17:15

Collegegeld

Als je al een HBO-opleiding hebt afgerond of een master hebt, moet je meestal meer collegegeld betalen dan mensen zonder afgeronde opleiding. Dat gaat echt om enorme bedragen (vaak wel 5000 euro per jaar), dus dan is het in veel gevallen wel noodzakelijk dat je werkgever meebetaalt.

Tirza G.

Tirza G.

03-01-2012 om 17:51

Vic

En de rest. 5000 is nog niks. Kijk daar goed vantevoren naar! Goeie kans dat je bij een opleiding aan zo'n instituut alles zelf moet betalen.

Tirza

Communicatiemanager

Communicatiemanager

03-01-2012 om 20:01

Anoniem

Tja, opleidingen kosten veel geld, dat is zeker waar.
Er is natuurlijk wel een flink verschil tussen Van der Hilst en een reguliere HBO-opleiding. Denk aan de kleine groepen, persoonlijke begeleiding, intervisie, koppeling met de praktijk, werken vanuit je eigen leerdoelen. Een reguliere HBO-opleiding is veel meer aanbod-gericht + zal ook vakken/modules bevatten waar je als HBO'er met veel werkervaring niet op zit te wachten. Met Van der Hilst op je CV zit je gewoon goed.
Is je werkgever bereid mee te betalen?

Vic

Vic

03-01-2012 om 20:33

Tirza

Klopt. Ik heb net eens gekeken hoe hoog het collegegeld voor een (tweede) bacheloropleiding is bij Hogeschool Utrecht. 5800 euro! Dat dus minimaal x4 + boeken en overige kosten. Dan kost een totale opleiding je al snel 25.000 euro. Masteropleidingen zijn nog duurder.

Muriel

Muriel

16-01-2012 om 21:15

Ncoi

Allereerst een pluim dat je de richting van je loopbaan zelf probeert te sturen. Employability is een prachtig woord, maar moet wel van twee kanten komen (werkgever en werknemer)!

De opleidingen bij NCOI hebben een vast tarief, niet gerelateerd aan een eerdere opleiding. Dat je al een HBO diploma hebt, doet er dus niet toe wat prijs betreft. Die ligt toch al hoog... Hogeschool NCOI is niet vergelijkbaar met reguliere hogescholen, waar colleges worden gegeven. Deze modulair opgebouwde opleidingen zijn zeer praktijkgericht en in worden in kleine groepen gegeven.

De bachelor opleidingen bij NCOI duren overigens geen 4 jaar, maar 3. Omdat het praktijkjaar eruit wordt gelaten. Stage loop je als het ware gedurende de volledige 3 jaar dat de opleiding duurt. Moet je wel de juiste praktijksituatie weten te creƫren op je werk...

Ook is het mogelijk een eenjarige (scheelt kosten) HBO Communicatie te volgen bij NCOI. Mocht je na dat jaar nog verder willen, dan kun je modules "bijboeken" en zo uiteindelijk toch een bachelor niveau halen.

Ik moet zeggen dat ik NCOI goed ken (als werkgever, maar ook als student), maar dat ik geen kennis heb van de opleidingen Communicatie. SRM en Van der Hilst zijn mij dan ook niet bekend. Wilde alleen wat tegenwicht geven, want NCOI werd nu wel negatief neergezet door Communicatiemanager, en dat vind ik niet terecht.

Isbw

Zelf heb ik de HBO leergang communicatie opgegeven bij mijn baas, om dit jaar te gaan doen. Ga je mee?! In Utrecht beginnen ze in april. Duur, ja, dat wel. Bijna 4000 voor alles, opleiding, boeken en inschrijfgeld.
Mijn ervaringen bij ISBW zijn goed, ze zijn ook goed aangeschreven. De opleiding duurt 6 maanden, 12 lessen en je wordt verwacht business cases uit je eigen praktijk situatie te maken. Erg leuk, vond ik en ik verwacht dat voor deze leergang ook.

Communicatiemanager

Communicatiemanager

24-01-2012 om 20:38

Negatief?

"Wilde alleen wat tegenwicht geven, want NCOI werd nu wel negatief neergezet door Communicatiemanager, en dat vind ik niet terecht."
Ik heb het nog even teruggelezen, maar ik heb echt geen negatief woord geschreven over NCOI. Ben alleen maar zeer te spreken over SRM en Van der Hilst. Werk al bijna 20 jaar in communicatie-land, en weet wel zo'n beetje welke opleidingen 'het goed doen'. En dat zijn deze twee. En niet de reguliere HBO-opleidingen (waar ik mee vergeleek).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.