Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Wanbetaler :-(

Wanbetaler :-(

19-12-2011 om 22:23

Stuiting belastingaanslag 2006

Poehee, vandaag de schrik van m'n leven gehad! Zit ik op m'n werk, belt m'n kind op: er stonden twee mannen voor de deur die een brief in een blauwe envelop kwamen geven. Is het een brief van een deurwaarder waar op staat exploot akte van betekening, brief stuiting verjaring. Dat gaat dus over een belastingaanslag uit 2006 die ik niet betaalt zou hebben. Op 15 september zou ik die hebben gekregen. Dus ik gelijk bellen met die man op z'n nulzes, zegt ie dat ik d'r waarschijnlijk niks meer van zal horen. Hoe zit dat nou? Weet iemand wat dat dan toch is? Ik heb ook gebeld met het belastingkantoor en die zeggen dat het bedrag (veeel dus) wel klopt. Ik weet het echt niet meer of dat nou zo is. Het gaat in ieder geval om de inkomstenbelasting.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

20-12-2011 om 08:52

Geen idee

Ik heb geen idee hoe het zit met dat bedrag of met de berekening ervan. Maat stuiting betekent niets anders dan dat de Belanstingdienst wil voorkómen dat de belastingaanslag verjaart. Een belastingschuld verjaart vijf jaar na de datum van de vestiging van de aanslag. Als de belastingdienst een brief stuurt vanwege stuiting van de verjaring, vangt er een nieuwe looptijd van vijf jaar aan. In de regel kan op die manier kan een burgerlijke of fiscale vordering eindeloos verlengd worden.
Het komt er dus op neer dat de belastingaanslag niet verjaart maar blijft staan.

Duik in je administratie

Heb je je belastingaangiftes, -aanslagen en andere belastingdienstbrieven van voorgaande jaren nog (en dan dus vooral die van 2006)? Als het idd openstaat sinds 2006, dan lijkt me dat je daar de afgelopen jaren vaker bericht van moet hebben gehad.
En controleer je bankafschriften om te zien of en zo ja hoeveel je al hebt betaald. Neem contact op met de bank als je deze niet meer hebt. Zij kunnen dit ook nagaan.
Ik zou ook een gesprek aanvragen met de belastinginspecteur. Die weet als het goed is de ins en outs. De belastingtelefoon of een "gewone" medewerker op het kantoor kan waarschijnlijk alleen algemene informatie opdiepen.

Tinus_p

Tinus_p

20-12-2011 om 20:05

Heu

wanbetaler:
Dus ik gelijk bellen met die man op z'n nulzes, zegt ie dat ik d'r waarschijnlijk niks meer van zal horen. Hoe zit dat nou? Weet iemand wat dat dan toch is? Ik heb ook gebeld met het belastingkantoor en die zeggen dat het bedrag (veeel dus) wel klopt."
Maar met wie heb je nou op de 06 gebeld? Niet met de belastingdienst, blijkbaar.

Wanbetaler :-(

Wanbetaler :-(

20-12-2011 om 21:41

Ik heb gekeken

Ik heb alles terug gevonden van 2006 en het klopt dus wel D'r was 'n aceptgiro maar verder niet meer. En die man van de nulzes was die man die de brief had gebracht. (Van de incasso ofzo.) Dus die kwam alleen maar brengen. Ik hoorde vandaag dat je niks moet doen want dan vinden ze dat je het er mee eens bent en dan krijg je toch nog een rekening. Ik weet het echt niet hoor wat ik nou moet doen. Die man van die nulzes die zeiook al dat ik waarschijnlijk toch niks meer er van zou horen. Maar heeft niemand dit ook n's gehad?

Puck

Puck

20-12-2011 om 22:23

Gewoon betalen

Tja, kennelijk heeft de belastingdienst toch ergens nog wat gevonden en als het klopt dan is het toch gewoon een kwestie van eerlijk betalen. Jij hebt toch niet betaald terwijl dat wel zou moeten. Ik snap niet dat je niets meer van je wilt laten horen. Of ja, dat snap ik wel, ik zou ook niet staan te springen om een flink bedrag terug te moeten betalen, maar als het klopt dan ben je dus echt opzettelijk een wanbetaler.

Betalen

ik heb een tijdje terug een stuiting gehad van de parkeer belastingdienst uit Amsterdam, over een vermeende parkeerbon uit 2006. heb ik bezwaar (aangetekende brief) tegen gemaakt omdat locatie, tijdstip en kentekennummer als mede een kopie van de bon ontbraken.

Niets meer van gehoord totdat de financiele afdeling van mijn werk belde dat er bij hun een verzoek was binnen gekomen om de rekening te innen op mijn volgende salaris (!!!). Omdat ik bij mijn werkgever te weinig verdien (er is een minimum loon van een x bedrag om dit te mogen uitvoeren) kreeg ik alsnog een brief thuis, deze keer weer zo vaag. Ik heb dus mijn verzekering gebelt om juridisch advies die zeiden wederom dat het verkeerd is afgehandeld maar ik moest wel bewust zijn dat het anders een slepende dure zaak kon worden.

Dus de belastingdienst gebelt, die aangetekende brief hadden ze niet ontvangen (!!), vreselijk aanmatigend toontje aan de andere kant van de lijn en een paar dagen later kreeg ik dus een nieuwe rekening met extra boete.

Ik was er zo klaar mee dat ik direct het bedrag heb betaald van de 1e rekening om er van af te zijn maar ik vind het zo grof, zo oneerlijk, zo niet de maatschappij dienend, bah bah bah, eikels !!!

vlinder72

vlinder72

21-12-2011 om 09:03

Manda, dit is toch echt anders

In dit geval klopt de claim van de belastingdienst. Er is een openstaande schuld uit 2006.

Dus hoezo niet betalen en je hoort er niets meer van. Wij hebben het wel over de belastingdienst. Ze sturen wel een stuitingsbrief maar gaan niet achter het geld aan. Beetje naief.

Ze zijn niet snel maar uiteindelijk moet je betalen. Ik zou het dus maar doen. Straks sta je op de luchthaven en mag je het land niet uit omdat je nog een belastingschuld hebt .

Tirza G.

Tirza G.

21-12-2011 om 18:46

Zoals mijn vader zou zeggen

(en de man was belastingambtenaar): tot in het zevende geslacht. Blijven ze je achtervolgen dus, als je niet betaalt.

Tirza

Vic

Vic

22-12-2011 om 09:48

De enige zekerheden

zijn de dood en de belastingen.

medewerker belastingdienst

medewerker belastingdienst

22-12-2011 om 19:57

Toch maar betalen

Beste Wanbetaler,

Ik werk bij de Belastingdienst. Een exploot dient binnen 2 dagen betaald te worden.
Volgende trajecten indien er niet betaald wordt, zijn een overheidsvordering of loonbeslag.
Beter dus maar als je het zelf nog enigzins in de hand hebt....

medewerker belastingdienst

medewerker belastingdienst

22-12-2011 om 20:00

Overheidsvordering

Een overheidsvordering is trouwens dat de belastingdienst 'zomaar' bedragen van je rekening afschrijft. Dit mogen ze geloof ik 3 keer per maand doen.

Rosase

Rosase

22-12-2011 om 23:19

Die man van de nulzes

Die komt jou dus eigenhandig een dwangbevel brengen en vertelt je daarna dat je er waarschijnlijk niets meer van zult horen. Geloof je dat zelf?

Ik denk toch echt dat die goede man dat soort brieven niet voor de kat zijn viool rondbrengt.

Ely

Ely

23-12-2011 om 09:48

Euhmmm

'Ik hoorde vandaag dat je niks moet doen want dan vinden ze dat je het er mee eens bent en dan krijg je toch nog een rekening. Ik weet het echt niet hoor wat ik nou moet doen. Die man van die nulzes die zeiook al dat ik waarschijnlijk toch niks meer er van zou horen'

Hoe denk jij dat de wereld in elkaar zit? Dat er een mannetje door de straten gaat als zijnde deurwaarder maar dat gratis doet? En ook doet terwijl hij weet dat het zinloos is? En dat je je belastingen gewoon niet hoeft te betalen en dat je er dan vanaf bent? Je woont toch in Nederland? Of is dit griekenland calling?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Wanbetaler :-(

Wanbetaler :-(

23-12-2011 om 09:50

Halloooooo

Ik zeg toch niet dta ik niet wil betale????? Ik vraag toch alleen hoe 't zit?
Keb net weer gebeld naar de doorkies en die man zei dat de aanslag niet definitief was omdat ik toen een bezwaarschrift had ingedient. Ik moest nog maar wachten zei hij.

Dan snap ik het geloof ik

Nou begrijp ik het denk ik (eindelijk). Er is een aanslag opgelegd in 2006, en daarmee is er voor jou een betalingsverplichting ontstaan. Jij hebt bezwaar aangetekend. Dat schort soms de betalingsverplichting op, kennelijk ook hier, of in elk geval zijn er geen incassomaatregelen genomen, kennelijk in afwachting van de beslissing op het bezwaar.
Dat bezwaar lijkt vervolgens ergens achter de verwarming gevallen te zijn want kennelijk is er nog altijd geen beslissing genomen en dus staat de betalingsverplichting niet vast.

Nu is de algemene verjaringstermijn van vorderingen 5 jaar. Die stuiting - dat is het stoppen van verjaring - is dus een manier van de belastingdienst om te laten weten "mevrouw, we hebben wel bijna vijf jaar niks van ons laten horen, maar nu moet u niet denken dat u ervan af bent. Wij willen dat geld nog altijd hebben. U hoort nog van ons".

Nu niet betalen en rustig afwachten lijkt me dan het handigste, wie weet wat er uit je bezwaar komt. Want ik krijg de indruk uit je eerste posting dat het een pure stuitingsbrief is geweest, en geen dwangbevel waardoor directe betaling noodzakelijk is. Als je direct moet betalen staat dat in de brief zelf ("binnen twee dagen na heden te betalen" in dikke letters of zoiets).

Voor zover ik weet vallen besluiten van de belastingdienst per 2012 ook onder de wet dwangsom bij niet tijdig beslissen. Ik weet niet wat de afhandelingstermijnen voor bezwaren bij de belastingdienst zijn, maar ik durf te wedden dat vijf jaar te lang is. Als je duidelijkheid over deze kwestie wilt zou je in januari de belastingdienst in gebreke kunnen stellen, dan moeten ze binnen twee weken een beslissing op je bezwaar nemen en zo niet, dan zijn ze dwangsommen verschuldigd.

Nadeel van die actie is dat als ze inderdaad een beslissing nemen, daarmee de betalingsverplichting vermoedelijk weer volop tot leven komt.

Ik zou alle papieren verzamelen en in januari eens naar het Juridisch Loket stappen, behalve als je toevallig in Amsterdam woont, dan kan je beter naar de Belastingwinkel.

Groeten,

Temet

Aanvulling

Ik ben misschien niet helemaal duidelijk. Ik bedoel dus: ga in januari naar het Juridisch Loket om a) te bekijken wat dit nou eigenlijk is en b) als je daarvoor in bent: je te laten helpen bij het ingebrekestellen van de belastingdienst omdat die dus veel te laat zijn met het nemen van een beslissing op jouw bezwaar.

Maar als het inderdaad een pure stuiting is kan je ook niks doen en hopen dat ze de boel weer gewoon jaren laten rotten.

Overigens: na stuiting begint een nieuwe termijn te lopen met dezelfde duur. Vijf jaar dus. Dus als ze nu weer 5 jaar niks van zich laten horen zijn ze echt te laat.

Ik vermoed dat er in het computersysteem van de belastingdienst een soort kookwekker zit die na 4 jaar en 10 maanden ofzo afgaat als er op een aanslag geen incasso heeft plaatsgevonden en ook niet is betaald: dan gaat er automatisch een stuitingsbrief uit. Kunnen ze nog wat langer nadenken ...

Groeten,

Temet

Wanbetaler :-(

Wanbetaler :-(

25-12-2011 om 15:08

Dank je wel

Dan ga ik maar wachten tot januari.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.