Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Te veel ouderbijdrage peuterspeelzaal betaald

Bij het opnieuw vaststellen van de ouderbijdrage voor de peuterspeelzaal is gebleken dat we het afgelopen jaar teveel betaald hebben. Op de psz zegt men echter dat de gemeente hun opdracht heeft gegeven om dit te veel betaalde bedrag niet met terugwerkende kracht te verrekenen. Om ouders tegemoet te komen doen ze dit wel voor twee maanden. Blijft dus staan dat we tien maanden te veel betaald hebben. Ik vraag me af of dit juridisch gezien wel kan. Als gebleken was dat we te weinig hadden betaald, hadden we wel voor de volledige periode terug moeten betalen. Weet iemand hoe dit zit of op wat voor manier ik uit kan zoeken of dit op deze manier wel rechtsgeldig is?
Jeekaa

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Aan wie moet je betalen?

Wie heeft er recht op die bijdrage, de PSZ of de gemeente? Ik heb geen idee, mijn uk zit op een kdv.

Ik zou zeggen: onverschuldigd betaald is onverschuldigd betaald, en zo'n vordering verjaart pas na 5 jaar, dus waarom je maar twee maanden terug zou mogen krijgen is mij een raadsel.

Groeten,

Temet

Jeekaa

Jeekaa

28-11-2011 om 21:36 Topicstarter

Aan psz

De facturen zijn van de overkoepelende organisatie voor kinderopvang in onze regio. Zij doen dit (volgens hun woorden) in opdracht van de gemeente, en mogen dus ook op bevel van de gemeente niet met terugwerkende kracht vergoeden. Ik wil morgen de gemeente hier eigenlijk over bellen, heb alleen echter geen idee welke afdeling of wat dan ook hier over gaat.

Jeekaa

Tja

Ik zou denken: je hebt een overeenkomst met de psz, je betaalt aan de psz (niet aan de gemeente via de psz), me dunkt dat je dan ook het geld kan terughalen bij de psz. Afspraken tussen de gemeente en de psz gaan jou verder niet aan.

Als je lief wilt zijn kun je de gemeente wel gaan bellen enzo, maar je kan je m.i. ook op het standpunt stellen dat dat allemaal jouw pakkie-an niet is en dat jij gewoon het geld van de psz terugwil. Dat kan je dan m.i. wegstrepen tegen toekomstige eigen bijdragen.

Als je wel, omdat je aardig wilt zijn, zelf in debat wilt met de gemeente zou ik wel bij de psz mevrouw vragen wie er dan over gaat. Dus niet de gemeente gaan bellen van "ik heb gehoord van mevrouw Z van speelzaal Y dat zus en zo"" want dan begint een telefonische reis van verschillende kastjes naar evenzovele muren, en ben je na een hele ochtend bellen vermoedelijk nog geen steek opgeschoten.

Je kan ook nog advies vragen aan het Juridisch Loket. Kost niks (www.hetjl.nl).

Groeten,

Temet

Claudia B

Claudia B

29-11-2011 om 13:42

Wethouder

Onderwijs en sport (en eventueel welzijn) heeft dit vaak in zijn portefeuille.
Maar volgens mij krijgt de peuterspeelzaal subsidie van de gemeente (bij onze peuterspeelzaal is dat in ieder geval zo) en moeten zij daar mee rondkomen. Dat een gemeente opdracht geeft teveel betaalde ouderbijdrage niet terug te geven aan ouders vind ik een vreemd verhaal.
Maar wellicht is het bij jullie anders geregeld, dat durf ik niet te zeggen.

joer

joer

29-11-2011 om 19:46

Inderdaad

Meestal is het zo dat de gemeente subsidie geeft aan een psz. Dat is altijd onvoldoende om de boel draaiende te houden.

De organisatie berekent dan hoeveel zij de ouders laten betalen aan ouderbijdrage om rond te komen in de kosten.

Dus subsidie gemeente + ouderbijdrage ouders is het kiet spelen voor de psz.

Wat misschien bij jullie gebeurt is is dat de psz teveel ouderbijdrage heeft gevraagd (in vergelijking met de hoeveelheid subsidie) zodat er winst ontstaan is. Deze winst (jouw teveel betaalde ouderbijdrage) moeten ze dan weer afstaan aan de gemeente i.p.v. terug te geven aan de ouders. Gemeentens staan namelijk niet te springen om subsidies te verlenen en zien graag geld terug stromen.

Lijkt mij dat iemand van de psz organisatie de ouders toch duidelijk moet kunnen uitleggen hoe het precies in elkaar steekt.

JOER.

Jeekaa

Jeekaa

29-11-2011 om 20:11 Topicstarter

Bedankt

voor jullie reacties. Ik ga eerst maar eens contact opnemen met de psz om precies uit te zoeken hoe een en ander nu zit. Als zij het op de gemeente blijven gooien, zal ik inderdaad vragen wie er precies over gaat, want kan mijn tijd wel beter besteden dan een ochtendje aan de telefoon hangen met de gemeente. Ben benieuwd hoe het verder zal gaan!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.