Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

poezebeest

poezebeest

24-07-2011 om 14:38

Tegels brandgang los, buren aansprakelijk?

Sinds die giga-spoelbui begin deze maand is er onder de tegels in de brandgang, op het stuk van de buren, een groot deel van het zand weggespoeld. De tegels liggen hierdoor los. Dit was al eerder, maar de buurman heeft het toen wat proffesorisch gerepareerd. Nu is er over een meter lengte ongeveer zand weggespoeld en als je op de tegel gaat staan loop je kans dat hij volledig wegzakt. Nu hebben wij buurman hierop gewezen, maar zoals ik al zei, al eerder heeft hij er niet veel aan gedaan. Bijkomend probleem nu is, hij is verhuisd, huis is verkocht onder voorbehoud financiering, en ook de nieuwe buren zijn er inmiddels van op de hoogte.
Wat kunnen we eigenlijk nu nog? Het is een gevaarlijke situatie zoals ik al zei, we hebben ook wat oudere bewoners hier, maar ook veel kinderen. Wijzelf letten inmiddels goed op waar we onze voeten neerzetten, maar kinderen en ouderen, dat is al lastiger. Kunnen we nog iemand inschakelen hiervoor?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Klaartje

Klaartje

24-07-2011 om 16:43

Als de buren verhuizen

en de nieuwe bewoners er nog niet zijn, kun je een paar kruiwagens zand erin gooien en ff de tegels er opnieuw in leggen. Lijkt me niet zo'n grote klus. Ik neem dan wel aan dat het gewone stoeptegels zijn, maar dat lijkt me wel in een brandgang.

poezebeest

poezebeest

24-07-2011 om 16:55

Nou klaartje

ik geloof niet dat ik daartoe in staat ben om diverse redenen, en ook zie ik niet in waarom ik zijn probleem moet oplossen, waar hij van op de hoogte is.

Klaartje

Klaartje

24-07-2011 om 17:52

Ik snap wel dat het niet jouw probleem is

maar de eigenaar is verhuisd, huis is onder voorbehoud verkocht, die mensen zullen het hun probleem (nog) niet vinden. Als jij om redenen het niet kan, kan misschien een ander het wel even repareren. Dan weet je dat het ook gebeurt. Anders zul je moeten wachten tot er een nieuwe bewoner is.

poezebeest

poezebeest

24-07-2011 om 18:01

Huidige eigenaar niet aansprakelijk dan?

Het is nu nog steeds zijn huis toch?

poezebeest

poezebeest

24-07-2011 om 19:43

Half/half met achterburen

en het is op zijn helft.

Koopakte

Kijk eens even in de koopakte van je huis, vaak zijn buren ieder voor de onverdeelde helft eigenaar van en verantwoordelijk voor het achterpad.

skik

poezebeest

poezebeest

24-07-2011 om 20:15

Skik

ik wéét al dat het ieder de helft is, het is echter náást mij, we delen het stuk dus niet. En het ligt op zijn helft, dus ik kan ook niet bij de achterbuurman om het aan te geven.
Misschien moet ik de makelaar er maar eens op wijzen.

Onverdeelde helft

Ieder voor de onverdeelde helft. Da's wat anders. Inderdaad maar eens aan de makelaar vragen.

skik

Rosase

Rosase

24-07-2011 om 23:49

Aansprakelijk

Buurman is, zoals ik het zie, verantwoordelijk en ook aansprakelijk mocht er iets gebeuren.

Ik denk ook, als ik het zo mag inschatten, dat het hem verder aan zijn r**t zal roesten en dat het voor jou nog een hele klus zal worden om buurman er toe aan te zetten om zijn verantwoordelijkheid te nemen.

Als je wil dat er iets gebeurt zul je hem officieel moeten aanschrijven. Lijkt me echt een typisch gevalletje rijdende rechter.

Ik geloof echter niet dat dit op korte termijn opgelost gaat worden, dus ik denk dat je je energie beter kunt bewaren voor de nieuwe buurman, danwel zelf voor een oplossing zorgen.

Wat je natuurlijk zou kunnen proberen is om het zelf te repareren en de kosten die je hiervoor maakt verhalen op je buurman. Wordt dan echt wel juristenvoer.

Puck

Puck

25-07-2011 om 10:16

Tjonge jonge

Gezellig bij jullie zeg, Poezebeest.
Je buurman is verhuisd, jij en misschien andere buren hebben een probleem en behalve dat je misschien niet in staat bent om het fysiek zelf op te knappen lijk je toch ook echt gewoon te beroerd om even een paar zakken zand bij de gamma te halen (kost geen kont) en (al is het voor nood) provisorisch te zorgen dat je weer veilig over de brandgang kunt lopen. Je zegt dat er meerdere mensen zijn die er gebruik van maken, er zal toch wel iemand in staat zijn om dat even te doen. Zoals Pelle al zegt: hartstikke goedkoop en weinig werk: kleine moeite, groot plezier. Leuke binnenkomer ook voor een eventuele nieuwe buurman: wordt gelijk even aan het werk gezet door een buurvrouw die zelf geen enkele actie wil ondernemen.

poezebeest

poezebeest

25-07-2011 om 10:26

Actie

heb ik al meerdere malen ondernomen richting oude buurman. Dat hij zo'n laks figuur is dat zelf ook overal mannetjes voor nodig heeft, moet ik dat dan maar voor hem gaan oplossen? Voel er weinig voor eigenlijk. Ik zei al, ik ga de makelaar maar even inseinen, en wat betreft dat onder voorbehoud, geen idee hoe lang dat gaat duren, ik weet alleen dat de overdracht in principe op 30 september gepland staat. Duurt dus nog wel even en tot die tijd is het huis nog van de oude buurman.

dit is niet een goed begin voor jou en je nieuwe buren.

Ik heb erg zeurende buren direct naast ons, ze hebben recht van overpad en door hun -alles nemen- houding is de sfeer die in het begin wel goed was helaas volledig verzuurt. Maar goed dat komt ook door andere dingen die niet te maken hebben met dat recht van overpad, het zijn gewoon erg negatieve zeurende types. Zo dat heb ik even gezegd !

Je moet niet alleen maar nemen in dit soort situaties, je moet ook geven, gewoon omdat je met elkaar op een klein stukje grond woont. Echt het is beter voor de sfeer als jullie dat nu even oplossen. Dan kan je straks als de nieuwe buren er zijn nog even vertellen over het zand en het water etc zodat dat een zwakke plek is als het weer zo hard regent.

poezebeest

poezebeest

25-07-2011 om 10:56

Manda

ik heb ook niks met de nieuwe buren hoor, die arme mensen wisten het ook niet, we hebben ze alleen gezegd dat de oude buurman nog een verrassing voor hen achterliet en dat hij dat eigenlijk nog hoort te herstellen. Ze waren bij de bezichtiging niet eens in de brandgang geweest!
Nee, de nieuwe bewoners kunnen hier ook niks aan doen. Absoluut niet.

Puck

Puck

25-07-2011 om 11:07

En toch

Alle energie die je nu steekt in uitzoeken hoe het zit, makelaar bellen, etc. In die tijd had je het ook al kunnen repareren. En de nieuwe buren kunnen er niets aan doen, maar het beeld dat jij nu op deze manier neerzet van jezelf bij die nieuwe buren is natuurlijk niet positief. Je hebt ze al fijntjes laten merken dat je op je strepen staat en dat de oude buurman het nog hoort te repareren.

poezebeest

poezebeest

25-07-2011 om 11:11

O puck

was jij erbij dan? Ik heb ze helemaal niet fijntjes laten merken dat ik op mijn strepen sta, ik heb ze slechts gewezen op achterstallig onderhoud van de verkoper, op een verrassing die de buurman voor hen achterlaat, verder niks. Eigenlijk omdat ik het nogal vervelend voor hen vind als ze straks meteen gezeur krijgen als ze er wonen.
Bah, wat een negatief vooroordeel.

Puck

Puck

25-07-2011 om 11:28

Oke poezebeest

dat heb ik dan verkeerd begrepen uit je vorige posting. Daarin leek het dat je de evt. nieuwe bewoners gelijk maar even had gezegd dat zij het straatje weer moesten gaan maken. Maar gezeur door achterstallig onderhoud: van wie? Hebben ze geen makelaar die ze wijst op achterstallig onderhoud en dat ze dus weten waar ze aan toe zijn.
Neemt niet weg dat jij een gammel straatje houdt tot minstens eind september en dat jij en je buren daar last van hebt. En aangezien voorkomen (van vervelende valpartijen) nog steeds beter is dan genezen blijf ik erbij dat jullie als gebruikers van het gangetjes best een (tijdelijke) oplossing kunnen uitvoeren. Stel dat jij of een buurvrouw valt en breekt een been. Is het je dat waard? Soms moet je je principes gewoon even aan de kant gooien.

poezebeest

poezebeest

25-07-2011 om 11:33

Makelaar gemaild

ik vind dat namelijk helemaal niet zoveel moeite.

Ja precies puck

dan zit je nu nog een hele lange tijd met dat gammele paadje, vreet je jezelf elke dag op. Ik zou gewoon even een zak zand halen, erin gooien, tegels er weer op. Hoeft allemaal niet super netjes maar wel dat het weer veilig is en dan weten de nieuwe bewoners vast tzt het wel er netjes in te leggen.

Nou eh

ik vind het helemaal geen klusje van niks, een paar zakken zand halen bij de bouwmarkt. Weet je wat dat weegt?? Een kruiwagen heb ik niet, moet ik die gaan huren dan?
Ik vind dat jullie Poezebeest wel erg makkelijk afserveren.

Onze brandgang had geregeld last van verzakkingen na harde regen. het zand spoelde gewoon weg onder de fundering, daar was geen zand storten tegen! De gemeente heeft het verscheidene malen geprobeerd en uiteindelijk zijn er stevige goten aan weerszijden van het pad gelegd - in plaats van de stoeptegels; die liggen nu alleen nog inhet midden.

Van wie is jullie brandgang eigenlijk?

Puck

Puck

25-07-2011 om 15:09

Bromvlieg

Ja, ik weet wat dat weegt: ooit 8 kuub zand van de voorkant naar de achterkant van het huis moeten transporteren. Ik heb ook nergens gezegd dat Poezebeest het helemaal zelf moest doen, maar ik kan me niet voorstellen dat er niemand is die gebruik maakt van het gangetje die dat niet zou kunnen. Zakken zand zijn volgens mij te krijgen in zakken van 10 kg, of je tilt een grotere zak met 2 mensen. Lijkt me voor de meeste mensen goed te doen en een kruiwagen heb je echt niet nodig, ik zou niet weten waarom. Je denkt nu in problemen, ik in oplossingen.
En jouw situatie is anders dan die Poezebeest schetst. Jij hebt het over iedere keer verzakkingen, Poezebeest heeft het erover dat het nu is gebeurd, en ik ga er vanuit dat het nog niet eerder is geweest, dat kan ik namelijk niet uit haar posting halen. En als het iedere keer gebeurt dan kan ik me voorstellen dat het dan wel een keer ophoudt dat je het zelf herstelt, maar nu, voor die ene keer. En uit de posting van Poezebeest heb ik kunnen opmaken dat de brandgang half van haar en half van de buurman is en dat de verzakking nu op het gedeelte van de buurman is.

poezebeest

poezebeest

25-07-2011 om 18:21

Naaste buurman inderdaad

dus ik deel het pad niet met hem, in zoverre, dat ik er wel overheen mag lopen natuurlijk. En zoals ik al zei, zelf let ik inmiddels wel op.
Heb overigens al bericht van de makelaar. Ze hebben het doorgegeven en buurman zou er naar kijken heeft hij gezegd. We zullen zien.

mar

mar

25-07-2011 om 21:46

Eens met bromvlieg

Een zak zand is loeizwaar, 20 - 25 kg. Ikzelf kan dat ook niet zomaar tillen. Laat staan meerdere zakken.
Toevallig mag mijn man dit ook niet tillen, althans niet met twee armen.
Als je zand laat komen betaal je bezorgkosten en daar ben je al snel 30 euro aan kwijt. Bovendien gaat er vaak meer zand in zo'n gat dan je denkt, dus 1 zak zal niet genoeg zijn. De gemiddelde auto zal ook niet veel meer dan 6 zakken zand in zijn achterbak kunnen hebben.

Ofwel, ik vind niet poezebeest het maar op moet lossen. Ik zou inderdaad de route via de makelaar of via de gemeente kiezen.

Ik weet niet hoe de buren van poezebeest zijn, maar in ons geval: 1 buurvrouw 65+, echtpaar 35-40 dat zelf weinig doet, daarnaast echtpaar 50+ die voor alles een bedrijf inschakelen. Ook bij ons in de buurt zou het duidelijk ons probleem zijn....

Puck

Puck

26-07-2011 om 09:31

Single lady en pelle

Ik ben het helemaal met jullie eens. Poezebeest gaat nu wachten tot buurman actie onderneemt zoals hij tegen de makelaar heeft gezegd. Ik ben bang dat ze dan lang kan wachten, gezien zijn lakse gedrag dat in eerdere postings genoemd wordt. En als ik het zo interpreteer uit de posting van Poezebeest is er bij hun geen sprake van een gezellige buurt waar iedereen een handje wil helpen, want anders hadden ze denk ik allang actie ondernomen toch?

poezebeest

poezebeest

26-07-2011 om 12:25

Buurt

poezebeest woont in een prima buurt, maar wel wat vergrijsd hier en daar, dus "even met zijn allen" valt dan niet altijd mee. Puck, je vooroordelen blijven maar vallen niet?
Ik blijf het de verantwoordelijkheid van de buurman vinden en misschien ben ik daar te hardhoofdig in, maar ik ga zijn kastanjes niet uit het vuur halen. Zo vriendelijk is hij ook nooit naar ons geweest. (en nee, ik zal ze niet missen de oude buren)

poezebeest

poezebeest

26-07-2011 om 12:56

Nee hoor

het kost mij nu verder geen energie meer, ik heb het gemeld het is nu aan hen. Verder hou ik me er niet meer mee bezig. Ik wilde alleen de juridische kant weten, maar kennelijk is er eigenlijk niemand die me daar meer over kan vertellen. Dus in die zin is de vraag nog steeds open, maar ik laat het er verder bij. We zullen zien of buurman zich nu aan zijn afspraak uit, maar ik verwacht eigenlijk niet.

Puck

Puck

26-07-2011 om 14:20

Poezebeest

Dat is geen vooroordeel, dat is wat ik uit jouw postings opmaak en wat je zelf alleen maar bevestigt met je eigen houding. Je zegt zelf: wij stappen er nu voorzichtig overheen dus het is mijn probleem niet meer. Daar houdt het op voor jou. En kennelijk ook voor de buren want niemand doet iets. Doe je het niet voor jezelf dan doe je het toch voor je vergrijsde buurvrouw van 75 die misschien wel morgen valt? En wat vergrijsd is toch argument dat je zoiets niet aan kunt pakken met zijn allen?
En juridisch gezien: met mijn gezonde boerenverstand denk ik idd dat de eigenaar verantwoordelijk is, ook al staat het huis te koop.

poezebeest

poezebeest

26-07-2011 om 16:16

Ach poezebeest

van een scherm is het moeilijk echt een oordeel te vormen volgens mij.
Ja, mijn boerenverstand zegt het ook, maar daar heb ik weinig aan toch?

poezebeest

poezebeest

26-07-2011 om 16:33

Sorry, moet zijn "ach puck"

in de titel

poezebeest

poezebeest

26-07-2011 om 19:37

Nou moe!

ik ben perplex. Het is, weliswaar weer proffesorisch, gerepareerd. Waarschijnlijk spoelt het bij een volgende bui weer weg, maar goed, voorlopig is het ergste gevaar weer even geweken.

Puck

Puck

26-07-2011 om 22:16

Wauw poezebeest

Dat is snel. Kennelijk heeft de makelaar flink overtuigingskracht of zou de makelaar het zelf hebben gedaan. Heb je gezien wie het heeft gerepareerd?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.