Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

migraina

migraina

30-03-2011 om 12:20

Temet (uwv)

Temet, ik heb ook een soort gelijke vraag als hierboven.
Ik ben afgekeurd geweest voor psychische klachten en chronische hoofdpijn en migraine. Met de grote actie een jaar of wat terug is mijn arbeidsongeschiktsheidspercentage verminderd volgens het uwv. Ik ben toen niet in beroep gegaan, ik was bang dat ik er na die beroepszaak helemaal goedgekeurd zou worden. Ik ben toen niet partime aan het werk gegaan omdat dit echt niet kon. Ik had nog wat mogelijkheden achter de hand om mijn gezondsheidssituatie te verbeteren, echter dat heeft niet geholpen en ik zou nog steeds niet partime kunnen werken.
Ik vind het zo onrechtvaardig, heeft het zin en is het mogelijk om alsnog in beroep te gaan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Migraina

Alsnog in beroep kan niet, te laat is te laat. Wat soms wel kan is een beroep op de "Amber-wetgeving" (dat Amber is ergens een afkorting van, maar die heb ik niet paraat): als binnen vijf jaar de bestaande problemen verergeren (of je krijgt nieuwe klachten uit een aandoening die je al eerder had) dan kan je je alsnog toegenomen arbeidsongeschikt melden en dan is het een beetje 'nieuwe ronden, nieuwe kansen'. De termijn loopt vanaf de datum waarop de herbeoordeling/afschatting inging.

Ze zijn natuurlijk niet helemaal gek bij UWV, dus je moet wel goed duidelijk kunnen maken wat er dan verergerd is. Soms is dat lastig, maar als je dat wel kunt vertellen moet er serieus mee worden omgegaan. Dus wellicht is dat nog een mogelijkheid.

Groeten,

Temet

migraina

migraina

30-03-2011 om 21:41

Dank temet

voor het snelle antwoord.
Geldt deze wet ook als je niet geprobeerd hebt om weer voor een deel aan de slag te gaan?
Ik ben bang dat ik niet veel kans maak. Mijn omstandigheden zijn verbeterd, maar mijn klachten niet.

Amber kan, maar...

Als je minder kunt, dan kun je een herkeuring aanvragen.

Maar... als je klachten niet echt verslechterd zijn, dan loop je natuurlijk grote kans dat een herkeuring niet veel succes heeft. Juist ook omdat je de vorige keer niet in beroep bent gegaan.

Het was niet verplicht om te proberen voor je restcapaciteit weer aan het werk te gaan, maar het is wel makkelijker en geloofwaardiger om een verhoging van je arbeidsongeschiktheidspercentage te krijgen als je een tijdje (deels) gewerkt hebt en opnieuw bent uitgevallen vanwege gezondheidsklachten.

Wat kan ik je adviseren? Vraag bij UWV aan of je een re-integratietraject mag doen. Want dat geeft óf werk óf de conclusie is dat het echt niet gaat. In het tweede geval sta je in ieder geval sterker bij een herkeuring.

Heb je trouwens geen WW aangevraagd na je herkeuring?

migraina

migraina

31-03-2011 om 13:49

An-ka

Ik begrijp dat het geloofwaardiger is als ik aan kan tonen dat ik geprobeerd hebt om deeltijds te gaan werken.
Alleen ik heb zoveel jaren geprobeerd te werken (fulltime, partime, op therapeutische basis) terwijl het niet ging. Met als gevolg zo veel stress door mezelf totaal over te kop werken, boze bazen en collega's omdat ik me zo vaak ziek meldde. Dat wilde ik nooit meer.
Daarom heb ik ook geen WW aangevraagd, omdat ik dan verplicht was om te solliciteren, een baan te vinden en het te proberen.
Ik zal eens nadenken over een reintegratie traject.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.